
Novosađani, ne morate da čekate u redu ispred EPS-a: Evo šta treba da uradite
Građani ne treba da čekaju u redu ispred Elektroprivrede Srbije (EPS), već da pisano upute svoje primedbe kako bi imali sve dokaze o žalbama.

Foto: 021.rs
Ovo kaže za 021.rs Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva" i ističe da se čekanjem u redu kako bi se dala usmena žalba ništa ne postiže.
"Građani prvo potroše pola dana čekajući u redu i razmišljajući da li će doći na red ili ne, a onda i kada dođu obave neki usmeni razgovor o kom nemaju nikakav trag, neko će ih na šalteru odbiti i to je to. Kada napišu pisanu reklamaciju o tome na šta su se žalili, pa onda imaju pisanu informaciju o tome kakav su odgovor dobili - da li je prihvaćeno ili ne, iz kog razloga ne i slično, oni u skladu sa tim mogu da deluju dalje i u slučaju da se desi neki sudski postupak, oni mogu da dokažu ceo sled događaja i reklamacija", kaže on.
Ističe da EPS treba "zatrpavati" pisanim reklamacijama, tražiti pisane odgovore kao dokaz i da, ukoliko ne odgovore na iste u roku od osam dana, odmah ti prijave tržišnoj inspekciji.
Koji su najčešći problemi?
Novosađani već danima čekaju u dugačkim redovima ispred zgrade EPS-a kako bi mogli da ulože žalbe na račune za struju. Ovo je, međutim, višemesečni problem kako Novosađana tako i građana širom Vojvodine i Srbije.
Dejan Gavrilović iz "Efektive" kaže za 021.rs da se građani žale najviše na uvećane račune.
Prvi i najčešći razlog, kako navodi, jeste da građanima stižu znatno uvećani računi.
"Onima koji u proseku plaćaju oko 6.000 dinara mesečni račun za struju, odjednom stigne račun na kome piše da moraju da plate i do 20.000 dinara. Ne znaju kako, nema objašnjenja, ponašali su se isto kao i prethodnih meseci, ali je odjednom stigao uvećan račun. Ono što je jedinstveno za sve te slučajeve jeste da je došlo do promene brojila, odnosno da je skinuto staro i da je stavljeno novo, digitalno brojilo. Tada kreću i problemi", kaže sagovornik 021.rs.
Drugi razlog je da je pogrešno očitano brojilo, što građani uspevaju da reše tako što u reklamaciji EPS-u pošalju slikano brojilo koje jasno pokazuje da na brojilu piše da je potrošeno znatno manje kilovata nego što piše na računu.
Treći razlog je, kako navodi, neočitavanje brojila.
"To je bilo poslednjih nekoliko meseci učestalo u Novom Sadu, da građani nisu dobijali račune, da nisu očitavana brojila i onda recimo za dva meseca ne stigne račun i onda u trećem mesecu stigne sve zbirno za sva tri meseca. Onda ih EPS na taj način ubaci u neku višu tarifu koja je i skuplja", kaže Gavrilović.

Šta uraditi?
Zakon o zaštiti potrošača je krovni propis koji se primenjuje u ovakvim situacijama. U njemu piše da je preduzeće, odnosno pružalac usluge od opšteg i ekonomskog interesa, u ovom slučaju EPS, dužan je da ispostavlja račune za period od mesec dana.
"Dakle, obračunski period može da bude 30 dana. Ne može da bude preko toga, ne može u jedan mesec da se zbije potrošnja za tri meseca. To je osnovno", ističe Dejan Gavrilović.
Dodaje i da račun mora da bude takav da pokazuje stvarnu potrošnju.
"Ono što u skladu sa tim potrošači mogu da urade, ako im EPS zbije tri računa u jedan, treba da se pozovu na taj zakon i da traže da im se sva tri računa razbiju na mesečne kako bi platili za svaki mesec posebno i na taj način bi bili u nižoj tarifi i sve to bi ih koštalo jeftinije nego kada im se zbirno ubaci u jedan račun", kaže on.
Sagovornik 021.rs dodaje da, kada je reč o uvećanim računima, građani treba da napišu svoju reklamaciju i da obaveste EPS da, ukoliko ista bude odbijena, da će platiti nesporni deo računa.
"Ukoliko građani znaju koji je prosečan iznos njihovih računa, taj iznos treba i da uplate, a da sporni deo računa ne plaćaju. Onda je obaveza EPS-a da dokaže da je to zapravo nešto što se treba platiti i što je stvarno potrošeno. Ti računi EPS-a nisu sveto pismo, oni moraju da prate dokaz o potrošnji, a ne da građanima izdaju visok račun i da ne znaju kako je taj račun nastao. EPS ne može da isključi struju zbog toga, ako građanin nastavlja da plaća račune ako budu kao i inače", kaže Gavrilović.

Ističe i da EPS ne može da odbije reklamaciju ukoliko nemaju podatke o potrošnji struje.
"Ukoliko nemaju podatke, oni reklamaciju ne mogu ni da odbiju ni da prihvati. Odnosno, ukoliko nemaju, onda to treba da ide na njihovu štetu, ne mogu zbog toga da izmišljaju račune. A upravo to rade", kaže sagovornik 021.rs.
Građani imaju i pravo da se, kada im EPS odbije reklamaciju, upute tržišnoj inspekciji prijavu.
"Tu je problem što tržišna inspekcija takođe državni organ koji uglavnom štiti nezakonite radnje državnih preduzeća. Tako se desi da inspekcija izda na primer prekršajni nalog zato što EPS nije odgovorio u roku ili nije odgovorio na zahtev, ali ih ne kažnjavaju u smislu da ih teraju da izdaju račune za period od 30 dana, da potrošač prati stanje, da ne lupaju cifre i slično. I onda taj problem ostaje nerešiv i EPS ponavlja taj problem iz meseca u mesec", kaže Gavrilović.
Ističe i ključno, a to je da uvek treba pisati reklamaciju.
"U protivnom, otvoriće se Pandorina kutija i EPS će svima moći da nam lupa iznose na računima i nema potrebe da mi imamo brojila uopšte. Dakle, svima mogu da nam odrede po 10, 15, 20.000 mesečno da plaćamo i čemu brojila", kaže on.
EPS i EDS: Prebacivanje dužnosti sa jednog na drugo
Odgovor Elektroprivrede Srbije, kada se neko požali na neočitana brojila, neretko se svodi na to da je ovaj posao dužnost Elektrodistribucije Srbije (EDS) i da to nije njihov reon obaveza.
Ovakvo prebacivanje dužnosti Gavrilović komentariše kao način da se izvuku iz problema i "svale odgovornost na drugu firmu koja nema nikakve veze sa potrošačem".
"Mi dobijamo račune za struju od EPS-a, na tom računu piše da se reklamacije ulažu na mejl EPS-a. Dakle, mi imamo ugovorni odnos sa EPS-om. Nas ne zanima kome su oni poverili posao očitavanja brojeva", ističe on.
Dodaje da Zakon o zaštiti potrošača prepoznaje isključivo ugovorni odnos između pružaoca usluge i potrošača.
"To bi bilo kao kada bi neko u nekoj prodavnici tehnike kupio televizor, koji se posle nekog vremena vremena pokvari i kada se žali toj prodavnici, oni mu kažu da se obrate proizvođaču. To potrošača ne zanima", upoređuje Gavrilović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
UŽIVO Novosadski srednjoškolci ispred zgrade Višeg suda i Tužilaštva: "Ko ne skače, taj je ćaci"
26.03.2025.•
15
Novosadski đaci danas, 26. marta organizuju protest "Srednjoškolci uz studente".
Studenti Filozofskog fakulteta u Novom Sadu: Zabrinutost zbog pretnji i napada funkcionera SNS-a
26.03.2025.•
0
Novosadski studenti koji blokiraju Filozofski fakultet osudili su ponašanje Vladimira Popića, za kog tvrde da je u noći između 22. i 23. marta došao u studentski kampus i pretio studentima.
Do kraja nedelje u Novom Sadu tmurno i mokro, a i početkom sledeće sedmice
26.03.2025.•
0
I naredni dani u Novom Sadu biće tmurni, a očekuje se i kiša.
Komšija - sinonim za poverenje, sigurnost, podršku i prijateljstvo
26.03.2025.•
0
Komšija je oduvek sinonim za poverenje, sigurnost, podršku i prijateljstvo.
Ispit za buduće taksiste o poznavanju Novog Sada 14. i 16. aprila
26.03.2025.•
1
Pisani deo ispita za novosadske taksiste održaće se u ponedeljak, 14. aprila u Kongresnom centru Novosadskog sajma, u Hajduk Veljkovoj 11.
Beočin će tri meseca biti bez vode za piće: Od 7. aprila samo tehnička voda
26.03.2025.•
13
Beočin u naredna tri meseca neće imati vodu za piće zbog rekonstrukcije i dogradnje postrojenja za prečišćavanje bunarske vode.
"Srednjoškolci uz studente": Đaci danas protestuju u Novom Sadu
26.03.2025.•
7
Novosadski srednjoškolci organizuju danas, 26. marta, protestnu šetnju u znak podrške studentima u blokadama svojih fakulteta.
Lepe vesti iz Betanije: Za jedan dan u Novom Sadu rođeno 25 beba, među njima dva para blizanaca
26.03.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 25 beba.
Novi studentski protest u četvrtak u Novom Sadu: "Da mi vas nešto pitamo"
25.03.2025.•
19
Novosadski studenti najavili su protest pod nazivom "Da mi vas nešto pitamo" za četvrtak, 27. mart.
Sreda pred Novosađanima: Protest, predstave i još ponešto
25.03.2025.•
0
Sreda je uskoro tu, a na samom početku dana očekuje vas protest u organizaciji srednjoškolaca.
Profesori Univerziteta u Novom Sadu okupili se u kampusu: "Tu smo i ostajemo uz naše studente"
25.03.2025.•
40
Profesori Univerziteta u Novom Sadu okupili su se večeras u kampusu kako bi ponovo pružili podršku studentima i njihovim zahtevima.
Novosadski studenti izneli zahteve nakon napada tokom blokade RTS: Ostavke na RTV i procesuiranje
25.03.2025.•
11
Studenti u blokadi fakulteta u Novom Sadu saopštili su zahteve prema Radio-televiziji Vojvodini (RTV) i Radio-televiziji Srbije (RTS).
Dekani UNS: Borićemo se protiv spornih i nelegitimnih odluka ministarstva i Vlade
25.03.2025.•
14
Više dekana fakulteta Univerziteta u Novom Sadu obavestilo je Ministarstvo prosvete da su angažovali advokate zbog spornih odluka ovog ministarstva.
FOTO, VIDEO Završen skup ispred MUP-a: Studenti poručili - "policija da radi svoj posao pravedno"
25.03.2025.•
41
Studenti koji blokiraju fakultete novosadskog univerziteta protestovali su ispred MUP-a na Bulevaru oslobođenja, a skup su nazvali "Svi za jednoga, jedan za svi".
Novosađani, da li ste u januaru zarađivali skoro 126.000 dinara? Prosečna plata pokazuje da - jeste
25.03.2025.•
76
Novosađani su i u januaru mesecu imali najveću prosečnu platu u Vojvodini - 125.975 bez poreza i doprinosa, što je u odnosu na decembar ipak manje za 2.647 dinara.
VIDEO: Novosadski studenti predaju zahtev za istragu zbog napada na njih tokom blokade Skupštine
25.03.2025.•
11
Studenti u blokadi fakulteta Univerziteta u Novom Sadu će policiji predati Zahtev za pokretanje istrage zbog napada na studente tokom pokušaja blokade Skupštine grada 18. marta.
I narednih dana u Novom Sadu - kiša, kiša, kiša...
25.03.2025.•
0
Naredni dani u Novom Sadu biće tmurni i kišoviti.
Grad tvrdi da skoro sve škole u Novom Sadu rade redovno: Da li je to zaista tako?
25.03.2025.•
46
Gradsko veće za obrazovanje Novog Sada obavestilo je građane da većina škola u Novom Sadu radi radovno.
Detalji o ponudama za radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu i koliko su neki koštali
25.03.2025.•
2
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu objavilo je u svojoj dokumentaciji ugovore koje je Starting zaključio za radove na Železničkoj stanici, ali ne i sve ponude koje su deo ovih ugovora.
Ambulanta za fizikalnu terapiju "Neokinetika" u Novom Sadu: Rešenje za bolna stanja
25.03.2025.•
0
Ambulanta za fizikalnu terapiju "Neokinetika" u Novom Sadu nudi inovativni pristup rešavanju različitih bolnih stanja.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 17 beba
25.03.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 17 beba.
Komentari 34
yokozuna
Inače, kad god sam otišao da se "žalim", dobio sam novi račun umanjen za hiljadarku, bez ikakvog objašnjenja i razuma. Tako da je jasno da se tu ništa ne očitava već se račun bazira na proceni EPS-a (čitaj: sepse) prethodne potrošnje i da li je u prethodnom mesecu bilo toplo ili ne.
Računi više nikad neće biti manji, ovaj udar će "sepsa" izdržati i ljudi će se za par meseci pomiriti s tim da im je struja postala još jedna kirija za sopstveni stan, i tu će sve stati.
Opšti bojkot u vidu neplaćanja se naravno ne može sprovesti, tako da možemo samo da se nadamo da će se sami od sebe urušiti ovakvi porodični/partijski konglomerati i da će mooooožda jednog dana našim unucima u ovoj zemlji biti bolje.
pravnik
Kotlokrpa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar