Pred letnju sezonu dobro znati: Sve više prevara sa turističkim aranžmanima, ovako ćete se zaštititi
Uoči početka letnje sezone brojne turističke agencije nude putnicima različite aranžmane, ali se otvara prostor i za brojne lažne agencije i zloupotrebe.
Foto: Pixabay
Kada se traži aranžman, jako je bitno da turistička agencija sa kojom se putuje bude pouzdana i proverena, kako bi putnici izbegli neprijatnosti i potencijalne prevare.
Ukoliko ipak do određenih problema dođe, putinici treba da znaju svoja prava i mogućnosti i kome treba da se obrate.
Kako znati da li je turistička agencija pouzdana?
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić za Danas objašnjava kako da proverite da li je neka turistička agencija pouzdana.
"Treba prvo pogledati kod nas na sajtu YUTA, agencije koje su na spisku, one su proverene. Naravno, ima i agencija koje nisu naše članice, ali su dobre i pouzdane. Mi vodimo računa o standardima po kojima bi agencije trebalo da postupaju i imamo način da zaštitimo putnika kroz arbitražu koju sprovodimo kada je putnik nezadovoljan", navodi on.
Seničić ističe da je najbolje da se proveri na Agenciji za privredne registre (APR).
"Treba proveriti da li je agencija registrovana, da li postoji, da li ima licencu za rad, a licencu dodeljuje ministarstvo. Kada agencija ima licencu, to znači da poseduje i neki garantni fond, a to je u ovom slučaju polisa osiguranja i to je jako bitno ukoliko dođe do insolventnosti agencije, da putnici mogu da se naplate", ukazuje sagovornik Danasa.
Takođe, on dodaje da putnici na internetu mogu da pronađu dosta blogova vezanih za turističke agencije i putovanja i da istraže i vide iskustva drugih putnika.
"Treba da istraže mesto gde putuju, iskustva drugih putnika i treba da imaju realna očekivanja. Najveći problem sa putnicima svodi se na to što nemaju realna očekivanja, nego sami projektuju sliku koju bi želeli kada uplaćuju određeni aranžman. Moraju da imaju saznanja o tome, moraju sami malo da se raspitaju na koju destinaciju idu, jer svaka ima i prednosti i mane. Da ne bi bili iznenađeni kad se pojave u Egiptu i shvate da to nije baš onako kako su očekivali, mislim na destinaciju, ne na same objekte za turiste", pojašnjava Seničić.
Kako ukazuje, sve učestalije su prevare na društvenim mrežama.
"Često se na društvenim mrežama predstavljaju kao neke turističke agencije, a zapravo je to neko udruženje koje nije registrovano nigde. Na taj način oni prikupljaju putnike, a kad dođe do problema, ne postoji nijedan zakonski način da se zaštite i budu sigurni. Te prevare su uzele maha. Kada se nešto reklamira na društvenim mrežama, to može da uradi bilo ko, to ništa ne znači dok se ne proveri. Imali smo grupe ljudi koji su uplaćivali putovanja tako i na kraju nisu nigde otišli, jer su ih pokrali. To posle ide u ruke policije, ali se često teško rešava", naglašava sagovornik Danasa.
Seničić ukazuje i na problem sa velikim razlikama u cenama.
"Cene su manje-više iste ili približne. Ne treba nasedati na neke drastične slučajeve ni velikih ni malih cena. Kada je nešto nerazumno malo u odnosu na druge ponude, treba biti skeptičan i pitati se da li je ta ponuda kako treba", savetuje on.
Kome se obratiti u slučaju problema?
Seničić objašnjava da je prva adresa turistička inspekcija, ako je turistička agencija registrovana i radi po zakonu.
"Oni imaju ovlašćenja da utvrde da li je došlo do nekakvog neispunjenja ugovornih obaveza. Ukoliko je turistička agencija članica YUTA, mogu i nama da se obrate, mi imamo model i sistem gde kroz arbitražu možemo da ustanovima odgovornost agencije i možemo da naložimo povraćaj određenih sredstava, ukoliko agencija nije ispoštovala određene stavke koje su ugovorene", kaže on.
Kako dodaje, turistička inspekcija to ne može.
"Ona može da kazni agenciju ukoliko je došlo do nekog većeg neispunjenja iz ugovora. Može da napravi procenu i da kaže agenciji da bi trebalo da isplati određeni iznos, ali ne može da naloži da se to uradi, može samo da kazni agenciju. Onda putnici moraju da uđu u spor sa turističkom agencijom i da to putem suda naplaćuju. Mi imamo drugačiji model, ide se na arbitražu i najčešće se reši sporazumno, a ako ne može tako, ide se na sudski spor", objašnjava Seničić.
Navodi da oni u arbitraži koriste međunarodni dokument koji se zove "Frankfurtska lista".
"Ona vrlo jasno i taksativno u procentima daje iznose koje putniku treba vratiti u slučaju različitih nepravilnosti. Nigde na svetu, kada ste nezadovoljni nećete dobiti sve pare nazad. Najčešće je problem kad ljudi dođu, ali neće ni da uđu u aprtman jer im se ne dopada i onda prave grešku gde odlaze i sami zakupljuju drugi apartman, a onda dođu nazad i traže povraćaj ukupnog iznosa novca, a to je nemoguće. Vi ste dobili smeštaj, ako vam se ne sviđa, to je druga priča i može posle da se utvrđuje i da dobijete delimičnu kompenzaciju, ali ne možete ukupan iznos", pojašnjava on.
Iz turističke inspekcije naglašavaju da ukoliko dođe do odstupanja od ugovorenog programa putovanja ili putnik ima druge primedbe, neophodno je da odmah na licu mesta napravi pismeni prigovor predstavniku agencije i pribavi moguće dokaze za ugovorene, a neizvršene usluge, jer je to, kako dodaju, osnov za ostvarivanje prava.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
Pakistanska avio-kompanija na meti kritika jer na reklami njen avion leti ka Ajfelovoj kuli
16.01.2025.•
0
Pakistanski nacionalni avio-prevoznik izazvao je mnogobrojne kritike zbog objavljivanja reklame na kojoj je prikazan avion koji leti ka Ajfelovoj kuli.
"Rajaner" traži da se putnicima ograniči koliko alkohola mogu da popiju na aerodromima u EU
15.01.2025.•
2
Avio-kompanija "Rajaner" poziva evropske vlasti da ograniče prodaju alkoholnih pića na aerodromima širom evropskog kontinenta.
Spisak 15 stvari o letenju avionom koje niste znali: Pogledajte o čemu je reč
13.01.2025.•
1
Na Redditu se pokrenuta rasprava o stvarima koje se često događaju tokom leta avionom, a za koje većina verovatno ne zna.
Rajaner traži 15.000 evra odštete od putnika koji se "neoprostivo ponašao" tokom leta
09.01.2025.•
2
Avio-kompanija Rajaner potvrdila je da će pokrenuti sudski postupak protiv putnika koji je 2024. svojim "neoprostivim ponašanjem" poremetio let između irskog Dablina i španskog ostrva Lanzarote.
Gotovo isti broj posetilaca Luvra 2024. kao godinu dana ranije
06.01.2025.•
0
Posećenost pariskog muzeja Luvr ostala je praktično nepromenjena 2024. godine, sa 8,7 miliona posetilaca, uprkos smanjenju tokom leta kada su u glavnom gradu Francuske bile Olimpijske igre.
Putovanja kao mesta dobre energije ili iscrpljivanja: Putnici sve umorniji a evo i zašto
04.01.2025.•
0
Reditova putnička zajednica debatovala je o odmoru ali i o tome zbog čeka se i posle odmora osećaju umorno ali i energetski i finansijski istrošeno.
Grčka povećava turističke takse zbog vremenskih nepogoda: Kako će to uticati na turiste iz Srbije?
04.01.2025.•
1
Grčka povećava turističke takse, da bi se obnovila područja i domaćinstva koja su uništena tokom vremenskih nepogoda.
Pao sistem na aerodromima širom Nemačke: Putnici van šengenskog prostora ne mogu u državu
03.01.2025.•
4
Kompjuterski sistemi savezne policije otkazali su na aerodromima širom Nemačke.
Ako planirate putovanja ove godine: Evo šta se menja kad su u pitanju procedure i takse
02.01.2025.•
0
Putovanja u EU i Šengensku zonu biće značajno izmenjena ove godine kada se očekuje da će stupiti na snagu dva nova sistema za ulazak putnika, koji će se odnositi i na Srbiju.
Žurke stop: Airbnb sprečava visokorizične rezervacije za Novu godinu pomoću veštačke inteligencije
30.12.2024.•
1
Online platforma za iznajmljivanje Airbnb koristi veštačku inteligenciju da bi prepoznala i sprečila goste visokog rizika da rezervišu smeštaj tokom novogodišnjih praznika.
Ovo su bili najposećeniji gradovi sveta u 2024. godini
29.12.2024.•
0
Prema podacima Euromonitor Internationala, najposećeniji grad na svetu u 2024. godini bio je Bangkok.
Više od dva miliona ljudi dnevno će ući i izaći iz Kine tokom novogodišnjih praznika
29.12.2024.•
0
Prema današnjoj proceni Kineske nacionalne uprave za migracije, broj ulaznih putnika u Kinu i izlaznih putnika iz Kine će dostići 2,05 miliona dnevno u proseku tokom novogodišnjih praznika.
Najbolji božićni sajmovi za porodice: Na spisku po jedan iz Hrvatske i Rumunije
24.12.2024.•
0
Božićni sajmovi ili adventi pružaju priliku za savršen porodični božićni odmor jer nude bezbroj aktivnosti i uživanja od očaravajućih klizališta, preko hrane i pića do živopisnih božićnih parada.
VIDEO: Fontana di Trevi ponovo otvorena za posetioce - ali ograničen broj
23.12.2024.•
1
Fontana di Trevi u Rimu ponovo je otvorena nakon završetka vanrednih radova na održavanju uoči jubilarne katoličke "Svete godine", koja se obeležava svakih 25 godina.
VIDEO: Kina na veštačkom ostrvu gradi najveći aerodrom na svetu
22.12.2024.•
2
Kina gradi najveći aerodrom na svetu ikada napravljen na jednom veštačkom ostrvu.
Objavljeno koji su najmoćniji pasoši sveta za 2024. godinu: Evo kako se kotira srpski
22.12.2024.•
4
Objavljena je rang lista najmoćnijih pasoša za 2024. godinu, a Ujedinjeni Arapski Emirati (UAE) ponovo su na vrhu, četvrtu godinu zaredom.
Avio-kompanije u obavezi da dostave podatke o putnicima pre ulaska u EU
15.12.2024.•
0
Savet EU usvojio je propise kojima je predviđeno da avio-kompanije moraju nadležnim organima da dostave podatke o putnicima, kao što su putne isprave, podaci o letu i prtljagu.
Nedelju dana putovanja do ostrva pustoši: Da li biste se upustili u ovakvu avanturu?
12.12.2024.•
0
Oko 300 ostrva i ostrvca raštrkanih u južnom delu Indijskog okeana, jugoistočno od Rta dobre nade, poznato je kao jedno od najudaljenijih ostrva na svetu.
Munja udarila avion 20 minuta nakon poletanja, letelica morala prinudno da sleti
11.12.2024.•
0
Avion kompanije Er Nju Zeland na letu za Tahiti morao je da se vrati u Okland na Novom Zelandu nakon što je pogođen munjom, samo 20 minuta nakon poletanja.
Jedan od najprometnijih evropskih aerodroma smanjuje broj letova zbog buke
09.12.2024.•
2
Aerodrom "Shiphol" u Amsterdamu smanjiće od iduće godine ukupan broj letova na 478.000 godišnje sa sadašnjih 500.000, odnosno za četiri odsto radi smanjenja zagađenja bukom.
EK predložila postepeno uvođenje graničnog sistema EES: Evo šta to znači za građane Srbije
08.12.2024.•
0
Evropska komisija predložila je postepeno uvođenje novog evropskog digitalnog graničnog sistema, takozvanog Sistema ulaska/izlaska (EES), dajući članicama rok od šest meseci za njegovu primenu.
Komentari 3
/
vade se na protokol kako se prvo morate obratiti agenciji na nepravilnost pa tek onda njima.
Luna
Mo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar