
Pred letnju sezonu dobro znati: Sve više prevara sa turističkim aranžmanima, ovako ćete se zaštititi
Uoči početka letnje sezone brojne turističke agencije nude putnicima različite aranžmane, ali se otvara prostor i za brojne lažne agencije i zloupotrebe.

Foto: Pixabay
Kada se traži aranžman, jako je bitno da turistička agencija sa kojom se putuje bude pouzdana i proverena, kako bi putnici izbegli neprijatnosti i potencijalne prevare.
Ukoliko ipak do određenih problema dođe, putinici treba da znaju svoja prava i mogućnosti i kome treba da se obrate.
Kako znati da li je turistička agencija pouzdana?
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić za Danas objašnjava kako da proverite da li je neka turistička agencija pouzdana.
"Treba prvo pogledati kod nas na sajtu YUTA, agencije koje su na spisku, one su proverene. Naravno, ima i agencija koje nisu naše članice, ali su dobre i pouzdane. Mi vodimo računa o standardima po kojima bi agencije trebalo da postupaju i imamo način da zaštitimo putnika kroz arbitražu koju sprovodimo kada je putnik nezadovoljan", navodi on.
Seničić ističe da je najbolje da se proveri na Agenciji za privredne registre (APR).
"Treba proveriti da li je agencija registrovana, da li postoji, da li ima licencu za rad, a licencu dodeljuje ministarstvo. Kada agencija ima licencu, to znači da poseduje i neki garantni fond, a to je u ovom slučaju polisa osiguranja i to je jako bitno ukoliko dođe do insolventnosti agencije, da putnici mogu da se naplate", ukazuje sagovornik Danasa.
Takođe, on dodaje da putnici na internetu mogu da pronađu dosta blogova vezanih za turističke agencije i putovanja i da istraže i vide iskustva drugih putnika.
"Treba da istraže mesto gde putuju, iskustva drugih putnika i treba da imaju realna očekivanja. Najveći problem sa putnicima svodi se na to što nemaju realna očekivanja, nego sami projektuju sliku koju bi želeli kada uplaćuju određeni aranžman. Moraju da imaju saznanja o tome, moraju sami malo da se raspitaju na koju destinaciju idu, jer svaka ima i prednosti i mane. Da ne bi bili iznenađeni kad se pojave u Egiptu i shvate da to nije baš onako kako su očekivali, mislim na destinaciju, ne na same objekte za turiste", pojašnjava Seničić.
Kako ukazuje, sve učestalije su prevare na društvenim mrežama.
"Često se na društvenim mrežama predstavljaju kao neke turističke agencije, a zapravo je to neko udruženje koje nije registrovano nigde. Na taj način oni prikupljaju putnike, a kad dođe do problema, ne postoji nijedan zakonski način da se zaštite i budu sigurni. Te prevare su uzele maha. Kada se nešto reklamira na društvenim mrežama, to može da uradi bilo ko, to ništa ne znači dok se ne proveri. Imali smo grupe ljudi koji su uplaćivali putovanja tako i na kraju nisu nigde otišli, jer su ih pokrali. To posle ide u ruke policije, ali se često teško rešava", naglašava sagovornik Danasa.
Seničić ukazuje i na problem sa velikim razlikama u cenama.
"Cene su manje-više iste ili približne. Ne treba nasedati na neke drastične slučajeve ni velikih ni malih cena. Kada je nešto nerazumno malo u odnosu na druge ponude, treba biti skeptičan i pitati se da li je ta ponuda kako treba", savetuje on.
Kome se obratiti u slučaju problema?
Seničić objašnjava da je prva adresa turistička inspekcija, ako je turistička agencija registrovana i radi po zakonu.
"Oni imaju ovlašćenja da utvrde da li je došlo do nekakvog neispunjenja ugovornih obaveza. Ukoliko je turistička agencija članica YUTA, mogu i nama da se obrate, mi imamo model i sistem gde kroz arbitražu možemo da ustanovima odgovornost agencije i možemo da naložimo povraćaj određenih sredstava, ukoliko agencija nije ispoštovala određene stavke koje su ugovorene", kaže on.
Kako dodaje, turistička inspekcija to ne može.
"Ona može da kazni agenciju ukoliko je došlo do nekog većeg neispunjenja iz ugovora. Može da napravi procenu i da kaže agenciji da bi trebalo da isplati određeni iznos, ali ne može da naloži da se to uradi, može samo da kazni agenciju. Onda putnici moraju da uđu u spor sa turističkom agencijom i da to putem suda naplaćuju. Mi imamo drugačiji model, ide se na arbitražu i najčešće se reši sporazumno, a ako ne može tako, ide se na sudski spor", objašnjava Seničić.
Navodi da oni u arbitraži koriste međunarodni dokument koji se zove "Frankfurtska lista".
"Ona vrlo jasno i taksativno u procentima daje iznose koje putniku treba vratiti u slučaju različitih nepravilnosti. Nigde na svetu, kada ste nezadovoljni nećete dobiti sve pare nazad. Najčešće je problem kad ljudi dođu, ali neće ni da uđu u aprtman jer im se ne dopada i onda prave grešku gde odlaze i sami zakupljuju drugi apartman, a onda dođu nazad i traže povraćaj ukupnog iznosa novca, a to je nemoguće. Vi ste dobili smeštaj, ako vam se ne sviđa, to je druga priča i može posle da se utvrđuje i da dobijete delimičnu kompenzaciju, ali ne možete ukupan iznos", pojašnjava on.
Iz turističke inspekcije naglašavaju da ukoliko dođe do odstupanja od ugovorenog programa putovanja ili putnik ima druge primedbe, neophodno je da odmah na licu mesta napravi pismeni prigovor predstavniku agencije i pribavi moguće dokaze za ugovorene, a neizvršene usluge, jer je to, kako dodaju, osnov za ostvarivanje prava.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
Hadži-Prodanova pećina zatvorena za posetioce
20.04.2025.•
0
Hadži-Prodanova pećina, turistička atrakcija opštine Ivanjica koja se nalazi u selu Raščići, iz preventivnih razloga privremeno je zatvorena za posetioce.
Venecija ponovo uvela naplatu ulaska turistima
20.04.2025.•
0
Gradske vlasti Venecije ponovo su počele da naplaćuju pet evra za posetu gradu, a ovaj iznos će biti dvostruko veći za one koji budu onlajn putem rezervisali ulaznicu za grad samo tri dana pre dolaska
VIDEO: Motor aviona se zapalio jer je u njemu bio zec
20.04.2025.•
0
Let "United Airlines" prinudno je sleteo nakon što je zec navodno ušao u motor što je izazvalo požar.
Zbog Trampovih odluka: Turisti izbegavaju SAD
13.04.2025.•
0
Broj evropskih putnika koji posećuju SAD naglo je pao zbog političkih i ekonomskih napetosti i straha od neprijateljski nastrojene granične politike.
Sardinija ograničila broj turista, posete plaži moraju da se rezervišu onlajn
10.04.2025.•
1
Ukoliko ove godine budete želeli da posetite neke plaže na Sardiniji, svoj dolazak moraćete da rezervišete preko aplikacije.
Otkazani sutrašnji letovi za Atinu zbog štrajka kontrole letenja u Grčkoj
08.04.2025.•
0
Er Srbija saopštila je da su sutrašnji letovi između Beograda i Atine otkazani zbog štrajka kontrole letenja u Grčkoj.
Turoperatori gomilali turističke karte za Koloseum, pa kažnjeni sa 20 miliona evra
08.04.2025.•
0
Italijanska antimonopolska komisija (AGCM) kaznila je agenciju za prodaju turističkih karata i šest turoperatora sa 20 miliona evra zbog prakse gomilanja karata kojom se ograničava pristup Koloseumu.
VIDEO: Italijom saobraća luksuzni voz "Dolče vita orijent ekspres", najjeftinija tura 3.500 evra
07.04.2025.•
0
Prvi luksuzni voz italijanske proizvodnje nazvan "Dolče vita orijent ekspres" počeo je da saobraća.
Pilot objasnio šta se dešava ako ne uključite avionski režim na telefonu
06.04.2025.•
2
Sledeći put kada vas zamole da prebacite telefon u avionski režim, znajte da to nije samo još jedno pravilo bez svrhe.
Ovo su evropske plaže sa najmanjim gužvama: Većina je u našem susedstvu
06.04.2025.•
0
Kad birate destinaciju za letnji odmor gužva može biti značajan faktor. Wizz Air je predstavio listu evropskih plaža s najmanjom gužvom.
VIDEO: Neki od "najnezgodnijih" aerodroma nalaze se u Evropi
06.04.2025.•
1
Dok je Madeira destinacija za odmor o kojoj mnogi sanjaju, dolazak na ostrvo ponekad može biti uznemirujuće iskustvo.
Nova pravila za ulazak na Tajland od 1. maja
06.04.2025.•
1
Svi strani putnici koji ulaze na Tajland moraće od 1. maja da popune onlajn prijavu pre nego što uđu u tu zemlju, saopštila je kancelarija Turističke uprave Tajlanda (TAT).
Od petka e-Gate na aerodromu "Nikola Tesla" mogu da koriste i državljani EU i Šengena
02.04.2025.•
3
Korišćenje elektronskih kapija na graničnom prelazu na aerodromu "Nikola Tesla" biće omogućeno pored državljana Srbije i državljanima zemalja EU i Šengen zone, koje se nalaze na Master listi ICAO PKD.
VIDEO: Putnica pokušala da otvori vrata aviona dok je letelica bila iznad okeana
01.04.2025.•
0
Avion s više od 200 putnika, koji je leteo iz Indonezije u Australiju, morao je da se vrati nakon što je jedna putnica pokušala nasilno da otvori vrata.
Voz "Nostalgija" ponovo saobraća prugom "Šarganska osmica"
01.04.2025.•
1
Jedna od železničkih atrakcija u Srbiji, voz "Nostalgija", ponovo je počeo da saobraća prugom "Šarganska osmica".
Evropljanima će od srede biti potrebna dozvola za putovanje u Veliku Britaniju
31.03.2025.•
2
Evropljani će od srede, 2. aprila morati da imaju dozvolu za putovanje u Veliku Britaniju.
VIDEO: Putnici kažu da su ovo najrazočaravajuće turističke atrakcije
30.03.2025.•
0
Mnogi ljudi imaju popis odredišta koje žele da posete, a to su vrlo često evropske destinacije poput Rima, Pariza, Beča i Istanbula.
Japanski turisti uhapšeni i deportovani zbog bahatog ponašanja na Kineskom zidu
30.03.2025.•
1
Bračni par iz Japana deportovan je iz Kine zbog skandaloznog ponašanja tokom njihove posete Kineskom zidu.
VIDEO: Bahati turista ignorisao zabranu i popeo se na vrh piramide, razjarena masa ga pretukla
25.03.2025.•
6
Razjarena masa napala je nemačkog turistu koji se popeo na piramidu Kukulkan u ruševinama majanskog grada Čičen Ica u Meksiku, iako je to strogo zabranjeno.
Ljubitelji hrane ocenili: Ovo je top lista 20 država gde putnici vole da jedu
23.03.2025.•
3
"Ostavi mesta u svom koferu, ali i u stomaku", trebalo bi da glasi zlatno pravilo putovanja.
Firenca zabranila kutije za ključeve za turiste: Ružni su, a i strahuje od terorizma
23.03.2025.•
0
Turistička sezona još nije ni počela, a već su počeli mali i veliki ratovi protiv gužve i spasavanja najatraktivnijih delova popularnih destinacija.
Komentari 3
/
vade se na protokol kako se prvo morate obratiti agenciji na nepravilnost pa tek onda njima.
Luna
Mo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar