
Kriminalci krali kola u EU i prodavali ih po Srbiji: Kako da ne budete žrtva ovakvih prevara?
Kupovina polovnog automobila "na svoju ruku" i bez detaljne provere samog vozila i njegove dokumentacije, može da bude kao kupovina "mačke u džaku" jer uvek postoji rizik da se kupuje ukradena roba.

Foto: Pixabay
Da je oprez pri ovakvoj trgovini neophodan govori u prilog i vest od prošle nedelje kada je Viši sud u Beogradu odredio pritvor do 30 dana šestorici osumnjičenih pripadnika organizovane kriminalne grupe koji se sumnjiče da su krali kola na teritoriji Evropske unije i dovozili ih u Srbiju.
Kako je MUP ranije naveo, u ovoj akciji privremeno su oduzeti automobili visoke klase, luksuzni kamperi, kao i kombi vozila koja su, kako se sumnja, od strane ove organizovane kriminalne grupe ukradena na teritoriji zemalja EU, nakon čega su dovezena na teritoriju Srbije i, u unapred obezbeđenim garažama, radionicama-štekovima, prepravljana i kasnije prodavana.
Pronađena je i elektronska oprema za prepravljanje brojeva šasija i motora, kao i veća količina falsifikovane prateće dokumentacije i registarskih oznaka.
Sagovornici Euronews Srbija kažu da ovako nešto nije iznenađujuće, da mnogi preprodaju ukradene robe doživljavaju kao unosan posao, i da je upravo oprez pri kupovini najbolja prevencija da do prevare ne dođe, jer ukoliko se krađa utvrdi, novi vlasnik ovakvog automobila ostaje praznih džepova.
Kako proveriti pouzdanost polovnog automobila?
Kupovina polovnjaka nije ni malo lak posao. Kako iz Polovnih automobila za Euronews Srbija kažu, zaista je teško da "golim okom" potražite znakove da je vozilo ukradeno. Ipak, dodaju, postoje neke stvari na koje je moguće obratiti pažnju.
"Najpre treba proveriti mesto ili mesta na karoseriji vozila na kojima se nalazi broj šasije (VIN oznaka). Dakle, ukoliko na tom prostoru recimo nedostaje komad lima ili je primetan var, odnosno znak neke prepravke, to je signal za uzbunu. Broj šasije može da se nalazi na raznim mestima, u zavisnosti od proizvođača i modela. Kod nekih je u motorskom prostoru, iznad maske hladnjaka, kod nekih pored 'šolje' amortizera, na gornjoj ivici pregradnog zida.... Mada treba reći da se sa današnjim razvojem tehnologije ti brojevi često menjaju sofisticiranijim metodama i da su nevidljive 'običnom vozaču', pa je zbog toga neophodno da sve pogleda neko ko je stručan", kažu iz Polovnih automobila.
Kako dodaju, ono što takođe može da bude signal za sumnju jeste ukoliko prodavac nudi automobil po ceni daleko manjoj od tržišne i želi što pre da ga proda.

"Jedna od preporuka da se pažljivo pogleda dokumentacija automobila. Takođe, kupci mogu proveriti da li se brojevi šasije i motora poklapaju sa podacima u saobraćajnoj dozvoli. U slučaju da se, recimo, broj motora ne poklapa, treba proveriti šta je razlog", dodaju.
Još jedna adresa na kojoj je moguće proveriti pouzdanost polovnjaka koji je na prodaju je i sam proizovođač automobila koji bi trebalo da poseduje sve informacije o svojim proizvodima.
"Kod proizvođača automobila se mogu zatražiti podaci u smislu poklapanja broja šasije sa opremom u vozilu, bojom automobila, tipom motora. Na taj način potencijalni kupac može da dobije kvalitetne informacije i uveri se u pouzdanost robe koju želi da kupi", dodaju iz Polovnih automobila.
Rizik da se ostane "praznih džepova"
Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže za Euronews Srbija da je gotovo nemoguće da kupac sam utvrdi da li je vozilo koje želi da kupi ukradeno, i da se postoji praksa da on sasvim slučajno sazna šta vozi.
"Građani teško mogu da prepoznaju da li su automobili ukradeni ili nisu. Često se desi da ih oni kupe i voze neko vreme, pa nakon toga iz nekog razloga odu u ovlašćeni servis. Dešava se onda da kada se takav automobil prikači na sistem servisa dođe do alarmiranja i ukaže se da je on ukraden. Onda je praksa da se automobil oduzima i da nakon toga ide u dalju proceduru do povratka svom pravom vlasniku. Poslednji vlasnik vozila, onaj koji ga je neprovereno kupio, zapravo ostaje nasamaren i tada nije u mogućnosti da naplati štetu koja mu je načinjena", kaže je on.
Božović navodi da je preprodaja automobila koji su ukradeni vremenom postala toliko "razrađena", da ni profesionalcima nije uvek lako da utvrde da je vozilo ukradeno.
"Jako je teško da se primeti da je vozilo ukradeno, osim ako se to ne proverava namenski, naročito ako su menjani neki podaci. Na primer, kada je šasija promenjena, to najpre mora da se primeti, a za to je potrebno dobro oko, i da se nakon toga detaljno utvrdi šta je sve promenjeno", objašnjava on.

S druge strane, Božović kaže da ukoliko se promenama informacija na automobilu nije posvetila velika pažnja, već se vozilo bez ikakvih dodatnih intervencija prodaje dalje, onda je procedura nešto lakša.
"Ukoliko nije profesionalno urađeno, nije urađena neka intervencija, to je moguće utvrditi već na tehničkom pregledu. Dovoljno je da podatke šasije i motora mehaničari unesu u sistem i uporede sa automobilom i onda će odmah videti da se nešto ne podudara", objašnjava on.
Petar Živković iz Udruženja automobilskih novinara Srbije za Euronews Srbija objašnjava da je inače kupovina polovnih automobila na svoju ruku dosta riskantna i da tu postoji širok dijapazon prevara.
"Kod nas je kupovina polovnih automobila praktično postala kupovina 'mačke u džaku'. Mnogo je stvari koje utiču na podatak da vozilo nije u onakvom stanju u kakvom se zaista nalazi, jer se često vraća kilometraža, prefarbana su oštećena, upitno je funkcionisanje vazdušnih jastuka i slično. Međutim, u poslednje vreme je dosta učestalije i to da se prodaju i vozila koja su ukradena, naješće u inostranstvu. Na to nam baš ukazuje i nedavni slučaj da je uhapšena grupa koja je prodavala kradena vozila. Zbog toga je oprez kupaca u svakom smislu neophodan. Kao kada kupujete stan i proveravate sve u vezi sa njim, tako treba da pristupite i kupovini automobila", kaže on.
Njegov savet je da se pri kupovini polovnjaka kontaktira neko ko je stručan da proveri ispravnost, pouzdanost i dokumentaciju samog vozila.
Ceo tekst Euronews Srbija čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Šta je SVM poželeo od Vučića: Može mesta sekretara u novoj Vladi i da zemlja ne padne u anarhiju
02.04.2025.•
0
Predsednik Saveza vojvođanskih Mađara Balint Pastor izjavio je da je predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću preneo da ta partija i dalje nije zainteresovana za ministarske funkcije.
Bivša ministarka Jasna Matić oslobođena optužbe za zloupotrebu službenog položaja
02.04.2025.•
0
Apelacioni sud u Beogradu pravosnažno je oslobodio nakadašnju ministarku za telekomunikaciju Jasnu Matić.
Ne, Đoković ne kupuje bicikle studentima za put do Strazbura
02.04.2025.•
0
Prethodnih dana veliki broj ljudi podelio je sliku sa navodnom izjavom Novaka Đokovića da poklanja novac studentima koji putuju biciklima do Strazbura.
Uhapšene 24 osobe: Prale novac preko firmi koje se navodno bave otkupom sekundarnih sirovina
02.04.2025.•
0
Kraljevačka policija uhapsila je 24 osobe, dok će protiv još četiri biti podnete krivične prijave.
VIDEO: Napeto u Šapcu tokom sednice Skupštine opštine, guranje građana i obezbeđenja
02.04.2025.•
1
Tokom sednice Skupštine opštine Šabac došlo je do guranja između građana i obezbeđenja koje nije htelo da ih pusti da uđu u zgradu.
Više od 1.300 manipulacija o protestima za 40 dana - najviše na Alo, Informeru i Novostima
02.04.2025.•
1
FakeNews Tragač dokumentovao širenje dezinformacija o studentskim protestima i blokadama - tri portala odgovorna za više od polovine manipulativnih sadržaja.
Novi rekord u najavi: Vučić za prva tri meseca imao 141 obraćanje
02.04.2025.•
4
Portal Istinomer objavio je da je predsednik Srbije Aleksandar Vučić tokom prva tri meseca 2025. godine imao 141 obraćanje ili uključenje na nekoj od televizija sa nacionalnom pokrivenošću.
Profesor međunarodnog prava: Slučaj "zvučnog topa" jedinstven u praksi Evropskog suda
02.04.2025.•
2
Evropski sud za ljudska prava dobio je odgovor države Srbije da li su na protestu 15. marta korišćeni sonični uređaji. Ovo su od suda zatražile nevladine organizacije koje još ne objavljuju odgovor.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja - koliko znate?
02.04.2025.•
3
Još jedan 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama.
Dekanka koja je napadnuta nožem o Vučićevoj izjavi: Povreda nije bezazlena, a on skače sebi u usta
02.04.2025.•
10
Dekanka Filozofskog fakulteta u Nišu Natalija Jovanović rekla je da se oporavlja od napada nožem, da joj je ruka van funkcije, i ocenila da taj incident ima političke posledice.
U toku je pretres stanova i drugih prostorija na 84 adrese
02.04.2025.•
14
U toku je pretres stanova i drugih prostorija na ukupno 84 adrese, kod 82 lica.
Šta je Srbija potpisala sa Mađarskom: Vojni savez i odgovor na sporazum komšija ili nešto drugo?
02.04.2025.•
28
Ministri odbrane Srbije i Mađarske potpisali su dokument koji je poslednjih dana u medijima najavljivan kao početak vojnog saveza te dve zemlje.
Dekan Radovanović: Đukić Dejanović preti akademskoj zajednici, a nema moć da reši probleme
02.04.2025.•
4
Dekan Fizičkog fakulteta u Beogradu Voja Radovanović ocenio je da ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović preti akademskoj zajednici zato što ministarstvo nema moć da reši trenutnu krizu.
Vučić počinje konsultacije o novoj vladi, danas priča sa četiri liste
02.04.2025.•
6
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić danas, 2. aprila će početi konsultacije o formiranju nove vlade.
Uhapšen zbog napada na policajca u Beogradu: Zadao mu više udaraca
02.04.2025.•
2
D. S. (21) uhapšen je zbog sumnje da je na autobuskom stajalištu u Beogradu napao policajca.
VIDEO: Studenti pred ponoć blokirali kružni tok na Trošarini, odali poštu stradalima u Novom Sadu
02.04.2025.•
6
Studenti koji su sinoć na nekoliko sati blokirali kružni tok na Trošarini u Beogradu u 11.52 časa su sa 16 minuta tišine odali poštu žrtvama nesreće u Novom Sadu.
Preminula televizijska urednica i autorka emisije "Trezor" Bojana Andrić
02.04.2025.•
0
Televizijska urednica Bojana Andrić preminula je u 81. godini, prenela je Radio-televizija Srbije (RTS).
Istraživanje javnog mnjenja: SNS nije na 49,4 odsto kako tvrdi Vučić
01.04.2025.•
57
Uprkos izjavama Aleksandra Vučića da SNS raste rejting i da je u februaru iznosio 49,4 odsto, istraživanje jedne beogradske agencije, rađeno za deo vladajuće koalicije, pokazuje drugačije rezultate.
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja - nisu za šalu
01.04.2025.•
12
Još jedan 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama.
Ekonomski fakultet: Hitno saslušanje i krivična prijava protiv dekanke je pritisak na fakultet
01.04.2025.•
3
Ekonomski fakultet u Beogradu saopštio je da je dekanka Žaklina Stojanović danas saslušana u beogradskoj Policijskoj upravi, po nalogu Prvog osnovnog javnog tužilaštva.
Sindikat sudske vlasti najavio štrajk od 7. do 9. aprila
01.04.2025.•
4
Sindikat sudske vlasti saopštio je da će zaposleni u sudovima, tužilaštvima i zatvorima stupiti u trodnevni štrajk od 7. do 9. aprila zbog "neispunjenja zahteva za poboljšanje materijalnog položaja".
Komentari 17
Laloš
Ima još
Uvoznik polovnjaka
A jos nesto. Malo po malo novinari i javnost vrse pritisak na prodavce polovnjaka da daju vece i duze garanicije i da ne prodaju macku u dzaku. Tu postoje dva problema u stvari tri. Razmislimo. Nov auto, proizvodjac da garanciju an tri god ili 100000. A onda se taj auto vozi nekih 6-7 godina i vise i sad prodavac treba da da garanciju. Drugo, ni mi sami ne znamo sta nama prodaju. Da li vi znate kako auto vozi vas sin i zena? To se ne moze proveriti. I trece, to je smesno kad ovi objasnjavaju kako proveriti da li je auto kuckan, kako radi, pa pozovi kuma koji zna itd... Svi automobilima iz uvoza fali nesto. Ili je imao udes, crko motor, velika kilometraza itd. Nece Nemac i Italijan prodati dobar auto za malu cenu pa jos dok ga prevezes, uvezes, obavis carinu da ovde bude jeftin. Jednostavno tako nesto nije moguce.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar