
E-goriva zamenjuju benzin i dizel: Ako novi plan EU zaživi, kako će uticati na Srbiju?
Nakon višemesečnih pregovora, u Briselu je krajem marta usaglašen zakon po kome od 2035. u saobraćaj neće biti puštani novi atomobili koji imaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem.

Foto: Pixabay
To u praksi znači da vozila koja idu na benzin i dizel odlaze u prošlost, a da na evropske puteve stupaju električna.
Ipak, od tog pravila Nemačka je izuzetak. Nemci su uporno blokirali ovaj zakon, sve dok u njega nije uvrštena klauzula po kojoj su dozvoljena e-goriva, što predstavlja alternativu na putu ispunjenja ovog cilja.
"E-gorivo je tečno gorivo koje može da se koristi za transport, ali nema fosilno poreklo. Ono se pravi od obnovljivih izvora energije, kao što su vetar, sunce ili voda. Mi proizvodimo struju i pomoću nje, kroz elektrolizu dobijamo vodonik. Vodonik potom prolazi kroz određeni tehnološki proces. Dodatno, CO2 se izdvaja iz atmosfere i dodaje tom proizvodu. Na taj način dobijamo konvencionalno gorivo, ali ono koje ne emituje štetne materije", objašnjava Alan Maturan, direktor komunikacija "Goriva Evrope“.
Ovo je nesumnjivo, smatraju proizvođači, budućnost koja nas čeka. Međutim, postavlja se pitanje koliko bi ta mogućnost mogla da nas košta, jer će e-goriva biti znatno skuplja, a prema nekim do sada nezvaničnim podacima, cena bi mogla da ide i do sedam evra po litru.
Iako bi cena koja potencijalno može da predstavlja problem, mogla pasti i doći na nivo od oko 2 evra, ona ne predstavlja jedinu potencijalno negativnu stranu.
"Problem je u tome što je ovo neverovatno energetski intenzivan i skup proces. Koristi se četiri do pet puta više energije da bi se proizvelo gorivo, nego što je potrebno kada kroz baterije elektrifikujete vozilo. To je izuzetno rasipnički proces, čak iako ga napravite klimatski neutralnim", ističe Aleks Kins iz nevladine organizacije "Saobraćaj i životna sredina".
Zbog toga Kins dodaje da su za sada, električni automobili najbolja opcija.
"E-goriva su loša ne samo zato što proizvode CO2, nego zato što sprečavaju prestanak upotrebe motora sa unutrašnjim sagorevanjem, ona su zapravo izgovor da bi ljudi nastavili da kupuju automobile koji koriste fosilna goriva. Kada je budućnost automobilske industrije u pitanju, ono što treba da se koristi jesu električna", kaže šef klimatskog sektora u Evropskom birou za životnu sredinu, Luk Hajvud.
Hajvud dodaje kako su baterije jeftine i efikasne i da sada postoji dosta modela koji bi građanima mogli da budu privlačni.
Ukoliko e-goriva zažive, šta očekuje Srbiju?
E-goriva još uvek u praksi nisu zaživela, iako se oko njihov vodi polemika širom Evrope, ukoliko ona pak zažive, šta onda očekuje Srbiju?
Maturan smatra da će sve zemlje u okolini Evropske unije, morati da prate trendove, jer će nesumnjivo sve što se menja na tom polju, uticati i na naš region. Stoga bi, kako kaže Maturan, e-goriva trebalo da budu deo dugoročnih planova i u Srbiji.
Profesor sa Mašinskog fakulteta u Beogradu Miloš Banjac, međutim, kaže za Euronews Srbija da je razlika u ceni neuporediva.
"Pre svega, cena ovako proizvedenog goriva je negde oko deset evra po litri, to je proizvodna cena bez akciza. Cena u Srbiji je negde oko 1,5 evra sa svim akcizama, dakle razlika između cena je neuporediva", kaže Banjac.
On dodaje da Evropa ovaj veoma ambiciozan program, nameće drugim zemljama, kao i da je nemačka inicijativa potpuno opravdana.
"Bojim se da mi nećemo moći da izdržimo takvu brzinu njihovog razvoja i da nećemo moći da se do 2030. i 2035. godine priključimo tom programu, ne samo Srbija, nego ceo svet je tu u pitanju", objašnjava Banjac.
Kada je u pitanju prelazak na električna vozila, Banjac kaže da i tu postoji mnogo problema jer se njihove baterije prave od retkih, skupih materijala i da je količina u svetu ograničena, zbog čega ne mogu svi odjednom krenuti da ih koriste.
"Kao što se zna u Srbiji se 70 odsto električnih energija pravi na ugalj, tako da prelazak na električna vozila nema smisla", dodaje Banjac i kaže kako postoje i "problemi sa baterijom kao i sa otpadom koji je vrlo otrovan, koji se teško razgrađuje".
Banjac kaže da se iako se još uvek radi na tome da avioni profunkcionišu na vodonik, u Evropi se trenutno u mnogim gradovima uvodi gradski saobraćaj, međugradski saobraćaj i prevoz kamionima koji funkcioniše na vodonik, za koji smatra da će "biti konačan cilj i konačno rešenje za ove probleme".
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Skup podrške napadnutoj maturantkinji sutra u Kragujevcu
23.02.2025.•
0
Skup podrške maturantkinji Trgovinsko-ugostiteljske škole "Toza Dragović" koja je nedavno bila napadnuta, biće održan u ponedeljak, 24. februara u 13.00 časova, saopštili su maturanti te škole.
Pokrenuta istraga protiv policijskog inspektora zbog sumnje da je dilovao drogu
23.02.2025.•
0
Više tužilaštvo u Beogradu pokrenulo je istragu protiv inspektora IV odeljenja Uprave kriminalističke policije zbog sumnje da je dilovao drogu.
Sve više prosvetara u totalnoj obustavi rada: Bez straha zbog najavljenog smanjenja plata
23.02.2025.•
0
Članovi neformalne grupe beogradskih osnovnih škola obustavljaju rad od ponedeljka, 24. februara i najavljuju višečasovnu blokadu ispred Ministarstva prosvete u utorak, 25. februara.
Nova deonica Dunavskog koridora puštena u saobraćaj: Za sat i 20 minuta od Beograda do Golupca
23.02.2025.•
0
Deonica Dunavskog koridora od skretanja sa auto-puta do Požarevca i od Velikog Gradišta - prema Golupcu, ukupne dužine 32 kilometara, puštena je u saobraćaj.
VIDEO Italijan odrepovao studentske proteste u Srbiji: "In uni giorno come tanti"
23.02.2025.•
0
Italijanski reper David Bori objavio je novu pesmu u kojoj repuje o trenutnoj situaciji u Srbiji i studentskim protestima.
Koliko košta rušenje Vučića: Čas milijarde, čas stotine miliona evra
23.02.2025.•
0
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je da piše knjigu kako je pobedio "obojene" revolucije, a istovremeno mesecima već pominje razne iznose novca koji je navodno uložen u njegovo rušenje.
Odron na magistralnom putu Čačak-Požega: Zemlja, kamenje i drveće blokiraju jednu kolovoznu traku
23.02.2025.•
2
Na magistralnom putu Čačak-Požega, u neposrednoj blizini hidroelektrane Međuvršje, dogodio se odron zemljišta na sam kolovoz što je dovelo do usporavanja saobraćaja na ovoj deonici puta.
Proširena istraga protiv Aleksandra Papića: Tuđe automobile prodao za 700.000 evra
23.02.2025.•
3
Širi se istraga u predmetu koji se vodi protiv uhapšenog biznismena Aleksandra Papića.
Saradnja studenata i opozicije: Da li je neophodna?
23.02.2025.•
24
Već tri meseca u gotovo svim mestima u Srbiji održavaju se protesti koje su pokrenuli studenti.
Poljoprivrednici koji vikend provode u opštinskoj zgradi: Ili ispunjenje zahteva, ili blokada Rače
23.02.2025.•
3
Grupa poljoprivrednika iz Rače provodi ovaj vikend u hodniku opštinske zgrade, u koju su ušli još u ponedeljak, tražeći smanjenje poreza na imovinu i ostavke opštinskih rukovodilaca.
Vučević o hapšenjima: Neko je juče bio na trotinetu, a danas vozi skup automobil - to iritira
23.02.2025.•
24
Predsednik Vlade Srbije u ostavci Miloš Vučević izjavio je da se očekuje još puno akcija u borbi protiv korupcije, ali se nada da će se tužilaštvo baviti i dešavanjima pre dolaska SNS na vlast.
Vučić se od početka 2025. javnosti obratio čak 59 puta - nekad i više puta u danu
23.02.2025.•
24
Za samo 48 dana ove godine predsednik Srbije Aleksandar Vučić javnosti se putem medija obratio čak 59 puta.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja za nedeljni odmor
23.02.2025.•
18
Nedelja je, ali 021.rs dnevni kviz znanja je tu.
Mesec dana pritvora bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski
23.02.2025.•
2
Sudija za prethodni postupak Višeg suda Posebnog odeljenja za suzbijanje korupcije u Nišu odredio je kasno sinoć pritvor do 30 dana bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski.
Picula od danas u Srbiji
23.02.2025.•
11
Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju Tonino Picula boraviće od danas, 23. do srede, 26. februara u Beogradu.
Probne dozvole se ukidaju, vozila se oduzimaju trajno, a biciklisti će moći da voze u kontrasmeru
23.02.2025.•
52
Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan izjavio je da je u toku izrada Nacrta predloga novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima koji bi trebalo da donese brojne promene
Da li biste glasali za studente kada bi bili opcija na izborima?
23.02.2025.•
91
Ukoliko bi studenti postali politička organizacija, procenti podrške bi se značajno smanjili.
"Najveća i neviđena do sada borba protiv korupcije": Vučićev sedativ za smirenje pobunjenog naroda
23.02.2025.•
23
Vlast u Srbiji reaguje na proteste tako što ponovo pokreće borbu protiv korupcije, "najveću i neviđenu do sada".
U Srbiji 240.000 najstarijih prima penziju iz inostranstva
23.02.2025.•
0
U Srbiji 239.000 penzionera, od ukupno 1,6 miliona, dobija penzioni ček u devizama.
Redovno zasedanje Skupštine Srbije 3. marta: O Zakonu o visokom obrazovanju, kreditima za mlade...
23.02.2025.•
1
Potpredsednica Narodne skupštine Snežana Paunović izjavila je da redovno zasedanje parlamenta počinje 3. marta.
Nakon pada nadstrešnice u Novom Sadu: Više desetina objekata u Srbiji proglašeno nebezbednim
23.02.2025.•
17
Posle nesreće u Novom Sadu određen broj lokalnih samouprava počeo je da proverava bezbednost objekata za koje su zaduženi.
Komentari 7
eNOPASARAN
Симеон
Bananamen
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar