Šta treba da proverite na automobilu pred put i šta raditi ako se kola pokvare u inostranstvu?

Odlazak na godišnji odmor u sopstvenoj režiji umesto organizovanim prevozom ima svoje prednosti, ali i mane.
Šta treba da proverite na automobilu pred put i šta raditi ako se kola pokvare u inostranstvu?
Foto: 021.rs

Kvarovi na automobilu mogu pokvariti odmor. Međutim, stručnjaci imaju savete kako da svog četvorotočkaša pripremite za duga putovanja i da se obezbedite da vam odmor ništa ne pokvari, piše Euronews Srbija.

S početka leta prošli smo kroz jedan talas vrućina, a u takvim uslovima češće dolazi do kvarova, odnosno do pregrevanja motora. Po pravilu je reč o automobilima starije generacije, koji nisu retkost na putevima u Srbiji. 
 
Prošlogodišnji slučaj kada su se za samo nekoliko dana na novootvorenom auto-putu u Crnoj Gori upalila četiri automobila dok je 40 prokuvalo, upozorenje je da se na put ne kreće bez detaljne provere vozila.
Stručnjaci naglašavaju da automobili koji su tehnički ispravni, bez obzira na temperaturu po kojoj se vozi i uslove puta, neće "prokuvati", a na put se, kako ističu, ne kreće bez provere svih komponenata rashladnog sistema motora. 
 
"Treba da se proveri da li ima dovoljno tečnosti, da li temperaturno zadovoljava sve što treba i da li sve komponente u tom sistemu rade. Kada dođete do neke ekstremne situacije, ukoliko sve te komponente ne rade na odgovarajući način onda može da dođe do pregrevanja motora, ali u normalnim uslovima, ukoliko je to sve ispravno, bez obzira na uslove u kojima vozite, jednostavno moralo bi sve da radi", rekao je ranije za Euronews Srbija profesor Mašinskog fakulteta sa katedre za motorna vozila Saša R. Mitić.
 
Automehaničar Darko Radovanović kaže da što je automobil stariji potrebna je detaljnija provera pred put.
 
"Tehnički pregledi vozila koji se rade jednom godišnje pred registraciju dovoljni su za vozila koja su stara 4-5 godina, ali za vozila koja su stara 10-15 godina to nije dovoljno", objašnjava i dodaje da je važna kontrola svega - rashladne tečnosti, akumulatora, trapa, kočnice, ulja u motoru... 
 
"Auto mora da ima antifriz, a ne vodu. Druga stvar tu su termodavači, instalacije i svi što ostanu pored puta su automobili koji su zbog godišta davno trebali da budu van puteva", kaže Radovanović. 
 
Kako navodi, većina ljudi nema naviku da redovno kontroliše auto, već to čine pred neko veće putovanje. Dodaje i da je praksa pokazala da se mnogo kvarova dešava jer vozači ne obraćaju pažnju na alternatore.
 
"To je stvar koju takođe treba pregledati. Oni prave mnogo struje zato što ceo put radi klima, rade ventilatori jer se greju motori pri radu u leru tokom čekanja na granicama, svetla su nam uključena. Sve to iziskuje mnogo struje i alternator hoće tada da se pokvari", objašnjava.
 
Prema sagovornicima Euronews-a, sigurnost automobila zavisi prvenstveno do komponenata, ali i od stila vožnje.
 
"Ono što mogu vozači da urade je da kad je malo veća temperatura malo smanje gas, da se ne opterećuje vozilo, da ga ne drže u velikim obrtajima", savetuje automehaničar.
 
Slično preporučuje i profesor Mitić: "Savet je da ne voze pod punim opterećenjem u takvim uslovima, da malo rasterećeno voze ne gas do daske".
Pomoć na putu
 
Do nepredviđenih situacija na putu može doći čak i onda kada je automobil redovno održavan. Iz tog razloga je, prema rečima stručnjaka, najbolje imati osiguranje. 
 
"Svaki iole pametan čovek kupi neko osiguranje, koje u slučaju bilo kakavog kvara auto vraća kući", kaže Radovanović.
 
Automoto savez Srbije pruža ovu pomoć svim vozačima kojima je potrebna, s tim što članovi mogu ostvariti pravo na besplatnu pomoć na putu ili šlep u slučaju kvara ili saobraćajne nezgode.
 
U kom obimu će ova pomoć biti besplatna i da li će važiti na teritoriji Srbije ili i u Evropi, zavisi od izabranog članskog paketa, a na sajtu AMSS precizirani su uslovi. Cene paketa kreću se u rasponu od 1.100 dinara za osnovni članski paket, koji pokriva pomoć u zemlji, do 7.500 dinara godišnje za paket premium Evropa, koji pokriva različite vrste pomoći osim u Srbiji i u drugim zemljama Evrope.
 
"U slučaju potrebne pomoći na putu u zemlji i inostranstvu, vozači pozivaju AMSS Operativni centar na broj 1987, (ili za pozive iz inostranstva +381 11 3331200) i organizaciju besplatne pomoći na putu ili šlepovanje prepuštaju nama. Zahvaljujući široko rasprostranjenoj mreži partnera u Srbiji, ali i partnerskim klubovima u Evropi, pomoć stiže u najkraćem roku", navode iz AMSS.
 
Dodaju da pored organizovanja pomoći na putu, pozivom Operativnog centra AMSS možete dobiti i savete o najboljoj ruti, informacije kako izbeći gužve zbog radova i zastoja, o najbližoj adresi za tehnički pregled, popravci, ispitivanju vozila, o Tag uređajima, međunarodnim dokumentima, kao i informacije o stanju na graničnim prelazima i naplatnim rampama.
  • w/e

    08.07.2023 21:24
    smesno
    "Tehnički pregledi vozila koji se rade jednom godišnje pred registraciju dovoljni su za vozila koja su stara 4-5 godina, ali za vozila koja su stara 10-15 godina to nije dovoljno", objašnjava i dodaje da je važna kontrola svega - rashladne tečnosti, akumulatora, trapa, kočnice, ulja u motoru...

    Zar se na tehnickom pregledu ne ispituje funkcionalnost kocnica? Vozila stara 10-15 godina uveliko imaju senzore koji vam javljaju da fali i ulja i rashladne tecnosti.

    Bolje proverite da niste kupili vozilo na auto placu.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Putovanja

Avion devet sati leteo nikuda

Avion Britiš ervejza se okrenuo na pola puta preko Atlantskog okeana, zbog čega su putnici leteli devet sati nikuda.