Dom u Veterniku osam godina bez licence: Ne zna se ni kako se troše pare za džeparac štićenika

Dom u Veterniku, s kapacitetom za zbrinjavanje 500 dece, mladih i odraslih sa smetnjama u razvoju, već osmu godinu radi bez licence, a nema ni ispravnu evidenciju svojih štićenika.
Dom u Veterniku osam godina bez licence: Ne zna se ni kako se troše pare za džeparac štićenika
Foto: 021.rs
Osim toga, u ovom domu ne postoji evidencija trošenja novca namenjenog za džeparac pojedinačnih štićenika - ne zna se koliko je novca potrošeno na šta, a u interesu dece, mladih i odraslih koji nemaju sposobnost da brinu sami o sebi, saznaje 021.rs uvidom u novi izveštaj Državne revizorske institucije.
 
Državni revizor je ušao u ovu ustanovu i kontrolisao poslovanje, prihode, rashode i tendere za 2021. i 2022. godinu, ali je usput evidentirao i tekuće probleme koji se ne rešavaju godinama i prisutni su dan-danas.
Zakon o socijalnoj zaštiti je najbitniji akt u ovoj oblasti, koji reguliše poslovanje i Doma u Veterniku. Međutim, činjenica da ministarstvo, na čelu sa ministrom Nikolom Selakovićem, nije u roku donelo podzakonska akta, ne postoje kriterijumi o učešću korisnika u plaćanju usluga socijalne zaštite koju obezbeđuje Republika Srbija, ali ni uslovi za primenu drugih odredbi zakona. U primeni je akt koji je faktički prestao da važi još 2011. godine. 
 
Takođe, prema zakonu, svaka ustanova socijalne zaštite koja pruža usluge smeštaja mora da bude licencirana. Revizor je utvrdio da je Dom Veternik još 2016. godine podneo Ministarstvu za rad zahtev za izdavanje licence, ali ministarstvo do izdavanja ovog izveštaja nije ovom domu izdalo licencu za pružanje usluga socijalne zaštite - te Dom Veternik radi bez licence.
Pomenuti Zakon o socijalnoj zaštiti propisuje i da dom za smeštaj odraslih i starijih ne može da ima kapacitet veći od 100 korisnika za odrasle i starije, odnosno kapacitet veći od 50 korisnika ako zbrinjava decu i mlade. Međutim, uredbom o mreži ustanova socijalne zaštite Dom Veternik ima smeštajni kapacitet za 500 korisnika - 100 za decu i mlade i čak 400 u radnoj jedinici za odrasle, što je daleko iznad propisanih kapaciteta i nije u skladu sa zakonom.
 
Dom u Veterniku nema ni valjan statut budući da Pokrajinska vlada, kao osnivač, nije do danas dala saglasnost ni na jednu verziju statuta, niti je dala bilo kakav odgovor na zahtev Doma Veternik.
 
Još jedan problem u radu ove ustanove je činjenica da nema valjanu evidenciju svojih štićenika, koja je osnov za naplatu troškova za domski smeštaj za decu, omladinu i one koji su stariji od 26 godina, odnosno odrasle. 
 
Revizor je ustanovio da Dom u Veterniku deo svojih odraslih korisnika vodi pod šifrom "deca umereno i teže ometena u razvoju" ili "deca i omladina teško ometena u razvoju", a u skladu s tim je određena i mesečna cena smeštaja. Problem je u tome što su mesečni troškovi smeštaja za ove korisnike iskazani u rešenjima centra za socijalni rad i u mesečnim listinzima ministarstva koji su utvrđeni još u vreme kada su ovi korisnici zapravo bili deca i mladi, a s protokom vremena nisu ažurirani. 
 
Najmanje 166 korisnika starije je od 26 godina, a u evidenciji za naplatu troškova vode se kao deca ili omladina.
 
"Potrebno je da nadležni centri za socijalni rad provere i ažuriraju podatke o starosnoj dobi korisnika kako bi doneta rešenja i utvrđena cena smeštaja bili u skladu sa propisima", poručuje DRI.
 
Još jedna poražavajuća činjenica da je Dom u Veterniku nema evidenciju trošenja sredstava džeparca po korisniku za one koji nemaju mogućnost raspolaganja novcem i u čije ime to čine stručna lica Doma.
 
Izveštaji o utrošenom džeparcu tih korisnika ne sadrže iznos utrošenog novca za godinu za koju se sastavljaju, niti se isti dostavljaju lično starateljima. Prema pravilniku o džeparcu, kad korisnik doma ne može da raspolaže novcem, imenuje se komisija za praćenje raspolaganja novcem korisnika na period od šest meseci i ta komisija stupa u kontakt sa starateljem, obezbeđuje saglasnost na trošenje džeparca i doprema izveštaj starateljima. 
 
"Utvrđeno je da Dom nije uspostavio evidenciju trošenja sredstava džeparca po korisniku, nego po paviljonima, tj. za grupu korisnika smeštenih u jednom paviljonu, kao i da izveštaji o utrošenom džeparcu ne sadrže iznos utrošenih novčanih sredstva za godinu za koju se sastavlja izveštaj. Navedeni izveštaj ne izrađuje se zasebno i ne upućuje se staratelju lično, nego je deo godišnjeg izveštaja o korisniku koji se dostavlja nadležnom centru za socijalni rad i sadrži samo okvirne podatke o vrsti robe (bez količine i vrednosti) koja je nabavljena u toku godine za korisnika iz sredstava džeparca", konstatuju revizori.
 
Izvor ovog problema zapravo je Centar za socijalni rad, koji nije dodelio staratelja svim korisnicima, pa oni nemaju regulisanu evidenciju trošenja džeparca.
 
Revizija je pokazala da je Dom Veternik tokom 2021. i 2022. utrošio najmanje 6,9 miliona dinara mimo raspisivanja tendera i to za nabavku odeće i obuće za zaposlene, te za ugovaranje uređenja dvorišta i servisa opreme.
 
Imali su i tendere u kojima su tražili da ponuđači ispunjavaju kriterijume koji nemaju veze sa poslom zbog kog se raspisuju, a bilo je i sužavanja konkurencije zako što su ponude dostavljali samo određenim firmama. U jednom tenderu iz 2021. godine komisija Doma sklopila je posao sa firmom za koju ne može da dokaže da uopšte ispunjava uslove.
 
Deo prihoda je ostvaren nezakonito jer Dom nije zaključivao ugovore o plaćanju usluge domskog smeštaja sa korisnicima, srodnicima ili trećim licima koji u celosti ili delimično plaćaju cenu smeštaja.
Postoje situacije u kojima je Dom Veternik postupao potpuno u skladu sa zakonom, pa su tako posebnim aktom uredili postupke javnih nabavki, objavili godišnje planove nabavki na svom sajtu, formirali komisije za javne nabavke, "kačili" valjane oglase, a i rashodi za zaposlene isplaćeni su u skladu sa zakonom. Ipak, utvrđeno je da dom na svom sajtu nema ni informator o radu, ni finansijske izveštaje.
 
Sada teče rok od 90 dana, u okviru kod Dom u Veterniku mora Državnoj revizorskoj instituciji da dostavi odazivni izveštaj sa merama ispravljanja utvrđenih nepravilnosti. Izveštaj u celosti dostupan je OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Neko ko zna

    19.03.2024 17:24
    Strucni rad
    Najvece i najbolje plate imaju sestre kursadzije
    Neverovatne face rade ovaj posao i bez blama šišaju sve redom sa licnim dohotkom
  • Džordž

    27.02.2024 17:38
    podobni
    Inspekcije i novinari nisu izlazili iz Doma dok nisu postavili podobne stranačke ličnosti.
  • jedan tata

    30.01.2024 12:08
    drugi put
    izvor:
    Informator-avgust-2020-27082020.docx
    PS za socijalnu politiku
    http://www.socijalnapolitika.vojvodina.gov.rs

    Сектор за социјалну политику
    Инспекцијски надзор над радом установа социјалне заштите и пружалаца услуга социјалне заштите
    Инспекцијске послове обављају:
    Група за инспекцију социјалне заштите:
    Маја Раљић Никић, руководилац Групе - самостални саветник
    контакт телефон: 021/487-43-40
    e-mail::maja.raljic@vojvodina.gov.rs

    Нина Бојић самостални саветник- инспектор социјалне заштите
    контакт телефон: 021/487-43-19
    e-mail:nina.bojic@vojvodina.gov.rs

    Горица Максимовић саветник - инспектор социјалне заштите
    контакт телефон: 021/487-43-40
    e-mail:gorica.maksimovic@vojvodina.gov.rs
    ...
    У вршењу надзора инспектор социјалне заштите овлашћен је да утврђује законитост рада и испуњеност стандарда у складу са законом:
    ...
    У вршењу надзора инспектор социјалне заштите може:

    7.да поднесе кривичну пријаву, пријаву за привредни преступ и захтев за покретање прекршајног поступка ако посумња да је поступањем, односно непоступањем установе социјалне заштите, односно пружаоца услуга социјалне заштите учињено
    кривично дело, привредни преступ или прекршај;
    ...
    strana 37. Informatora:

    Укупан број управних мера у поступцима инспекцијског надзора је био 95, од тога 39 решења о налагању мера,
    52 забрана рада нерегистрованим субјектима и...

    i da tata ponovi: 52 zabrane.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti