Problemi u industriji električnih automobila - šta ćemo sa baterijama?
Podatak da je u svetu krajem decembra 2023. godine bilo 42 miliona električnih vozila, skoro 45 odsto više nego 12 meseci ranije, samo na prvi pogled deluje impresivno.
Foto: Pixabay
Ako se zna da su dve trećine zapravo hibridna vozila, a da na Kinu otpada oko 24,5 miliona modernih automobila, postaje vidljivo da se na tržištu za novotariju od koje je globalna industrija mnogo očekivala stvari ne dešavaju prema planu.
Neuspeh najmoćnijih
Po izrazito agresivne zagovornike što bržeg prelaska na ekološki prihvatljivija vozila, porazno je događanje u prvih šest meseci tekuće sezone - prodaja je naglo usporila, pa se procenjuje da je rast ukupnog broja vozila od juna prošle do juna ove godine jedva 17 odsto.
Izgleda da je i prethodnih godina dosta bolja prodaja, premda ispod ranijih očekivanja, više bila izraz veoma visokih državnih subvencija nego realne tržišne potražnje. Tako je u Nemačkoj, evropskom lideru sa 2,7 miliona e-automobila, bilo dovoljno da država ukine podršku, pa da u decembru tržište kolabira, te je u poslednjih šest meseci prodato jedva 100.000 novih električnih automobila.
Iznenađuje da upravo najsnažniji automobilski koncerni doživljavaju teške neuspehe. Gotovo je neverovatno da je "Ford", u želji da spreči duboki pad prodaje svojih četvorotočkaša, toliko spustio cenu da sada gubi 15.000 dolara po svakom prodatom e-automobilu. Slična strategija umanjenja cene ne pomaže ni "Tesli", dok je "Mercedes" u julu doživeo još jedno krupno razočaranje - tržište nije prihvatilo ni najnoviji model e-vozila iz pogona legendarne fabrike.
Cena akcije "Barte", poznate po ulaganjima u baterije, u prethodna dva meseca izgubila je 75 odsto donedavne vrednosti. Razlog su mišljenja da će poznata kompanija morati zatražiti državnu pomoć kako ne bi bankrotirala jer ulaganja nisu donela veći rezultat.
Povratak na fosilna goriva
Istina, automobilski koncerni su još u fazi propagandnog pristupa lansiranja novog proizvoda, pa stvari zamagljuju korišćenjem segmentarnih podataka kojima se prilike prikazuju u mnogo lepšem svetlu nego što jesu.
Tako se Amerikanci hvale da su prošle godine imali rast prodaje od 40 odsto, ali kada se uzme u obzir da je u SAD tek zanemarljivih 3,4 miliona e-vozila, vidi se da bi za ozbiljnije zahvatanje tržišta procenat rasta prvih sezona morao biti iznad 150 odsto, pa i više. "Fordu" malo pomaže isticanje da je prodaja manjeg modela, namenjenog manje bogatima, lane porasla za 62 odsto, jer je plasirano tek 24.000 vozila tog tipa.
Možda su još porazniji podaci o ponašanju potencijalnih kupaca e-automobila. Tako je globalno istraživanje o ponašanju kupaca u Brazilu, Australiji, Južnoj Koreji, Nemačkoj, Norveškoj, Italiji i Francuskoj pokazalo da neočekivano velik broj korisnika e-vozila planira da svoj automobil položi kao ulog radi kupovine novog vozila sa pogonom na fosilna goriva. Takvih je 29,8 odsto vlasnika e-automobila. Pravo iznenađenje je, međutim, što istraživanje pokazuje da je razočaranih kupaca e-automobila u SAD čak 46 odsto.
Skupo i nedostupno
Glavni razlog nezadovoljstva kupaca je što su se troškovi održavanja i korišćenja pokazali primetno iznad očekivanih. Slaba tačka e-vozila, posmatrano iz ugla kupca, jeste baterija. Ogromnih je dimenzija i čini oko 40 odsto težine vozila. Kada joj se nešto dogodi, gotovo je nemoguća popravka, već se automobil stavlja kao ulog za kupovinu novog, bilo opet električnog, bilo klasičnog.
Izgleda da ni sama prodajna cena e-vozila ne samo da proizvođaču još uvek ne donosi profit, već predstavlja prepreku čak i kupcu srednje kupovne moći. Drastičan pad prodaje čim država smanji ili ukine subvencije, kao što se dogodilo u Nemačkoj, ukazuje da su e-automobili još uvek privilegija bogatijih.
Kupcima u SAD više smeta izrazit nedostatak javnih punjača i ne baš lak pristup punjenju ispražnjenih baterija. Samo 41 odsto stanovnika predgrađa, odnosno tek 17 odsto seoskog življa, ima javni punjač na rastojanju do jedne milje.
Pokazuje se i da je domet vozila na osnovu jednog punjenja uočljivo kraći nego što se u propagandnom materijalu navodi, a nije mali ni broj onih koji ocenjuju da vožnja e-vozilom u odnosu na vožnju klasičnim vozilom nudi znatno manju fleksibilnost. Naime, tradicionalna prednost automobila da čovek može skrenuti sa planirane trase ili zastati i bezbroj puta izaći iz vozila u slučaju e-automobila je neuporedivo manja.
Razočarani kupac
Posebno su u "Fordu" svesni da lično iskustvo stoji iza namere gotovo svakog drugog vlasnika e-vozila da se prilikom naredne kupovine vrati klasičnom autu. Razumeju da je takva odluka donesena nakon duže vožnje sopstvenim e-vozilom.
Znaju i da je teže nekoga, pogotovo razočaranog kupca, ponovo privući e-vozilu nego što je u slučaju prve kupovine. Praktično, za izvesno, ne baš kratko vreme, gube ne mali segment kupaca, i to onih koji su bili i voljni i finansijski spremni da se okrenu električnom vozilu.
Naravno da ni države, ni koncerni nisu radi otvoreno priznati da izrazito agresivna kampanja prelaska na e-vozila nije donela rezultate ni približno očekivanim. Međutim, činjenica je da evropske firme, već uloživši preko 85 milijardi evra u e-vozila, doživljavaju taj novac kao sredstva koja se ne mogu vratiti. Samo u programe proizvodnje baterija je uloženo blizu pet milijardi evra, a da još nema niti jedne evropske fabrike u kojoj bi se izrađivao ključni element e-automobila.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
NIS: Poslovanje se u ovom trenutku odvija neometano, analiziraćemo sve posledice sankcija
10.01.2025.•
1
Naftna industrija Srbije (NIS) saopštila je večeras da se poslovanje te kompanije u ovom trenutku, nakon uvođenja američkih sankcija, odvija neometano.
Gaspromnjeft: Nastavljamo da radimo
10.01.2025.•
0
Kompanija "Gaspromnjeft" saopštila je da je odluka o uključivanju njene imovine na američku listu sankcija neosnovana i nelegitimna.
Amerikanci dodali NIS na listu sankcionisanih
10.01.2025.•
27
Sjedinjene Američke Države su objavile ažuriranu listu sankcionisanih ličnosti i firmi, na kojoj je i Naftna industrija Srbije.
Proizvođači mleka posle sastanka: Mlekare neće da odustanu od smanjenja otkupnih cena
10.01.2025.•
8
Predstavnici nekoliko udruženja proizvođača mleka u Srbiji nisu danas uspeli da od mlekara izdejstvuju odluku da ponište smanjenje otkupnih cena sirovog mleka od pet do 11 dinara po litru.
NBS zadržala kamatnu stopu na 5,75 odsto
10.01.2025.•
1
Izvršni odbor Narodne banke Srbije (NBS) odlučio je da referentnu kamatnu stopu zadrži na nivou od 5,75 odsto.
Mlekare smanjile otkupne cene, danas razgovor u ministarstvu
10.01.2025.•
0
Predstavnici udruženja proizvođača mleka u Srbiji razgovaraće danas u Ministarstvu poljoprivrede sa predstavnicima mlekara koje su smanjile otupne cene sirovog mleka od pet do 11 dinara po litri.
Poskupelo gorivo u Srbiji - ovo su nove cene
10.01.2025.•
19
Gorivo u Srbiji je poskupelo za dva dinara u proseku.
Banke će zbog AI ukinuti 200.000 radnih mesta u narednih tri do pet godina
09.01.2025.•
4
Globalne banke će ukinuti 200.000 radnih mesta u narednih tri do pet godina pošto će veštačka inteligencija (AI) preuzimati zadatke koje trenutno obavljaju ljudi.
Američke sankcije NIS-u: Treba li država da otkupi udeo u NIS-u i hoće li ga se Rusi odreći?
09.01.2025.•
28
Državni zvaničnici poslednjih dana ubeđuju javnost da Srbija ima novca da otkupi ruski udeo u Naftnoj industriji Srbije a finasijski stručnjaci tumače da li je to jasna namera ili spekulacija.
Analitičar Vasilev: Vučić spreman da NIS prepusti Amerikancima
09.01.2025.•
24
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će SAD uvesti sankcije Naftnoj industriji Srbije ali analitičari tvrde da je njegov cilj preuzimanje kontrole nad tom, većinski Ruskom, kompanijom.
Glavni ekonomista Fiskalnog saveta: Srbija će u 2025. samo za kamate dati 1,9 milijardi evra
09.01.2025.•
6
Srbija je prinuđena da se i u 2025. godini zadužuje zbog deficita u budžetu, a samo za kamate će ove godine država morati da plati 1,9 milijardi evra.
Država daje 3,6 miliona evra subvencija Matijeviću za renoviranje hotela u Beogradu
09.01.2025.•
35
Ministarstvo privrede potpisalo je sporazum o dodeli 3,6 miliona evra subvencija za renoviranje Hotela Slavija u Beogradu, koji je u vlasništvu kompanije "Matijević".
Formirano vladino telo za snabdevanje gasom, na čelu Vučević, a u njemu i Mali, Đurić, Vulin...
09.01.2025.•
7
Premijer Miloš Vučević rukovodiće Koordinacionim telom za usmeravanje rada u cilju obezbeđivanja sigurnog snabdevanja naftom i gasom Srbije, objavljeno je u Službenom glasniku.
Dijaspora slala manje para u Srbiju: I dalje najviše doznaka stiže iz Nemačke
09.01.2025.•
3
Priliv doznaka u Srbiju tokom perioda januar-septembar 2024. iznosio je 3.760,4 miliona evra.
Koliko zlata ima u deviznim rezervama Narodne banke Srbije?
08.01.2025.•
9
U deviznim rezervama Narodne banke Srbije (NBS), početkom poslednjeg meseca prošle godine nalazilo se 47,9 tona zlata.
Mićović: I da se uvedu sankcije NIS-u - ne treba očekivati kataklizmu i skok cene goriva
08.01.2025.•
8
Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović izjavio je da čak i u slučaju uvođenja sankcija NIS-u ne treba očekivati "kataklizmu" u snabdevanju, niti drastičan porast cena.
Uprkos sankcijama: EU uvezla 15,5 miliona tona gasa iz Rusije
08.01.2025.•
2
Evropska unija je prošle godine uprkos sankcijama uvezla 15,5 miliona tona tečnog prirodnog gasa (LNG) iz Rusije, prema podacima o kretanju brodova koje je analizirao Blumberg.
Podizvođač na rekonstrukciji pruge Novi Sad - Budimpešta u vlasništvu deteta: Ova firma nije jedina
08.01.2025.•
19
Kompanija LHR, kao podizvođač na rekonstrukciji pruge od Novog Sada do Mađarske, bila je angažovana na bušenju temeljne jame od šipova, od 128. do 184. kilometra.
Pokrenuta istraga o 2,6 miliona Teslinih vozila
08.01.2025.•
0
Američka administracija za bezbednost saobraćaja otvorila je istragu o 2,6 miliona vozila kompanije Tesla zbog izveštaja o udesima za koje se sumnja da su izazvani sistemom za daljinsku kontrolu.
Stečaj u Srbiji u proseku traje duže od tri godine: Novi Sad drugi po broju postupaka
07.01.2025.•
1
U Srbiji je u toku 1.490 stečajnih postupaka, pokazuju najnoviji podaci Agencije za licenciranje stečajnih upravnika (ALSU).
Stanarine i komunalije u EU: Ovo su zemlje u kojima su troškovi stanovanja najviši i najniži
07.01.2025.•
0
Cene nekretnina u EU porasle su za 48 odsto između 2010. i 2023. godine, dok su troškovi stanovanja, uključujući kirije, naglo porasli u nekim državama članicama.
Komentari 32
B&B
Jedan čovek
jesi za gej paradu ili ne.
Ko hoće hoće ko neće ne mora. Ali nemoj da me ubedjuješ. Ista priča je bila za vakcine protiv kovida. JA imam moju računicu i JA odlučujem šta ću. A priče o zagadjenoj atmosferi su smešne. Zapad do skoro razvijao industriju i sad svi da je čuvamo ali će oni da nam prodaju čistu tehnologiju. Umalo im nisam poverovao
em
dečko je sam spomenuo ZR pa sam se ja nadovezao jer sam baš ovih dana imao situaciju da sam pre podne bio na poslu, a popodne išao nešto privatno da obavim u ZR i uveče odveo decu kod bake i vratio se za NS. otprilike svake dve nedelje imam takvu akciju da moram negde van NS a sa el. autom od 15000e to nije izvodljivo.
@Petar
koliko je to km i koliko vremena ti treba za taj put do nemačke? ja sam do Paralie stigao za 8 i po sati sa uračunatim pauzama i granicama.
i da se razumemo, ne bezim od el.auta, samo dok ne naprave nešto univerzalno, kao iz SF filmova, da mogu da zamenim na pumpi moju praznu za napunjenu bateriju od 2-3kg i "vozi Miško" mene el.auto neće videti. ja vremena da se puni baterija nemam. dok to ne smisle ostajem ja na 2.0 benz/plin, pa ako baš zatreba onda sa oba puna rezervoara preko 1000km
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar