MUP izdao dozvole za probnu vožnju dva autonomna vozila: Evo koje uslove moraju da poštuju

Ministarstvo unutrašnjih poslova izdalo je dozvolu za probnu vožnju u Srbiji za dva vozila koja poseduju sistem da se kreću bez intervencije vozača.
MUP izdao dozvole za probnu vožnju dva autonomna vozila: Evo koje uslove moraju da poštuju
Foto: Pixabay

Ova dozvola izdata je za ograničeni prostor i uz obavezu da na mestu vozača sedi osoba sa vozačkom dozvolom, koja je posebno obučena da kontroliše rad takvog vozila i ima mogućnost da u bilo kom trenutku isključi automatizovani sistem vožnje i preuzme kontrolu nad vozilom, rečeno je Tanjugu u Vladi Srbije.

Naša zemlja je tako dozvolila probnu vožnju i testiranje vozila nivoa tri autonomne vožnje, što su pre toga uradile samo četiri evropske države.

Savetnik u kabinetu premijerke Stefan Badža objasnio je da prema brojnim međunarodnim standardizacijama postoji šest nivoa autonomne vožnje, od nula do pet.
 
"Nivoi od nula do dva su sistemi podrške vozaču i neke od njih, poput pomoći pri kočenju i parkiranju ili slično, već dugo predstavljaju standardnu opremu velikog broja vozila. Nivoi od tri do pet razlikuju se prema autonomiji vozila u odnosu na vozačke mogućnosti, kao i mogućnost upravljanja u različitim okruženjima. Srbija je dozvolila probnu vožnju i testiranje vozila koje je nivoa tri, što su pre toga u praksi uradile samo četiri evropske države. Ova činjenica govori da kompanije koje razvijaju autonomna vozila, delove i sisteme za ta vozila, percipiraju Srbiju kao zemlju tog nivoa razvoja", naveo je Badža za Tanjug.
 
Kaže da je takav napredan razvoj autonomne vožnje najbolja garancija da je Srbija spremna i da ide u dobrom pravcu da u planirano vreme obezbedi i testiranje autonomnih vozila nivoa pet.
 
Badža ističe da nas je dosadašnji pristup pozicionirao među naprednije države po ovom pitanju i da ćemo, ako tako nastavimo, do 2027. godine, na Ekspu, imati autonomna vozila.
 
Napominje da tržište autonomnih vozila i njihovog razvoja već vredi više od 100 milijardi evra i da će vredeti 20 puta više za 10 godina.
Badža kaže da se današnja automobilska industrija sve više kreće u pravcu razvoja softvera, bilo za kretanje vozila, bilo za druge stvari, poput informacionog sistema koji omogućava sagledavanje kvarova na vozilima, navigacije i slično.
 
U tom smislu, razvoj vozila jednoj zemlji sve manje je povezan sa postojanjem fabrika koje prave fizičke komponente ili sklapaju vozila, već mnogo više sa razvojem informacionih tehnologija, dodao je on.
 
"U Srbiji postoji veći broj svetskih tehnoloških kompanija koje razvijaju softver za svoja vozila. Omogućavanje testiranja autonomnih vozila obezbediće okruženje za dodatni razvoj, unapređenje tehnologija i dodatne investicije u našu zemlju. Dobro pozicioniranje Srbije u automobilskoj industriji koja uključuje veoma veliku lepezu različitih ekonomskih aktivnosti jeste garancija da ćemo i u budućnosti biti deo nečega što je važno i što privlači nove tehnologije i investicije i u krajnjoj liniji obezbeđuje razvoj i prosperitet", kaže sagovornik Tanjuga.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Dm

    19.08.2023 18:48
    Srbija sve ima samo to nedostaje
  • Deks

    18.08.2023 11:17
    Ne razumem potrebu za razvojem autonomnih vozila, zar je od svega na svetu zaista to ono što nam nedostaje? Nema tog algoritma koji bi garantovao sigurnost takve vožnje a insistiranje na tome samo vidim kao način za dobijanje izvora finansiranja za drsku industriju informacionih tehnologija kojoj ništa nije sveto. Učešće naše zemlje u tako nečemu je posebna priča, zar će se eksperimentisati sa sigurnošću naših građana u saobraćaju?
  • Marko

    18.08.2023 11:14
    Kako su im izdali dozvolu kada nije usvojen zakon koji to dozvoljava?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija