E-goriva zamenjuju benzin i dizel: Ako novi plan EU zaživi, kako će uticati na Srbiju?
Nakon višemesečnih pregovora, u Briselu je krajem marta usaglašen zakon po kome od 2035. u saobraćaj neće biti puštani novi atomobili koji imaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem.
Foto: Pixabay
To u praksi znači da vozila koja idu na benzin i dizel odlaze u prošlost, a da na evropske puteve stupaju električna.
Ipak, od tog pravila Nemačka je izuzetak. Nemci su uporno blokirali ovaj zakon, sve dok u njega nije uvrštena klauzula po kojoj su dozvoljena e-goriva, što predstavlja alternativu na putu ispunjenja ovog cilja.
"E-gorivo je tečno gorivo koje može da se koristi za transport, ali nema fosilno poreklo. Ono se pravi od obnovljivih izvora energije, kao što su vetar, sunce ili voda. Mi proizvodimo struju i pomoću nje, kroz elektrolizu dobijamo vodonik. Vodonik potom prolazi kroz određeni tehnološki proces. Dodatno, CO2 se izdvaja iz atmosfere i dodaje tom proizvodu. Na taj način dobijamo konvencionalno gorivo, ali ono koje ne emituje štetne materije", objašnjava Alan Maturan, direktor komunikacija "Goriva Evrope“.
Ovo je nesumnjivo, smatraju proizvođači, budućnost koja nas čeka. Međutim, postavlja se pitanje koliko bi ta mogućnost mogla da nas košta, jer će e-goriva biti znatno skuplja, a prema nekim do sada nezvaničnim podacima, cena bi mogla da ide i do sedam evra po litru.
Iako bi cena koja potencijalno može da predstavlja problem, mogla pasti i doći na nivo od oko 2 evra, ona ne predstavlja jedinu potencijalno negativnu stranu.
"Problem je u tome što je ovo neverovatno energetski intenzivan i skup proces. Koristi se četiri do pet puta više energije da bi se proizvelo gorivo, nego što je potrebno kada kroz baterije elektrifikujete vozilo. To je izuzetno rasipnički proces, čak iako ga napravite klimatski neutralnim", ističe Aleks Kins iz nevladine organizacije "Saobraćaj i životna sredina".
Zbog toga Kins dodaje da su za sada, električni automobili najbolja opcija.
"E-goriva su loša ne samo zato što proizvode CO2, nego zato što sprečavaju prestanak upotrebe motora sa unutrašnjim sagorevanjem, ona su zapravo izgovor da bi ljudi nastavili da kupuju automobile koji koriste fosilna goriva. Kada je budućnost automobilske industrije u pitanju, ono što treba da se koristi jesu električna", kaže šef klimatskog sektora u Evropskom birou za životnu sredinu, Luk Hajvud.
Hajvud dodaje kako su baterije jeftine i efikasne i da sada postoji dosta modela koji bi građanima mogli da budu privlačni.
Ukoliko e-goriva zažive, šta očekuje Srbiju?
E-goriva još uvek u praksi nisu zaživela, iako se oko njihov vodi polemika širom Evrope, ukoliko ona pak zažive, šta onda očekuje Srbiju?
Maturan smatra da će sve zemlje u okolini Evropske unije, morati da prate trendove, jer će nesumnjivo sve što se menja na tom polju, uticati i na naš region. Stoga bi, kako kaže Maturan, e-goriva trebalo da budu deo dugoročnih planova i u Srbiji.
Profesor sa Mašinskog fakulteta u Beogradu Miloš Banjac, međutim, kaže za Euronews Srbija da je razlika u ceni neuporediva.
"Pre svega, cena ovako proizvedenog goriva je negde oko deset evra po litri, to je proizvodna cena bez akciza. Cena u Srbiji je negde oko 1,5 evra sa svim akcizama, dakle razlika između cena je neuporediva", kaže Banjac.
On dodaje da Evropa ovaj veoma ambiciozan program, nameće drugim zemljama, kao i da je nemačka inicijativa potpuno opravdana.
"Bojim se da mi nećemo moći da izdržimo takvu brzinu njihovog razvoja i da nećemo moći da se do 2030. i 2035. godine priključimo tom programu, ne samo Srbija, nego ceo svet je tu u pitanju", objašnjava Banjac.
Kada je u pitanju prelazak na električna vozila, Banjac kaže da i tu postoji mnogo problema jer se njihove baterije prave od retkih, skupih materijala i da je količina u svetu ograničena, zbog čega ne mogu svi odjednom krenuti da ih koriste.
"Kao što se zna u Srbiji se 70 odsto električnih energija pravi na ugalj, tako da prelazak na električna vozila nema smisla", dodaje Banjac i kaže kako postoje i "problemi sa baterijom kao i sa otpadom koji je vrlo otrovan, koji se teško razgrađuje".
Banjac kaže da se iako se još uvek radi na tome da avioni profunkcionišu na vodonik, u Evropi se trenutno u mnogim gradovima uvodi gradski saobraćaj, međugradski saobraćaj i prevoz kamionima koji funkcioniše na vodonik, za koji smatra da će "biti konačan cilj i konačno rešenje za ove probleme".
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja - ni subotom nema opuštanja
23.11.2024.•
4
I ove subote novih 10 pitanja je pred vama.
Međunarodni savet za spomenike: Ne rušiti Generalštab, zaštita za ceo kompleks Sajma
23.11.2024.•
5
Međunarodni savet za spomenike i lokalitete (ICOMOS) i njegov Međunarodni naučni komitet za nasleđe 20. veka (ISC20C) upozorili su na rizike od rušenja i izmena Generalštaba i Beogradskog sajma.
NUNS: REM-u istekao mandat, ni do sada nije radio svoj posao
23.11.2024.•
0
Nezvisno udruženje novinara Srbije objavilo je novi Dosije o medijima u kojem se kaže da od 5. novembra Srbija više nema telo koje donosi odluke o elektronskim medijima.
VIDEO Organizatori blokade u Beogradu na vodi: Scenario se nastavlja, poslati batinaši i provokatori
23.11.2024.•
4
Aktivisti i građani koji se protive rušenju Starog savskog mosta organizovali su jednočasovnu blokadu raskrsnice Bulevara Vudroa Vilsona i Ulice Nikolaja Kravcova u Beogradu na vodi.
Putevi prohodni, zbog poledice i magle savetuje se oprezna vožnja
23.11.2024.•
0
Zbog najavljenih niskih temperatura u jutarnjim i večernjim satima postoji mogućnost pojave poledice na putevima.
Mreža akademske solidarnosti: Vučić uličarskim rečnikom vređa članove akademske zajednice
23.11.2024.•
17
Mreža akademske solidarnosti i angažovanosti (MASA) osudila je najnovije uvredljive izjave, kako je saopštila, neformalnog predsednika vladajuće stranke i predsednika Srbije Aleksandra Vučića.
Irena Živković: Nije falsifikovan moj potpis na zahtevu za sednicu o poverenju Vladi
23.11.2024.•
0
Poslanica Irena Živković odbacila je tvrdnju predsednice Skupštine Ane Brnabić da je falsifikovan njen potpis na zahtevu opozicije za sazivanje sednice parlamenta o poverenju Vladi Srbije.
Maja Gojković uputila saučešće povodom smrti Palme: Građane Jagodine neizmerno voleo
23.11.2024.•
1
Predsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković uputila je danas saučešće povodom smrti predsednika Jedinstvene Srbije i narodnog poslanika Dragana Markovića Palme.
Dvojac optužen da je prevarom prisvojio 1.400 tegli ajvara i lim
23.11.2024.•
2
Treće osnovo javno tužilaštvo u Beogradu podnelo je optužni predlog protiv N.T. (35) i I.S. (57).
Jovanović Ćuta: Vučić se najviše plaši pobune na fakultetima, ona će povući i ostale sektore
23.11.2024.•
12
Poslanik Ekološkog ustanka Aleksandar Jovanović Ćuta izjavio je danas da se predsednik Srbije Aleksandar Vučić najviše plaši pobune na fakultetima.
SSP: Batinaš iz SNS glumio ljutog suvozača sa namerom da prekine akciju 15 minuta tišine
23.11.2024.•
15
Predsednik Opštinskog odbora SSP Stari grad Vladimir Marković saopštio je da je jedan od građana koji je juče ispred zgrade RTS, tokom blokade igrao ulogu "ljutog suvozača", član SNS.
Trodnevna žalost u Jagodini zbog smrti Dragana Markovića Palme
23.11.2024.•
9
Grad Jagodina doneo je odluku o proglašenju trodnevne žalosti na teritoriji grada Jagodine povodom smrti predsednika Skupštine grada Jagodine Dragana Markovića Palme, prenosi Infocentrala.
Združene inicijative: Napadi tokom odavanja pošte kod RTS-a unapred isplanirani, nekoliko maskiranih
23.11.2024.•
3
Združene inicijative i pokreti saopštile su da su jučerašnji incidenti kod zgrade RTS-a tokom odavanja pošte stradalima u Novom Sadu, bili unapred isplanirani, sa pripremljenim parolama.
U Sokobanji uhapšeni osumnjičeni diler marihuane i osam mušterija
23.11.2024.•
4
Policija u Sokobanji uhapsila je I.Đ. (38) iz te opštine zbog prodaje droge, kao i još osam osoba koje su od njega kupile narkotike.
Komemoracija povodom smrti Palme u ponedeljak u Skupštini Srbije, sahrana u utorak u Jagodini
23.11.2024.•
6
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić rekao je jutros da će komemoracija povodom smrti lidera Jedinstvene Srbije Dragana Markovića Palme biti održana u ponedeljak u 11 sati u Skupštini Srbije.
VIDEO: Lančani sudar na nadvožnjaku u Rakovici, kolona autobusa i automobila
23.11.2024.•
0
Na nadvožnjaku u Rakovici potpuni je kolaps od oko 6.30 sati jutros, a kolona autobusa stoji i duž Ulice pilota Mihajla Petrovića zbog lančanog sudara izazvanog poledicom na putu.
Bez vanrednih prekida saobraćaja, oprez zbog mraza i vlažnih deonica
23.11.2024.•
0
Na autoputevima i glavnim magistralnim i regionalnim pravcima uspostavljeni su redovni uslovi u odvijanju saobraćaja.
Ežis se "pridružio" Utiberu i u Surčinu: Kupio firmu koja je dizajnirala Nacionalni stadion i Ekspo
23.11.2024.•
9
Francuski Ežis i mađarski Utiber poslednjih 20 dana su u žiži javnosti nakon pada nadstrešnice železničke stanice u Novom Sadu, jer su deo konzorcijuma zaduženog za nadzor nad izvedenim radovima.
Milić: Pao plafon u tek renoviranoj jedinici Klinike u Nišu, koliko puta treba da se ponovi Novi Sad
22.11.2024.•
28
Direktor Klinike za kardiohirurgiju Univerzitetskog kliničkog centra u Nišu Dragan Milić saopštio je danas da je na toj Klinici pao plafon u tek renoviranoj koronarnoj jedinici.
Više od 10.000 ljudi u Srbiji bez struje zbog snega
22.11.2024.•
7
Više od 10.000 korisnika u Srbiji je danas bez struje i to najviše na teritoriji Zlatiborskog, Rasinskog i Raškog upravnog okruga.
Lokalizovan požar u barakama ispod Mosta na Adi, nema poveđenih
22.11.2024.•
0
Ispod Mosta na Adi oko 17.20 sati izbio je požar koji su izazvala neproverena grejna tela u barakama.
Komentari 7
eNOPASARAN
Симеон
Bananamen
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar