
U toku "rat" između evropskih i kineskih fabrika automobila na struju: Kakve su šanse fiat pande?
U Evropi se trenutno vode dva rata - rat u Ukrajini i nekako u drugom planu "rat" između evropskih i kineskih fabrika automobila na struju.
Ratnim rečnikom rečeno vodi se totalni rat u kome je sve dozvoljeno, a Kinezi su, imajući u vidu nekoliko faktora, koji uključuju i cenu i opremu, prodrli duboko u pozadinu neprijatelja.
Brisel je uveo carine visoke i do 40 odsto za uvoz kineskih automobila, ne bi li zaštitio domaću industriju, piše NIN.
Ipak, Kinezi su svuda prisutni sa fabrikama, na ovaj ili onaj način, od Velike Britanije, Španije, Nemačke, Italije, a od ove godine sa fabrikom baterija i u Mađarskoj. Na drugoj strani, izvoz EU modela u Kini beleži pad od 13 odsto u prvom kvartalu 2024 godine.
Kina je, inače, za više od jedne decenije potrošila 230,8 milijardi dolara na razvoj svoje industrije električnih automobila, pokazuje analiza američkog Centra za strateške i međunarodne studije (CSIS).
Istovremeno, SAD su prošlog meseca, objavile da podižu carine na uvoz kineskih električnih vozila na 100 odsto.
Naveći rat ipak se odvija u industriji auto-baterija. Događaji se dešavaju kao na traci, a žestok ritam diriguju kineske fabrike baterija. Taman kad se mislilo da će se ceo svet voziti sa pogonom na litijumske baterije jer je kineska kompanija BYD izbacila na trižište litijum-gvožđe-fasfatnu bateriju koja može da traje i do 1.000 kilometara, pojavila se nova natrijum-jonska baterija koja će imati i više snage i duže trajanje.
Menadžeri tek otvorenih fabrika na litijum tehnologiji svesni su da njihovi modeli automobila na struju mogu sada da pređu od 250 do 360 kilometara do sledećeg punjenja kod EU modela, dok kineske fabrike već ugrađuju baterije sa dometom od najmanje 450 kilometara, baterija traje 150.000 kilomatera, a nova košta najmanje od 6.000 do 20.000 evra.
Šta čeka Grande Pandu Stelantis iz Kragujevca?
Ima li u svetlu geopolitičkih događaja kragujevačka Grande Panda i novi model Fiat Stelantisa iz Kragujevca čija se promocija uskoro očekuje, a početak serijske proizvodnje u oktobru, šanse da u datim okolnostima na tržištu EU zabeleži dobru prodaju?
Fabrika Fiat u Kragujevcu planira nekoliko modela, a Grande Panda će biti model sa pogonom na struju - cena će biti do 23.000 evra, a domet baterije do 350 kilometara. Grande Panda, kažu stručnjaci, imaće prepoznatljiv i unapređeni dizajn klasične Pande.
Ukoliko novi model iz Kragujevca bude koštao oko 23.000 evra, sa subvencijom koju daje država Srbija od 5.000 evra za potpuno električne automobile, krajnja cena za kupca kod nas mogla bi da bude oko 17.000 evra.
Aleksandra Đurđević, upravo reizabrana na funkciju predsednice Asocijacije uvoznika vozila i auto delova Srbije, smatra da je proizvodnja domaćeg modela auta na struju velika stvar, ali da se veća prodaja može desiti samo na stranom tržištu.
"Mi smo još nezrelo tržište u poređenju sa evropskim, posebno kada je reč o električnim vozilima i pred nama je još dosta posla na tom putu kada je reč o ekosistemu za elektrifikovana vozila. Stoga će se proizvodnja Grande Pande većinski orijentisati ka izvozu. Kineski modeli su pre svega dominatni u segmentu električnih vozila i mogu doprineti trendu elektrifikacije uz animiranje tržišta konkurencijom. Postoji niz faktora koji utiču na konkurentnost, uključujući finansijske i nefinansijske podsticaje, a imamo i primer cene kontejnerskog transporta brodom koja je nedavno povećana četiri puta, a to će sve uticati na konkurentnost, cenu automobila i razultate prodaje", kaže Đurđević za NIN.
Na drugoj strani, posmatrajući tržište automobila u Srbiji, ono beleži iznenađujući rast prodaje od 25 odsto, u Srbiji prodato 25.422 vozila, ali Đurđević upozorava da je čak 80 odsto ovih automobila polovno iz uvoza starosti između 15 i 23 godine.
"Puno očekujemo od novih odluka Vlade Srbije najavljenih krajem godine za nove uslove uvoza polovnih vozila", naglašava Đurđević.
Cene veće za 19 odsto
Iako neke analize pokazuju da je u Srbiji više od polovine potencijalnih kupaca trenutno odustalo od kupovine polovnog automobila, tržište se polako stabilizuje. Cene polovnih automobila su u prošloj godini u Srbiji porasle za oko 19 odsto u odnosu na one iz 2022. sa usporavanjem inflacije u EU i kod nas, i u ovom pogledu je primetna stabilizacija.
U EU očekuju pad cene, na osnovu povećane ponude i manje tražnje, a u Srbiji više od 50 odsto naših prodavaca veruje da će cene rasti i u 2024. godini, podaci su ankete, dok oko 30 odsto anketiranih smatra da će cene ostati iste. Ta procena rasta zasniva se na očekivanjima da bi tu mogla da se "umeša" najavljena zabrana uvoza polovnih automobila standarda emisije zagađenja euro 3 i euro 4.
Prošle godine je u Srbiju uvezeno 132.000 polovnih automobila, što je bio pad od tri odsto u odnosu na godinu dana ranije.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Spoljnotrgovinska razmena Srbije porasla u prva dva meseca, deficit veći za 47 odsto
31.03.2025.•
3
Spoljnotrgovinska robna razmena Srbije u prva dva meseca iznosila je 11,1 milijardu evra i bila je 4,7 odsto viša nego nego u isto vreme prošle godine saopštio je Republički zavod za statistiku.
Ministarstvo poljoprivrede: U Srbiji nema sumnje niti potvrđenog slučaja slinavke i šapa
31.03.2025.•
0
Ministarstvo poljoprivrede saopštilo je da u Srbiji nije zabeležena nijedna sumnja, niti potvrđen slučaj slinavke i šapa, kao i da je poslednji slučaj te bolesti registrovan 1996. godine, na Kosovu.
Sankcije NIS-u: Moljakanje Amerike
31.03.2025.•
12
Po drugi put je odložena primena američkih sankcija prema Naftnoj industriji Srbije i narod je odahnuo.
AIK banka pripojila Eurobank direktnu banku
31.03.2025.•
3
AIK banka je saopštila da je završila proces pripajanja Eurobank direktne i od danas spojena banka posluje pod novim imenom AikBank ad Beograd i sa novim vizuelnim identitetom.
Programeri više nisu najplaćeniji u Srbiji, prestiglo ih jedno zanimanje
31.03.2025.•
25
Programeri više nisu najplaćenije zanimanje u Srbiji, budući da su najveći prosek zabeležili zaposleni u proizvodnji koksa i derivata nafte i on je iznosio 332.994 dinara.
Šta znači novo odlaganje sankcija NIS-u: "Kupovina" vremena kao uvod u trajno rešenje?
30.03.2025.•
12
Sjedinjene Američke Države (SAD) odložile su u petak Naftnoj industriji Srbije (NIS) uvođenje sankcija za još 30 dana, što znači da je novi rok 28. april.
Anketa PKS: Polovina preduzeća trpi posledice političke krize
30.03.2025.•
9
Skoro polovina od 378 kompanija koje je Privredna komora Srbija (PKS) anketirala trpi "direktne i vrlo značajne posledice" zbog političke krize i blokada koje se organizuju širom države.
Više od 10 stranih kompanija koje su dobile državne subvencije otišlo, a krenuo novi talas otkaza
30.03.2025.•
10
Deo stranih kompanija koje su godinama dobijale subvencije i podsticaje od države, otpušta zaposlene, dok neke zatvaraju pogone u Srbiji.
Koliko bi mogla da iznosi rata kredita za mlade nakon šest godina otplate: Ovo je računica
30.03.2025.•
21
Krediti za mlade sa jedan odsto učešća odobravaju, za sada, tri banke. Unikredit, NLB Komercijalna i Poštanska štedionica.
Ukrajina se u ratu davi u dugovima, a isto je čeka i u miru: Kako će vratiti pare?
30.03.2025.•
5
Odgovor na pitanje odakle će Ukrajina namaći novac za obnovu u ovom trenutku je možda još neizvesniji od predviđanja kada će se okončati rat.
Objavljen kalendar poreskih obaveza firmi za april
30.03.2025.•
0
Poreska uprava objavila je poreski kalendar firmi za april.
Novi pokušaji da se privrednici prevare da uplate za upis u registar: APR izdao upozorenje
30.03.2025.•
0
Poslednjih dana na adrese privrednika ponovo stižu koverte sa uplatnicama i uputstvom da u roku od pet dana uplate novac radi upisa u registar, odnosno takozvanu "Poslovnu bazu".
Iz budžetske rezerve još 224 miliona Fudbalskom savezu Srbije
29.03.2025.•
13
Vlada Srbije u tehničkom mandatu donela je rešenje o upotrebi sredstava tekuće budžetske rezerve na osnovu kojeg je pre dva dana Fudbalskom savezu Srbije (FSS) dato 224,2 miliona dinara.
Agencija za restituciju: Isplata četvrtog krupa akontacije obeštećenja počinje 31. marta
29.03.2025.•
2
Agencije za restituciju obavestila je korisnike restitucije da će isplata četvrtog kruga akontacije obeštećenja početi u ponedeljak 31. marta.
NIS: Odložene sankcije, poslovanjem nismo doprineli ovoj akciji koja ugrožava rad kompanije
29.03.2025.•
0
Kompanija NIS saopštila je da je Ministarstvo finansija SAD izdalo novu, specijalnu licencu kojom je stupanje na snagu sankcija u punom obimu prema toj kompaniji odloženo do 28. aprila.
Živadinović: Obustavljeno analiziranje meda u Srbiji, neko iz ministarstva to koči
29.03.2025.•
6
Predsednik Saveza pčelarskih organizacija Srbije (SPOS) Rodoljub Živadinović izjavio je da je Uprava za veterinu pre više od mesec dana prestala da analizira kvalitet i bezbednosti meda.
Projekat "eCarina" do kraja 2027. godine: Bez administracije, papirologije, dugog čekanja...
29.03.2025.•
7
Projekat "eCarina" planirano je da počne da se primenjuje do septembra 2027. godine, navodi pomoćnica direktora Uprave carina Sektora za carinske postupke Nataša Mirković.
Đedović Handanović: Stigla potvrda SAD da su odložene sankcije NIS-u do 28. aprila
29.03.2025.•
12
Stigla je zvanična potvrda Sjedinjenih Američkih Država da odlažu sankcije Naftnoj industriji Srbije (NIS) do 28. aprila.
APR: Rok za dostavljanje redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja za 2024. kraj marta
29.03.2025.•
2
Krajem marta ističe rok za dostavljanje redovnog finansijskog izveštaja za 2024. godinu.
Koliko su kupci u Srbiji spremni da plate novi automobil?
28.03.2025.•
11
Kupci novih automobila u Srbiji najčešće su spremni da izdvoje do 20.000 evra za novo vozilo, pokazala je anketa na sajtu Polovni automobili, objavljena danas.
Bajatović: Nadam se odlaganju sankcija NIS-u, danas poslednji razgovor advokata i Vlade
28.03.2025.•
1
Generalni direktor Srbijagasa Dušan Bajatović izjavio je danas da se nada odlaganju sankcija SAD Naftnoj industriji Srbije (NIS), kako je naveo, "i do tri meseca".
Komentari 11
Zoran
Nikakva
Ali kada bi bio omogućen izvoz Fiat Pandi u Kinu, onda bi to bilo fantastično i veliki profit za Srbiju.
Problem je Vučić koji je počeo da kvari odnose sa Kinom posle izbora, i pojavljuju se vesti iz Rusije da Vučić prodaje oružije Ukrajini koja u UN glasa za Srebrenicu, kao i da ide na Nato skupove. Tačnije Vučić je prevario glasače slikao se sa Sijem pre izbora, ogrtao se zastavom zbog Srebrenice, i slao fudbalsku reprezetaciju u Rusiju i odigrao fudbalsku utakmicu Rusija - Srbija u Moskvi pre naših izbora, a posle izbora i glasova koje je na prevaru dobio, okrenuo se Nato-u.
Vučić uz prevaru glasača, kvari odnose sa Kinom moramo da ga oteramo i obnovimo te veze kako bi mogli Fiat Pandu da izvozimo u Kinu.
Dare
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar