Proizvođači automobila upozoravaju: Na tržištu sve više lažnih rezervnih delova

Nemački proizvođači automobila upozoravaju da je na tržištu sve više lažnih auto delova. Njima to pravi štetu, a za učesnike u saobraćaju može biti veoma opasno.
Proizvođači automobila upozoravaju: Na tržištu sve više lažnih rezervnih delova
Foto: Pixabay
Kada Lita Silje Jeniš priča o svom poslu, ona zvuči kao policijska detektivka. Priča o racijama, skrivenim pogonima za proizvodnju, o organizovanom kriminalu. Priča o mreži krivotvoritelja, o ljudima koji sve to organizuju, o zaplenama. Jeniš međutim ne radi u policiji, prenosi Dojče vele.
Ona je pravnica i radi za Mercedes-Benc. Bavi se zaštitom robne marke i pokušava da otkrije falsifikovane Mercedesove delove i da ih ukloni s tržišta.
"Krivotvoreni proizvodi predstavljaju znatan rizik za mušterije", kaže Jeniš.
 
Recimo, delovi za kočnice s manje vrednim komponentama što u praksi znači duži put kočenja. Ili diskovi za kočnice koji sadrže otrovne materije poput olova ili arsena. Vetrobrani od običnog prozorskog stakla. Filteri za vazduh koji nisu napravljeni od materijala otpornog na vatru. Popis je dug.
 
Sve više falsifikata
 
Sudeći prema podacima proizvođača automobila, falsifikovani delovi se često otkrivaju i povlače iz prodaje. 
 
Folksvagen je objavio da je samo za tu marku vozila prošle godine zaplenjeno falš delova u vrednosti od 14 miliona evra. To je skoro dva puta više nego godinu dana ranije (osam miliona).
 
Kod Mercedesa su tokom 2021. godine u sklopu 650 racija od strane nemačkih vlasti otkrili više od 1,86 miliona krivotvorenih delova. To je šest odsto više nego u 2020. godine.
 
"Nema čega nema", kaže pravnica Jeniš. 
 
U ponudi su Mercedesove zvezde, aluminijumske felne, erbeg, brisači, pa sve do delova za kočnice i svećica za motor.
 
Inženjer Tomas Šuster iz organizacije "KÜS", zadužen za tehnički pregled vozila, kaže da je ovaj trend u porastu. 
 
Neki delovi su, kaže, toliko nekvalitetni da mogu ugroziti sigurnost saobraćaja. Ali, ima i delova koji su dovoljno dobri, takoreći verne kopije originala - to pak nanosi ogromnu ekonomsku štetu proizvođačima.
 
Opasnost za učesnike u saobraćaju
 
Krivotvoreni delovi se često brzo otkriju na tehničkom pregledu vozila, barem oni koji se vide na prvi pogled. Originalni delovi ili delovi koji su "kopirani" s izričitom dozvolom proizvođača na sebi imaju kontrolni broj. Ali šta je s delovima koji nisu vidljivi osim ako se automobil ne rasklopi?
 
"Filteri za vazduh, svećice ili diskovi za kočnice su ugrađeni tako da ne možemo videti da li su falsifikati", napominje Šuster. 
 
Nasuprot tome, lako se vide krivotvorine felne ili svetala. Ovo poslednje je opasno u saobraćaju jer loši farovi mog zaslepiti vozače iz suprotnog smera.
Često i sami vozači mogu da posumnjaju da im se podvaljuje lažnjak.
 
"Potrošači bi trebalo da budu svesni da u slučaju velike razlike u ceni u odnosu na originalne delove tu nešto jednostavno ne štima", kaže Šuster.
 
Automobilska branša ulaže velike napore u borbi protiv krivotvorenih delova. 
 
Zabrinutost "VW" je pojačao saradnju s vlastima u Nemačkoj i inostranstvu. Mercedes, kako kaže pravnica Jeniš, prikuplja informacije, sarađuje s carinom, prekopava onlajn-prodavnice i pomaže istražnim organima prilikom racija.
 
Iz Poršea ne navode konkretne podatke o krivotvorinama, ali su rekli da pažljivo motre šta se događa na velikim platformama poput Ibeja, Amazona ili Alibabe.
  • Dejan

    30.08.2022 20:31
    Da "originalnih" delova ima a jos po normalnoj ceni,ne bi uopste bilo ove teme.
    Apsolutno ludilo kakve sumanute sume novca se traze za kao original delove.
  • Eto

    30.08.2022 16:13
    A kod nas kažu nemoj kupiti Mazdu ne kupuj Forda skupi su delovi! Šta to znači, da se za sve ostale marke normalno prodaju kopije a onamo mora "orginal"!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Da li čovek zaista ima pet čula?

Slika sveta koji poznajemo konstruiše se u našem mozgu. Kako do toga dolazi? Putem brojnih receptora informacija koje dolaze iz naše okoline.