Skočila prodaja novih automobila u Srbiji: Više je razloga za to

Prodaja novih putničkih automobila i lakih komercijalnih vozila u Srbiji u prvih šest meseci ove godine porasla je 21,18 odsto u odnosu na isti period 2023. godine.
Skočila prodaja novih automobila u Srbiji: Više je razloga za to
Foto: Pixabay
To je objavila Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.
 
Generalni sekretar Asocijacije Boris Ćorović podseća da je u Izveštaju o registracijama za 2024. godinu, u kome je analizirano tržište novih automobila za prvih šest meseci, svako drugo registrovano vozilo bilo putničko - 52,84 odsto, posle njih tu su motocikli 11,2 odsto, a odmah iza laka komercijalna vozila (LKV) - 10,8 odsto.
 
Iz istog dokumenta se vidi da je u kategoriji putničkih i lakih vozila najprodavanija škoda (3.573), potom tojota (1.667), folksvagen (1.333), citroen (1.170) i reno (1.119).
"Kada su u pitanju novi automobili, postoji trend rasta, ali se još nismo vratili na nivo pre korone. Tek na kraju ove godine očekujemo da će broj prodatih novih automobila preći 26.000, odnosno da će se vratiti na period pre pandemije", rekao je Ćorović za Forbes.
 
"Dve stvari su vrlo značajne kada je o ovolikom rastu reč", objašnjava za Euronews Srbija Slobodan Pešić, direktor marke VW za Srbiju i Crnoj Goru i član borda direktora Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.
"Interesantno je ovaj rast nije zabeležen u segmentu takozvanih privrednih, odnosno lakih komercijalnih vozila, ali su zato kupci automobila, barem u kompaniji Porsche SCG, pre svega pravna lica. Odnos je čak 70 prema 30 odsto u odnosu na građane", kaže on i dodaje:
 
"Ono što, međutim, mora da se zna kada je o ovom rastu reč je da mi imamo izrazito nisku osnovu, odnosno bazu kupaca novih automobila. Ako smo u celoj Srbiji, na primer, prošle godine prodali 25.000 automobila, a ove godine ćemo prodati 29.000, to je veliki procenat, ali u realnim brojevima to nije mnogo. Mi smo malo tržište", objašnjava Pešić.
 
Kad je o skupljim modelima automobila reč, kao što je na primer audi, prodaja je stabilna i na nju ne utiču mnogo turbulencije na tržištu.
 
Kako za Euronews Srbija kaže Saša Macura, koji je u Porsche Beograd Ada zadužen za ovaj brend, imućniji kupci tačno znaju šta hoće i njihov izbor se godinama ne menja.
 
"Uvek ima desetak odsto kupaca kojima cena nije presudna i oni se, gotovo redovno, odlučuju za jedan od tri modela automobila - audi, mercedes ili BMW. Na njih fluktuacije na tržištu apsolutno ne utiču, prodaja ovih automobila je konstantna, i zavisi samo od toga kada stigne neki novi model", kaže Macura.
 
Pešić dodaje i da je na ovako malom tržištu kakvo je srpsko vrlo lako napraviti "potres", dovoljno je da nekoliko velikih firmi obnovi vozni park, da neki državni organi nabave nove automobile ili velike rent-a-car kuće, i to se odmah oseti na tržištu. 
 
Kupovina polovnjaka u blagom padu
 
Što se tiče polovnih automobila, situacija je nešto drugačija. Iz godine u godinu beleži se lagani pad, a razlozi za to su brojni - poskupljenja u inostranstvu, povećani troškovi pri uvozu i slično.
 
"Ekonomska situacija u zemlji uvek ima uticaja. Trenutno su novi automobili u porastu kada je u pitanju prodaja, ali tu je uključena i prodaja pravnim licima - lizing kuće, kompanije, flotna prodaja i tako dalje. Što se tiče fizičkih lica, oni su uvek malo konzervativniji i u većoj meri prate opšta privredno-ekonomska dešavanja, kako u zemlji tako i globalno, i ta dešavanja jesu bitan faktor u odluci kupiti automobil ili ne", kaže Ćorović.
 
S druge strane, Pešić ocenjuje da bi rast tržišta novih automobila u Srbiji mogao da bude i veći da ne postoji problem visokih kamata na kredite i lizing.
 
"Ovaj rezultat koji sada imamo posledica je toga što su se cene stabilizovale i tržište se naviklo na više cene nego što su bile pre korone. Takođe, imamo situaciju da polako ali sigurno komercijalna ponuda postaje sve povoljnija, a jedini problem su i dalje visoke kamate na lizing i kredite, a naši građani uglavnom na taj način dolaze do novog automobila", kaže on i dodaje: 
 
"Nažalost, i dalje daleko kaskamo za Evropom. Hrvatska, na primer, prodaje duplo više novih vozila od nas, iako ima duplo manje stanovnika, a slična je situacija i sa Slovenijom. Niže kamate bi svakako doprinele još većem porastu tržišta novih automobila".
Najviše, kaže Ćorović, na uvoz automobila utiču životni standard i mere i odluke nadležnih institucija, poput subvencija, eventualne zabrane uvoza određenih EU standarda i slično.
 
Prosečne prodajne cene za polovne automobile kreću se između 8.500 i 9.000 evra, dok je opseg cena za nove automobile poprilično širok i kreće se od 14.500 pa i do više od 300.000 evra.
 
"Prosečan srpski kupac i dalje se opredeljuje za polovna vozila. Ali, treba biti svestan i da Srbija ima jedan od najstarijih voznih parkova u Evropi. Od oko 170.000 automobila koji se prvi put registruju u jednoj godini, samo je oko 30.000 novih, a velika većina polovnih je sa evro 3 ili evro 4 motorima, čiji je uvoz već trebalo da bude zabranjen, ali se to još nije dogodilo", kaže Pešić za Euronews Srbija.
 
Ceo tekst čitajte OVDE.
  • Miloš

    23.07.2024 10:28
    Možda bi iz svega rečenog gospodinu "talac" odgovarao auto koji se pali na kurblu? Na žalost ne pravi se više.
  • Slucaj

    22.07.2024 18:07
    Nema vise modela sa osnovnom opremom. Prinudjen si na hedonizam, za velike novce. Plus su nabudzili karoserije. Sve sto ti ne treba. Kola koja sam 2012. platila 8300 evra, posle svih nepotrebnih budzenja su sada 17.990 evra. S popustom. Od 200 evra.
  • Dare

    22.07.2024 13:35
    Nisu naveli
    Šta je dodatni razlog povećanja cene polovnjaka iz uvoza ,mafija koja se zakačila na to pa sada svaki auto koji udje u Srbiju njima se daje 100€ a to je i dodatni razlog što nije zabranjen uvoz euro 3 krševa...da se ne gubi na količini

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija