Psihologija kupovine: Zašto trgovci premeštaju proizvode u prodavnici?

U nabavku idu gotovo svi, a verovatno jedna od najiritantnijih stvari za kupce koju prodavnice rade je premeštanje proizvoda.
Psihologija kupovine: Zašto trgovci premeštaju proizvode u prodavnici?
Foto: Pixabay
Nekada su te izmene suptilne pa samo jedan proizvod dobije novo mesto, a nekada celu jednu kategoriju proizvoda trgovci izmeste na drugi kraj radnje.
Bivši menadžer velike američke trgovine "Whole Foods Jeff Campbell", koji se tim poslom bavio više od 20 godina, otkrio je zašto to prodavnice zapravo rade.
"Prodavnice mešovite robe očajnički žele da učine svoje trgovine boljim od svojih konkurenata. Jedan od najboljih načina za to je promena izgleda. Ali to je takođe način da se kupci prisile da prođu svakim prolazom, računajući da će uzeti i robu koju nisu planirali", piše "The Grocery Store Guy".
 
Logičan i glavni razlog je taj što prodavnice mešovite robe žele da ostvare što veću prodaju, a ovo je najbolji način za dodatnu zaradu i eventualno širenje. Kako bi maksimizirali zaradu, potrebno je da njihovi kupci kupe više artikala nego što su uopšte nameravali. Da bi se to dogodilo, moraju otežati kupcima pronalaženje artikala koji im trebaju. Tu na scenu dolazi preuređenje trgovine.
 
Lutanje prodavnicom, impulsivna kupovina, uvođenje novih proizvoda...
 
Ako danas posetite prodavnicu, a zatim se vratite u nju nekoliko meseci kasnije, videćete da neki artikli nisu tamo gde ste ih prvobitno pronašli. Dok hodate unaokolo pokušavajući da ih locirate, drugi predmeti će vam zapeti za oko i postoji mogućnost da ćete ih impulsivno kupiti.
 
Preuređenjem prodavnice takođe se omogućuje postavljanje najprodavanijih proizvoda na prednju stranu što privlači kupce. Osim toga, profiti na nekim artiklima su veći nego na drugim. S tim na umu, one proizvode koji imaju višu maržu neki trgovci će staviti na policu koja je u nivou očiju kupaca.  
 
Prodavnice se preuređuju i kada izađe novi proizvod, a to može biti prilično često. Isto tako se preuređuju kada pojedina kompanija prestane da proizvodi neki proizvod. U svim tim slučajevima prodavnica mora da promeni raspored kako bi popunila prostor proizvoda koji je otišao i/ili napravila mesta za nove stvari.
 
Na kraju, preraspoređivanje artikala omogućuje prodavnici da se reši proizvoda kojima uskoro ističe rok trajanja. Preuređivanje cele prodavnice ili samo određenih delova ili prolaza naziva se resetovanje. Ono uključuje uzimanje svega s određene police ili celog prolaza (ili povremeno cele prodavnice), odlučivanje kako to preurediti i zatim vraćanje.
 
Većina prodavnica mešovite robe je uređena na sličan način
 
Većina prodavnica mešovite robe je uređena na sličan način - u prednjem delu se nalazi cveće, voće i povrće i to je ujedno prva stavka koju kupci vide. Budući da cveće odlično miriše, daje kupcima utisak da prodavnica ima sveže proizvode.
 
Ostali proizvodi koji se drže blizu ulaza su oni koji se nazivaju "zgrabi i ponesi". To su artikli poput flaširane vode, grickalica i sl. Kupci mogu lako da zgrabe nešto za konzumiranje dok kupuju, što inače ne bi učinili.
 
Bombone, časopisi i drugi proizvodi koji se mogu impulsivno kupiti obično se stavljaju u blizini blagajni kako bi ih kupci mogli odabrati dok čekaju i neće imati dovoljno vremena da se predomisle. Pekare se obično nalaze iza ulaza. Miris sveže pečenog hleba i peciva obično izaziva osećaj gladi i najverovatnije će navesti kupce da kupuju više namirnica.
 
Ostala roba za domaćinstvo, poput sastojaka za kuvanje i konzervirane hrane, obično se stavlja u središnje prolaze. Na zadnjoj strani prodavnica obično se nalaze proizvodi poput jaja, mesa i mlečnih proizvoda. Dok kupci dođu do njih, usput će videti druge manje bitne artikle i verovatno ih kupiti.
 
Većina prodavnica se malo preuređuje svakih nekoliko meseci
 
Na gornjoj polici obično se nalaze proizvodi koji sadrže proizvode marki koje nisu jako popularne. Police koje su u nivou vaših očiju namenjene su najprodavanijim i/ili najprofitabilnijim proizvodima. Reč je o proizvodima renomiranih marki i zbog toga lako privlače pažnju.
 
Nisu nužno najjeftiniji proizvodi, ali se ipak dobro prodaju zbog ugleda robnih marki. Donje police najčešće su rezervisane za vrlo teške ili glomazne proizvode.
Prodavnice se preuređuju i kako bi se napravili "prelomi boja". Naime, ako su na polici dva predmeta koja dolaze u crvenoj kutiji i jedan koji dolazi u plavoj, prodaće se više ako se oni u plavoj ambalaži stave između dve crvene ambalaže. Time se svi oni bolje ističu.  
 
Iako ne postoji određena učestalost koju trgovci slede kada preuređuju prodavnice, većina malo preuređuje svakih nekoliko meseci. Velike promene u celoj prodavnici jednom godišnje nisu neuobičajene, dok neki trgovci preuređuju i češće. 
 
Ne postoji utvrđeni obrazac koliko se često menjaju. Ali u gradu s velikom konkurencijom mogli biste primetiti da to rade češće jer pokušavaju da osvoje veći udeo u prodaji namirnica. Ponekad se preuređivanje vrši na zahtev dobavljača proizvoda. Mnogi veliki prodavci plaćaju trgovinama kako bi dobili dobar plasman dvojih proizvoda u prodavnici.
  • Andrija Šrek

    04.06.2023 18:02
    ?!?
    I onda mi sa ozbiljnim opsesivno-kompulzivnim poremećajem i sa namerom (i spiskom!) da kupimo TAČNO određenu stvar i tačno određenu vrstu proizvoda upadamo u neverovatne frustracije kad ne možemo da ih nađemo na uobičajenom mestu. I NE, NEĆEMO kupiti NIŠTA što nismo planirali!
  • Zemlja čudesa

    04.06.2023 12:30
    Simulacija
    Na taj način se stvara lažni prikaz "pune radnje kupaca" dok ljudi, u stvarnosti, pogubljeno tumaraju tražeći one 3-4 stvari po koje su došli.
  • N

    04.06.2023 08:41
    N
    U srbiji to nepali! Kada vidis cene i novcanik...uzmes najneopjodnije i bezis!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin