Koliko je prosečnih plata bilo potrebno za najjeftiniji novi automobil u Jugoslaviji

Svakodnevno slušamo o drastičnom poskupljenju automobila, ali i o tome kako se nekada bolje živelo. Sudeći po podacima, statistika i utisak nikada nisu bili drugačiji.
Za početak se vraćamo na poslednje trenutke SFRJ. Zastavina vozila su tada bila u apsolutnoj većini na jugoslovenskim putevima, a samo retki su mogli da se domognu novog automobila sa Zapada.
Najjeftiniji Zastavin model bio je Jugo 45 Koral, a bio je i drugi najjeftiniji model na tržištu. Za njega je trebalo izdvojiti 30 tadašnjih prosečnih plata, dok je kupac mesecima čekao na svoj primerak, piše Index.
Dolazimo i do najjeftinijeg automobila na jugoslovenskom tržištu. Bio je to Fiat 126, popularna "peglica". Za ovaj mali gradski auto trebalo je dati 19 prosečnih plata. Treba napomenuti da se ovaj model u to vreme pravio u Poljskoj, dakle u Istočnoj Evropi.
 
Sledeći po dostupnosti, bio je takođe jedan istočnoevropski automobil, Škoda 120 L, za koju je prosečan Jugosloven trebalo da izdvoji 31 platu.
 
Da biste se vozili u novom Renaultu 4 GTL, koji se sklapao u Jugoslaviji, bilo je potrebno 35 prosečnih plata.
 
Za Zastavu 101 sa petoro vrata 38, za ruski Moskvič Aleko 42, a za Ladu Samaru čak 54 plate.
 
Tada tek lansirana Zastavina Florida mogla je da se kupi u protivvrednosti od 75 plata.
 
Golf se tada takođe sklapao u našoj zemlji, u Sarajevu, a za dizelaša je bilo potrebno izdvojiti čak 96 prosečnih plata.
 
Zanimljivo je da je Opel Kadett 1.2 LSJ, koji je silazio sa montažnih traka fabrike u Kikindi, bio skuplji od Golfa (102 plate).
Mogli su Jugosloveni da kupe i neke luksuzne uvozne automobile sa Zapada, ako bi im ekonomska moć to dozvoljavala.
 
Cena modela Volvo 740 GLE je iznosila čak 265 prosečnih plata, a u ponudi su takođe bili Alfa Romeo 164 V6 (322), Renault 25 V6 (404) i BMW 750 iL (912 plata).
 
Kao apsolutni rekorder na ovoj listi izdvajao se Mercedes 560 SEC, za koji je trebalo izdvojiti neverovatnu 1.231 platu.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • NS

    17.09.2023 10:46
    Pocetkom 70tih stojadin je kostao oko danasnjih 11 000€.

    Ove cene bmw od 1000 plata su nerealne.
  • gluposti

    17.09.2023 10:22
    1989. plata bila 1000 maraka, a Yugo kostao oko 6000 maraka.
    Dakle 6 prosečnih plata.
    BMW 318 je koštao 18.000 maraka, odnosno 18 plata.

  • Coravi desk

    17.09.2023 10:14
    To je sa kraja 80-tih kada je novčana kriza već lupala na vrata.

    Država podsticala domaću kupovinu.

    Krediti su i dalje imali fiksne kamatne stope, nisi morao krvnu sliku da predaš da bi došao do istog, i rata je na početku bila ista kao i na kraju.
    Hajde sada uzmi kredit sa realnom prosečnom platom, i nahrani ukućane do kraja meseca sa ovim cenama u radnji.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Italija pooštrila kazne za vozače

Novi Zakon o putevima koji je predložio ministar saobraćaja Mateo Salvini, koji pooštrava kazne za korišćenje mobilnih telefona za volanom i vožnju pod dejstvom alkohola, stupio je na snagu.