Pad IT sistema širom sveta uzrokovao gubitak veći od milijardu dolara: Ko će platiti ceh?

Iza pada IT sistema prošle nedelje stoji greška CrowdStrike kompanije za sajberbezbednost, ali još nije poznato ko će nadoknaditi gubitke nastale usled digitalne blokade.
Pad IT sistema širom sveta uzrokovao gubitak veći od milijardu dolara: Ko će platiti ceh?
Foto: Beta/AP
Jedan od najvećih krahova sistema doveo je do otkazivanja više od 5.000 komercijalnih avio-letova širom sveta, a pogođene su i bolnice i mnoge privatne firme, prenosi Euronews Srbija.
 
Problem je izazvao loš kod aužiriranja CrowdStrike softvera, ali ispravka nije tako jednostavan poduhvat i iz te kompanije kažu da bi moglo da prođe više dana pre nego što se svi sistemi vrate u normalu.
 
U objavi na društvenim mrežama njeni predstavnici navode da "značajan broj" od oko 8,5 miliona uređaja ponovo funkcioniše i izvinili su se zbog prekida do kog je došlo.
Međutim, oni još nisu pominjali da li nameravaju da ponude kompenzaciju pogođenim korisnicima.
 
Stručnjaci očekuju da će biti zahteva za odštetu, a možda i tužbi.
 
"Ako ste advokat CrowdStrike-a, verovatno nećete moći da uživate u ostatku leta", kaže Den Ivs, tehnološki analitičar za "Wedbush Securities".
Stručnjaci se u najvećoj meri slažu da je prerano sa sigurnošću proceniti koliko je svet koštala nemogućnost pristupa internetu, ali Patrik Anderson, izvršni direktor Anderson Economic Group, istraživačke firme specijalizovane za procenu troškova u slučaju prekida rada kompanija, smatra da je reč o iznosu koji bi lako mogao da premaši milijardu dolara.
 
On, poređenja radi, procenjuje da je "cena" nedavnog hakovanja CDK Global softverske kompanije koja servisira američke prodavnice automobila dostigla iznos od milijardu dolara. Iako je taj prekid trajao duže - oko tri nedelje, bio je ograničen na jednu industriju.
 
"Ovaj prekid pogađa daleko više klijenata i biznisa i to na različite načine koji variraju od neprijatnosti do ozbiljnih smetnji, što dovodi do troškova koji neće lako moći da budu nadoknađeni", kaže on za CNN.
 
Anderson je dodao da bi to naročito značajno moglo da utiče na avio-kompanije, koje su izgubile profit od otkazanih letova.
Uprkos dominaciji "CrowdStrike" kompanije u sajberbezbednosti, njihov godišnji prihod je nešto manji od četiri milijarde dolara. Ipak, stručnjaci kažu da je vrlo verovatno da su se oni zaštitili od ovakvih situacija posebnim stavkama u ugovorima sa svojim klijentima.
 
Džejms Luis iz Centra za strateške i međunarodne studije podsetio je na sličan slučaj koji je imala softverska kompanija SolarWinds, koja se našla na sudu zbog ruskog hakovanja agencija federalne vlade u Americi krajem 2020. Međutim, sudija je odbacio tužbu koju je protiv njih pokrenula Komisija za hartije od vrednosti i berzu. 
 
Luis kaže da je na kraju ta kompanija odgovarala samo za to što nije otkrila koje su ranjivosti njihovog sistema na spoljne napade, ali ne i za štetu koju je pričinila svojim klijntima. 
  • Gaga

    24.07.2024 22:10
    Let
    Nama je let kasnio 4 sata iz Bodruma za Beograd.
    Izgubili smo na vremenu puno.
    Niko nas nije obavestio.
    Da li moze odsteta da se naplati u ovakvim situacijama?
  • Drum

    23.07.2024 13:13
    Dok se ne počne sa traženjem odštete za loša ažuriranja od strane korisnika IT industrija se neće opametiti.
    Jer kako mi se čini IT kompanije računaju sa tim da ako nešto i pokvare, izbacit će novo ažuriranje.
    Svoj softver znaju debelo naplatiti, ali često znaju nešto pogrešiti. Njihov odgovor je da će biti popravljeo u sledećem ažuriranju.
    A to ažuriranje može biti za dan ili za mesec. Do tada se snalazi.
    Poznajem nekoliko developera, njih odgovor je na to, da je softver komplikovan, da ima dosta faktora koji utiču na ispravnost softvera, da nije uvek moguće sve napraviti da radi i da će biti popravljeno.
    Moja konstatacija na to je bila, pa eto i avion je komplikovana mašina i ako inžinjer pogreši, otpada krilo, avion pada, neka nema veze popravit će to u sledećoj verziji, a do tada neka ljudi ginu. Da li je to uredu? Odgovor na to je bio, nije isto softver i avion. Pa i nije, ali jeste isto to što je neko debelo platio softver i hoće ds radi bez greške.
    I nisam još čuo da je zbog tako nečega neki od odgovornih developera dobio otkaz ili bar kažnjen umanjenjem plate. A imaju visoke plate i trebalo bi da to što prave bude vrhunski proizvod.
  • Realista

    23.07.2024 09:04
    ...kako ko plaća?
    Pa poreski obveznici, oni uvek na kraju plate...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija