Novosađani, ne morate da čekate u redu ispred EPS-a: Evo šta treba da uradite
Građani ne treba da čekaju u redu ispred Elektroprivrede Srbije (EPS), već da pisano upute svoje primedbe kako bi imali sve dokaze o žalbama.
Foto: 021.rs
Ovo kaže za 021.rs Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva" i ističe da se čekanjem u redu kako bi se dala usmena žalba ništa ne postiže.
"Građani prvo potroše pola dana čekajući u redu i razmišljajući da li će doći na red ili ne, a onda i kada dođu obave neki usmeni razgovor o kom nemaju nikakav trag, neko će ih na šalteru odbiti i to je to. Kada napišu pisanu reklamaciju o tome na šta su se žalili, pa onda imaju pisanu informaciju o tome kakav su odgovor dobili - da li je prihvaćeno ili ne, iz kog razloga ne i slično, oni u skladu sa tim mogu da deluju dalje i u slučaju da se desi neki sudski postupak, oni mogu da dokažu ceo sled događaja i reklamacija", kaže on.
Ističe da EPS treba "zatrpavati" pisanim reklamacijama, tražiti pisane odgovore kao dokaz i da, ukoliko ne odgovore na iste u roku od osam dana, odmah ti prijave tržišnoj inspekciji.
Koji su najčešći problemi?
Novosađani već danima čekaju u dugačkim redovima ispred zgrade EPS-a kako bi mogli da ulože žalbe na račune za struju. Ovo je, međutim, višemesečni problem kako Novosađana tako i građana širom Vojvodine i Srbije.
Dejan Gavrilović iz "Efektive" kaže za 021.rs da se građani žale najviše na uvećane račune.
Prvi i najčešći razlog, kako navodi, jeste da građanima stižu znatno uvećani računi.
"Onima koji u proseku plaćaju oko 6.000 dinara mesečni račun za struju, odjednom stigne račun na kome piše da moraju da plate i do 20.000 dinara. Ne znaju kako, nema objašnjenja, ponašali su se isto kao i prethodnih meseci, ali je odjednom stigao uvećan račun. Ono što je jedinstveno za sve te slučajeve jeste da je došlo do promene brojila, odnosno da je skinuto staro i da je stavljeno novo, digitalno brojilo. Tada kreću i problemi", kaže sagovornik 021.rs.
Drugi razlog je da je pogrešno očitano brojilo, što građani uspevaju da reše tako što u reklamaciji EPS-u pošalju slikano brojilo koje jasno pokazuje da na brojilu piše da je potrošeno znatno manje kilovata nego što piše na računu.
Treći razlog je, kako navodi, neočitavanje brojila.
"To je bilo poslednjih nekoliko meseci učestalo u Novom Sadu, da građani nisu dobijali račune, da nisu očitavana brojila i onda recimo za dva meseca ne stigne račun i onda u trećem mesecu stigne sve zbirno za sva tri meseca. Onda ih EPS na taj način ubaci u neku višu tarifu koja je i skuplja", kaže Gavrilović.
Šta uraditi?
Zakon o zaštiti potrošača je krovni propis koji se primenjuje u ovakvim situacijama. U njemu piše da je preduzeće, odnosno pružalac usluge od opšteg i ekonomskog interesa, u ovom slučaju EPS, dužan je da ispostavlja račune za period od mesec dana.
"Dakle, obračunski period može da bude 30 dana. Ne može da bude preko toga, ne može u jedan mesec da se zbije potrošnja za tri meseca. To je osnovno", ističe Dejan Gavrilović.
Dodaje i da račun mora da bude takav da pokazuje stvarnu potrošnju.
"Ono što u skladu sa tim potrošači mogu da urade, ako im EPS zbije tri računa u jedan, treba da se pozovu na taj zakon i da traže da im se sva tri računa razbiju na mesečne kako bi platili za svaki mesec posebno i na taj način bi bili u nižoj tarifi i sve to bi ih koštalo jeftinije nego kada im se zbirno ubaci u jedan račun", kaže on.
Sagovornik 021.rs dodaje da, kada je reč o uvećanim računima, građani treba da napišu svoju reklamaciju i da obaveste EPS da, ukoliko ista bude odbijena, da će platiti nesporni deo računa.
"Ukoliko građani znaju koji je prosečan iznos njihovih računa, taj iznos treba i da uplate, a da sporni deo računa ne plaćaju. Onda je obaveza EPS-a da dokaže da je to zapravo nešto što se treba platiti i što je stvarno potrošeno. Ti računi EPS-a nisu sveto pismo, oni moraju da prate dokaz o potrošnji, a ne da građanima izdaju visok račun i da ne znaju kako je taj račun nastao. EPS ne može da isključi struju zbog toga, ako građanin nastavlja da plaća račune ako budu kao i inače", kaže Gavrilović.
Ističe i da EPS ne može da odbije reklamaciju ukoliko nemaju podatke o potrošnji struje.
"Ukoliko nemaju podatke, oni reklamaciju ne mogu ni da odbiju ni da prihvati. Odnosno, ukoliko nemaju, onda to treba da ide na njihovu štetu, ne mogu zbog toga da izmišljaju račune. A upravo to rade", kaže sagovornik 021.rs.
Građani imaju i pravo da se, kada im EPS odbije reklamaciju, upute tržišnoj inspekciji prijavu.
"Tu je problem što tržišna inspekcija takođe državni organ koji uglavnom štiti nezakonite radnje državnih preduzeća. Tako se desi da inspekcija izda na primer prekršajni nalog zato što EPS nije odgovorio u roku ili nije odgovorio na zahtev, ali ih ne kažnjavaju u smislu da ih teraju da izdaju račune za period od 30 dana, da potrošač prati stanje, da ne lupaju cifre i slično. I onda taj problem ostaje nerešiv i EPS ponavlja taj problem iz meseca u mesec", kaže Gavrilović.
Ističe i ključno, a to je da uvek treba pisati reklamaciju.
"U protivnom, otvoriće se Pandorina kutija i EPS će svima moći da nam lupa iznose na računima i nema potrebe da mi imamo brojila uopšte. Dakle, svima mogu da nam odrede po 10, 15, 20.000 mesečno da plaćamo i čemu brojila", kaže on.
EPS i EDS: Prebacivanje dužnosti sa jednog na drugo
Odgovor Elektroprivrede Srbije, kada se neko požali na neočitana brojila, neretko se svodi na to da je ovaj posao dužnost Elektrodistribucije Srbije (EDS) i da to nije njihov reon obaveza.
Ovakvo prebacivanje dužnosti Gavrilović komentariše kao način da se izvuku iz problema i "svale odgovornost na drugu firmu koja nema nikakve veze sa potrošačem".
"Mi dobijamo račune za struju od EPS-a, na tom računu piše da se reklamacije ulažu na mejl EPS-a. Dakle, mi imamo ugovorni odnos sa EPS-om. Nas ne zanima kome su oni poverili posao očitavanja brojeva", ističe on.
Dodaje da Zakon o zaštiti potrošača prepoznaje isključivo ugovorni odnos između pružaoca usluge i potrošača.
"To bi bilo kao kada bi neko u nekoj prodavnici tehnike kupio televizor, koji se posle nekog vremena vremena pokvari i kada se žali toj prodavnici, oni mu kažu da se obrate proizvođaču. To potrošača ne zanima", upoređuje Gavrilović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novosadski novinari pisali Balintu Juhasu: Omogućite nesmetano izveštavanje iz Skupštine Vojvodine
19.12.2024.•
0
Grupa novosadskih novinara, koji već godinama izveštavaju iz Skupštine Vojvodine, obratila se otvorenim pismom predsedniku pokrajinskog parlamenta Balintu Juhasu.
Vesić prebacio sve na saradnike, Tanasković pristala da bude fikus: Izbeći će krivičnu odgovornost?
19.12.2024.•
0
Advokat Ivan Ninić nedavno je objavio dokumentaciju u kojoj se vidi da je bivši ministar Goran Vesić zvaničnom odlukom prebacio na svoje saradnike odgovornost za svaki važniji infrastrukturni projekat
FOTO, VIDEO: Karlovačka gimnazija na kratko bila blokirana, direktor ušao u školu kroz prozor
19.12.2024.•
25
Karlovačka gimnazija jutros je na kratko bila blokirana, lancem je bio zatvoren glavni ulaz.
Infrastruktura železnice objavila dokumentaciju o rekonstrukciji pruge od Novog Sada do Mađarske
19.12.2024.•
5
Rekonstrukcija pruge od Novog Sada do granice s Mađarskom finansijski je neisplativa investicija, ali je ekonomski opravdana.
"Remi" u Betaniji: U Novom Sadu rođeno devet devojčica i isto toliko dečaka
19.12.2024.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 18 beba.
Stručnjaci iz Instituta CIP fotografisali oštećenja na nadstrešnici dan pre tragedije
18.12.2024.•
40
Oštećenja na nadstrešnici železničke stanice u Novom Sadu uočili su stručnjaci iz Saobraćajnog instituta CIP.
Sunčano u četvrtak: Ipak, najniža temperatura nula stepeni
18.12.2024.•
0
Iako neće biti toliko događaja u gradu, veče možete provesti na nekom filmu u bioskopima u Novom Sadu.
Još jedna novosadska škola u blokadi: Đaci "zauzeli" TŠ "Mileva Marić Ajnštajn"
18.12.2024.•
4
Učenici Tehničke škole "Mileva Marić Ajnštajn" pridružili su se blokadama, po ugledu na studente koji blokiraju fakultete.
Ponovo se traži neko da proveri stabilnost Železničke stanice, prvi pokušaj propao
18.12.2024.•
33
JP "Infrastruktura Železnice Srbje" oglasilo je novi pregovarački postupak za izradu Elaborata o oceni stanja konstrukcije objekta stanične zgrade Novi Sad.
Novi incident u Karlovačkoj gimnaziji: Petardama na đake
18.12.2024.•
47
Na đake Karlovačke gimnazije koji protestuju ispred glavnog ulaza u školu oko 17.30 časova bačeno je više petardi.
Savet roditelja Jovine gimnazije ubedljivom većinom podržao đake u blokadi
18.12.2024.•
58
Savet roditelja novosadske Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" ubedljivom većinom izglasao je podršku zahtevima učenika u blokadi.
Dvoje povređenih u padu nadstrešnice stabilno, ali i dalje u teškom stanju
18.12.2024.•
3
Pacijenti povređeni nakon pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu i dalje su u teškom, ali stabilnom zdravstvenom stanju.
Zamenik gradonačelnika Novog Sada o studentskom protestu: Razularena rulja, ne studenti
18.12.2024.•
46
Zamenik gradonačelnika Novog Sada Đurađ Jakšić (SRS) komentarisao je na "Iksu" studentski protest ispred Skupštine APV.
FOTO Đaci Karlovačke gimnazije u mirnom protestu: Solidarno sa studentima i učenicima u blokadama
18.12.2024.•
8
Đaci Karlovačke gimnazije od jutros stoje na glavnom ulazu u školu i održavaju mirni protest podrške studentima i učenicima u blokadama.
Učenici Poljoprivredne škole zasadili breze u znak sećanja na tragično preminule učenice ove škole
18.12.2024.•
9
Vanredna sednica Učeničkog parlamenta Poljoprivredne škole održana je danas, na kojoj su jednoglasno izglasane sve tačke dnevnog reda.
Maturanti Lazine gimnazije pozivaju srednjoškolce da u petak učestvuju u šetnji do kampusa
18.12.2024.•
2
Maturanti Gimnazije "Laza Kostić" pozivaju sve srednje škole da im se pridruže i učestvuju u protestnoj šetnji od Trga slobode do kampusa, koja će se održati u petak, 20. decembra.
GSP o srušenom stajalištu: Srušilo ga putničko vozilo
18.12.2024.•
43
Javno gradsko saobraćajno preduzeće "Novi Sad" navodi da je autobusko stajalište na Bulevaru Evrope srušilo putničko vozilo.
FOTO: Maturanti škole "Bogdan Šuput" sa 15 minuta tišine odali počast žrtvama nesreće na Železničkoj
18.12.2024.•
2
Maturanti Škole za dizajn "Bogdan Šuput" zastali su danas na 15 minuta na raskrsnici kod crkve na Detelinari i u tišini odali počast stradalima u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici.
Poverenik: Ne smem da se izjasnim da li je po zakonu da predsednik pokaže dokumentaciju
18.12.2024.•
17
Poverenik za informacije od javnog značaja Milan Marinović izjavio je da ne može da komentariše da li je po zakonu da predsednik države Aleksandar Vučić pokazuje dokumenta o Železničkoj stanici.
Naredni dani u Novom Sadu: Sunce, kiša, sneg
18.12.2024.•
0
Dani pred nama biće sunčani, oblačni, kišoviti, promenljivo oblačni i na kraju snežni.
VIDEO: Studenti fakulteta "Dr Lazar Vrkatić" protestnom šetnjom podržali kolege u blokadama
18.12.2024.•
9
Studenti fakulteta "Dr Lazar Vrkatić" su u 11.52 časa krenuli u protestnu šetnju od svog fakulteta na Bulevaru oslobođenja ka univerzitetskom kampusu.
Komentari 34
yokozuna
Inače, kad god sam otišao da se "žalim", dobio sam novi račun umanjen za hiljadarku, bez ikakvog objašnjenja i razuma. Tako da je jasno da se tu ništa ne očitava već se račun bazira na proceni EPS-a (čitaj: sepse) prethodne potrošnje i da li je u prethodnom mesecu bilo toplo ili ne.
Računi više nikad neće biti manji, ovaj udar će "sepsa" izdržati i ljudi će se za par meseci pomiriti s tim da im je struja postala još jedna kirija za sopstveni stan, i tu će sve stati.
Opšti bojkot u vidu neplaćanja se naravno ne može sprovesti, tako da možemo samo da se nadamo da će se sami od sebe urušiti ovakvi porodični/partijski konglomerati i da će mooooožda jednog dana našim unucima u ovoj zemlji biti bolje.
pravnik
Kotlokrpa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar