
U toku "rat" između evropskih i kineskih fabrika automobila na struju: Kakve su šanse fiat pande?
U Evropi se trenutno vode dva rata - rat u Ukrajini i nekako u drugom planu "rat" između evropskih i kineskih fabrika automobila na struju.
Ratnim rečnikom rečeno vodi se totalni rat u kome je sve dozvoljeno, a Kinezi su, imajući u vidu nekoliko faktora, koji uključuju i cenu i opremu, prodrli duboko u pozadinu neprijatelja.
Brisel je uveo carine visoke i do 40 odsto za uvoz kineskih automobila, ne bi li zaštitio domaću industriju, piše NIN.
Ipak, Kinezi su svuda prisutni sa fabrikama, na ovaj ili onaj način, od Velike Britanije, Španije, Nemačke, Italije, a od ove godine sa fabrikom baterija i u Mađarskoj. Na drugoj strani, izvoz EU modela u Kini beleži pad od 13 odsto u prvom kvartalu 2024 godine.
Kina je, inače, za više od jedne decenije potrošila 230,8 milijardi dolara na razvoj svoje industrije električnih automobila, pokazuje analiza američkog Centra za strateške i međunarodne studije (CSIS).
Istovremeno, SAD su prošlog meseca, objavile da podižu carine na uvoz kineskih električnih vozila na 100 odsto.
Naveći rat ipak se odvija u industriji auto-baterija. Događaji se dešavaju kao na traci, a žestok ritam diriguju kineske fabrike baterija. Taman kad se mislilo da će se ceo svet voziti sa pogonom na litijumske baterije jer je kineska kompanija BYD izbacila na trižište litijum-gvožđe-fasfatnu bateriju koja može da traje i do 1.000 kilometara, pojavila se nova natrijum-jonska baterija koja će imati i više snage i duže trajanje.
Menadžeri tek otvorenih fabrika na litijum tehnologiji svesni su da njihovi modeli automobila na struju mogu sada da pređu od 250 do 360 kilometara do sledećeg punjenja kod EU modela, dok kineske fabrike već ugrađuju baterije sa dometom od najmanje 450 kilometara, baterija traje 150.000 kilomatera, a nova košta najmanje od 6.000 do 20.000 evra.
Šta čeka Grande Pandu Stelantis iz Kragujevca?
Ima li u svetlu geopolitičkih događaja kragujevačka Grande Panda i novi model Fiat Stelantisa iz Kragujevca čija se promocija uskoro očekuje, a početak serijske proizvodnje u oktobru, šanse da u datim okolnostima na tržištu EU zabeleži dobru prodaju?
Fabrika Fiat u Kragujevcu planira nekoliko modela, a Grande Panda će biti model sa pogonom na struju - cena će biti do 23.000 evra, a domet baterije do 350 kilometara. Grande Panda, kažu stručnjaci, imaće prepoznatljiv i unapređeni dizajn klasične Pande.
Ukoliko novi model iz Kragujevca bude koštao oko 23.000 evra, sa subvencijom koju daje država Srbija od 5.000 evra za potpuno električne automobile, krajnja cena za kupca kod nas mogla bi da bude oko 17.000 evra.
Aleksandra Đurđević, upravo reizabrana na funkciju predsednice Asocijacije uvoznika vozila i auto delova Srbije, smatra da je proizvodnja domaćeg modela auta na struju velika stvar, ali da se veća prodaja može desiti samo na stranom tržištu.
"Mi smo još nezrelo tržište u poređenju sa evropskim, posebno kada je reč o električnim vozilima i pred nama je još dosta posla na tom putu kada je reč o ekosistemu za elektrifikovana vozila. Stoga će se proizvodnja Grande Pande većinski orijentisati ka izvozu. Kineski modeli su pre svega dominatni u segmentu električnih vozila i mogu doprineti trendu elektrifikacije uz animiranje tržišta konkurencijom. Postoji niz faktora koji utiču na konkurentnost, uključujući finansijske i nefinansijske podsticaje, a imamo i primer cene kontejnerskog transporta brodom koja je nedavno povećana četiri puta, a to će sve uticati na konkurentnost, cenu automobila i razultate prodaje", kaže Đurđević za NIN.
Na drugoj strani, posmatrajući tržište automobila u Srbiji, ono beleži iznenađujući rast prodaje od 25 odsto, u Srbiji prodato 25.422 vozila, ali Đurđević upozorava da je čak 80 odsto ovih automobila polovno iz uvoza starosti između 15 i 23 godine.
"Puno očekujemo od novih odluka Vlade Srbije najavljenih krajem godine za nove uslove uvoza polovnih vozila", naglašava Đurđević.
Cene veće za 19 odsto
Iako neke analize pokazuju da je u Srbiji više od polovine potencijalnih kupaca trenutno odustalo od kupovine polovnog automobila, tržište se polako stabilizuje. Cene polovnih automobila su u prošloj godini u Srbiji porasle za oko 19 odsto u odnosu na one iz 2022. sa usporavanjem inflacije u EU i kod nas, i u ovom pogledu je primetna stabilizacija.
U EU očekuju pad cene, na osnovu povećane ponude i manje tražnje, a u Srbiji više od 50 odsto naših prodavaca veruje da će cene rasti i u 2024. godini, podaci su ankete, dok oko 30 odsto anketiranih smatra da će cene ostati iste. Ta procena rasta zasniva se na očekivanjima da bi tu mogla da se "umeša" najavljena zabrana uvoza polovnih automobila standarda emisije zagađenja euro 3 i euro 4.
Prošle godine je u Srbiju uvezeno 132.000 polovnih automobila, što je bio pad od tri odsto u odnosu na godinu dana ranije.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
NIN: NIS je Rusima samo deo paketa u pregovorima sa SAD, stav Moskve je da to nije "posao" Srbije
22.02.2025.•
34
Stav Moskve je da rešavanje problema poslovanja Naftne industrije Srbije (NIS) nije "posao" Srbije, već prvenstveno stvar pregovora koji treba da se vode na relaciji Rusije i SAD, piše NIN.
Stočarstvo u Srbiji "zlatnog doba": Više od 50.000 goveda izgubljeno u 2022. godini
21.02.2025.•
4
Broj goveda u Srbiji smanjen je skoro za četiri odsto, dok je broj svinja, ovaca i živine u porastu, pokazuju najnoviji podaci Republičkog zavoda za statistiku.
Objavljene nove cene goriva
21.02.2025.•
6
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Banke u subotu gase račune NIS-a: Da li će biti zatvorene pumpe?
21.02.2025.•
33
Banke u Srbiji odredile su subotu, 22. februar, kao dan kada će zatvoriti račune NIS-a i prestati da obavljaju transakcije s tom firmom, piše Nova ekonomija.
Danas bojkot benzinskih pumpi: "Akcize ne bi smele da budu toliko velike"
21.02.2025.•
16
Inicijativa Politički sindikat pozvala je građane da danas ne sipaju gorivo i bojkotuju benzinske pumpe.
Evropski komesar: Reciprocitet carina sa SAD treba da bude od koristi za sve
20.02.2025.•
0
Ako EU ne odbaci princip recipročnih carina koje američki predsednik želi da uvede, onda taj reciprocitet treba da bude od koristi za sve, izjavio je evropski komesar za trgovinu Maroš Šefčovič.
Vučić: Počeo izvoz "fijat pande" iz Kragujevca
20.02.2025.•
15
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je danas počeo izvoz električnih automobila "fijat panda".
Sve veći broj starijih radi i posle penzionisanja: Penzija nedovoljna za život
20.02.2025.•
6
U Srbiji je prosečna penzija znatno ispod polovine prosečne potrošačke korpe, niža je i od minimalne potrošnje.
Gugl će platiti Italiji 326 miliona evra nakon optužbi za utaju poreza
19.02.2025.•
1
Italijanski tužioci danas su saopštili da će obustaviti istragu o utaji poreza protiv kompanije Gugl nakon što je pristala da plati 326 miliona evra u okviru nagodbe.
Veliki pad profita EPS-a
19.02.2025.•
20
Rezultati poslovanja EPS-a u 2024. godini pokazali su nagli pad profitabilnosti - sa 958 miliona evra u 2023. godini profit je pao na svega 200 miliona evra.
NBS: Međugodišnja inflacija u januaru iznosila 4,6 odsto
19.02.2025.•
1
Međugodišnja inflacija je u januaru iznosila 4,6 odsto dok su na mesečnom nivou, cene robe i usluga u okviru indeksa potrošačkih cena u proseku povećane za 0,6 odsto, navodi Narodna banka Srbije.
Efektiva: Sledi bojkot pojedinačnih trgovinskih lanaca na sedam do 10 dana
18.02.2025.•
57
U Srbiji je, nakon jednodnevnog, prošle nedelje održan petodnevni bojkot pet najvećih trgovinskih lanaca.
NIS sutra unapred isplaćuje plate, banke im obustavljaju međunarodna plaćanja 28. februara
18.02.2025.•
16
Poslovodstvo Naftne industrije Srbije (NIS) najavilo je zaposlenima da će u sredu unapred dobiti februarsku platu, piše danas Kompas-info.
Borba za telekomunikacije i uticaj u Srbiji: Kupuj, ne pitaj
18.02.2025.•
6
Mnogo toga je unazad tri decenije pretrpeo ovaj narod, pa se mislilo da ga ništa ne može posebno uzbuditi.
Džonson elektrik vratio skoro milion evra subvencija državi: Bez posla ostaje 300 ljudi
17.02.2025.•
10
Ugovorom iz 2016. godine, Džonson elektrik trebalo ie da ima najmanje 2.400 novih radnika, ali pre nekoliko dana, oko 300 radnika ove fabrike dobilo predlog za sporazumni raskid ugovora o radu.
Odlaganje roka ili uvođenje sankcija NIS-u: Evo šta je realnije
17.02.2025.•
6
Američke sankcije Naftnoj industriji Srbije (NIS) za sada zvanično stupaju na snagu 25. februara, odnosno za nedelju dana.
Od Mobtela, preko NIS-a i rudnika bakra u Boru, do SBB-a: Najvrednije kompanije prodate u Srbiji
16.02.2025.•
14
Junajted grupa postigla je dogovor o prodaji SBB-a firmi e& PPF, dok će kompanija Eon TV i prava prenosa sportskih događaja na zapadnom Balkanu u vlasništvu Sport kluba biti prodati Telekomu Srbija.
Država povećala akcize na gorivo, alkohol, kafu i drugo - to znači poskupljenja
16.02.2025.•
63
Vlada Srbije je od 1. februara povećala akcize na, između ostalog, gorivo, alkohol, kafu, tečnosti za punjenje e-cigareta, nikotinske vrećice, duvanske prerađevine, prirodni gas za krajnju potrošnju.
NBS: I dalje se najviše isplati dinarska štednja
16.02.2025.•
5
Narodna banka Srbije (NBS) je saopštila da je u Srbiji i dalje isplativije štedeti u dinarima i da su štedni ulozi u domaćoj valuti krajem 2024. dostigli rekordni iznos od 191,2 milijarde dinara.
Svemirska kompanija Džefa Bezosa deli oko 1.400 otkaza
16.02.2025.•
0
Generalni direktor svemirske kompanije "Blue origin" Dejv Limp najavio je otpuštanje oko 10 odsto osoblja u celoj kompaniji, što je oko 1.400 zaposlenih od skoro 14.000.
Zbog tabloidnih napada: Đenerali se povlači iz rada Privredne komore Srbije i Udruženja osiguravača
14.02.2025.•
9
Đenerali osiguranje se povlači iz rada PKS i Udruženja osiguravača Srbije jer nijedna od tih organizacija nije reagovala na tabloidne napade na predsednika Izvršnog odbora te kuće, Dragana Filipovića.
Komentari 11
Zoran
Nikakva
Ali kada bi bio omogućen izvoz Fiat Pandi u Kinu, onda bi to bilo fantastično i veliki profit za Srbiju.
Problem je Vučić koji je počeo da kvari odnose sa Kinom posle izbora, i pojavljuju se vesti iz Rusije da Vučić prodaje oružije Ukrajini koja u UN glasa za Srebrenicu, kao i da ide na Nato skupove. Tačnije Vučić je prevario glasače slikao se sa Sijem pre izbora, ogrtao se zastavom zbog Srebrenice, i slao fudbalsku reprezetaciju u Rusiju i odigrao fudbalsku utakmicu Rusija - Srbija u Moskvi pre naših izbora, a posle izbora i glasova koje je na prevaru dobio, okrenuo se Nato-u.
Vučić uz prevaru glasača, kvari odnose sa Kinom moramo da ga oteramo i obnovimo te veze kako bi mogli Fiat Pandu da izvozimo u Kinu.
Dare
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar