Kriminalci krali kola u EU i prodavali ih po Srbiji: Kako da ne budete žrtva ovakvih prevara?
Kupovina polovnog automobila "na svoju ruku" i bez detaljne provere samog vozila i njegove dokumentacije, može da bude kao kupovina "mačke u džaku" jer uvek postoji rizik da se kupuje ukradena roba.
Foto: Pixabay
Da je oprez pri ovakvoj trgovini neophodan govori u prilog i vest od prošle nedelje kada je Viši sud u Beogradu odredio pritvor do 30 dana šestorici osumnjičenih pripadnika organizovane kriminalne grupe koji se sumnjiče da su krali kola na teritoriji Evropske unije i dovozili ih u Srbiju.
Kako je MUP ranije naveo, u ovoj akciji privremeno su oduzeti automobili visoke klase, luksuzni kamperi, kao i kombi vozila koja su, kako se sumnja, od strane ove organizovane kriminalne grupe ukradena na teritoriji zemalja EU, nakon čega su dovezena na teritoriju Srbije i, u unapred obezbeđenim garažama, radionicama-štekovima, prepravljana i kasnije prodavana.
Pronađena je i elektronska oprema za prepravljanje brojeva šasija i motora, kao i veća količina falsifikovane prateće dokumentacije i registarskih oznaka.
Sagovornici Euronews Srbija kažu da ovako nešto nije iznenađujuće, da mnogi preprodaju ukradene robe doživljavaju kao unosan posao, i da je upravo oprez pri kupovini najbolja prevencija da do prevare ne dođe, jer ukoliko se krađa utvrdi, novi vlasnik ovakvog automobila ostaje praznih džepova.
Kako proveriti pouzdanost polovnog automobila?
Kupovina polovnjaka nije ni malo lak posao. Kako iz Polovnih automobila za Euronews Srbija kažu, zaista je teško da "golim okom" potražite znakove da je vozilo ukradeno. Ipak, dodaju, postoje neke stvari na koje je moguće obratiti pažnju.
"Najpre treba proveriti mesto ili mesta na karoseriji vozila na kojima se nalazi broj šasije (VIN oznaka). Dakle, ukoliko na tom prostoru recimo nedostaje komad lima ili je primetan var, odnosno znak neke prepravke, to je signal za uzbunu. Broj šasije može da se nalazi na raznim mestima, u zavisnosti od proizvođača i modela. Kod nekih je u motorskom prostoru, iznad maske hladnjaka, kod nekih pored 'šolje' amortizera, na gornjoj ivici pregradnog zida.... Mada treba reći da se sa današnjim razvojem tehnologije ti brojevi često menjaju sofisticiranijim metodama i da su nevidljive 'običnom vozaču', pa je zbog toga neophodno da sve pogleda neko ko je stručan", kažu iz Polovnih automobila.
Kako dodaju, ono što takođe može da bude signal za sumnju jeste ukoliko prodavac nudi automobil po ceni daleko manjoj od tržišne i želi što pre da ga proda.
"Jedna od preporuka da se pažljivo pogleda dokumentacija automobila. Takođe, kupci mogu proveriti da li se brojevi šasije i motora poklapaju sa podacima u saobraćajnoj dozvoli. U slučaju da se, recimo, broj motora ne poklapa, treba proveriti šta je razlog", dodaju.
Još jedna adresa na kojoj je moguće proveriti pouzdanost polovnjaka koji je na prodaju je i sam proizovođač automobila koji bi trebalo da poseduje sve informacije o svojim proizvodima.
"Kod proizvođača automobila se mogu zatražiti podaci u smislu poklapanja broja šasije sa opremom u vozilu, bojom automobila, tipom motora. Na taj način potencijalni kupac može da dobije kvalitetne informacije i uveri se u pouzdanost robe koju želi da kupi", dodaju iz Polovnih automobila.
Rizik da se ostane "praznih džepova"
Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže za Euronews Srbija da je gotovo nemoguće da kupac sam utvrdi da li je vozilo koje želi da kupi ukradeno, i da se postoji praksa da on sasvim slučajno sazna šta vozi.
"Građani teško mogu da prepoznaju da li su automobili ukradeni ili nisu. Često se desi da ih oni kupe i voze neko vreme, pa nakon toga iz nekog razloga odu u ovlašćeni servis. Dešava se onda da kada se takav automobil prikači na sistem servisa dođe do alarmiranja i ukaže se da je on ukraden. Onda je praksa da se automobil oduzima i da nakon toga ide u dalju proceduru do povratka svom pravom vlasniku. Poslednji vlasnik vozila, onaj koji ga je neprovereno kupio, zapravo ostaje nasamaren i tada nije u mogućnosti da naplati štetu koja mu je načinjena", kaže je on.
Božović navodi da je preprodaja automobila koji su ukradeni vremenom postala toliko "razrađena", da ni profesionalcima nije uvek lako da utvrde da je vozilo ukradeno.
"Jako je teško da se primeti da je vozilo ukradeno, osim ako se to ne proverava namenski, naročito ako su menjani neki podaci. Na primer, kada je šasija promenjena, to najpre mora da se primeti, a za to je potrebno dobro oko, i da se nakon toga detaljno utvrdi šta je sve promenjeno", objašnjava on.
S druge strane, Božović kaže da ukoliko se promenama informacija na automobilu nije posvetila velika pažnja, već se vozilo bez ikakvih dodatnih intervencija prodaje dalje, onda je procedura nešto lakša.
"Ukoliko nije profesionalno urađeno, nije urađena neka intervencija, to je moguće utvrditi već na tehničkom pregledu. Dovoljno je da podatke šasije i motora mehaničari unesu u sistem i uporede sa automobilom i onda će odmah videti da se nešto ne podudara", objašnjava on.
Petar Živković iz Udruženja automobilskih novinara Srbije za Euronews Srbija objašnjava da je inače kupovina polovnih automobila na svoju ruku dosta riskantna i da tu postoji širok dijapazon prevara.
"Kod nas je kupovina polovnih automobila praktično postala kupovina 'mačke u džaku'. Mnogo je stvari koje utiču na podatak da vozilo nije u onakvom stanju u kakvom se zaista nalazi, jer se često vraća kilometraža, prefarbana su oštećena, upitno je funkcionisanje vazdušnih jastuka i slično. Međutim, u poslednje vreme je dosta učestalije i to da se prodaju i vozila koja su ukradena, naješće u inostranstvu. Na to nam baš ukazuje i nedavni slučaj da je uhapšena grupa koja je prodavala kradena vozila. Zbog toga je oprez kupaca u svakom smislu neophodan. Kao kada kupujete stan i proveravate sve u vezi sa njim, tako treba da pristupite i kupovini automobila", kaže on.
Njegov savet je da se pri kupovini polovnjaka kontaktira neko ko je stručan da proveri ispravnost, pouzdanost i dokumentaciju samog vozila.
Ceo tekst Euronews Srbija čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Studenti u blokadi napravili sajt - sat otkucava do 27. januara
23.01.2025.•
0
Studenti u blokadi pokrenuli su sajt zahtevinisuispunjeni.rs.
Duško Kovačević: Mladi ljudi u protestima su naša budućnost, bore se protiv "ja tebi-ti meni zakona"
23.01.2025.•
0
Akademik Dušan Kovačević izjavio je da studenti žele da žive u uređenoj zemlji, koja kažnjava zakone poznate kao "ja tebi, ti meni".
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja - deluje lagano, ali nije
23.01.2025.•
2
Novi 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama.
Povređeni u staračkom domu: Jedna osoba u teškom stanju, druga puštena na kućno lečenje
23.01.2025.•
1
Jedna osoba povređena u požaru u staračkom domu u Barajevu je u teškom stanju, a druga je puštena na kućno lečenje.
Arhiv: Posle pada nadstrešnice protesti održani u više od 100 mesta u Srbiji
23.01.2025.•
1
Broj gradova i naselja u kojima je barem jednom održana protestna akcija od 1. novembra, porastao je na najmanje 103.
VIDEO: Uhapšen čovek koji je motkom nasrnuo na učenike
22.01.2025.•
8
Policija je saopštila da je uhapšen B.M. (47) koji je osumnjičen za nasilničko ponašanje.
Peticija podrške pravu Vučića na život: "Neka mu neko pojasni da su studenti poručili da je nebitan"
22.01.2025.•
44
Javnosti malo poznat Institut za političko umrežavanje pokrenuo je novu peticiju "podrške pravu na život predsednika Srbije Aleksandra Vučića".
DNEVNI KVIZ: Ko smišlja ovih 10 pitanja?
22.01.2025.•
9
Kviz znanja 021.rs stiže i ove srede pred vas.
Pritvor za troje odgovornih u staračkom domu u Barajevu
22.01.2025.•
0
Viši sud u Beogradu odredio je pritvor do 30 dana za troje odgovornih u staračkom domu u Barajevu koji su osumnjičeni za nepoštovanje propisa usled čega je izbio požar.
Sindikat kulture u četvrtak obustavlja rad na jedan sat, a u petak potpuno
22.01.2025.•
4
Republički odbor Samostalnog sindikata kulture doneo je odluku da u četvrtak obustavi rad na jedan sat, a u petak, 24. januara, da sprovede totalnu obustavu rada.
Pretio zaposlenima u beogradskoj školi
22.01.2025.•
2
U hol OŠ "Branko Ćopić" na Vidikovcu u popodnevnim satima ušao je muškarac koji se predstavio kao roditelj, preteći zaposlenima, nakon čega je došla policijska patrola i odvezla ga.
Požar u Barajevu izazvala cigareta ili upaljač, troje osumnjičeno za nepoštovanje propisa
22.01.2025.•
0
Više javno tužilaštvo (VJT) u Beogradu saopštilo je da je do požara u Domu "Ivanović" u opštini Barajevo došlo zbog žara cigarete ili otvorenog plamena upaljača.
Tabloidi morali da obrišu više od 100 tekstova: Zbog laži, širenja mržnje i targetiranja studenata
22.01.2025.•
11
Tokom studentskih blokada, prorežimski tabloidi su morali da uklone više od 100 tekstova u kojima su iznosili informacije bez dokaza ili širili govor mržnje prema učesnicima blokada i protesta.
Policija u Beogradu celu noć ispitivala strance, predstavnike NVO, ujutro su deportovani
22.01.2025.•
33
Pet hrvatskih državljanki, predstavnica nevladinih organizacija koje su učestvovali na radionicama Erste Štiftunga u Beogradu, provele su dobar deo noći u beogradskoj policiji.
VIDEO: Čovek iskočio kroz prozor stana i motkom nasrnuo na učenike
22.01.2025.•
12
Učenici Grafičko-medijske škole u Beogradu objavili su snimak na kom se vidi kako je na njih nasrnuo čovek sa drvenom motkom u rukama.
AFP o "generalnom štrajku": Najveći pokret nezadovoljstva koji je Srbija videla poslednjih godina
22.01.2025.•
1
Agencija Frans pres danas je prenela vest o pozivu studenata, koji nedeljama protestuju u Srbiji zbog korupcije, na generalni štrajk u petak.
Zbog tragedije u Barajevu: Radnici u socijalnoj zaštiti razmatraju štrajk, traži se i smena ministra
22.01.2025.•
14
Tragedija u domu za stare u Barajevu upućuje na neadekvatno institucionalno postupanje i propuste, kažu iz Inicijative za unapređenje stanja u sistemu socijalne zaštite.
Mreža organizacija za decu Srbije: Pretnje prosvetnim radnicima povećavaju tenzije u društvu
22.01.2025.•
0
Mreža organizacija za decu Srbije (MODS) ocenila je danas da "pretnje primenom represivnih mera protiv nastavnika i učenika zbog obustave nastave, ne doprinose ostvarivanju prava na obrazovanje".
Đedović: Nema govora o štrajku zaposlenih u EPS, politici nije mesto u toj kompaniji
22.01.2025.•
20
Ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović rekla je danas kako su joj sindikati u Elektroprivredi Srbije (EPS) potvrdili da nema govora o štrajku zaposlenih u EPS.
Sindikat u RTS-u zahteva emitovanje preciznih izveštaja sa studentskih protesta
22.01.2025.•
6
Sindikat radnika produkcije i tehnike zaposlenih na RTS-u zahteva emitovanje izveštaja sa studentskih protesta u informativnim emisijama i učešće predstavnika protesta u programu ove kuće.
Dijana Hrkalović osuđena na 16 meseci zatvora
22.01.2025.•
72
Bivša državna sekretarka u MUP-u osuđena je zbog zloupotrebe uticaja na 16 meseci zatvora, u šta se uračunava i vreme provedeno u pritvoru.
Komentari 17
Laloš
Ima još
Uvoznik polovnjaka
A jos nesto. Malo po malo novinari i javnost vrse pritisak na prodavce polovnjaka da daju vece i duze garanicije i da ne prodaju macku u dzaku. Tu postoje dva problema u stvari tri. Razmislimo. Nov auto, proizvodjac da garanciju an tri god ili 100000. A onda se taj auto vozi nekih 6-7 godina i vise i sad prodavac treba da da garanciju. Drugo, ni mi sami ne znamo sta nama prodaju. Da li vi znate kako auto vozi vas sin i zena? To se ne moze proveriti. I trece, to je smesno kad ovi objasnjavaju kako proveriti da li je auto kuckan, kako radi, pa pozovi kuma koji zna itd... Svi automobilima iz uvoza fali nesto. Ili je imao udes, crko motor, velika kilometraza itd. Nece Nemac i Italijan prodati dobar auto za malu cenu pa jos dok ga prevezes, uvezes, obavis carinu da ovde bude jeftin. Jednostavno tako nesto nije moguce.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar