U toku "rat" između evropskih i kineskih fabrika automobila na struju: Kakve su šanse fiat pande?
U Evropi se trenutno vode dva rata - rat u Ukrajini i nekako u drugom planu "rat" između evropskih i kineskih fabrika automobila na struju.
Ratnim rečnikom rečeno vodi se totalni rat u kome je sve dozvoljeno, a Kinezi su, imajući u vidu nekoliko faktora, koji uključuju i cenu i opremu, prodrli duboko u pozadinu neprijatelja.
Brisel je uveo carine visoke i do 40 odsto za uvoz kineskih automobila, ne bi li zaštitio domaću industriju, piše NIN.
Ipak, Kinezi su svuda prisutni sa fabrikama, na ovaj ili onaj način, od Velike Britanije, Španije, Nemačke, Italije, a od ove godine sa fabrikom baterija i u Mađarskoj. Na drugoj strani, izvoz EU modela u Kini beleži pad od 13 odsto u prvom kvartalu 2024 godine.
Kina je, inače, za više od jedne decenije potrošila 230,8 milijardi dolara na razvoj svoje industrije električnih automobila, pokazuje analiza američkog Centra za strateške i međunarodne studije (CSIS).
Istovremeno, SAD su prošlog meseca, objavile da podižu carine na uvoz kineskih električnih vozila na 100 odsto.
Naveći rat ipak se odvija u industriji auto-baterija. Događaji se dešavaju kao na traci, a žestok ritam diriguju kineske fabrike baterija. Taman kad se mislilo da će se ceo svet voziti sa pogonom na litijumske baterije jer je kineska kompanija BYD izbacila na trižište litijum-gvožđe-fasfatnu bateriju koja može da traje i do 1.000 kilometara, pojavila se nova natrijum-jonska baterija koja će imati i više snage i duže trajanje.
Menadžeri tek otvorenih fabrika na litijum tehnologiji svesni su da njihovi modeli automobila na struju mogu sada da pređu od 250 do 360 kilometara do sledećeg punjenja kod EU modela, dok kineske fabrike već ugrađuju baterije sa dometom od najmanje 450 kilometara, baterija traje 150.000 kilomatera, a nova košta najmanje od 6.000 do 20.000 evra.
Šta čeka Grande Pandu Stelantis iz Kragujevca?
Ima li u svetlu geopolitičkih događaja kragujevačka Grande Panda i novi model Fiat Stelantisa iz Kragujevca čija se promocija uskoro očekuje, a početak serijske proizvodnje u oktobru, šanse da u datim okolnostima na tržištu EU zabeleži dobru prodaju?
Fabrika Fiat u Kragujevcu planira nekoliko modela, a Grande Panda će biti model sa pogonom na struju - cena će biti do 23.000 evra, a domet baterije do 350 kilometara. Grande Panda, kažu stručnjaci, imaće prepoznatljiv i unapređeni dizajn klasične Pande.
Ukoliko novi model iz Kragujevca bude koštao oko 23.000 evra, sa subvencijom koju daje država Srbija od 5.000 evra za potpuno električne automobile, krajnja cena za kupca kod nas mogla bi da bude oko 17.000 evra.
Aleksandra Đurđević, upravo reizabrana na funkciju predsednice Asocijacije uvoznika vozila i auto delova Srbije, smatra da je proizvodnja domaćeg modela auta na struju velika stvar, ali da se veća prodaja može desiti samo na stranom tržištu.
"Mi smo još nezrelo tržište u poređenju sa evropskim, posebno kada je reč o električnim vozilima i pred nama je još dosta posla na tom putu kada je reč o ekosistemu za elektrifikovana vozila. Stoga će se proizvodnja Grande Pande većinski orijentisati ka izvozu. Kineski modeli su pre svega dominatni u segmentu električnih vozila i mogu doprineti trendu elektrifikacije uz animiranje tržišta konkurencijom. Postoji niz faktora koji utiču na konkurentnost, uključujući finansijske i nefinansijske podsticaje, a imamo i primer cene kontejnerskog transporta brodom koja je nedavno povećana četiri puta, a to će sve uticati na konkurentnost, cenu automobila i razultate prodaje", kaže Đurđević za NIN.
Na drugoj strani, posmatrajući tržište automobila u Srbiji, ono beleži iznenađujući rast prodaje od 25 odsto, u Srbiji prodato 25.422 vozila, ali Đurđević upozorava da je čak 80 odsto ovih automobila polovno iz uvoza starosti između 15 i 23 godine.
"Puno očekujemo od novih odluka Vlade Srbije najavljenih krajem godine za nove uslove uvoza polovnih vozila", naglašava Đurđević.
Cene veće za 19 odsto
Iako neke analize pokazuju da je u Srbiji više od polovine potencijalnih kupaca trenutno odustalo od kupovine polovnog automobila, tržište se polako stabilizuje. Cene polovnih automobila su u prošloj godini u Srbiji porasle za oko 19 odsto u odnosu na one iz 2022. sa usporavanjem inflacije u EU i kod nas, i u ovom pogledu je primetna stabilizacija.
U EU očekuju pad cene, na osnovu povećane ponude i manje tražnje, a u Srbiji više od 50 odsto naših prodavaca veruje da će cene rasti i u 2024. godini, podaci su ankete, dok oko 30 odsto anketiranih smatra da će cene ostati iste. Ta procena rasta zasniva se na očekivanjima da bi tu mogla da se "umeša" najavljena zabrana uvoza polovnih automobila standarda emisije zagađenja euro 3 i euro 4.
Prošle godine je u Srbiju uvezeno 132.000 polovnih automobila, što je bio pad od tri odsto u odnosu na godinu dana ranije.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Lufthanza otpušta oko 400 zaposlenih
17.11.2024.•
0
Grupacija Lufthanza će ukinuti petinu radnih mesta u upravi, a radi se o oko 400 zaposlenih, objavio je frankfurstki poslovni magazin Menadžer.
Nakon masovnog trovanja mušterija: Mekdonalds ulaže 100 miliona dolara da povrati ugled
17.11.2024.•
0
Mekonalds je objavio da će utrošiti 100 miliona dolara kako bi pojačao prodaju nakon što je epidemija izazvana bakterijom ešerihija koli uplašila kupce i uticala na pad poslovanja firme u SAD.
"Pošte Srbije": Znatno povećan broj pošiljaka zbog Temu-a, robot za sortiranje uskoro u Novom Sadu
17.11.2024.•
12
Broj pošiljki Pošte i Post ekspresa povećan je oko 60 odsto od kada je krenula aplikacija Temu, izjavio je FoNetu vršilac dužnosti direktora "Pošta Srbije" Zoran Anđelković.
Kad ti Ilon Mask ponudi posao: Nećete primati platu, a radićete više od 80 sati nedeljno
17.11.2024.•
9
Jedan od lidera novoformiranog Sekretarijata za efikasnost vlade u administraciji Donalda Trampa, Ilon Mask, objavio je oglas za posao.
Evropska komisija za Srbiju predviđa solidan privredni rast
16.11.2024.•
1
U Evropskoj uniji privreda posle dužeg perioda stagnacije beleži blagi rast i inflacija nastavlja da pada.
Gasprom prestaje da isporučuje gas OMV-u
15.11.2024.•
6
Ruska državna naftna kompanija Gasprom, prestaće da snabdeva austrijski OMV počevši od subote, izjavio je austrijski kancelar Karl Nehamer.
NIS izdaje prve korporativne obveznice: Zaduživanje od 5,8 milijardi dinara
15.11.2024.•
0
Skupština akcionara Naftne industrije Srbije (NIS) usvojila je danas, na vanrednoj sednici, Odluku o izdavanju prve emisije obveznica Društva, ukupne nominalne vrednosti 5,855 milijardi dinara.
Ovo su nove - stare cene goriva
15.11.2024.•
6
Objavljene su nove cene goriva, koje će od danas u 15 časova važiti narednih sedam dana.
EU kaznila Fejsbuk sa 800 miliona evra zbog kršenja antimonopolskih pravila
14.11.2024.•
0
Evropska unija je danas kaznila kompaniju Meta u čijoj se vlasništvu nalazi Fejsbuk sa 800 miliona evra zbog onoga što su nazvali "zloupotrebljivim praksama".
Poreska uprava: Novi iznosi poreza na oružje za 2024. godinu
14.11.2024.•
2
Poreska uprava Srbije odredila je nove iznose poreza na oružje za 2024. godinu, nakon obrade podataka iz Ministrastva unutrašnjih poslova kojom su usklađeni dinarski iznosi za registrovano oružje.
Obrušavanje kosina u Grdeličkoj klisuri: Azvi tužen za milione evra jer nije platio radove
14.11.2024.•
12
Španska kompanija Azvi, koja je gradila deo auto-puta E75 u Caričinoj dolini, tužena je zbog neisplaćivanja novca za sanaciju kosina koje su se urušavale od Grdeličke klisure do tunela Predejane.
Bivši predsednik Fiskalnog saveta: Iz Srbije godišnje ode 40.000 ljudi, ovo su razlozi
14.11.2024.•
11
Oko 40.000 ljudi godišnje emigrira iz Srbije, zbog kvaliteta usluga i institucija, obrazovanja i zdravstva, kao i visine plata, ocenio je donedavni predsednik Fiskalnog saveta, akademik Pavle Petrović
Srbija će "rafale" plaćati sve do 2028: Ove i naredne dve godine daje 2,46 milijardi evra
13.11.2024.•
37
Za nabavku višenamenskih aviona rafal iz Francuske u ovoj i u naredne dve godine iz budžeta Srbije će, kako je predviđeno, biti isplaćeno oko 2,46 milijardi evra, prenosi Balkanska bezbednosna mreža.
Izazovno okruženje ili kriza u IT sektoru: Kakvo je stanje na tržištu u Srbiji?
13.11.2024.•
5
Loša kretanja na berzi dve svetske IT kompanije, Better Collective i Play Studios Europe navodno su dovela do otpuštanja velikog broja zaposlenih, kako u drugim zemljama, tako i u Srbiji.
Tabaković: Ispitati cene lekova, onaj koji koristim u jeftinoj apoteci u Novom Sadu skuplji 50 odsto
13.11.2024.•
18
Guvernerka Narodne banke Srbije Jorgovanka Tabaković izjavila je da ne očekuje veći rast cena, nego snižavanje onih koje su neopravdano povećane.
U SAD istraga o 1,4 miliona Hondinih vozila zbog problema sa motorom
12.11.2024.•
4
Američka Nacionalna služba za bezbednost saobraćaja (NHTSA) saopštila je da otvara istragu u vezi sa 1,4 miliona vozila kompanije Honda nakon izveštaja o ozbiljnim problemima sa motorima.
Nedostatak porudžbina u Nemačkoj sve veći problem za ekonomiju
11.11.2024.•
4
Nedostatak narudžbina u Nemačkoj ponovo se pogoršao i postaje sve veći problem za tamošnju privredu, zaključak je izveštaja Instituta za ekonomska istraživanja IFO iz Minhena.
Orban: Na Savetu za saradnju Srbije i Mađarske biće donete važne odluke
11.11.2024.•
18
Premijer Mađarske Viktor Orban kaže da će ove nedelje biti održan sastanak Saveta za saradnju Srbije i Mađarske u Budimpešti na kome će fokus biti na ekonomskim pitanjima i biti donete važne odluke.
Belorusija postala zemlja partner BRIKS-a
11.11.2024.•
3
Belorusija je postala zemlja partner BRIKS-a, saopšteno je iz beloruskog Ministarstva spoljnih poslova.
Procenitelj Seneši: Lobi održava privid da nema krize na tržištu nekretnina da ne bi spuštali cene
11.11.2024.•
12
Iako je više od 10.000 stanova u Beogradu prazno i u njima niko ne živi, investitori ne popuštaju sa cenama, a glavni grad još liči na veliko gradilište.
Nezaposlenost u EU: Najmanja u Češkoj i Poljskoj, najveća u Španiji i Grčkoj
11.11.2024.•
0
Stopa nezaposlenosti u Evropskoj uniji u septembru iznosila je 5,9 procenata, manje za 0,2 procentna poena u odnosu na isti mesec prethodne godine, saopštila je služba za statistiku EU Evrostat.
Komentari 11
Zoran
Nikakva
Ali kada bi bio omogućen izvoz Fiat Pandi u Kinu, onda bi to bilo fantastično i veliki profit za Srbiju.
Problem je Vučić koji je počeo da kvari odnose sa Kinom posle izbora, i pojavljuju se vesti iz Rusije da Vučić prodaje oružije Ukrajini koja u UN glasa za Srebrenicu, kao i da ide na Nato skupove. Tačnije Vučić je prevario glasače slikao se sa Sijem pre izbora, ogrtao se zastavom zbog Srebrenice, i slao fudbalsku reprezetaciju u Rusiju i odigrao fudbalsku utakmicu Rusija - Srbija u Moskvi pre naših izbora, a posle izbora i glasova koje je na prevaru dobio, okrenuo se Nato-u.
Vučić uz prevaru glasača, kvari odnose sa Kinom moramo da ga oteramo i obnovimo te veze kako bi mogli Fiat Pandu da izvozimo u Kinu.
Dare
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar