Čak 95 odsto preduzeća ima problem sa nedostatkom vozača, mnogi odlaze u Nemačku

Vozači, monteri, rukovaoci mašinama i postrojenjima - tri su zanimanja u kojima se tokom 2022. godine zabeležio najveći rast zaposlenosti u Srbiji.
Čak 95 odsto preduzeća ima problem sa nedostatkom vozača, mnogi odlaze u Nemačku
Foto: Pixabay
Ovim poslom prošle godine bavilo se 23.300 građana više nego 2021, a od toga se najveće povećanje - za 16.200, beleži u regionu istočne i južne Srbije, pokazali su podaci Republičkog zavoda za statistiku.
Znatni međugodišnji rast zaposlenosti zabeležen je i u grupi zanimanja - inženjeri, stručni saradnici i tehničari - gde je 15.200 radnika više nego 2021, od čega 10.500 u regionu Vojvodine, navodi se u anketi o radnoj snazi.
Ipak, da je statistika samo statistika možda najbolje oslikava primer vozača čiji je broj sve deficitarniji. O tome za Politiku svedoči Neđo Mandić, predsednik udruženja prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju "Međunarodni transport", koji kaže da profesionalnih vozača u Srbiji činjenično nema dovoljno.
 
"S druge strane, podaci pokazuju da se vozači najviše zapošljavaju, ali treba znati da u taj broj ulaze svi vozači. Ima tu dosta kiper-vozila, a to su dobro plaćeni poslovi, potom tu su i dostavna i kombi-vozila, za čije je upravljanje potrebna samo B kategorija. Često se dešava da se oni olako premeštaju sa jednog na drugo radno mesto, neki čak i zbog plate veće za pedesetak evra. Tako da ne znam da li i to ulazi u statistiku evidencije zapošljavanja", naglasio je Mandić. 
 
Dodao je da su sve to vozači koji nemaju licencu profesionalnih vozača.
 
"Broj profesionalaca u Srbiji sigurno nije veliki. Nemamo ih dovoljno, pa ne može ni biti porasta zapošljavanja, jer sve manje ljudi želi da se bavi ovim poslom. Mnogi odlaze u inostranstvo, Nemačku, zbog većih plata i boljih uslova rada. Da u Srbiji imamo nedostatak takvih vozača pokazuju i iskustva prevoznika, koji svedoče da im kamioni stoje, jer nema ko da ih vozi. Skoro 95 odsto preduzeća prijavljuje nedostatak vozača, a mi, nažalost, ne vidimo način kako će se to rešiti", kazao je Mandić.
 
Potpuna liberalizacija tržišta rada u smislu otvaranja vrata za zapošljavanje stranaca, nije najpoželjnije rešenje za sindikate, pogotovo u situaciji kada radnici u Srbiji traže kvalitetna radna mesta, pa zato što ih ne pronalaze moraju da idu dalje u svet.
 
"Nije normalno da neki naši građani voze Nemce, a da nas voze Pakistanci. Imamo strategiju migracija gde se akcenat stavlja na vraćanje ljudi u Srbiju, imamo strategiju zapošljavanja čiji je cilj da se podstakne zaposlenost u Srbiji, ali su one izgleda samo slovo na papiru, nisu učinkovite", rekao je Zoran Ristić iz "Nezavisnosti". 
 
S tim da je bolje angažovati domaće nego strane vozače saglasan je i predsednik udruženja "Međunarodni transport".
 
"Mi smo pouzdaniji vozači od ovih koji dolaze sa recimo Filipina i iz raznih azijskih zemalja. Oni kod nas lakše dobijaju radnu vizu nego u Nemačkoj, jer Nemci više vole da im dođu građani sa Balkana, koji su im mentalitetom sličniji. Opet, mi smo prisiljeni da primamo strance. Ipak, u međunarodnom transportu to je već problem, jer ako bismo angažovali stranca da nam bude vozač za zapadnu Evropu, onda za njega treba obezbediti šengensku vizu što je teško, i nikako ne rešava problem manjka radne snage", naglasio je Neđo Mandić.
Iz Privredne komore Srbije navode da su se u Srbiji ipak stvorile povoljnije ekonomske prilike pa su se neki radnici i vratili sa rada iz inostranstva. Prema podacima Bečkog instituta za ekonomske studije, u poslednjih nekoliko godina procenjuje se i neto priliv visokoobrazovanih profila u Srbiju.
 
"S druge strane, zanatski profili nastavljaju da emigriraju, posebno građevinski stručnjaci, vozači, medicinski tehničari... Bio bi problem ako bi sledeće godine došlo do ekonomske nestabilnosti u našoj zemlji, što je ekstreman i najmanje verovatan scenario, jer bi tada krenuo novi talas migracije", rekao je Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize u PKS.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • /

    14.05.2023 14:44
    /
    pa kad niste hteli eu
  • Veljaš

    14.05.2023 13:56
    Frka im za 26.maj.Reče juče jedan čovek,fali im 3000 vozača za taj datum.
  • Povremeni vozač

    14.05.2023 13:22
    Vozač C E, ako neko od poslodavaca, a može i državna firma nema za neki dan vozaća kamiona da im nešto preveze , tu sam ja na raspolaganju da uskočim, prihvatam sve. Za 12 sati , moja cena je 100 evra. Nebrinite za radni staž, uplatiću sam

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Prosvetni sindikati: Obustavljamo štrajk

Četiri reprezentativna prosvetna sindikata saopštila su da su dali saglasnost da se nastave pregovori u skladu sa aktuelnom ponudom Vlade Srbije oko povećanja plata prosvetnih radnika.

Forum beogradskih gimnazija odbio ponudu Vlade

Glavni odbor Foruma beogradskih gimnazija (FBG) nije prihvato ponudu Vlade Srbije za povećanja zarada zaposlenih u obrazovanju, potvrdila je Ana Dimitrijević, potpredsednica tog sindikata.