Električne "fiat pande" još ni od korova, a Srbiju čeka "strahoviti rast automobilske industrije"

Ima li šanse za "strahoviti rast automobilske industrije" ove godine dok proizvodnja električne "grande pande" u Kragujevcu kasni mesecima?
Električne "fiat pande" još ni od korova, a Srbiju čeka "strahoviti rast automobilske industrije"
Foto: Beta (Darko Vojinović)
Svečano u julu predstavljena, "fiat grande panda" još nije počela da se proizvodi u Kragujevcu, piše N1. Početak je bio planiran za jesen, a dobra vest će biti ako se desi do kraja januara. 
 
Ipak, iako električni automobili nisu baš profitabilni ni u Evropi, a još nije poznato ni koliko će koštati - predsednik Srbije Aleksandar Vučić je već izveo računicu.
Sredinom prošle godine, za fiat pandu upriličen je vatromet, posle kog proizvodnja nije počela. Prvi dan 2025. godine bio je rezervisan za lepe vesti.
 
"Ove godine očekujem strahoviti rast automobilske industrije, makar zbog fiat pande, iako ćemo imati problema u snabdevačima, dakle oni koji proizvode auto-delove zbog pada proizvodnje u Evropi, u sveukupnoj automobilskoj industriji", izjavio je Vučić.
Dakle, automobilska industrija u Evropi je u problemu, ali Srbiju čeka porast iste. Međutim, da li je to izvodljivo?
 
Ekonomista Uroš Delević je skeptičan.
 
"Mi smo dosta vezani za taj evropski 'Titanik', te privrede koje su u padu. Oni koji nas vezuju za takve privrede nisu razmišljali o diverzifikaciji. To je to carstvo koje je u padu po pitanju BDP", kaže Delević.
 
Teret procvata, razume se, treba da ponese Stelantisova fabrika u Kragujevcu, gde će se električna "grande panda" proizvoditi. Možda - ukoliko se dostigne rekord iz 2013. od 113 hiljada primeraka fiata 500 L, kaže novinar iz Kragujevca Zoran Radovanović.
 
"Ne znamo kako će na evropskim tržištima da prođe. Ja pretpostavljam da će u Francuskoj da prođe najbolje, zato što su najpovoljnije subvencije, u Nemačkoj već neće, jer Nemci ne daju više subvencije na plasman električnih automobila. Holandija, tamo je oglašena prodaja, ali tamo su subvencije znatno manje. Druga stvar, konkurencija je žestoka, tu je električni Citroen C3, koji je na istoj platformi kao i fiat panda", smatra Radovanović.
 
Međutim, predsednik mu ne vidi konkurenciju. Ali, pored rasta koji obećava - istovremeno - da li najavljuje i otkaze?
 
"Ne može Nemačka da otpušta sedamdeset hiljada radnika, a da kod nas bude sve potaman, a sarađujemo samo, ili najvećim delom, sa nemačkom industrijom", rekao je Vučić.
Ovaj fenomen definiciju ima u ekonomiji.
 
"'Jobless growth' ili rast bez zaposlenosti koji se može desiti usled rasta produktivnosti. Pomenuli ste Nemačku, koja već zatvara neke fabrike u automobilskoj industriji. Nezaposlenost raste, to će se definitivno odraziti i na kapacitet njihovih kompanija da zapošljavaju u Srbiji", navodi ekonomista Delević.
 
Za kupovinu električne "pande" iz Kragujevca država će spremiti subvenciju od 5.000 evra, najavljeno je iz Ministarstva zaštite životne sredine. A za potencijalne otkaze, da se spremi otpremnina.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Ahab

    21.01.2025 09:37
    Zagvazdanja o "strahovitom rastu" su epska budalastina.
    Auto industrija u celokupnom razvijenom svetu je u najvecoj krizi ikada, dobrim delom bas zbog glupiranja sa elektricnim vozilima i sumanutom idejom mogucnosti potpune zamene sus motora.
    Resenja nema ni na vidiku i price o nekim ingenioznim potezima ovdasnjeg establismenta su lazi za krezubo lobotomirano stado ovdasnje.
  • dacic

    21.01.2025 09:20
    samo domace praviti ako znaju da naprave sorabijski strucnjaci
    i to electro yugovina i stojko
    a u buducnosti ficko na drva bukova
  • Возачица

    21.01.2025 09:08
    Поново ради Национална Класа ,већ видим фризирану Z 101 са трулом лимаријом али овом не треба ауспух само катодна цев од Тв

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija