Kako su lokalni mediji izveštavali o izborima u Novom Sadu: Građani nisu bili informisani

Vladajuća stranka je tokom predizborne kampanje bila najviše zastupljena u lokalnim medijima, dok je opozicionim koalicijama pristup bio ograničen, čime su bili skoro nevidljivi.
Kako su lokalni mediji izveštavali o izborima u Novom Sadu: Građani nisu bili informisani
Foto: 021.rs
Ovo je zaključak okruglog stola "Novosadski izbori u medijima", koji je organizovala Novosadska novinarska škola (NNŠ) u Radio kafeu, a na kom su predstavljeni i preliminarni rezultati monitoringa izveštavanja medija u kampanji.
 
Na događaju su govorili prof. dr Dubravka Valić Nedeljković, Darija Stjepić i Ivan Subotić iz NNŠ, profesor Fakulteta političkih nauka u penziji Rade Veljanovski, Zoran Gavrilović iz Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) i odgovorni urednik portala 021.rs Zoran Strika.
Koji su preliminarni rezultati istraživanja?
 
Prema prvim rezultatima monitoringa Novosadske novinarske škole, ali i BIRODI-ja, vidljivo je da je najveći prostor u medijima imala upravo vladajuća Srpska napredna stranka, odnosno koalicija okupljena oko ove partije.
 
Znatno manje je opozicija bila prisutna u medijima, pogotovo u mejnstrim medijima na lokalnom i državnom nivou. Prof. dr Dubravka Valić Nedeljković analizirala je Dnevnik u 22 sata Radio-televizije Vojvodine. 
 
"Izveštavanje ovog medija svelo sa na praćenje funkcionerske kampanje, gde su javni funkcioneri otvarali neke zgrade, posećivali gradilišta i slično. Vesti su usitnjene do krajnjih granica, a utisak je da je uredništvo RTV-a sklapalo vesti od onoga što im se dostavi i da tu nije bilo uredničkog odabira informacija", poručila je predsednica Upravnog odbora Novosadske novinarske škole.
Kako je dodala, akcenat kampanje Srpske napredne stranke bio je na zastupljenosti u medijima i na nekoliko spotova koji su se ponavljali, dok poruka i informacija u medijima o ostalim koalicijama skoro da nije ni bilo.
 
"Javni servis nije odgovorio svom zadatku, nije ostvario komunikaciju sa građanima i nije ih kvalitetno informisao o njihovim opcijama. Tokom Dnevnika se najviše pričalo o kampanji u Beogradu, potom u Novom Sadu, a najmanje o izborima u ostalim mestima Vojvodine. Takođe, Miloš Vučević je vodio direktnu kampanju protiv opozicije, uz korišćenje govora mržnje", navodi Valić Nedeljković.
 
Što se tiče izveštavanja lokalnih internet portala tokom kampanje u Novom Sadu, Darija Stjepić navodi da analizirani mediji, sa izuzetkom portala 021.rs i Moj Novi Sad, nisu kvalitetno informisali građane. U monitoring su bili uključeni i NS uživo, Vojvodina uživo, Vojvodina info, Gradske info i Dnevnik.
 
"Analizirani mediji su čak slali kontradiktorne i zbunjujuće poruke. Tokom izveštavanja se često govorilo o bojkotu, iako istog nije bilo u Novom Sadu, a pisalo se i o sukobima unutar opozicije. Većina ovakvih tekstova nije bila potpisana, bez sagovornika i izvora informacija. Targetiranje profesora Filozofskog fakulteta Dinka Gruhonjića je sada prešlo i u kampanju, te su građani mogli da zaključe da je on opozicioni vođa, iako to nije tačno", rekla je ona.
 
Tokom razgovora je posebno istaknuto izveštavanje portala 021.rs o izbornim temama, te je ukazano da je 021.rs bio jedini lokalni medij u kom su se mogli pročitati analitički tekstovi u vezi sa lokalnim izborima.
Pet preliminarnih zaključaka monitoringa:
  • Većina medija nije kritički izveštavala o funkcionerskoj kampanji lokalnih vlasti, već je naprotiv, iznošenjem stava podržavala takve aktivnosti.
  • Četiri od sedam analiziranih medija prekršili su izbornu tišinu, izveštavajući afirmativno o aktivnostima lokalnih funkcionera koji su ujedno i kandidati na aktuelnim izborima.
  • Većina analiziranih medija sprovodila je negativnu kampanju prema opoziciji istovremeno afirmišući i bespogovorno podržavajući sve poteze lokalnih i republičkih vlasti.
  • Objekti negativne kampanje su, pored opozicije, bili i bivši političari, aktivisti, studenti i profesori sa Filozofskog fakulteta, koji predstavljani kao predstavnici opozicije.
  • Tokom izborne kampanje za lokalne medije, većina analiziranih novosadskih medija nije ispunjavala svoju primarnu ulogu – da informiše, već je, nasuprot tome, dezinformisala javnost i dovela je u zabludu u vezi sa tim ko na izborima učestvuje, ko ih bojkotuje, ko su 'vođe' opozicije itd.

Mediji sa nacionalnim frekvencijama, prema istraživanju BIRODI-ja, takođe su mahom imali pozitivne vesti o vladajućoj stranci i malo ili nimalo informacija o kampanji opozicije, odnosno uopšte o njenom postojanju. Sa druge strane, televizija N1 imao je neutralne ili negativne vesti prema vladajućoj stranci, dok je opozicija predstavljena i pozitivno.
 
Kako je rekao Zoran Gavrilović, tematski okvir kampanje Srpske napredne stranke najviše se oslonio na nacionalne teme uopšteno, kao i o Rezoluciji o genocidu u Srebrenici, rat u Ukrajini, dok su lokalne teme skoro najmanje bile zastupljene.
 
"Lokalni izbori u medijima uopšte nisu bili tema tokom predizborne kampanje. Čak su brojne lokalne stanice prenosile mitinge Srpske napredne stranke u gradovima, iako se te teme građana na lokalu i ne tiču", istakao je Gavrilović.
Rade Veljanovski istakao je da mediji, a pre svega javni medijski servisi, građanima nisu uspeli da prenesu osnovne poruke izbora i informacije o tome ko su kandidati, kakve su procedure, kako se glasa, šta je ono što je obećavano ranijih godina, a šta je ispunjeno.
 
"Što se tiče stanja u medijima tokom predizborne kampanje i rada Regulatornog tela za elektronske medije (REM), u Srbiji ne možemo ništa više poboljšati jer ne možemo da donosimo zakone da se poštuju zakoni", istakao je on.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Posmatrac

    12.06.2024 13:43
    Ne znam kako su izvestavali lokalni mediji ali znam kako je izvestavala beogradska POLITIKA. Kao u vreme Slobodana Milosevica, bila je puna hvalospeva za Vucica i SNS ; i prepuna mrznje prema opoziciji i neistomisljenicima.
  • E

    10.06.2024 15:49
    E
    E većini je dobro sa ovim Režimom jer ako je lose nije potrebnija nikakva medijska kampanja!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti