Šta se sve zna o pregovorima Vlade i EU o eksploataciji litijuma?

Planovi države i kompanije Rio Tinto za izgradnju rudnika litijuma u Srbiji ovih dana glavna je tema u društvu.
Šta se sve zna o pregovorima Vlade i EU o eksploataciji litijuma?
Foto: 021.rs (ilustracija)
Veliki deo javnosti se protivi izgradnji rudnika, a protesti se organizuju širom Srbije.
 
Predsednik Aleksandar Vučić nedavno je najavio i mogućnost referenduma na ovu temu krajem sledeće godine. Kako je rekao, građanima bi mogla da se da prilika da se izjasne da li žele da se rudari - u Loznici, zapadnoj Srbiji ili u celoj državi.
 
Iste opcije na referendumu ponovili su tokom narednog dana i premijer Miloš Vučević i predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić.
Šta znamo o ovom projektu za sada?
 
Kako podseća Demostat, Vlada Srbije je u januaru 2022. godine, nakon niza protesta protiv iskopavanja litijuma i projekta "Jadar", navela da je na ovu temu "stavljena tačka".
 
Ipak, samo nekoliko meseci kasnije je ovaj portal objavio da su predstavnici Evropske komisije i Vlade Srbije, bez mnogo pompe, potpisali pismo o namerama u izgradnji strateškog partnerstva u oblastima baterija i kritičnih sirovina, u koje spada i litijum.
U februaru prošle godine objavljena je informacija da Mercedes, Rio Tinto, Evropska banka za obnovu i razvoj i Vlada Srbije pregovaraju o izgradnji Mercedesove fabrike električnih automobila u Srbiji, računajući pritom na otvaranje rudnika litijuma.
 
Ovih dana, u prisustvu nemačkog kancelara Olafa Šolca i evropskog komesara za energetiku Maroša Šefčoviča, namere su prerasle u još uvek neobavezujući Memorandum o razumevanju koji polako otvara put ka eksploataciji litijuma.
 
Pod pritiskom velikih demonstracija s kraja 2021. i početka 2022, Vlada Srbije "stavila je tačku" na projekat eksploatacije i prerade rude jadarit. 
 
Deo javnosti i tada je sumnjao da razlog za odustajanje od otvaranja rudnika treba tražiti u aprilskim predsedničkim, parlamentarnim i delom lokalnim izborima u kojima vlast nije želela da ugrozi svoj rejting.
 
Iz Brisela je potom Demostatu potvrđeno saznanje da su 22. septembra 2023. predstavnici Evropska komisija i Vlada Srbije potpisali pismo o namerama koje se odnosilo na strateško partnerstvo u oblasti baterija i kritičnih sirovina, u koje spada i litijum. 
 
Potvrđeno je i da je dokument potpisan u Njujorku, kada se sa potpredsednikom EK i komesarom za energetiku Marošom Šefčovićem sastao i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
 
EK su tada, na pitanje Demostata da li postoji mehanizam kojim bi se sprečilo da se zbog otvaranja rudnika Srbija devastira, što najviše plaši građane koji su protestovali, naveli da zakonodavstvo EU obezbeđuje najviši nivo zaštite životne sredine i socijalne zaštite, uključujući rudarske projekte.
 
"Kao zemlja kandidat za članstvo u EU, Srbija je u procesu usklađivanja svog zakonodavstva sa evropskim, uključujući i oblast politike životne sredine", naveli su tada iz EK za Demostat i dodali da se "zalažu za razvoj kapaciteta za preradu i rafinaciju na istom mestu gde se nalaze i resursi, kao i u EU".
 
Kako su naveli, to bi po njihovoj oceni bilo od ključnog značaja za stvaranje lokalnih održivih ekosistema čiste tehnologije i nulte emisije ugljen-dioksida.
 
I ruda i dostojanstvo
 
Rezultat dosadašnjeg usaglašavanja obnarodovan je prošle nedelje, kada je tokom posete Beogradu nemačkog kancelara Olafa Šolca i komesara Maroša Šefčoviča između Vlade Srbije i EK potpisan Memorandum o razumevanju koji se odnosi na strateško partnerstvo u održivim sirovinama, lancima proizvodnje baterija i električnim vozilima.
 
"EU će poštovati najviše ekološke standarde, a u praksi to znači prvo – ako je reč o kritičnim sirovinama, baterijama, a propisi o njima su upravo stupili na snagu prošle godine, EU ima najsveobuhvatniji regulativni okvir na svetu u ovoj oblasti. Svaka baterija koja će izaći na tržište EU imaće digitalni pasoš, to će verovatno biti QR kod, gde će javnost moći da pristupi svim informacijama – da li su ispunjeni ekološki, socijalni standardi, da li su ljudi u lancu proizvodnje tretirani dostojanstveno", naglasio je Šefčović nakon potpisanog dokumenta.
 
On je dodao tvrdnju da će EU učiniti sve što može kako izvori pijaće vode ne bi bili zagađeni, a to će morati da poštuju sve kompanije uključene u ovaj vrednosni lanac.
 
Inače, poseta evropskih zvaničnika okončana je samitom o kritičnim sirovinama u Palati Srbija, kome su prisustvovali predstavnici kompanije Rio Tinto, automobilskih koncerna Stelantis i Mercedes, nemačke razvojne banke KfW, Evropske banke za obnovu i razvoj i proizvođača baterija ElevenES, EIT InnoEnergy i Inobat.
 
Sa nekoliko evropskih automobilskih koncerna, finansijskim institucijama, proizvođačima baterija i srpskim preduzećima potpisano je neobavezujuće pismo o namerama. 
 
Međutim, kancelar Šolc otkrio je da će Mercedes-Benc biti deo lanca proizvodnje u Srbji, jer "cilj je da se obezbedi da se realizuje rudarstvo, da se obezbedi lanac proizvodnje", rekao je i dodao da će, prema potpisanom Memorandumu, to biti "kompanije koje se bave preradom dobijenog materijala, koje se bave proizvodnjom baterija".
 
Ali, pre više od godinu i po, u februaru 2023. Demostat je imao i objavio saznanje da Mercedes, Rio Tinto, Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Vlada Srbije pregovaraju o realizaciji projekta za izgradnju Mercedesove fabrike električnih automobila u Srbiji. 
 
Vrednost projekta u kojem učestvuje EBRD je 2,5 milijardi evra, a automobili proizvedeni u fabrici u Srbiji trebalo bi da koriste baterije od litijuma, koji će u Srbiji iskopavati australijsko-britanska kompanija Rio Tinto.
 
Diplomatski izvori Demostata tvrdili su tada da će projekat zavisiti i od spoljnopolitičke orijentacije vlasti u narednom periodu i ukoliko ga prihvate Mercedes i EBRD – biće to signal da Srbija ide ka Zapadu. 
 
Realizacija ovih planova podrazumevala bi i usklađivanje srpske spoljne i bezbednosne politike sa Zapadom, što bi zahtevalo i uvođenje sankcija Rusiji.
 
Iz Demostata podsećaju da je i pre ovoga, još u decembru 2022. godine, pisao o tome da je uslov Vlade za iskopavanje litijuma upravo otvaranje fabrike baterija, ali i fabrike električnih automobila.
Kad se šargarepa približi
 
"Dolazak Mercedesa može biti i deo 'šargarepe' koja je obećana Srbiji ukoliko bude konstruktivna u pregovorima sa Prištinom i ako prihvati evropski plan za KiM", tvrdili su izvori Demostata.
 
Dodatno su naglašavali da ukoliko Srbija ne prihvati (tada aktuelni) evropski plan, "može da očekuje posledice koje će se, između ostalog, ali u velikoj meri, odraziti na ekonomiju i privredu", dok bi u suprotnom dobila ekonomsku pomoć, kao i investicije u raznim oblastima privrede.
 
Iako se kao mogući partneri Srbije u izgradnji fabrike električnih automobila pominju i Kinezi, izgleda da je to više teza za jačanje pregovaračke pozicije i da su razgovori sa Mercedesom dobro odmakli. 
 
To bi trebalo da bude dobar izbor, s obzirom na to da u Nemačkoj od prošle godine za preduzeća sa 3.000 zaposlenih, a od ove i za one sa 1.000 radnika, važi zakon o dju dilidžensu (eng. due diligence) u lancu snabdevanja. 
 
Kako piše Demostat, on kompanije obavezuje na detaljnu proveru svojih domaćih i ino dobavljača koji će morati da kroz periodične izveštaje dokazuju da poštuju socijalna, ljudska i radnička prava kao i da u proizvodnji primenjuju sve mere zaštite sredine. 
 
Taj potencijalni ugovor sa Mercedesom možda je razlog zbog koga je Vučić naveo da će Nemci kontrolisati Rio Tinto ukoliko krene u eksploataciju litijuma.
 
I sam Rio Tinto se potrudio da poboljša ponudu, pa je zajedno sa Vladom Srbije uložio u slovački startap InoBat sa kojim je u novembru 2022. potpisao i sporazum o saradnji. 
 
InoBat je nepunu godinu kasnije, u septembru 2023. objavio da će u Ćupriji graditi gigafabriku za proizvodnju i reciklažu baterija.
  • Ce

    27.07.2024 17:41
    Uvodjenje nove realnosti..svaki put kada spomenu rudnik pomalo se navikavamo a kada procene da smo spremni niko se nece osvrniti..nazalost, poznaju nas bolje nego mi sami sebe
  • Zebra

    27.07.2024 16:20
    Znamo i da će svi ucenjeni, kupljeni, zaposleni, neobrazovani i pink-orjentisani podržati sve što RioTinto lobisti predlože… Nisu oni u stanju da misle na ovo zemlju, na svoju decu, ili unuke, njima su samo oni bitni.
  • zztop

    27.07.2024 15:20
    Zna se taman koliko i o pregovorima sa kosovom ... kad god komandant nešto zabrlja idu obećanja o platama i penzijama ...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Prekinute blokade prelaza ka Kosovu

Ministar unutrašnjih poslova Kosova Dželjalj Svečlja saopštio je da su za saobraćaj otvoreni prelazi Brnjak i Merdare, koji su bili zatvoreni u noći između petka i subote.