Finska je drastično smanjila broj mrtvih na putevima: Evo kako

Proteklih deset godina Finska je uspela da smanji broj poginulih na putevima za 29 odsto. Prosečan pad broja poginulih u saobraćajnim nesrećama u celoj Evropskoj uniji iznosio je 16 odsto, piše Forbs.
Finska je drastično smanjila broj mrtvih na putevima: Evo kako
Foto: Pixabay
Finska je to uspela zahvaljujući nizu mera, od spuštanja ograničenja brzine u većini urbanih područja i instaliranja automatskih kamera za merenje brzine na gotovo 3.000 kilometara glavnih puteva do izgradnje pešačkih i biciklističkih staza i 400 kilometara auto-puteva.
 
Zemlja je zbog toga ove godine osvojila nagradu Indeksa efikasnosti i sigurnosti u saobraćaju (PIN) za neverovatan napredak u bezbednosti na putevima. Vest o nagradi ranije ovog leta objavio je Evropski savet za bezbednost u saobraćaju, neprofitna organizacija iz Brisela.
"U Finskoj postoji izraz 'vahinko ei tule kello kaulassa', što bi, grubo prevedeno, značilo 'nesreće ne dolaze najavljene'", kaže Antonio Avenoso, izvršni direktor Evropskog saveta za bezbednost u saobraćaju. "To može objasniti zašto Finci imaju toliko sveobuhvatan i strateški pristup kojim žele da pokriju što više aspekata opasnosti na putevima."
 
Trenutnu strategiju predvodi takozvani pristup Vision Zero, koji uzima u obzir i ljudske greške, a prvi put je implementiran u Švedskoj još 90-ih godina prošlog veka.
Cilj inicijative je eliminisati sve smrtne slučajeve i ozbiljne povrede na putevima stvaranjem nekoliko slojeva zaštite. Ako jedan ne uspe, drugi će umanjiti posledice nesreće. Poboljšanja bi trebalo da omoguće sigurnije puteve, sigurnija vozila, sigurnije brzine i bolju negu nakon nesreće.
 
Uz smanjenje brzine i uvođenje infrastrukturnih poboljšanja i kamera za merenje brzine, istraživači kažu da finska strategija želi da inkorporira još niz mera. Među njima su:
 
- Poboljšavanje veština različitih korisnika puteva različitog uzrasta. To uključuje i analizu broja škola koje nude obrazovanje o saobraćaju deci školskog uzrasta, kao i broj nesreća u kojima su žrtve deca ili mladi.
 
- Uzimanje u obzir mentalnog zdravlja. Finska i Estonija jedine su dve zemlje Evropske unije koje u statistike smrti na putevima uključuju i samoubistva.
 
- Podrška nošenju kaciga na motociklima i mopedima. Stope su između 99 i 100 odsto.
 
- Omogućavanje policiji da sprovodi nasumična testiranja vozača na droge i alkohol.
 
U Finskoj je vožnja pod uticajem alkohola mnogo niža od proseka Evropske unije, a velika većina građana smatra da to rizično ponašanje nije prihvatljivo, kažu iz udruženja.
 
Blokade u slučaju vožnje pod uticajem alkohola moraju biti instalirane u sve školske autobuse i taksije u zemlji, kao i u vozila pojedinaca osuđenih za vožnju pod uticajem alkohola, u sklopu dugotrajnog programa rehabilitacije, koji se koristi umesto zabrane vožnje.
 
"Napori ne prestaju ni nakon što dođe do same nesreće; Finska je jedina zemlja Evrope koja sprovodi detaljnu istragu svake nesreće sa smrtnim ishodom", kaže Avenoso.
 
Finska je dobila nagradu u isto vreme kad je objavljen novi izveštaj ETSC-a koji pokazuje da je prošle godine na putevima EU poginulo 20.418 ljudi, što je samo jedan odsto manje nego 2022. godine.
Kako bi se smanjio taj jaz između uspeha Finske i stagnacije u ostatku Evropske unije, ETSC poziva na osnivanje agencije za sigurnost na putevima EU, koja bi imala nadzor nad uvođenjem automatizovanih vozila i ovlašćenja za istraživanje nesreća, prilagođavanje regulacija za sigurnost vozila zbog brzog razvoja tehnologije i poboljšanje inspekcija koje bi osigurale ispravno održavanje tih tehnologija.
 
Iz udruženja kažu da druge vrste prevoza u Evropi (železnički, avio i pomorski) imaju posebne EU agencije odgovorne za sigurnost, a slična agencija za saobraćaj na putevima ne postoji.
 
"Saobraćaj na putevima mora ponovo da postane prioritet. Sto hiljada ljudi poginulo je na EU putevima tokom proteklih pet godina, a poginuće ih još sto hiljada u narednih pet godina ako se ništa ne promeni", kaže Avenoso.
  • Drug Brežnjev

    14.09.2024 09:27
    Miseluk je radio i pre SPS,DS,SnS...a radiće i posle daće bog.
    A ti policajci iz vajne evrope brzo bi se privikli na naše odlične uslove rada kao i strani poslodavci,brzo prihvate ono sto u njihovoj evropi pomisliti neće
  • Danger

    10.09.2024 12:44
    Ološ jeste na vlasti
    Mary Poppins, lepo napisan komentar, sto posto tačan. A plusevi i minusi na taj komentar govore koliko smo beznadežan slučaj.
    Živim u Nemačkoj, i umem da uporedim.
  • ZokiNS

    09.09.2024 08:07
    Vozila?
    A sto su motori vozila pravljena za optimalne brzine od 60km/h?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Da li čovek zaista ima pet čula?

Slika sveta koji poznajemo konstruiše se u našem mozgu. Kako do toga dolazi? Putem brojnih receptora informacija koje dolaze iz naše okoline.