Novosadski biciklisti: E-trotineti da budu regulisani kao bicikli, ali postoje neke dileme
Najava regulisanja položaja električnih trotineta u zakonu donosi sa sobom pitanje - da li vozači električnih trotineta treba da se ponašaju kao biciklisti?
Foto: 021.rs
Ovo je glavno polazište pitanja uvođenja električnih trotineta u izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, ali nije jedino. Tu je i pitanje bezbednosti onih koji se e-trotinetima služe, odnosno na koji način treba da budu obeleženi.
Javnost je do sada saznala da je plan nadležnih definisanje e-trotineta kao lakog prevoznog sredstva koje će, u slučaju da se kreće brzinom do 25 kilometara na čas, služiti istom infrastrukturom i saobraćajnim pravilima kao biciklisti.
Postoji ideja da vozači električnih trotineta budu u obavezi da nose svetloodbojni prsluk kad su na trotoaru, a budući da će biti definisani uslovi kad će moći da se kreću površinama prevashodno namenjenim pešacima.
Šta o svemu ovome misle biciklisti?
Predstavnici Biciklističke unije Srbije, koju čine lokalne inicijative iz Novog Sada, Beograda, Loznice, Sremske Mitrovice, Bora i Smedereva, od početka su uključeni u diskusiju o izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja. Kako za 021.rs kaže Marko Trifković iz Novosadske biciklističke inicijative, najsmislenije jeste da se e-trotineti koji se kreću brzinom bicikla regulišu isto kao bicikli, za šta postoji više razloga, ali postoje i neke dileme.
Pre svega, navodi Trifković, tu bi trebalo da bude namera nadležnih da se zakon dodatno ne komplikuje jer će to otežati njegovu primenu u praksi, a time i smanjiti bezbednost učesnika u saobraćaju.
"Kad budete radili kampanje i edukacije stanovništva, mnogo ćete lakše na taj način pokriti širu publiku, uz manji utrošak novca. Naša percepcija iz razgovora sa predstavnicima MUP-a je da ovakve izmene zakona zapravo otvaraju mnoga nova pitanja umesto da neka ključna rešavaju, pa se tako postavlja pitanje - ako puštamo trotinet koji može da ide brzinom pešaka na trotoar, zašto tako nešto nije dozvoljeno biciklisti?", pita Trifković.
Dodatno pitanje je stanje biciklističke infrastrukture u Srbiji koju bi, u slučaju da ovakve najave izmena prođu, koristili i vozači električnih trotineta. Srbija, navodi sagovornik 021.rs, nema široko rasprostranjenu biciklističku infrastrukturu i ista nije prilagođena e-trotinetima.
"Tu je i dodatna nejasnoća kako će se sprovoditi zakon, odnosno u kojim situacijama će se trotineti kretati kolovozom, trotoarom i šta će tu biti različito u odnosu na bicikliste. Naročito sporna tema su pomenuti svetloodbojni prsluci - ako pokušavamo da jednoobrazno regulišemo neka pitanja, treba da idemo na ono što je najefikasnije i najbezbednije sa stanovišta upotrebe u saobraćaju, a to su svetla i katadiopteri", smatra Marko Trifković.
Osvetljenje i prateća oprema treba da budu uzeti u obzir i kad govorimo o, recimo, rentiranju vozila. Tako Novi Sad planira uvođenje usluge rentiranja e-trotineta, što sa sobom nosi logistički i higijenski problem distribucije takve opreme.
"Svetloodbojne prsluke, kacige i slično treba imati u vidu ako već, uz mogućnost rentiranja, planiramo neke obaveze", navodi Trifković.
Do sada se govorilo o e-trotinetima koji se kreću brzinom do 25 kilometara na čas, ali se postavlja pitanje onih bržih trotineta, kojih u saobraćaju, u određenom broju, ipak ima. I za njih, kaže naš sagovornik, treba pronaći odgovarajuće rešenje, a najlogičnije je izjednačavanje sa prevoznim sredstvom koje korespondira jačim električnim trotinetima, a to su mopedi.
Sagovornik 021.rs iz Novosadske biciklističke inicijative i Biciklističke unije Srbije napominje da je veliki propust u celoj proceduri neuključivanje stručnjaka pravne struke u izmene zakona.
"Voleli bismo da se uključe i eksperti iz pravne struke, a ne samo iz tehničke, mašinske i saobraćajne jer je bitno da, kad se piše zakon, uzmete u obzir i ljude koji mogu da predvide scenarija, neke očekivane ishode primene zakonskih regulacija. Svakako je dobro što smo konačno svi seli za sto i što razgovaramo o ovoj temi - malo se jeste zakasnilo s ovom temom i tu izgovor ne može da bude čekanje regulacija na evropskom nivou, jer nas ništa ne sprečava da donosimo pravila u svojim okolnostima, a naročito nas ne sprečava da primenjujemo ono što već postoji u zakonu", zaključuje Trifković.
Nova pravila i za bicikliste
Marko Trifković kaže da su na stolu i neka otvorena pitanja u vezi sa modelima električnih bicikala, definisanjem takozvanih "biciklističkih ulica" i obaveznog rastojanja prilikom preticanja u naseljenim mestima, što je dobra vest za bicikliste i njihovu bezbednost u saobraćaju.
Postoje i ideje o dodavanju nekih novina u osvetljenju biciklista, poput reflektujućih materija, ali se biciklisti trude da ukažu na potrebu da se, umesto dodavanja novih obaveza, saobraćajna policija potrudi da kontroliše ono što je zakonom već obavezno.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Srbija staje na 15 minuta u znak sećanja na 15 poginulih u padu nadstrešnice u Novom Sadu
22.11.2024.•
0
Građani su pozvani da danas, u akciji "Zastani Srbijo", u 11.52h stanu na 15 minuta i time odaju poštu poginulima u pada nadstrešnice na novosadskoj Železničkoj stanici.
Prethodnog dana u Betaniji rođeno 19 beba
22.11.2024.•
0
Prethodnog dana u Betaniji je bilo 18 porođaja, a rođeno je 19 beba.
Opozicija: Novosađani će danas poručiti gradonačelniku da ne može izbeći odgovornost
22.11.2024.•
18
Novosadska opozicija koja učestvuje u radu Skupštine grada pozvala je građane da se danas, 22. novembra, u 11.52 časova, pridruže akciji i zastanu na 15 minuta.
Odavanje počasti poginulima u padu nadstrešnice u petak u kampusu Univerziteta
21.11.2024.•
3
Grupa nastavnika i saradnika Filozofskog fakulteta pozvala je zaposlene i studente Novosadskog univerziteta da se pridruže akciji "Zastani, Srbijo!".
Majka nastradale u Novom Sadu: Hapšenja ne bi bilo da nije bilo protesta
21.11.2024.•
35
Zorica Ruman, majka Anđele Ruman iz Stare Pazove, devojke koja je poginula u nesreći u Novom Sadu, kaže da možda niko od odgovornih ne bi bio uhapšen da nije bilo pritiska javnosti.
Tužilaštvo za organizovani kriminal: Dela osumnjičenih za pad nadstrešnice nisu u našoj nadležnosti
21.11.2024.•
7
Tužilaštvo za organizovani kriminal (TOK) za sada neće postupati u predmetu u slučaju nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Tmuran petak sa susnežicom u Novom Sadu: Radionice za decu, predavanja, koncerti...
21.11.2024.•
0
Petak će biti tmuran i očekuje se susnežica, ali tu su i koncerti, predstave i razne aktivnosti u Novom Sadu da poprave raspoloženje.
Vučić: Nema više ostavki, do hapšenja nije došlo pod pritiskom demonstranata
21.11.2024.•
52
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da više neće biti ostavki i da će nadležni organi "nastaviti da rade svoj posao".
Novaković: Stvari će početi da se rešavaju kada osoba A.V. završi u tužilaštvu zbog korupcije
21.11.2024.•
2
"Suštinski, pala nam je korupcija na glavu", rekao je narodni poslanik i bivši gradonačelnik Novog Sada Borislav Novaković.
Inženjerska komora: Sud časti prikuplja dokumentaciju za utvrđivanje uzroka nesreće u Novom Sadu
21.11.2024.•
3
Inženjerska komora Srbije saopštila je da je njen Sud časti preduzeo radnje u vezi sa prikupljanjem dokumentacije neophodne za utvrđivanje uzroka nesreće u Novom Sadu.
Uhapšena još jedna osoba zbog nesreće na Železničkoj stanici, dok se za jednom traga
21.11.2024.•
10
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu saopštilo je da je još jedna osoba uhapšena danas zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Pogačar: Ukoliko Relja ne bude pušten, tek će onda uslediti blokade svih institucija
21.11.2024.•
6
Opozicija će nakon saslušanja studenta Akademije umetnosti u Novom Sadu Relje Stanojevića odlučiti kako će dalje postupati, rekao je gradski odbornik pokreta Bravo Miran Pogačar.
Brnabić o hapšenju za nesreću: Tužilaštvo podleglo pritiscima ulice i uplašilo se najgorih
21.11.2024.•
44
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić navela je da je Tužilaštvo "podleglo pritiscima ulice".
Advokat traži da se Vučević i Gojković izbrišu iz imenika AKV
21.11.2024.•
23
Advokat Ivan Gunjić zatražio je od Upravnog odbora Advokatske komore Vojvodine da se iz imenika obrišu premijer Srbije Miloš Vučević i premijerka Vojvodine Maja Gojković.
VIDEO: Završena blokada novosadskog suda, o daljim koracima nakon saslušanja Relje Stanojevića
21.11.2024.•
38
Treća šestočasovna blokada zgrade novosadskog suda i tužilaštva završena je nešto pre 14 časova.
Sutra tmurno u Novom Sadu, očekuje se susnežica
21.11.2024.•
0
Petak će biti tmuran i očekuje se susnežica.
Od istrage nesreće u Novom Sadu moglo bi da zavisi i otvaranje poglavlja sa EU
21.11.2024.•
12
Otvaranje poglavlja u pregovorima sa Evropskom unijom moglo bi da zavisi od načina na koji se bude vodila istraga za nesreću u Novom Sadu.
Dačić o blokadi suda u Novom Sadu: Dosta je bilo maltretiranja policije
21.11.2024.•
12
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić izjavio je da je policija danas sve uradila po nalogu tužilaštva i obezbedila dovođenje ljudi koje je tužilastvo tražilo.
Nastavak rasprodaje imovine novosadske firme "Dunav grupa agregati"
21.11.2024.•
1
Oglašena je prva prodaja nepokretne imovine novosadske firme "Dunav grupa agregati" u Zrenjaninu.
VIDEO: Studenti Filozofskog i FPN-a u Beogradu prekinuli nastavu na 15 minuta za žrtve u Novom Sadu
21.11.2024.•
1
U znak solidarnosti sa žrtvama nesreće u Novom Sadu, studenti Filozofskog fakulteta i Fakulteta političkih nauka u Beogradu u 11.52 prekinuli su nastavu na 15 minuta.
U petak bez blokade novosadskog suda: Građani pozvani da se zaustave na 15 minuta
21.11.2024.•
1
U petak, 22. novembra neće biti blokade novosadskog suda, već će oni koji se u 11.52 časa zateknu ispred tog objekta učestvovati u simoboličnoj akciji, saznaje 021.
Komentari 30
Ddd
pajo patak
Mira Kravica
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar