Srbija treća u Evropi po smrtnim ishodima u saobraćaju: Odgovornost mora biti i politička

Prema podacima Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja Srbija je u 2023. godini, sa 76 smrtnih slučajeva bila treća u Evropi po broju poginulih u saobraćaju na milion stanovnika.
Srbija treća u Evropi po smrtnim ishodima u saobraćaju: Odgovornost mora biti i politička
Foto: 021.rs
Ispred nas su samo Bugarska (82) i Rumunija (81), piše Danas.
 
"Trenutno stanje u bezbednosti saobraćaja u Srbiji nije posledica kratkoročnih događaja. Na to su uticale godine sistemskog (ne)rada i propuštenih prilika, prethodnih pet, 10, odnosno 20 godina", ističe Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja.
 
Nacionalna strategija za bezbednost saobraćaja koja je važila do 2020. godine, predviđala je pad broja poginulih na najviše 365. Međutim, taj cilj nije postignut.
"Od 2020. godine u Republici Srbiji ne uspeva da se uspostavi trend pada broja poginulih u saobraćajnim nezgodama. Ne uspevamo da u ovoj dekadi broj poginulih smanjimo ispod 500 na godišnjem nivou, ako se nastavi ovogodišnji trend, 2024. godine biće više poginulih na putevima nego 2014. godine", upozorava Okanović, dodajući da je situacija alarmantna.
 
Po njegovom mišljenju, posebno zabrinjava slab odziv političkog vrha na problem saobraćajne bezbednosti.
 
Kako navodi, na poslednjoj sednici Vladinog tela za koordinaciju poslova bezbednosti saobraćaja, samo jedan ministar je prisustvovao, i to ministar unutrašnjih poslova koji je sazvao sastanak.
"Slab odziv na sednici u trenutku kada broj stradalih, a naročito dece, pokazuje dramatičan porast, govori da izostaje potrebna politička pozornost u toj oblasti", navodi Okanović za Danas.
 
Kako bi se uspostavio dugoročan trend smanjenja broja poginulih, neophodno je uložiti više u obrazovanje i vaspitanje saobraćajnih učesnika.
 
"Naši učesnici u saobraćaju (i vozači i pešaci) manje su obrazovani u odnosu na 'kolege' u državama zapadne Evrope. Ulaganje u učenje i obrazovanje je ključna sistemska mera", smatra Okanović.
 
Dodaje da nacionalna strategija za period 2023-2030. godine predviđa reformu sistema saobraćajnog obrazovanja, ali je, kako kaže, ministarstvo prosvete do sada pokazalo minimalan interes za ovo pitanje.
 
Naglašava da represivni sistem u saobraćaju, koji se oslanja na kontrole i kažnjavanja, ima svoja ograničenja.
 
"Nijedna država nema toliko policajaca ili kamera da može kontrolisati svaki metar puta. Neophodno je povećati izvesnost opažanja onih koji ugrožavaju bezbednost saobraćaja, kao i izvesnost kažnjavanja", predlaže Okanović.
 
Ističe da reforma sistema kontrole zahteva tehnička poboljšanja, ali i efikasniju obradu prekršaja koji bi bili zabeleženi.
 
Igor Velić, master inženjer saobraćaja iz udruženja Sigurne staze, upozorava da trenutni pristup bezbednosti saobraćaja u Srbiji ne omogućava napredak jer se oslanja na zastareli model odgovornosti.
 
"U saobraćajnoj nauci postoji nešto što se zove Hedonova matrica. U njoj su definisani glavni faktori koji doprinose nastanku nezgode: čovek, vozilo, put i okolini", objašnjava Velić za Danas.
 
On dodaje da se trenutni pristup pitanju bezbednosti saobraćaja u Srbiji oslanja na tradicionalni model.
 
"Kad se desi nezgoda, gleda se samo pravna odgovornost učesnika. Na taj način gubimo širi kontekst, gubimo celokupnu Hedonovu matricu, jer ne sagledavamo sistemsku odgovornost i faktore koji doprinose nezgodama", kaže Velić.
 
Velić smatra da je ključ u usvajanju savremenog modela bezbednosti saobraćaja, koji se primenjuje u razvijenim zemljama.
 
"Savremeni koncept ne sagledava samo pravnu odgovornost, već i političku, stručnu i moralnu odgovornost. U razvijenim zemljama saobraćajne nezgode se posmatraju kao sistemski propusti, gde odgovornost ne pada samo na učesnike, već i na kreatore saobraćajne politike", ističe Velić.
 
On naglašava da Srbija mora da prihvati ovaj savremeni pristup ako želi da unapredi stanje bezbednosti.
 
"Prva stvar koju moramo da uradimo je da promenimo pogled. Odgovornost za stanje bezbednosti mora biti i politička, na prvom mestu Vlade Republike Srbije, kao i stručna, uključujući ministarstva i Agenciju za bezbednost saobraćaja", dodaje Velić za Danas.
 
Postoji aktivna, i postoji pasivna bezbednost saobraćaja.
 
Aktivna bezbednost, kako objašnjava sagovornik Danasa, su sve mere i akcije koje mi preduzimamo da sprečimo saobraćajnu nezgodu.
 
Što se tiče infrastrukture, Velić ističe značaj takozvane održive urbane mobilnosti, koja spada pod aktivnu bezbednost.
 
"Naši putevi i ulice ne ispunjavaju standarde aktivne bezbednosti. Održiva urbana mobilnost je ključ za zaštitu ranjivih učesnika u saobraćaju, poput dece, pešaka, biciklista i starijih osoba", kaže Velić.
 
Prema njegovim rečima, održiva urbana mobilnost je koncept koji nije prepoznat u Srbiji ni među političkom ni stručnom elitom.
Velić ukazuje i na manjkavost sadašnje kaznene politike u saobraćaju.
 
"Kaznena politika u Srbiji je smešna, selektivna i ne deluje preventivno. Ako neko ko je ubio dete na pešačkom prelazu dobije nanogvicu, poruka države je jasna – 'gazite decu'", navodi sagovornik Danasa.
 
On smatra da je neophodno da kaznena politika deluje vaspitno na sve građane i pokaže nultu toleranciju na bahato ponašanje u saobraćaju.
 
Na kraju, Velić podvlači važnost saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja.
 
"Istraživanja pokazuju da bi se broj saobraćajnih nezgoda mogao smanjiti za 20 do 40 odsto ukoliko bi se uveo adekvatan sistem saobraćajnog obrazovanja u školama. Nažalost, kod nas se o tome ne razmišlja dok ne dođe vreme za polaganje vozačkog ispita, a tada je već kasno", zaključuje Velić.
  • Marko

    10.10.2024 07:33
    Za nekoga iz struke
    U mom komentaru lezi i odgovor na Vase pitanje, pitanje je samo da li zelite ili ne zelite da ga vidite i kao vecinu stvari u Srbiji i shodno vecini gradjana Srbije prebacite odgovornost na nekog drugog. Kao sto rekoh u komentaru SNS mrzim iz dna duse te u mom komentaru nema trunke opravdanja za slucajeve koje ste pobrojali, ali... Ako ste radili sa svojom decom nece doziveti da zbog drustva ono pijano pregazi devojku na pesackom prelazu jer se dokazuje (to sto tako nekog nije stigla kazna, to je posledica, ne uzrok, osoba je zgazena pa je zgazena), ako ste radili sa svojim detetom vase dete nece biti "boost" takvom moronu i drutvu i gledati ga kao "facu", ako ste radili sa svojim detetom dete ce znati da nije jedino merilo uspeha imati mclaren i gaziti ljude po gradu bez posledica, ako ste radili sa svojim detetom... a niste! Zato danas i imamo poplavu debila po ulicama, faca je onaj ko ima pare i moze da izbegne svaki problem jer ima veze i poznanstava - u nasem narodu poznatije kao izraz SPOSOBAN COVEK. Da ne duzim mnogo, vi pricate od lecenju posledica, ja pricam o lecenju uzroka, kad do vase price dodje, zivot je vec izgubljen, a ako ste stvarno struka, onda ni ne cudi sto nam je tako kako nam je, vecito bavljenje posledicom, a ne uzrokom.
  • Ovde

    10.10.2024 07:26
    Pomaže
    Samo nezavisno sudstvo! Kada bi ih kažnjavali po zakonu, bez mogućnosti da im se kazne smanje ili preinače više bi ih bilo u zatvoru nego na slobodi.
  • Tja

    10.10.2024 07:24
    Svaku fotelju u institucijama su pajserom osvojili, od direktora do baba sere, da prostite. Neka mi objasne kako da ne bude politički? I šta je sramota i da bude? Oni nama, koji su u politici, govore da je to kao nešto loše? Svaki građanin ima prava i treba da se bavi politikom i da politizuje. To što oni misle da je nešto loše govori samo kakvi su manipulativni gmizavci. Ogade ljudima sve, po....ju se po svemu i onda još to predstavljaju kao nešto što nije u redu. Objasnite zašto onda vi to radite? Vi možete da se bavite? Šta je kvalifikacija, da znate biti ogavni i prljavo raditi? Pa ne mora tako i ne treba tako. Ako vam se valja u blatu majmuni, valjajte se sami, ostavite politiku na miru, nije kriva što ste stoka.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija