Srbija treća u Evropi po smrtnim ishodima u saobraćaju: Odgovornost mora biti i politička
Prema podacima Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja Srbija je u 2023. godini, sa 76 smrtnih slučajeva bila treća u Evropi po broju poginulih u saobraćaju na milion stanovnika.
Foto: 021.rs
Ispred nas su samo Bugarska (82) i Rumunija (81), piše Danas.
"Trenutno stanje u bezbednosti saobraćaja u Srbiji nije posledica kratkoročnih događaja. Na to su uticale godine sistemskog (ne)rada i propuštenih prilika, prethodnih pet, 10, odnosno 20 godina", ističe Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Nacionalna strategija za bezbednost saobraćaja koja je važila do 2020. godine, predviđala je pad broja poginulih na najviše 365. Međutim, taj cilj nije postignut.
"Od 2020. godine u Republici Srbiji ne uspeva da se uspostavi trend pada broja poginulih u saobraćajnim nezgodama. Ne uspevamo da u ovoj dekadi broj poginulih smanjimo ispod 500 na godišnjem nivou, ako se nastavi ovogodišnji trend, 2024. godine biće više poginulih na putevima nego 2014. godine", upozorava Okanović, dodajući da je situacija alarmantna.
Po njegovom mišljenju, posebno zabrinjava slab odziv političkog vrha na problem saobraćajne bezbednosti.
Kako navodi, na poslednjoj sednici Vladinog tela za koordinaciju poslova bezbednosti saobraćaja, samo jedan ministar je prisustvovao, i to ministar unutrašnjih poslova koji je sazvao sastanak.
"Slab odziv na sednici u trenutku kada broj stradalih, a naročito dece, pokazuje dramatičan porast, govori da izostaje potrebna politička pozornost u toj oblasti", navodi Okanović za Danas.
Kako bi se uspostavio dugoročan trend smanjenja broja poginulih, neophodno je uložiti više u obrazovanje i vaspitanje saobraćajnih učesnika.
"Naši učesnici u saobraćaju (i vozači i pešaci) manje su obrazovani u odnosu na 'kolege' u državama zapadne Evrope. Ulaganje u učenje i obrazovanje je ključna sistemska mera", smatra Okanović.
Dodaje da nacionalna strategija za period 2023-2030. godine predviđa reformu sistema saobraćajnog obrazovanja, ali je, kako kaže, ministarstvo prosvete do sada pokazalo minimalan interes za ovo pitanje.
Naglašava da represivni sistem u saobraćaju, koji se oslanja na kontrole i kažnjavanja, ima svoja ograničenja.
"Nijedna država nema toliko policajaca ili kamera da može kontrolisati svaki metar puta. Neophodno je povećati izvesnost opažanja onih koji ugrožavaju bezbednost saobraćaja, kao i izvesnost kažnjavanja", predlaže Okanović.
Ističe da reforma sistema kontrole zahteva tehnička poboljšanja, ali i efikasniju obradu prekršaja koji bi bili zabeleženi.
Igor Velić, master inženjer saobraćaja iz udruženja Sigurne staze, upozorava da trenutni pristup bezbednosti saobraćaja u Srbiji ne omogućava napredak jer se oslanja na zastareli model odgovornosti.
"U saobraćajnoj nauci postoji nešto što se zove Hedonova matrica. U njoj su definisani glavni faktori koji doprinose nastanku nezgode: čovek, vozilo, put i okolini", objašnjava Velić za Danas.
On dodaje da se trenutni pristup pitanju bezbednosti saobraćaja u Srbiji oslanja na tradicionalni model.
"Kad se desi nezgoda, gleda se samo pravna odgovornost učesnika. Na taj način gubimo širi kontekst, gubimo celokupnu Hedonovu matricu, jer ne sagledavamo sistemsku odgovornost i faktore koji doprinose nezgodama", kaže Velić.
Velić smatra da je ključ u usvajanju savremenog modela bezbednosti saobraćaja, koji se primenjuje u razvijenim zemljama.
"Savremeni koncept ne sagledava samo pravnu odgovornost, već i političku, stručnu i moralnu odgovornost. U razvijenim zemljama saobraćajne nezgode se posmatraju kao sistemski propusti, gde odgovornost ne pada samo na učesnike, već i na kreatore saobraćajne politike", ističe Velić.
On naglašava da Srbija mora da prihvati ovaj savremeni pristup ako želi da unapredi stanje bezbednosti.
"Prva stvar koju moramo da uradimo je da promenimo pogled. Odgovornost za stanje bezbednosti mora biti i politička, na prvom mestu Vlade Republike Srbije, kao i stručna, uključujući ministarstva i Agenciju za bezbednost saobraćaja", dodaje Velić za Danas.
Postoji aktivna, i postoji pasivna bezbednost saobraćaja.
Aktivna bezbednost, kako objašnjava sagovornik Danasa, su sve mere i akcije koje mi preduzimamo da sprečimo saobraćajnu nezgodu.
Što se tiče infrastrukture, Velić ističe značaj takozvane održive urbane mobilnosti, koja spada pod aktivnu bezbednost.
"Naši putevi i ulice ne ispunjavaju standarde aktivne bezbednosti. Održiva urbana mobilnost je ključ za zaštitu ranjivih učesnika u saobraćaju, poput dece, pešaka, biciklista i starijih osoba", kaže Velić.
Prema njegovim rečima, održiva urbana mobilnost je koncept koji nije prepoznat u Srbiji ni među političkom ni stručnom elitom.
Velić ukazuje i na manjkavost sadašnje kaznene politike u saobraćaju.
"Kaznena politika u Srbiji je smešna, selektivna i ne deluje preventivno. Ako neko ko je ubio dete na pešačkom prelazu dobije nanogvicu, poruka države je jasna – 'gazite decu'", navodi sagovornik Danasa.
On smatra da je neophodno da kaznena politika deluje vaspitno na sve građane i pokaže nultu toleranciju na bahato ponašanje u saobraćaju.
Na kraju, Velić podvlači važnost saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja.
"Istraživanja pokazuju da bi se broj saobraćajnih nezgoda mogao smanjiti za 20 do 40 odsto ukoliko bi se uveo adekvatan sistem saobraćajnog obrazovanja u školama. Nažalost, kod nas se o tome ne razmišlja dok ne dođe vreme za polaganje vozačkog ispita, a tada je već kasno", zaključuje Velić.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Vesić: Kamenovan voz Soko u Zemunu, saniranje štete koštaće nekoliko hiljada evra
09.10.2024.•
0
Ministar građevine, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić objavio je danas da je u Zemunu kamenovan brzi voz Soko i da će saniranje štete koštati nekoliko hiljada evra.
Meštani čačanskog sela biće oslobođeni plaćanja komunalnih usluga od maja do kraja godine
09.10.2024.•
0
Svi meštani čačanskog naselja Prelići, u kojem je prehodnih dana bila blokirana Transfer stanica zbog nagomilanog otpada, biće oslobođeni plaćanja za komunalne usluge od maja do kraja godine.
Vučić u Dubrovniku: Na zahtev Srbije iz završne deklaracije izbačene reči "vojna pomoć"
09.10.2024.•
2
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je u Dubrovniku da je pre dolaska na tamošnji samit podrške Ukrajini tražio izmene određenih delova u nacrtu završne deklaracije skupa.
Polemikom Brnabić i Nestorović završeno skupštinsko zasedanje o litijumu, sutra nastavak
09.10.2024.•
4
Rasprava u skupštini Srbije o Predlogu izmena Zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima koji je podnela opozicija za danas je završena.
Nestorović odbacila kao neistinu tvrdnju MUP-a da je guma na njenom autu bila izduvana
09.10.2024.•
7
Poslanica Ekološkog ustanka u SKupštini Srbije Danijela Nestorović je danas kao "neistine" odbacila navode iz saopštenja MUP da je samo jedna guma njenog automobila bila izduvana.
Sindikati GSP u BG: Farbanje prevoza koštaće 80 miliona dinara, imaćemo potpuno šarenilo na ulicama
09.10.2024.•
5
Četiri sindikata zaposlenih u GSP u Beogradu saopštili su procene da bi najavljena promena boje vozila gradskog prevoza mogla koštati oko 80 miliona dinara.
Na području Paraćina zemljotres od 3,6 stepeni Rihterove skale
09.10.2024.•
1
Zemljotres magnitude 3,6 stepeni Rihterove skale pogodio je u 15.38 časova područje Paraćina, saopštio je Republički seizmološki zavod.
Haški sud se priprema za početak suđenja Šešelju u Srbiji, uskoro poznat datum
09.10.2024.•
11
Haški sud se priprema za početak suđenja lideru Srpske radikalne stranke i haškom osuđeniku Vojislavu Šešelju i njegovim saradnicima, koji će biti održano u Srbiji.
Ministarstvo: Nije bilo pritisaka na beogradski ETF u vezi s litijumom
09.10.2024.•
8
Ministarstvo Srbije za nauku, tehnološki razvoj i inovacije je danas saopštilo da nije bilo pritisaka na beogradski ETF u vezi s litijumom.
Bivši dekan ETF-a nakon ostavke uprave: Mogu da nas pitaju o 5G mreži, ali ne i o litijumu i kopanju
09.10.2024.•
6
Uprava Elektrotehničkog fakulteta podnela je ostavku na sednici veća na kojoj je trebalo da se izjasni o kopanju litijuma.
FOTO: Kamion srušio vojni most kod Svilajnca, pa završio u reci
09.10.2024.•
20
Jedan kamion srušio je most u selu Bobovo kod Svilanca, preko reke Resave.
Ispraćaj narodnog heroja Petra Matića Duleta u petak u Beogradu
09.10.2024.•
1
Ispraćaj narodnog heroja Petra Matića biće organizovan u petak, 11. oktobra, na Novom groblju u Beogradu.
Momirović o ceni stanova: Umeren rast ukazuje na stabilnost tržišta nekretnina
09.10.2024.•
9
Ministar trgovine Srbije Tomislav Momirović izjavio je danas da je u prvom kvartalu ove godine promet nekretnina u Srbiji dostigao 1,5 milijardi evra.
Šta planiraju prosvetari nakon Vučićevog "izvinite": U igri tri opcije
09.10.2024.•
16
Naši pritisci se pripremaju u kontinuitetu, nećemo stati dok ne napravimo nekakav dogovor, rekao je za NIN predsednik Granskog sindikata prosvetnih radnika "Nezavisnost" Srđan Slović.
MUP se oglasio u vezi sa bušenjem guma na automobilu poslanice Danijele Nestorović
09.10.2024.•
6
MUP se oglasio saopštenjem u vezi sa izjavom poslanice Danijele Nestorović, koja je danas prepodne u parlamentu rekla da je jutros na svom automobilu zatekla izbušene gume.
Princ Filip traži: U Beogradu podići spomenik Aleksandru Karađorđeviću
09.10.2024.•
20
Princ Filip Karađorđević poručio je danas da njegovom pretku kralju Aleksandru, ubijenom pre 90 godina u Marselju, treba podići spomenik.
VIDEO: Pratite "raspravu" poslanika o litijumu - teško nama s njima
09.10.2024.•
11
Poslanici Srbije nastavljaju raspravu o litijumu.
Potvrđen prvi slučaj gripa u Srbiji
09.10.2024.•
1
U Srbiji je potvrđen prvi slučaj gripa AH1, saopštio je Institut "Batut".
Održan pretres u slučaju Banjska: Nijedan od trojice optuženih se nije izjasnio krivim
09.10.2024.•
1
Početak pretresa u slučaju Banjska završen je danas pred Osnovnim sudom u Prištini, a niko od trojice optuženih za oružani napad nije se izjasnio krivim.
Istraživanje: Građani zadovoljni životom, a nezadovoljni svim ostalim, veruju jedino Vučiću
09.10.2024.•
33
Novi nalazi Demostata pokazuju da su građani nepoverljivi prema svim političkim institucijama osim predsednika, da su nezadovoljni svim aspektima vlasti, ali da su, načelno, zadovoljni svojim životom.
Komentari 17
NS
Neko iz struke
Shvati da se ovde krse propisi jer svako malo ima vezu u policiji, te se kazne oprastaju i nema nikakvog efekta na kulturu saobracaja.
Nisi pomenuo, a ja te pitam: sta bi se desilo u Nemackoj kada bi sin nekog nemackog "folk seljaka" ubio devojku na semaforu, kada bi kum Šolca pod dejstvom kokaina napravio saobracajni udes, kada bi Merkelin poslovni partner ubio zenu na naplatnoj rampi, kada sin lokalnog kabadahije ubije devojku Land Roverom pijan, pobegne pa ga tablica oda??!!
Eto, to me zanima, kako se to tretira u Nemackoj, pa te molim za odgovor!
zoki
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar