Pred letnju sezonu dobro znati: Sve više prevara sa turističkim aranžmanima, ovako ćete se zaštititi
Uoči početka letnje sezone brojne turističke agencije nude putnicima različite aranžmane, ali se otvara prostor i za brojne lažne agencije i zloupotrebe.
Foto: Pixabay
Kada se traži aranžman, jako je bitno da turistička agencija sa kojom se putuje bude pouzdana i proverena, kako bi putnici izbegli neprijatnosti i potencijalne prevare.
Ukoliko ipak do određenih problema dođe, putinici treba da znaju svoja prava i mogućnosti i kome treba da se obrate.
Kako znati da li je turistička agencija pouzdana?
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić za Danas objašnjava kako da proverite da li je neka turistička agencija pouzdana.
"Treba prvo pogledati kod nas na sajtu YUTA, agencije koje su na spisku, one su proverene. Naravno, ima i agencija koje nisu naše članice, ali su dobre i pouzdane. Mi vodimo računa o standardima po kojima bi agencije trebalo da postupaju i imamo način da zaštitimo putnika kroz arbitražu koju sprovodimo kada je putnik nezadovoljan", navodi on.
Seničić ističe da je najbolje da se proveri na Agenciji za privredne registre (APR).
"Treba proveriti da li je agencija registrovana, da li postoji, da li ima licencu za rad, a licencu dodeljuje ministarstvo. Kada agencija ima licencu, to znači da poseduje i neki garantni fond, a to je u ovom slučaju polisa osiguranja i to je jako bitno ukoliko dođe do insolventnosti agencije, da putnici mogu da se naplate", ukazuje sagovornik Danasa.
Takođe, on dodaje da putnici na internetu mogu da pronađu dosta blogova vezanih za turističke agencije i putovanja i da istraže i vide iskustva drugih putnika.
"Treba da istraže mesto gde putuju, iskustva drugih putnika i treba da imaju realna očekivanja. Najveći problem sa putnicima svodi se na to što nemaju realna očekivanja, nego sami projektuju sliku koju bi želeli kada uplaćuju određeni aranžman. Moraju da imaju saznanja o tome, moraju sami malo da se raspitaju na koju destinaciju idu, jer svaka ima i prednosti i mane. Da ne bi bili iznenađeni kad se pojave u Egiptu i shvate da to nije baš onako kako su očekivali, mislim na destinaciju, ne na same objekte za turiste", pojašnjava Seničić.
Kako ukazuje, sve učestalije su prevare na društvenim mrežama.
"Često se na društvenim mrežama predstavljaju kao neke turističke agencije, a zapravo je to neko udruženje koje nije registrovano nigde. Na taj način oni prikupljaju putnike, a kad dođe do problema, ne postoji nijedan zakonski način da se zaštite i budu sigurni. Te prevare su uzele maha. Kada se nešto reklamira na društvenim mrežama, to može da uradi bilo ko, to ništa ne znači dok se ne proveri. Imali smo grupe ljudi koji su uplaćivali putovanja tako i na kraju nisu nigde otišli, jer su ih pokrali. To posle ide u ruke policije, ali se često teško rešava", naglašava sagovornik Danasa.
Seničić ukazuje i na problem sa velikim razlikama u cenama.
"Cene su manje-više iste ili približne. Ne treba nasedati na neke drastične slučajeve ni velikih ni malih cena. Kada je nešto nerazumno malo u odnosu na druge ponude, treba biti skeptičan i pitati se da li je ta ponuda kako treba", savetuje on.
Kome se obratiti u slučaju problema?
Seničić objašnjava da je prva adresa turistička inspekcija, ako je turistička agencija registrovana i radi po zakonu.
"Oni imaju ovlašćenja da utvrde da li je došlo do nekakvog neispunjenja ugovornih obaveza. Ukoliko je turistička agencija članica YUTA, mogu i nama da se obrate, mi imamo model i sistem gde kroz arbitražu možemo da ustanovima odgovornost agencije i možemo da naložimo povraćaj određenih sredstava, ukoliko agencija nije ispoštovala određene stavke koje su ugovorene", kaže on.
Kako dodaje, turistička inspekcija to ne može.
"Ona može da kazni agenciju ukoliko je došlo do nekog većeg neispunjenja iz ugovora. Može da napravi procenu i da kaže agenciji da bi trebalo da isplati određeni iznos, ali ne može da naloži da se to uradi, može samo da kazni agenciju. Onda putnici moraju da uđu u spor sa turističkom agencijom i da to putem suda naplaćuju. Mi imamo drugačiji model, ide se na arbitražu i najčešće se reši sporazumno, a ako ne može tako, ide se na sudski spor", objašnjava Seničić.
Navodi da oni u arbitraži koriste međunarodni dokument koji se zove "Frankfurtska lista".
"Ona vrlo jasno i taksativno u procentima daje iznose koje putniku treba vratiti u slučaju različitih nepravilnosti. Nigde na svetu, kada ste nezadovoljni nećete dobiti sve pare nazad. Najčešće je problem kad ljudi dođu, ali neće ni da uđu u aprtman jer im se ne dopada i onda prave grešku gde odlaze i sami zakupljuju drugi apartman, a onda dođu nazad i traže povraćaj ukupnog iznosa novca, a to je nemoguće. Vi ste dobili smeštaj, ako vam se ne sviđa, to je druga priča i može posle da se utvrđuje i da dobijete delimičnu kompenzaciju, ali ne možete ukupan iznos", pojašnjava on.
Iz turističke inspekcije naglašavaju da ukoliko dođe do odstupanja od ugovorenog programa putovanja ili putnik ima druge primedbe, neophodno je da odmah na licu mesta napravi pismeni prigovor predstavniku agencije i pribavi moguće dokaze za ugovorene, a neizvršene usluge, jer je to, kako dodaju, osnov za ostvarivanje prava.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Putovanja
Firenca uvodi zabrane za posetioce kako bi se smanjile gužve
17.11.2024.•
0
Zbog prevelikog broj turista, vlasti Firence najavile su zabrane kojima planiraju da smanje gužve u istorijskom jezgru grada.
Hotel u Italiji odbio rezervaciju izraelskom paru zbog rata u Gazi
17.11.2024.•
2
Menadžer malog hotela u italijanskoj regionu Veneto odbio je rezervaciju izraelskog para na platformi Booking.com, optužujući Izraelce da su odgovorni za genocid nad Palestincima u Pojasu Gaze.
Ponuda inspirisana "Gladijatorom II": Turisti mogu da budu u gladijatorskoj predstavi u Koloseumu
17.11.2024.•
0
Arheološki park Koloseum i Airbnb ponudiće 16 turista mogućnost da učestvuju u gladijatorskoj predstavi narednog maja u okviru projekta "Koloseum priča svoju priču".
Traži 600.000 dolara od "Er Fransa" zbog kašnjenja letova
16.11.2024.•
0
Stanovnik Njujorka Nikolas Ovojemi podneo je tužbu protiv avio-kompanije "Er Frans", tražeći 600.000 dolara odštete zbog kašnjenja leta.
Avion na letu za Frankfurt uleteo u snažne turbulencije, povređeno 11 osoba
13.11.2024.•
0
U avionu nemačke kompanije Lufthanza na liniji Buenos Ajres - Frankfurt koji je uleteo u polje veoma snažnih vazdušnih turbulencija, povređeno je 11 osoba.
Četiri zemlje koje su veoma posećene - a nemaju aerodrome
12.11.2024.•
1
Andora, Monako, Lihtenštajn, San Marino. Do ovih destinacija turisti stižu planinskim putevima, sletanjem na najbliže aerodrome, čamcima...
FOTO: Mostić preko ispražnjene Fontane di Trevi, ko baci novčić u nju - kazna 50 evra
11.11.2024.•
1
Rim je postavio pešački most iznad Fontane di Trevi kako bi turisti mogli da posete svetski poznatu atrakciju dok je u fazi restauracije.
Tužila avio-kompaniju za pet miliona dolara jer je polivena vrelim čajem za vreme leta
10.11.2024.•
0
Amerikanka sa Menhetna tvrdi da je bila polivena "vrelim čajem" i da je zadobila opekotine dok je putovala avionom iz Njujorka za Kairo.
VIDEO: Sada možete odsesti u kući iz serije "Stranger Things"
10.11.2024.•
0
Uoči pete i poslednje sezone serije "Stranger Things", obožavaoci serije imaju priliku da dožive pravo nostalgično iskustvo odsedajući u kući porodice "Bajers".
Broj posetilaca Pompeje biće ograničen na 20.000 dnevno
09.11.2024.•
0
Broj posetilaca Pompeje biće ograničen na 20.000 dnevno počev od 15. novembra posle naglog porasta broja posetilaca.
Putnik pokušao da uzme stjuardesu za taoca, pa hteo da otvori vrata aviona u letu
07.11.2024.•
2
Jedan putnik u stanju rastrojstva pokušao je da otvori vrata aviona kompanije Kopa erlajns neposredno pre nego što je letelica sletela u Panamu.
Avion devet sati leteo nikuda
03.11.2024.•
0
Avion Britiš ervejza se okrenuo na pola puta preko Atlantskog okeana, zbog čega su putnici leteli devet sati nikuda.
FOTO Ljudi ne veruju kako izgleda zamena za Fontanu di Trevi: "Kao bazen za decu"
03.11.2024.•
0
Vlasti Rima privremeno su zabranile tradiciju bacanja novčića desnom rukom preko levog ramena u slavnu Fontanu di Trevi sve dok traje rekonstrukcija te gradske znamenitosti iz 18. veka.
VIDEO: Ogroman pacov u avionu na letu Dalas - Los Anđeles
27.10.2024.•
0
Ogroman pacov koji se pojavio u avionu tokom leta na liniji Dalas - Los Anđeles šokirao je putnike.
Zbog sve skupljih nekretnina: Malaga zabranjuje izdavanje stanova turistima
27.10.2024.•
1
Vlasti španskog grada Malage zabraniće nova kratkoročna turistička iznajmljivanja u 43 gradska naselja, kako bi odgovorile na revolt stanovnika što im turizam podiže cene nekretnina.
VIDEO: Prelazak kolovoza u Vijetnamu je umetnost
27.10.2024.•
1
"Prelazak kolovoza u Vijetnamu je umetnost", poručila je tiktokerka Nguyen Yeats-Brown.
Venecija udvostručuje cenu ulaznica za jednodnevnu posetu
27.10.2024.•
1
Venecijanske vlasti će sledeće godine od sredine aprila, kada počinje turistička sezona, jednodnevnim posetiocima grada na vodi naplaćivati ulaznice od 10 evra po osobi.
Predlog ministarke kulture: Skuplje ulaznice za Luvr turistima van EU, naplaćivati i ulaz u Notr Dam
24.10.2024.•
5
Francuska ministarka kulture Rašida Dati predložila je da ulaz u katedralu Notr Dam u Parizu počne da se naplaćuje i da se turistima koji nisu iz Evropske unije skuplje naplaćuje ulazak u muzej Luvr.
VIDEO Ako imate strah od letenja: Putovanje koje zapravo ne vodi nikuda, a košta 2.200 evra
24.10.2024.•
0
Putnici koji se plaše letenja plaćaju 2.200 evra za specijalizovanu obuku i probni let od 40-ak minuta engleske avio-kompanije "British Airways" i kažu da su zadovoljni.
Aerodrom na Novom Zelandu ograničio zagrljaje na tri minuta
20.10.2024.•
1
Aerodrom Dunedin na Novom Zelandu izazvao je debatu širom sveta sa novim znakom koji vremenski ograničava zagrljaje u zoni odlaska na tri minuta.
Prag zabranio organizovano noćno obilaženje barova
14.10.2024.•
4
U pokušaju da suzbiju buku koju prave pijani turisti, gradske vlasti u Pragu danas su zabranile noćno obilaženje barova, koje su organizovale turističke kompanije.
Komentari 3
/
vade se na protokol kako se prvo morate obratiti agenciji na nepravilnost pa tek onda njima.
Luna
Mo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar