Kako vas trgovci mame: U kupovinu nemojte da idete gladni i bez spiska

Sigurno vam se bar jednom desilo da uđete u prodavnicu sa idejom da kupite samo jedan ili nekoliko proizvoda, a izađete sa punim kesama i mnogo tanjim novčanikom.
Kako vas trgovci mame: U kupovinu nemojte da idete gladni i bez spiska
Foto: Pixabay

Kako piše RTS, od trenutka kada uđemo u radnju kroz nju nas vodi nevidljiva trgovačka ruka. Iako uglavnom mislimo da odluke donosimo sami, nije baš tako.

Kupci kažu da na odabir proizvoda i neplaniranu kupovinu utiču pozicija proizvoda, dezen tezge ili rafa i, naravno, oznake za sniženu cenu.
 
Raspored proizvoda nije slučajan. Najvažniji su u visini očiju, a sitnice najčešće na kasi. Slatkiši su često u nivou dečijeg pogleda kako bi sama mogla da ih stave u korpu. Hleb je na najudaljenijem mestu, da bi kupci prošetali kroz radnju i neplanirano kupili još nešto.
Na ponašanje potrošača često utiču stimulansi kojih nismo svesni. Boje, muzika, svetlo i mirisi koriste se u funkciji unapređenja prometa.
 
"Po pravilu plava boja znači neku plemenitost, neki veći kvalitet. Crvena, žuta označavaju inovativnost, zelena znači svežinu, neku ekološku orijentaciju. Neka osnovna pravila su da opuštajuća ambijentalna muzika dovodi do dužeg zadržavanja kupaca u prodajnim objektima. Miris lavande, miris ruže opuštaju, produžavaju vreme boravka u maloprodajnim objektima, dok recimo miris mentola stvara osećaj uzbuđenja", navodi za RTS profesor Zoran Bogetić sa Ekonomskog fakulteta.
 
Kako se osloboditi nepotrebne kupovine savetuju u potrošačkim organizacijama.
 
"Potrošačima se može savetovati da u kupovinu kreću sa pripremljenim planom i spiskom onoga što će kupiti. Da ne kreću nepripremljeni. Stručnjaci kažu posebno ne gladni, jer tada olako donose odluke o pogrešnom izboru. Da kupuju isključivo ono što su njihove potrebe, a ne ono što se kroz reklamu i sniženja nudi potrošačima", objašnjava Petar Bogosavljević iz Pokreta potrošača.

Trgovci nisu želeli da govore o ovome. Kažu da organizacija prodajnog prostora i način izlaganja proizvoda spadaju u domen poslovne tajne.

  • Jarvis

    24.09.2023 12:18
    Ovo je bezveze.
    Što više kupujem, to više dobijem.
  • Allexander

    24.09.2023 11:37
    Psiho!
    Da, sve je to tačno, ali bez obzira na sve trikove i cake koje koriste trgovci, u Srbiji im to sve teže polazi za rukom! Ljudi kupuju sve manje, na grame, na komad i koliko sam primetio, nema više punih kolica, kao pre desetak godina, kad se u nabavku išlo jednom nedeljno ili u dve nedelje-sad kesice se iznose i iz velikih prodavnica!
  • Eto tako

    24.09.2023 11:36
    U većini marketa muzika je očajna i preglasna, tako da se ne zadržavam dugo, na brzinu kupim ono što mi treba i bežim napolje.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Da li čovek zaista ima pet čula?

Slika sveta koji poznajemo konstruiše se u našem mozgu. Kako do toga dolazi? Putem brojnih receptora informacija koje dolaze iz naše okoline.