Najčešće vrste prevara koje koriste ime i logo Pošte Srbije - kako ih prepoznati

Postoji nekoliko tipičnih prevara koje se sreću, i koje zloupotrebljavaju ime i logotip Pošte Srbije i usluga koje preduzeće pruža, poput Post-ekspres usluge.
Najčešće vrste prevara koje koriste ime i logo Pošte Srbije - kako ih prepoznati
Foto: 021.rs
Kako se navodi na sajtu Pošte, počinioci ovih prevara najčešće koriste SMS poruke ili onlajn aplikacije za razmenu poruka (Viber, WhatsApp i slično), i imejlove sa namerom krađe ličnih podataka i podataka o platnim karticama, a sve u cilju ostvarivanja finansijske dobiti.
"Molimo vas da uvek obratite pažnju od koga ste dobili poruku, kao i da budete dodatno oprezni ukoliko primite bilo kakav sumnjivi sadržaj. Ukoliko primetite da je poruka napisana lošim srpskim jezikom, ili su izmešana dva pisma - latinica i ćirilica, ili dva jezika - engleski i srpski, najverovatnije se radi o prevari", ističe se na sajtu Pošta Srbije, prenosi Danas.
Prevare na platformama za elektronsku trgovinu
 
Meta ovog tipa prevare su lica koja vrše prodaju na kupoprodajnim sajtovima. Njima se putem neke od aplikacija za komunikaciju, obično na lošem srpskom jeziku, javljaju navodni kupci sa nepoznatim brojevima telefona koji su najčešće iz inostranstva.
 
Od prodavca se zahteva da odgovori da li je proizvod dostupan za prodaju, nakon čega mu se, navodno u ime administratora platforme za e-trgovinu, dostavlja link sa objašnjenjem da je navodni kupac već uplatio sredstva preko aplikacije „Post ekspresa“ i od prodavca traži da u određena polja unese podatke sa bankovne kartice (broj kartice i CVV broj) kako bi se izvršila uplata prodavcu.
 
Kada prodavac unese podatke, lice koje vrši prevaru ima mogućnost da podigne sva raspoloživa sredstva sa bankovnog računa prodavca, nakon čega prekida svaku vrstu komunikacije sa istim.
 
Upozorenje: Pošte Srbije, odnosno Post ekspres, ne nude ovakav vid razmene finansijskih sredstava između prodavca i kupca.
 
SMS prevara
 
Meta ove prevare mogu biti svi korisnici mobilne telefonije. Počinioci prevare šalju SMS poruku kojim korisnika obaveštavaju o navodnom prispeću porudžbine ili bilo koje druge pošiljke, kao i da je za isporuku potrebno da plate određene troškove.
 
Klikom na link u SMS poruci, otvara se prevarna internet stranica na kojoj se od korisnika traži da u odgovarajuća polja unese broj svoje bankovne kartice i CVV broj.
 
Upozorenje: Pošta Srbije od korisnika nikada ne zahteva ovakav način plaćanja za isporuku bilo koje vrste pošiljaka.
 
Potrebno je da obavezno obratite pažnju na link na veb stranici na kojoj se od vas zahteva davanje nekih ličnih podataka. Napadači se uglavnom trude da link bude što sličniji originalnom linku, pa tako na primer umesto posta.rs oni mogu napisati posta-rs.com, rsposta.com, possta.rs ili bilo koju drugu kombinaciju koja na prvi pogled liči na pravi domen Pošte Srbije.
 
Imejl prevara
 
Korisnici dobijaju elektronsku poštu (imejlove) sa prevarnih imejl adresa sa lažnim domenima koji mogu podsećati na domen Pošte Srbije.
 
U ovim mejlovima korisnici se obaveštavaju da je za njih navodno pristigao paket, preporučena ili neka druga pošiljka, ali da nisu mogli biti isporučeni jer nije uplaćen određeni iznos novca za navodne troškove (počinioci navode carinske, poštanske ili neke druge troškove).
 
 
Od korisnika se traži da klikne na određeni link koji ga vodi na lažnu stranicu Pošte Srbije na kojoj se zahteva plaćanje unosom podataka sa bankovne kartice.
 
Upozorenje: Pošta Srbije sa svojim korisnicima nikada ne komunicira putem imejl poruka, niti od njih traži onlajn plaćanje za realizaciju bilo koje vrste poštanskih usluga.
 
Kako da znam da li imejl, SMS ili poziv zaista dolazi od Pošte Srbije ili Post-ekspresa?
 
Pošta Srbije sa korisnicima ne komunicira putem imejla i poruka, osim u slučaju obaveštenja o prispeću Post-ekspres pošiljke. Posebno imajte u vidu da Post-ekspres u SMS porukama o prispeću pošiljke nikada ne šalje internet linkove, niti od korisnika traži lične i bankovne podatke.
 
Pošta Srbije može u slučaju potrebe u vezi sa prispelim pošiljkama da pozove korisnika telefonom, pri čemu naglašavamo da u tom slučaju Pošta ne traži od korisnika bilo kakve lične podatke, niti podatke o bankovnim karticama.
 
Takođe, ni Pošta Srbije ni Post-ekspres od korisnika ne zahtevaju plaćanje putem imejla ili SMS poruke, kao ni bilo kakav drugi vid onlajn plaćanja.
 
Zato, u svim slučajevima u kojima se putem SMS-a, imejla i drugih vidova poruka, ili telefonskim pozivom, od vas traži da otvorite link i platite bilo kakvu nadoknadu za navodne poštanske ili Post-ekspres usluga, ili da ostavite lične podatake ili podatake o bankovnim karticama, možete biti sigurni da je u pitanju prevara.
 
Šta mogu da očekujem od Pošte Srbije i Post-ekspresa?
 
- Pošta Srbije i Post-ekspres ni pod kojim uslovima neće od vas tražiti da kreirate korisničke naloge i ostavljate svoje lične podatke.
- Nikada nećemo poslati mejl ili bilo koju drugu poruku u kojima tražimo brojeve bankovnih kartica ili druge lične ili poverljive podatke.
- Nikada nećemo tražiti od korisnika da unesu podatke na stranicu koja nije deo Pošte Srbije.
Kome i kako da prijavim prevaru?
 
Ukoliko primite sumnjivi imejl, SMS ili poruku na aplikacijama za četovanje za koje se tvrdi da dolaze od Pošte Srbije ili usluge Post-ekspres, ili ako otkrijete veb lokaciju koja ima oznake Pošte Srbije ili Post-ekspres usluge, a za koju mislite da je lažna, molimo vas da to prijavite na: contact@posta.rs.
 
U slučaju sumnjivih imejlova: nemojte kliktati na linkove niti otvarati priloge, prosledite imejl na contact@posta.rs, a zatim imejl obrišite iz prijemnog sandučeta.
 
Za sumnjive SMS poruke: pošaljite nam snimak ekrana poruke na contact@posta.rs.
 
Za sumnjive pozive ili internet stranice: unesite broj telefona ili adresu veb lokacije u telo imejla i pošaljite na contact@posta.rs.
 
Ako ste bili žrtva prevare koja uključuje plaćanje, odnosno krađu sredstava sa vašeg bankovnog računa ili kartice, slučaj prijavite Nacionalnom CERT-u na https://www.cert.rs/prijava.html.
 
Ako ste kliknuli na link, ostavili bilo koje lične podatke, poput podataka o bankovnom računu, na internet stranici ili preko telefona ili ste zabrinuti da ste ugroženi, obratite se svojoj banci i tražite blokadu kartice i odmah promenite šifre na svojim internet nalozima.
  • Plaćač poreza

    20.02.2023 09:19
    Na šaltere pošte ne idem već godinama. Račune plaćam kao i sve ostale finansijske transakcije u menjačnicama sa platnim prometom. Manje gužve, isza cena, ljubazniji osoblje.
  • Zemlja čudesa

    20.02.2023 08:56
    Upozorenje!
    Čim ugledate ovaj logo sigurno je neka prevara u pitanju.
  • V5

    20.02.2023 07:20
    Naivnih ima onoliko
    U ovakvim slučajevima upotreba zdravog razuma pomaže.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija