Pištaljka: Jugoslovensko rečno brodarstvo dobilo posao od EPS-a, pa oglašeno na prodaju

Prodaja državne firme Jugoslovensko rečno brodarstvo (JRB) oglašena je svega pet dana pošto je ova kompanija dobila državni posao od strateške važnosti – pretovar i prevoz uglja.
Pištaljka: Jugoslovensko rečno brodarstvo dobilo posao od EPS-a, pa oglašeno na prodaju
Foto: 021.rs
Vrednost ovog posla iznosi oko 28,8 miliona evra, odnosno skoro isto onoliko koliko je država procenila vrednost cele firme pri oglasu za prodaju kapitala - 29,2 miliona evra, otkriva Pištaljka.
 
Ovaj milionski posao JRB je dobio tek posle žalbe Komisiji za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki, jer je EPS posao prvobitno dodelio konzorcijumu u kojem su bile firme rumunskog biznismena optuživanog za korupciju. 
Posle žalbe JRB-a, Komisija je poništila ovu odluku EPS-a, a samo nekoliko dana pošto se za ceo slučaj zainteresovala Pištaljka i poslala pitanja EPS-u, državna elektroenergetska kompanija vratila je posao JRB-u. 
 
JRB je pet dana kasnije oglašen na prodaju, ali je postupak prodaje samo dan kasnije obustavljen bez objašnjenja, baš kao i sve odluke donete do tada.
JRB je milionski posao pretovara i prevoza uglja iz rumunske luke Konstanca do termoelektrane "Tent B" u Obrenovcu obavljao za Elektroprivredu Srbije otkako se ugalj uvozi Dunavom, ali je ove godine najstarija i najveća srpska brodarska kompanija na tenderu dobila i konkurenta, piše Pištaljka.
 
Kao drugi ponuđač javio se konzorcijum od tri rumunske firme koje se bave rečnim transportom i domaća građevinska firma "Sloga konstrakšen" (Sloga Construction), koja je bila i nosilac konzorcijuma. Pištaljka je pisala da "Sloga" dobija unosne državne poslove uprkos tome što je u svojoj branši – građevini – čuvena po probijanju rokova.
 
EPS, u čijem nadzornom odboru sede tri Norvežanina i četiri domaća stručnjaka, prvobitno je posao prevoza uglja dodelio konzorcijumu u kome su se nalazile i tri povezane rumunske firme, Trading Line Management SRL, ATG Hydro Technica Systems SRL i Inland Shipping SRL. 
 
Osnivač i direktor Trading Line Management SRL je Paul Ivanov. On se u srpskim registrima vodi i kao stvarni vlasnik firme "Inland šiping d.o.o" (Inland Shipping), registrovane pre 20 dana u Kladovu. 
 
Prema podacima iz rumunskog registra, treća firma, ATG Hydro Technica Systems SRL, do prošle godine bila je u vlasništvu francuskih vlasnika koji su je prodali firmi Paula Ivanova Trading Line Management SRL.
 
Prema informacijama koje se mogu naći na portalima rumunskih državnih organa i medija, Ivanov je optužen za više koruptivnih krivičnih dela, a u jednom postupku bio je optužen zajedno sa bivšim rumunskim ministrom informisanja Gabrijelom Sanduom.
 
Pre brodarstva, Ivanov je, kako piše na njegovom profilu na društvenoj mreži LinkedIn, bio savetnik premijera Rumunije za informacione tehnologije od 2009. do 2012. godine.
 
"Sloga" i rumunski partneri na tenderu EPS bili su izabrani po kriterijumu najniže cene jer je njihova ponuda od 28,2 miliona evra bila niža za oko 600.000 evra od ponude JRB-ovog konzorcijuma.
 
Na ovu odluku JRB se žalio i EPS-u i Komisiji za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki tvrdeći da su reference konkurenata sporne i netačne. EPS je odbio njihovu žalbu, ali mu je Komisija ipak posle toga naložila da ponovo razmotri i stručno oceni ponude, što se završilo vraćanjem posla JRB-u.
 
EPS je potom promenio mišljenje i u ponovljenom postupku ponudu ocenio kao neprihvatljivu i posao dodelio JRB-u koji je na tenderu učestvovao takođe sa jednom rumunskom firmom – Transport Trade Services. Rumunski mediji tvrde da je ova kompanija najveći brodski prevoznik na Dunavu.
 
"Jugoslovensko rečno brodarstvo" ugalj za EPS prevozi od 2022. godine a prošle godine 70 odsto ukupnog transporta JRB-a činio je upravo ovaj posao, navodi se u izveštaju o poslovanju JRB-a za 2023. godinu.
Pet dana po dobijanju tendera, Ministarstvo privrede oglasilo je prodaju JRB-a sa rokom za dostavljanje ponuda od 21 dan. Dan kasnije, poziv za dostavljanje ponuda je obustavljen bez ikakvog objašnjenja.
 
Privatizacija JRB-a je inače započeta 2008. godine i za 16 godina ovo je treći neuspešan pokušaj prodaje.
 
Ministar saobraćaja Goran Vesić nije odgovorio na pitanja Pištaljke o tome zašto je najstarije i najveće srpsko brodarsko preduzeće, koje je prošle godine ostvarilo čak 24,7 miliona evra prihoda i tu godinu završilo sa neto dobitkom od 5,3 miliona evra, stavljeno na prodaju i zbog čega je već sutradan prodaja obustavljena.
 
Ugalj koji JRB prevozi nabavlja se u Indoneziji, a pretovara u luci Konstanca i postao je neophodan za proizvodnju struje otkako se dogodio kolaps EPS u krajem 2021. godine kada je obelodanjeno da EPS nema dovoljno uglja zadovoljavajućeg kvaliteta za proizvodnju struje.
  • St

    28.07.2024 23:43
    Nemamo dovoljno uglja???

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija