
Srbija treća u Evropi po smrtnim ishodima u saobraćaju: Odgovornost mora biti i politička
Prema podacima Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja Srbija je u 2023. godini, sa 76 smrtnih slučajeva bila treća u Evropi po broju poginulih u saobraćaju na milion stanovnika.

Foto: 021.rs
Ispred nas su samo Bugarska (82) i Rumunija (81), piše Danas.
"Trenutno stanje u bezbednosti saobraćaja u Srbiji nije posledica kratkoročnih događaja. Na to su uticale godine sistemskog (ne)rada i propuštenih prilika, prethodnih pet, 10, odnosno 20 godina", ističe Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Nacionalna strategija za bezbednost saobraćaja koja je važila do 2020. godine, predviđala je pad broja poginulih na najviše 365. Međutim, taj cilj nije postignut.
"Od 2020. godine u Republici Srbiji ne uspeva da se uspostavi trend pada broja poginulih u saobraćajnim nezgodama. Ne uspevamo da u ovoj dekadi broj poginulih smanjimo ispod 500 na godišnjem nivou, ako se nastavi ovogodišnji trend, 2024. godine biće više poginulih na putevima nego 2014. godine", upozorava Okanović, dodajući da je situacija alarmantna.
Po njegovom mišljenju, posebno zabrinjava slab odziv političkog vrha na problem saobraćajne bezbednosti.
Kako navodi, na poslednjoj sednici Vladinog tela za koordinaciju poslova bezbednosti saobraćaja, samo jedan ministar je prisustvovao, i to ministar unutrašnjih poslova koji je sazvao sastanak.
"Slab odziv na sednici u trenutku kada broj stradalih, a naročito dece, pokazuje dramatičan porast, govori da izostaje potrebna politička pozornost u toj oblasti", navodi Okanović za Danas.
Kako bi se uspostavio dugoročan trend smanjenja broja poginulih, neophodno je uložiti više u obrazovanje i vaspitanje saobraćajnih učesnika.
"Naši učesnici u saobraćaju (i vozači i pešaci) manje su obrazovani u odnosu na 'kolege' u državama zapadne Evrope. Ulaganje u učenje i obrazovanje je ključna sistemska mera", smatra Okanović.
Dodaje da nacionalna strategija za period 2023-2030. godine predviđa reformu sistema saobraćajnog obrazovanja, ali je, kako kaže, ministarstvo prosvete do sada pokazalo minimalan interes za ovo pitanje.
Naglašava da represivni sistem u saobraćaju, koji se oslanja na kontrole i kažnjavanja, ima svoja ograničenja.
"Nijedna država nema toliko policajaca ili kamera da može kontrolisati svaki metar puta. Neophodno je povećati izvesnost opažanja onih koji ugrožavaju bezbednost saobraćaja, kao i izvesnost kažnjavanja", predlaže Okanović.
Ističe da reforma sistema kontrole zahteva tehnička poboljšanja, ali i efikasniju obradu prekršaja koji bi bili zabeleženi.
Igor Velić, master inženjer saobraćaja iz udruženja Sigurne staze, upozorava da trenutni pristup bezbednosti saobraćaja u Srbiji ne omogućava napredak jer se oslanja na zastareli model odgovornosti.
"U saobraćajnoj nauci postoji nešto što se zove Hedonova matrica. U njoj su definisani glavni faktori koji doprinose nastanku nezgode: čovek, vozilo, put i okolini", objašnjava Velić za Danas.
On dodaje da se trenutni pristup pitanju bezbednosti saobraćaja u Srbiji oslanja na tradicionalni model.
"Kad se desi nezgoda, gleda se samo pravna odgovornost učesnika. Na taj način gubimo širi kontekst, gubimo celokupnu Hedonovu matricu, jer ne sagledavamo sistemsku odgovornost i faktore koji doprinose nezgodama", kaže Velić.
Velić smatra da je ključ u usvajanju savremenog modela bezbednosti saobraćaja, koji se primenjuje u razvijenim zemljama.
"Savremeni koncept ne sagledava samo pravnu odgovornost, već i političku, stručnu i moralnu odgovornost. U razvijenim zemljama saobraćajne nezgode se posmatraju kao sistemski propusti, gde odgovornost ne pada samo na učesnike, već i na kreatore saobraćajne politike", ističe Velić.
On naglašava da Srbija mora da prihvati ovaj savremeni pristup ako želi da unapredi stanje bezbednosti.
"Prva stvar koju moramo da uradimo je da promenimo pogled. Odgovornost za stanje bezbednosti mora biti i politička, na prvom mestu Vlade Republike Srbije, kao i stručna, uključujući ministarstva i Agenciju za bezbednost saobraćaja", dodaje Velić za Danas.
Postoji aktivna, i postoji pasivna bezbednost saobraćaja.
Aktivna bezbednost, kako objašnjava sagovornik Danasa, su sve mere i akcije koje mi preduzimamo da sprečimo saobraćajnu nezgodu.
Što se tiče infrastrukture, Velić ističe značaj takozvane održive urbane mobilnosti, koja spada pod aktivnu bezbednost.
"Naši putevi i ulice ne ispunjavaju standarde aktivne bezbednosti. Održiva urbana mobilnost je ključ za zaštitu ranjivih učesnika u saobraćaju, poput dece, pešaka, biciklista i starijih osoba", kaže Velić.
Prema njegovim rečima, održiva urbana mobilnost je koncept koji nije prepoznat u Srbiji ni među političkom ni stručnom elitom.
Velić ukazuje i na manjkavost sadašnje kaznene politike u saobraćaju.
"Kaznena politika u Srbiji je smešna, selektivna i ne deluje preventivno. Ako neko ko je ubio dete na pešačkom prelazu dobije nanogvicu, poruka države je jasna – 'gazite decu'", navodi sagovornik Danasa.
On smatra da je neophodno da kaznena politika deluje vaspitno na sve građane i pokaže nultu toleranciju na bahato ponašanje u saobraćaju.
Na kraju, Velić podvlači važnost saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja.
"Istraživanja pokazuju da bi se broj saobraćajnih nezgoda mogao smanjiti za 20 do 40 odsto ukoliko bi se uveo adekvatan sistem saobraćajnog obrazovanja u školama. Nažalost, kod nas se o tome ne razmišlja dok ne dođe vreme za polaganje vozačkog ispita, a tada je već kasno", zaključuje Velić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Policija podnela krivičnu prijavu protiv motocikliste: Jurio 200 na sat - nasilnička vožnja
20.04.2025.•
0
Policija je zaustavila i isključila iz saobraćaja P.M. koji je na motoputu Valjevo-Lajkovac vozio motocikl brzinom od 202,2 kilometra na čas, na delu puta gde je ograničenje 80 kilometara na čas.
AMSS: Mali broj vozila na putevima širom Srbije, na granicama nema gužvi
20.04.2025.•
0
Uslovi za vožnju su dobri, a na putevima je veoma slab intezitet saobraćaja što je uobičajeno za Vaskrs, saopštio je danas Auto-moto savez Srbije (AMSS).
Protesti zahvatili veći deo Balkana, pa utihnuli: Studenti u Srbiji najistrajniji u zahtevima
20.04.2025.•
0
Prvih nekoliko meseci ove godine na Balkanu, obeležili su masovni protesti građana i studenata.
Posle Uskrsa pojačan saobraćaj na svim putnim pravcima
20.04.2025.•
0
Javno preduzeće "Putevi Srbije" saopštilo je da se "nakon Vaskrsa očekuje pojačan intenzitet saobraćaja na svim putnim pravcima u zemlji".
Đukanović (SNS): Zatvoriti Pravni fakultet ako je istina da studenti traže izbore
20.04.2025.•
0
Narodni poslanik SNS Vladimir Đukanović smatra da Pravni fakultet u bepgradu "treba zatvoriti" ukoliko je tačno da je studentski plenum izglasao da je "neophodno održati parlamentarne izbore u junu".
Samo pet odsto studenata na onlajn nastavi Medicinskog fakulteta u Nišu
20.04.2025.•
0
Studenti u blokadi Medicinskog fakulteta u Nišu objavili su da je u onlajn nastavi na tom fakultetu učestvovalo "svega pet odsto studenata".
Politika se pridružila Juronjuzu i provladinim medijima u osudi blokade RTS
20.04.2025.•
1
Nakon provladinih medija i saopštenja Juronjuz-a (Euronews) u kojem osuđuju blokadu RTS-a, a od kojeg se drugim saopštenjem ogradila grupa novinara te televizije, blokadu RTS osudio je list Politika.
Zbor radnika RTS: Hitno raspisati konkurs za članove REM
20.04.2025.•
1
Radnici Radio televizije Srbije (RTS) zatražili su, nakon održanog zbora, hitno raspisivanje konkursa za članove Saveta Regulatornog tela za elektronske medije (REM).
Ministar Bratina: Pad RTS-a bio bi državni udar
20.04.2025.•
2
Ministar informisanja i telekomunikacija Boris Bratina kaže da bi trebalo ispitati "sve okolnosti koje blokiranje njihovog funkcionisanja prate", navodeći da bi "pad RTS imao smisao državnog udara".
Doskorašnji predsednik SANU ispred RTS-a: Odnos vlasti prema akademskoj zajednici - autokanibalizam
20.04.2025.•
1
Doskorašnji predsednik Srpske akademije i umetnosti (SANU) Vladimir Kostić nazvao je danas "autokanibalizmom vlasti" njen odnos prema Univerzitetu i akademskoj zajednici.
Ko zapravo blokira RTS?
20.04.2025.•
13
Blokada zgrada RTS u Takovskoj i na Košutnjaku, koju studenti i građani sprovode već šesti dan, odraz je velikog nepoverenja u javni servis, kao i dugogodišnjeg neprofesionalnog i politički pristrasn
Rod pojedinih voćki skoro potpuno propao: Kojih i da li nas očekuje poskupljenje?
20.04.2025.•
2
U Srbiji bi prinosi kajsije, breskve, trešnje, rane sorte višnje i šljive zbog poznih prolećnih mrazeva i niske temperature mogli biti manji od 30 do 90 odsto, a negde čak i do 100 procenata,
DNEVNI KVIZ: 10 pitanja u danu odmora
20.04.2025.•
4
Nadamo se da odmarate, a 021.rs vam donosi dnevni kviz znanja.
"Pozdrav, bavimo se prodajom falš evra i dinara": Preko društvenih mreža trguju lažnim novcem
20.04.2025.•
7
Falsifikatori novca koriste društvene mreže kao što su Instagram i Telegram za prodaju lažnih novčanica ljudima u Srbiji.
VIDEO: Šesti dan blokade RTS-a - studenti i građani ne odstupaju
20.04.2025.•
7
Studenti u blokadi i građani nastavili su da blokiraju zgrade Radio-televizije Srbije (RTS) u Takovskoj ulici i na Košutnjaku.
Kardinal Nemet u poruci na Uskrs: Ne proglašavajmo jedni druge neprijateljima
20.04.2025.•
3
Kardinal Ladislav Nemet poručio je da je potrebno razgovarati, umesto da jedni druge proglašavamo neprijateljima, i pozvao sve da preispitaju svoje delovanje, misli i način govora.
Patrijarh Porfirije u Uskršnjoj poslanici: Duboki nesporazumi su zahvatili našu zemlju
20.04.2025.•
11
Poglavar Srpske pravoslavne crkve patrijarh Porfirije pozvao je "sve aktere društvenog života da, radi dobra i napretka naroda, grade mir, međusobno poštovanje i dijalog".
Vulina nema u novoj vladi: Vučićevo umiljavanje EU?
20.04.2025.•
18
Aleksandar Vulin, predsednik Pokreta socijalista i donedavni potpredsednik Vlade, neće biti deo novog kabineta u Nemanjinoj na čelu sa Đurom Macutom.
Kada oštetite vozilo zbog rupe na putu: Ko treba da nadoknadi štetu?
20.04.2025.•
7
Opasnosti koje vrebaju na putevima su brojne, a vozači najčešće strepe od drugih učesnika u saobraćaju. Međutim, postoje i one prepreke koje ne zavise od ljudskog faktora, a mogu biti i fatalne.
Vlada Srbije nabavila novi avion - ovo su detalji koji su poznati
20.04.2025.•
36
Poslovni avion Falkon 6X nova je letelica u vlasništvu avio-službe Vlade Srbije.
Hristos vaskrse i srećan Uskrs: Ove godine ovaj praznik istog dana proslavljaju svi hrišćani
20.04.2025.•
3
Osim pravoslavnih vernika, Uskrs ove godine istog dana proslavljaju i ostali hrišćani.
Komentari 30
Marko
Ovde
Tja
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar