Srbija treća u Evropi po smrtnim ishodima u saobraćaju: Odgovornost mora biti i politička
Prema podacima Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja Srbija je u 2023. godini, sa 76 smrtnih slučajeva bila treća u Evropi po broju poginulih u saobraćaju na milion stanovnika.
Foto: 021.rs
Ispred nas su samo Bugarska (82) i Rumunija (81), piše Danas.
"Trenutno stanje u bezbednosti saobraćaja u Srbiji nije posledica kratkoročnih događaja. Na to su uticale godine sistemskog (ne)rada i propuštenih prilika, prethodnih pet, 10, odnosno 20 godina", ističe Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Nacionalna strategija za bezbednost saobraćaja koja je važila do 2020. godine, predviđala je pad broja poginulih na najviše 365. Međutim, taj cilj nije postignut.
"Od 2020. godine u Republici Srbiji ne uspeva da se uspostavi trend pada broja poginulih u saobraćajnim nezgodama. Ne uspevamo da u ovoj dekadi broj poginulih smanjimo ispod 500 na godišnjem nivou, ako se nastavi ovogodišnji trend, 2024. godine biće više poginulih na putevima nego 2014. godine", upozorava Okanović, dodajući da je situacija alarmantna.
Po njegovom mišljenju, posebno zabrinjava slab odziv političkog vrha na problem saobraćajne bezbednosti.
Kako navodi, na poslednjoj sednici Vladinog tela za koordinaciju poslova bezbednosti saobraćaja, samo jedan ministar je prisustvovao, i to ministar unutrašnjih poslova koji je sazvao sastanak.
"Slab odziv na sednici u trenutku kada broj stradalih, a naročito dece, pokazuje dramatičan porast, govori da izostaje potrebna politička pozornost u toj oblasti", navodi Okanović za Danas.
Kako bi se uspostavio dugoročan trend smanjenja broja poginulih, neophodno je uložiti više u obrazovanje i vaspitanje saobraćajnih učesnika.
"Naši učesnici u saobraćaju (i vozači i pešaci) manje su obrazovani u odnosu na 'kolege' u državama zapadne Evrope. Ulaganje u učenje i obrazovanje je ključna sistemska mera", smatra Okanović.
Dodaje da nacionalna strategija za period 2023-2030. godine predviđa reformu sistema saobraćajnog obrazovanja, ali je, kako kaže, ministarstvo prosvete do sada pokazalo minimalan interes za ovo pitanje.
Naglašava da represivni sistem u saobraćaju, koji se oslanja na kontrole i kažnjavanja, ima svoja ograničenja.
"Nijedna država nema toliko policajaca ili kamera da može kontrolisati svaki metar puta. Neophodno je povećati izvesnost opažanja onih koji ugrožavaju bezbednost saobraćaja, kao i izvesnost kažnjavanja", predlaže Okanović.
Ističe da reforma sistema kontrole zahteva tehnička poboljšanja, ali i efikasniju obradu prekršaja koji bi bili zabeleženi.
Igor Velić, master inženjer saobraćaja iz udruženja Sigurne staze, upozorava da trenutni pristup bezbednosti saobraćaja u Srbiji ne omogućava napredak jer se oslanja na zastareli model odgovornosti.
"U saobraćajnoj nauci postoji nešto što se zove Hedonova matrica. U njoj su definisani glavni faktori koji doprinose nastanku nezgode: čovek, vozilo, put i okolini", objašnjava Velić za Danas.
On dodaje da se trenutni pristup pitanju bezbednosti saobraćaja u Srbiji oslanja na tradicionalni model.
"Kad se desi nezgoda, gleda se samo pravna odgovornost učesnika. Na taj način gubimo širi kontekst, gubimo celokupnu Hedonovu matricu, jer ne sagledavamo sistemsku odgovornost i faktore koji doprinose nezgodama", kaže Velić.
Velić smatra da je ključ u usvajanju savremenog modela bezbednosti saobraćaja, koji se primenjuje u razvijenim zemljama.
"Savremeni koncept ne sagledava samo pravnu odgovornost, već i političku, stručnu i moralnu odgovornost. U razvijenim zemljama saobraćajne nezgode se posmatraju kao sistemski propusti, gde odgovornost ne pada samo na učesnike, već i na kreatore saobraćajne politike", ističe Velić.
On naglašava da Srbija mora da prihvati ovaj savremeni pristup ako želi da unapredi stanje bezbednosti.
"Prva stvar koju moramo da uradimo je da promenimo pogled. Odgovornost za stanje bezbednosti mora biti i politička, na prvom mestu Vlade Republike Srbije, kao i stručna, uključujući ministarstva i Agenciju za bezbednost saobraćaja", dodaje Velić za Danas.
Postoji aktivna, i postoji pasivna bezbednost saobraćaja.
Aktivna bezbednost, kako objašnjava sagovornik Danasa, su sve mere i akcije koje mi preduzimamo da sprečimo saobraćajnu nezgodu.
Što se tiče infrastrukture, Velić ističe značaj takozvane održive urbane mobilnosti, koja spada pod aktivnu bezbednost.
"Naši putevi i ulice ne ispunjavaju standarde aktivne bezbednosti. Održiva urbana mobilnost je ključ za zaštitu ranjivih učesnika u saobraćaju, poput dece, pešaka, biciklista i starijih osoba", kaže Velić.
Prema njegovim rečima, održiva urbana mobilnost je koncept koji nije prepoznat u Srbiji ni među političkom ni stručnom elitom.
Velić ukazuje i na manjkavost sadašnje kaznene politike u saobraćaju.
"Kaznena politika u Srbiji je smešna, selektivna i ne deluje preventivno. Ako neko ko je ubio dete na pešačkom prelazu dobije nanogvicu, poruka države je jasna – 'gazite decu'", navodi sagovornik Danasa.
On smatra da je neophodno da kaznena politika deluje vaspitno na sve građane i pokaže nultu toleranciju na bahato ponašanje u saobraćaju.
Na kraju, Velić podvlači važnost saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja.
"Istraživanja pokazuju da bi se broj saobraćajnih nezgoda mogao smanjiti za 20 do 40 odsto ukoliko bi se uveo adekvatan sistem saobraćajnog obrazovanja u školama. Nažalost, kod nas se o tome ne razmišlja dok ne dođe vreme za polaganje vozačkog ispita, a tada je već kasno", zaključuje Velić.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Milić: Pao plafon u tek renoviranoj jedinici Klinike u Nišu, koliko puta treba da se ponovi Novi Sad
22.11.2024.•
6
Direktor Klinike za kardiohirurgiju Univerzitetskog kliničkog centra u Nišu Dragan Milić saopštio je danas da je na toj Klinici pao plafon u tek renoviranoj koronarnoj jedinici.
Više od 10.000 ljudi u Srbiji bez struje zbog snega
22.11.2024.•
2
Više od 10.000 korisnika u Srbiji je danas bez struje i to najviše na teritoriji Zlatiborskog, Rasinskog i Raškog upravnog okruga.
Lokalizovan požar u barakama ispod Mosta na Adi, nema poveđenih
22.11.2024.•
0
Ispod Mosta na Adi oko 17.20 sati izbio je požar koji su izazvala neproverena grejna tela u barakama.
Vučić o Palmi: Legenda naše politike, svim srcem radio za Srbiju, britkog jezika i narodskog uma
22.11.2024.•
8
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić uputio je večeras, povodom smrti predsednika Jedinstvene Srbije Dragana Markovića Palme, telegram saučešća porodici i prijateljima.
DNEVNI KVIZ: Koji rezultat ste ostvarili?
22.11.2024.•
16
Novi 021.rs dnevni kviz znanja je pred vama.
Dačić o Palmi: Ostao sam bez svog brata, prijatelja i saborca
22.11.2024.•
6
Povodom smrti Dragana Markovića Palme oglasio se predsednik Socijalističke partije Srbije i ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić
Ko je bio Palma: Od prevoznika uglja, do menadžera, gradonačelnika i počasnog konzula Grčke
22.11.2024.•
9
Posle kraće bolesti, u 65. godini, preminuo je predsednik Jedinstvene Srbije, narodni poslanik i predsednik Skupštine grada Jagodine Dragan Marković Palma.
Preminuo Dragan Marković Palma
22.11.2024.•
32
Predsednik Jedinstvene Srbije Dragan Marković Palma preminuo je danas u 65. godini posle kraće bolesti.
Moguće kašnjenje i otkazivanje letova Er Srbije zbog lošeg vremena
22.11.2024.•
1
Nepovoljni vremenski uslovi na beogradskom aerodromu, kao i na pojedinim aerodromima u regionu, uticaće na odvijanje saobraćaja Er Srbije.
Građani širom Srbije odali počast poginulima na novosadskoj Železničkoj stanici
22.11.2024.•
5
Građani su širom Srbije odali počast poginulima u nesreći na novosadskoj Železničkoj stanici.
Brnabić o akciji "Zastani Srbijo": Maltretiranje građana, dobro koordinisana akcija iz inostranstva
22.11.2024.•
88
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić osudila je kao "maltretiranje građana" današnje blokade saobraćaja na više lokacija u Novom Sadu i Beogradu.
VIDEO Incident tokom blokade u Beogradu: Došlo do tuče, udarena novinarka
22.11.2024.•
41
Tokom akcije "Zastani Srbijo" u Beogradu, kod zgrade RTS-a u Takovskoj ulici, došlo je do tuče.
Vlada Srbije povukla iz skupštinske procedure predlog Zakona o visokom obrazovanju
22.11.2024.•
4
Vlada Srbije povukla je danas iz skupštinske procedure predlog dopuna Zakona o visokom obrazovanju, navodeći u obrazloženju da su potrebne "dodatne konsultacije o tom aktu".
Aleksandru Jovanoviću Ćuti zabranjeno prisustvo skupštinskom Odboru za odbranu
22.11.2024.•
12
Narodnom poslaniku Aleksandru Jovanoviću Ćuti danas je zabranjeno prisustvo sednici skupštinskog Odbora za odbranu i unutrašnje poslove.
Porodici sa sedmoro dece u Gadžinom Hanu ponovo priključena struja
22.11.2024.•
9
Devetočalna porodica iz Gadžinog Hana kod Niša kojoj je juče ujutru isključena struja u socijalnom stanu, nije provela noć u mraku jer je beogradska firma "Bio enerdži point" platila njihov dug.
Zbog jakih udara vetra posebna opreznost savetuje se vozačima kamiona i autobusa
22.11.2024.•
0
AMSS savetuje posebnu opreznost u saobraćaju vozačima kamiona i autobusa na mostovima, nadvožnjacima i prevojima zbog jačih udara vetra u prvom delu dana.
Bibliotekari predali Vladi i Skupštini peticiju za ukidanje naknade za izdavanje knjiga
22.11.2024.•
7
Bibliotekarsko društvo Srbije saopštilo je da su peticiju za ukidanje naknade za izdavanje knjiga, sa potpisima oko 10.500 građana, podneli Vladi i Skupštini Srbije.
Tužiteljka o istrazi u Novom Sadu: Postavlja se pitanje da li je tužilac dobio sve što mu je trebalo
22.11.2024.•
12
Tužiteljka Jasmina Paunović rekla je, povodom hapšenja 12 osoba zbog tragedije na Železničkoj stanici, da je tužilac morao da traži potrebnu dokumentaciju od svih državnih organa i da je to problem.
Šabić o Vučićevoj najavi: Predsednik nema pravo predlaganja zakona
22.11.2024.•
28
Advokat Rodoljub Šabić je objavio da predsednik Srbije nema pravo da predlaže zakone.
FOTO Pogledajte naslovnice novina posle hapšenja 12 osoba: Verujete li ikome?
21.11.2024.•
31
Novine na naslovnim stranama sutrašnjih izdanja imaju različite poglede na hapšenja zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Komentari 30
Marko
Ovde
Tja
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar