JGSP "Novi Sad" i dalje u milionskom gubitku: Kolika je sposobnost poslovanja?

Javno gradsko saobraćajno preduzeće "Novi Sad" je prošlu godinu završilo u minusu za više od 347,5 miliona dinara.
JGSP "Novi Sad" i dalje u milionskom gubitku: Kolika je sposobnost poslovanja?
Foto: 021.rs
Kako se može videti iz Izveštaja o realizaciji programa poslovanja ovog javnog preduzeća, koji će se pred odbornicima Skupštine grada naći u petak, 27. septembra, nepokriveni gubitak iz prethodnih godina je sada skoro 1,5 milijardi dinara.
 
Nezavisni revizor, čiji je izveštaj priložen u istom dokumentu skupštinskog materijala, naveo je da postoji sumnja kada je reč o ovom rezultatu.
"Navedeno ukazuje na postojanje značajnih neizvesnosti koje bi mogle dovesti u sumnju sposobnost preduzeća da nastavi poslovanje po načelu stalnosti pravnog lica. Naše mišljenje nije modifikovano u pogledu ovog pitanja", naveo je revizor.
 
Kako piše u izveštaju koji je priložio JGSP "Novi Sad", preduzeće je u 2023. godini ostvarilo ukupan prihod od više od 4,7 milijardi, što je za procenat manje od planiranog. Ipak, prihod je i dalje znatno manji od ostvarenih rashoda, te se i u prošloj godini ovo preduzeće našlo u gubitku.
Dodaje se da je najveći problem u otežanju uslova poslovanja izazvalo poskupljenje pogonskog goriva, ulja, maziva, rezervnih delova, održavanje i transport gotovih proizvoda.
 
"U 2023. intenzivno se radilo na povećanju prihoda putem uvođenja sistema elektronske naplate voznih karata, koji putnicima znatno olakšava kupovinu karte i utiče na smanjenje broja putnika koji koriste javni prevoz bez kupljene karte. Pokrenuta je i promotivna kampanja, odrađena analiza rentabilnosti svih linija GSP, pojačana kontrola putnika i bolovanja zaposlenih", navodi se u izveštaju.
 
Ističe se i da su manji ukupni prihodi preduzeća ostvareni zbog smanjenja broja korisnika usluge prevoza, kao i zbog pada prodatih mesečnih karata za zaposlene za procenat, a đačkih za čak 10 odsto u odnosu na 2022. godinu.
 
"Zbog toga su tokom godine odobrene tekuće subvencije iz budžeta grada u iznosu od dve milijarde dinara za obezbeđivanje dela troškova po pređenom kilometru preduzeća. Suma je preneta avansno, a na osnovu izveštaja od pređenim kilometrima je utvrđeno da su utrošena sva sredstva", dodaje se u dokumentu.
 
Osim tekućih subvencija, preduzeću su odobrene i kapitalne subvencije u iznosu od više od 805 miliona dinara, čije je realizacija izvršena za manje od milion. Najveći deo je prošle godine potrošen na nabavku 10 električnih autobusa i infrastrukture za punjenje autobusa, a manji deo za prvu fazu rekonstrukcije vodovodne mreže za bušenje novog bunara u okviru preduzeća.
 
Prihod od prodaje usluga je JGSP ostvario po cenama koje se nisu menjale u izveštajnom periodu i sa ukupno 1.291 radnikom.
 
U izveštaju se navodi da je ovo preduzeće tokom 2023. godine raspolagalo sa 275 autobusa i to 204 solo, 61 zglobnih i 10 autobusa manjeg kapaciteta. Tokom te godine je ovaj prevoznik vozio oko 58 miliona putnika u gradskom, prigradskom i međumesnom saobraćaju.
Podsetimo i da je Državna revizorska institucija u svojoj reviziji izveštaja za 2022. i 2023. godinu ustanovila da je JGSP "Novi Sad" plaćalo konsultantske usluge, iako već imaju zaposlene u čijem opisu radnog mesta je da taj posao obavljaju.
 
Osim toga, novosadsko preduzeće kojim rukovodi Ivan Radojičić je u posmatranom periodu ove ugovore sklapalo preko nabavki na koje se zakon ne primenjuje. To je činilo tako što je planiralo cenu od 999.000 dinara, odnosno tačno do praga na koji se Zakon o javnim nabavkama ne primenjuje.
 
GSP je u 2022. i 2023. godini nabavljao i usluge pružanja stručne pomoći koja se odnosi na održavanje softvera i sistema elektronske naplate u iznosu od 9,2 miliona dinara bez primene Zakona o javnim nabavkama, a da nisu postojali razlozi za takve postupke. Ukupan iznos utrošen na ove usluge je 6,8 miliona bez PDV-a.
 
Firma sa kojom su u ovom slučaju sklapani ugovori je "Bus Logic". Reč je o istoj kompaniji koja je i izradila sistem elektronske naplate za novosadsko saobraćajno preduzeće, a koja od 2021. ima još 14 ugovora sa GSP na koje se primenjivao zakon. 
 
Između ostalog, GSP je od ove firme nabavljao beskontaktne plastične karte, uređaje za evidenciju radnog vremena, validatore, uređaje za fiskalizaciju, i drugo. Opširnije o nepravilnostima koje je DRI čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Dje ge vara

    28.09.2024 09:13
    Neškolovani neradnici
    Inžinjeri sa kupljenim diplomama, loši đaci na dobrim radnim mestima,penzioneri koji su postavljeni kao savetnici a ne znaju ni gde su stajališta.Broj neradnika po kancelarijama i neradnika koji ne dolaze na posao a dobijaju platu.Krađa u nabavkama i td.
  • Zoran

    27.09.2024 19:41
    Karte i ostalo
    Uvodjenjem novog sistema drasticno se povecao broj putnika bez karte, kontrola ekstremno retko dolazi, a procenjujem da 70% studenata i ucenika nema mesecnu ili godisnju kartu, ulaze masovno u autobus, niko ni ne pomislja da pridje validatoru, a ovo se odnosi i na druge kategorije putnika. Karta je skupa jer cak i u verziji od 65 rsd podrazumeva samo jednu voznju, o 100 rsd da i ne govorimo. Elekt. novcanik je preskup, ne sme da kosta vise od 50 rsd, a trebalo bi ga periodicno davati besplatno. U Bg za 50 rsd moze se voziti 90 min, mogu se menjati linije po zelji. Intervali polazaka su dugacki, a 40% voznog parka je potpuno zastareo i neodgovarajuci za sadasnje vreme.

  • Klisani

    25.09.2024 20:17
    Biznis trange
    Gde su pare? Kumovi i braca direktora, svi privatne firme, sve poslove dobijaju svi bez skole.... gde bi bile? Direktor bez radnog iskustva, zamak ima na Klisi...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti