
Novosađani, ne morate da čekate u redu ispred EPS-a: Evo šta treba da uradite
Građani ne treba da čekaju u redu ispred Elektroprivrede Srbije (EPS), već da pisano upute svoje primedbe kako bi imali sve dokaze o žalbama.

Foto: 021.rs
Ovo kaže za 021.rs Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva" i ističe da se čekanjem u redu kako bi se dala usmena žalba ništa ne postiže.
"Građani prvo potroše pola dana čekajući u redu i razmišljajući da li će doći na red ili ne, a onda i kada dođu obave neki usmeni razgovor o kom nemaju nikakav trag, neko će ih na šalteru odbiti i to je to. Kada napišu pisanu reklamaciju o tome na šta su se žalili, pa onda imaju pisanu informaciju o tome kakav su odgovor dobili - da li je prihvaćeno ili ne, iz kog razloga ne i slično, oni u skladu sa tim mogu da deluju dalje i u slučaju da se desi neki sudski postupak, oni mogu da dokažu ceo sled događaja i reklamacija", kaže on.
Ističe da EPS treba "zatrpavati" pisanim reklamacijama, tražiti pisane odgovore kao dokaz i da, ukoliko ne odgovore na iste u roku od osam dana, odmah ti prijave tržišnoj inspekciji.
Koji su najčešći problemi?
Novosađani već danima čekaju u dugačkim redovima ispred zgrade EPS-a kako bi mogli da ulože žalbe na račune za struju. Ovo je, međutim, višemesečni problem kako Novosađana tako i građana širom Vojvodine i Srbije.
Dejan Gavrilović iz "Efektive" kaže za 021.rs da se građani žale najviše na uvećane račune.
Prvi i najčešći razlog, kako navodi, jeste da građanima stižu znatno uvećani računi.
"Onima koji u proseku plaćaju oko 6.000 dinara mesečni račun za struju, odjednom stigne račun na kome piše da moraju da plate i do 20.000 dinara. Ne znaju kako, nema objašnjenja, ponašali su se isto kao i prethodnih meseci, ali je odjednom stigao uvećan račun. Ono što je jedinstveno za sve te slučajeve jeste da je došlo do promene brojila, odnosno da je skinuto staro i da je stavljeno novo, digitalno brojilo. Tada kreću i problemi", kaže sagovornik 021.rs.
Drugi razlog je da je pogrešno očitano brojilo, što građani uspevaju da reše tako što u reklamaciji EPS-u pošalju slikano brojilo koje jasno pokazuje da na brojilu piše da je potrošeno znatno manje kilovata nego što piše na računu.
Treći razlog je, kako navodi, neočitavanje brojila.
"To je bilo poslednjih nekoliko meseci učestalo u Novom Sadu, da građani nisu dobijali račune, da nisu očitavana brojila i onda recimo za dva meseca ne stigne račun i onda u trećem mesecu stigne sve zbirno za sva tri meseca. Onda ih EPS na taj način ubaci u neku višu tarifu koja je i skuplja", kaže Gavrilović.

Šta uraditi?
Zakon o zaštiti potrošača je krovni propis koji se primenjuje u ovakvim situacijama. U njemu piše da je preduzeće, odnosno pružalac usluge od opšteg i ekonomskog interesa, u ovom slučaju EPS, dužan je da ispostavlja račune za period od mesec dana.
"Dakle, obračunski period može da bude 30 dana. Ne može da bude preko toga, ne može u jedan mesec da se zbije potrošnja za tri meseca. To je osnovno", ističe Dejan Gavrilović.
Dodaje i da račun mora da bude takav da pokazuje stvarnu potrošnju.
"Ono što u skladu sa tim potrošači mogu da urade, ako im EPS zbije tri računa u jedan, treba da se pozovu na taj zakon i da traže da im se sva tri računa razbiju na mesečne kako bi platili za svaki mesec posebno i na taj način bi bili u nižoj tarifi i sve to bi ih koštalo jeftinije nego kada im se zbirno ubaci u jedan račun", kaže on.
Sagovornik 021.rs dodaje da, kada je reč o uvećanim računima, građani treba da napišu svoju reklamaciju i da obaveste EPS da, ukoliko ista bude odbijena, da će platiti nesporni deo računa.
"Ukoliko građani znaju koji je prosečan iznos njihovih računa, taj iznos treba i da uplate, a da sporni deo računa ne plaćaju. Onda je obaveza EPS-a da dokaže da je to zapravo nešto što se treba platiti i što je stvarno potrošeno. Ti računi EPS-a nisu sveto pismo, oni moraju da prate dokaz o potrošnji, a ne da građanima izdaju visok račun i da ne znaju kako je taj račun nastao. EPS ne može da isključi struju zbog toga, ako građanin nastavlja da plaća račune ako budu kao i inače", kaže Gavrilović.

Ističe i da EPS ne može da odbije reklamaciju ukoliko nemaju podatke o potrošnji struje.
"Ukoliko nemaju podatke, oni reklamaciju ne mogu ni da odbiju ni da prihvati. Odnosno, ukoliko nemaju, onda to treba da ide na njihovu štetu, ne mogu zbog toga da izmišljaju račune. A upravo to rade", kaže sagovornik 021.rs.
Građani imaju i pravo da se, kada im EPS odbije reklamaciju, upute tržišnoj inspekciji prijavu.
"Tu je problem što tržišna inspekcija takođe državni organ koji uglavnom štiti nezakonite radnje državnih preduzeća. Tako se desi da inspekcija izda na primer prekršajni nalog zato što EPS nije odgovorio u roku ili nije odgovorio na zahtev, ali ih ne kažnjavaju u smislu da ih teraju da izdaju račune za period od 30 dana, da potrošač prati stanje, da ne lupaju cifre i slično. I onda taj problem ostaje nerešiv i EPS ponavlja taj problem iz meseca u mesec", kaže Gavrilović.
Ističe i ključno, a to je da uvek treba pisati reklamaciju.
"U protivnom, otvoriće se Pandorina kutija i EPS će svima moći da nam lupa iznose na računima i nema potrebe da mi imamo brojila uopšte. Dakle, svima mogu da nam odrede po 10, 15, 20.000 mesečno da plaćamo i čemu brojila", kaže on.
EPS i EDS: Prebacivanje dužnosti sa jednog na drugo
Odgovor Elektroprivrede Srbije, kada se neko požali na neočitana brojila, neretko se svodi na to da je ovaj posao dužnost Elektrodistribucije Srbije (EDS) i da to nije njihov reon obaveza.
Ovakvo prebacivanje dužnosti Gavrilović komentariše kao način da se izvuku iz problema i "svale odgovornost na drugu firmu koja nema nikakve veze sa potrošačem".
"Mi dobijamo račune za struju od EPS-a, na tom računu piše da se reklamacije ulažu na mejl EPS-a. Dakle, mi imamo ugovorni odnos sa EPS-om. Nas ne zanima kome su oni poverili posao očitavanja brojeva", ističe on.
Dodaje da Zakon o zaštiti potrošača prepoznaje isključivo ugovorni odnos između pružaoca usluge i potrošača.
"To bi bilo kao kada bi neko u nekoj prodavnici tehnike kupio televizor, koji se posle nekog vremena vremena pokvari i kada se žali toj prodavnici, oni mu kažu da se obrate proizvođaču. To potrošača ne zanima", upoređuje Gavrilović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Preminuo Miroslav Radonjić, teatrolog i nekadašnji upravnik Pozorišta mladih
22.02.2025.•
0
Pozorište mladih se oprostilo od magistra Miroslava Radonjića koji je na čelu ove kulturne ustanove bio od 1973. do 1981. godine.
Udruženje Dunavska sonata obeležilo mesto na kojem je bila kuća Danila Kiša
22.02.2025.•
0
Predstavnici Udruženja građana "Dunavska sonata", simboličnim gestom obeležili su mesto na kojem je živeo pisac Danilo Kiš u Novom Sadu, za vreme Drugog svetskog rata.
Osnovan Građanski pokret Solidarnost, Goran Ješić poručio: Potrebna prelazna vlada eksperata
22.02.2025.•
17
Građanski pokret Solidarnost osnovan je u Novom Sadu, a njegov inicijator Goran Ješić ocenio je da je jedini demokratski izlaz iz sadašnje situacije da se formira prelazna ekspertska vlada.
FOTO, VIDEO: Petrovaradinska tvrđava zasijala za studente
22.02.2025.•
9
Skup podrške studentima održava se na Petrovaradinskoj tvrđavi gde su se okupljeni građani rasporedili blizu bedema i uključili bliceve na mobilnim telefonima kako bi "osvetlili" podršku studentima.
Pastor o Deklaraciji o Vojvodini: Ne podržavamo ništa što se kosi sa istorijskim činjenicama
22.02.2025.•
31
Predsednik SVM Balint Pastor izjavio je da "Savez vojvođanskih Mađara neće glasati ni za jednu deklaraciju o Vojvodini koja se kosi sa istorijskim činjenicama".
UNS osudio provalu u prostorije NDNV-a, zatražili da nadležni što pre kazne provalnike
22.02.2025.•
0
Udruženje novinara Srbije osudilo je provalu u prostorije Nezavisnog društva novinara Vojvodine koje se nalaze u poslovnom centru Spens i zatražilo da nadležni što pre kazne provalnike.
"Vodovod" o situaciji sa vodom u gradu: Nizak nivo podzemnih voda i regeneracija tri bunara
22.02.2025.•
30
Do kraja aprila trebalo bi da bude gotova regeneracija tri bunara čime bi Novi Sad bio spreman za uvećanu potrošnju vode tokom letnjeg perioda, kažu u JKP "Vodovod i kanalizacija".
Roditelji posle skupa u Novom Sadu: Ombudsmanka Ćorić da reaguje ili da se povuče
22.02.2025.•
6
Roditelji učenika novosadskih osnovnih škola su, nakon protestnog okupljanja, uputili otvoreno pismo pokrajinskoj ombudsmanki Dragani Ćorić.
VIDEO Skup solidarnosti sa nastavnicima: "Nemamo prava da odustanemo, da izdamo našu decu"
22.02.2025.•
8
Skup solidarnosti sa nastavnicima koji su izloženi pritiscima zbog podrške studentskim zahtevima održan je kod prostorija Školske uprave.
Vučić o sednici Skupštine Novog Sada: Nadležni će reagovati ako bude bilo incidenata
22.02.2025.•
37
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je, povodom predstojeće sednice Skupštine grada Novog Sada, koja je zakazana za ponedeljak, da će "vlast pokazati trpeljivost i strpljenje".
Prethodnog dana u Betaniji rođena 21 beba
22.02.2025.•
0
Prethodnog dana u novosadskom porodilištu bio je 21 porođaj.
Danas jaka košava
22.02.2025.•
0
U Novom Sadu će u subotu ujutro biti hladno sa mrazem, a tokom dana sunčano i vetrovito sa umerenom i jakom košavom.
Žarko Mićin zvanično predložen za gradonačelnika Novog Sada
21.02.2025.•
25
Odbornik u Skupštini Novog Sada sa liste "Aleksandar Vučić Novi Sad sutra" Žarko Mićin, zvanično je predložen za gradonačelnika Grada Novog Sada, kako je to ranije objavio 021.
FOTO, VIDEO "Svaki petak - izuzetak": Kako je izgledao protest studenata u Novom Sadu
21.02.2025.•
2
Studenti u blokadama svojih fakulteta u po prvi put organizovali protestnu šetnju "Svaki petak - izuzetak".
Indeks ili sendvič? U Novom Sadu to ide jedno uz drugo
21.02.2025.•
14
Tokom decenija indeks sendvič je postao najpopularniji "street food" proizvod u Novom Sadu, ponekad se uzdižući do jedne od znamenitosti grada. Indeks sendvič je, jednostavno rečeno, novosadska stvar.
VIDEO: Pogledajte "Slobodni dnevnik" RTV-a
21.02.2025.•
4
Četvrto izdanje "Slobodnog dnevnika", koji realizuje deo zaposlenih na Radio-televiziji Vojvodine nezadovoljan uređivačkom politikom tog medija, emituje se ispred zgrade Rektorata u Novom Sadu.
VIDEO: Održan sastanak opozicije i direktora "Vodovoda"
21.02.2025.•
28
U "Vodovodu" je održan sastanak opozicije i direktora tog preduzeća Uroša Lončara.
FOTO, VIDEO: Završen protest studenata i profesora
21.02.2025.•
9
Profesori i studenti Univerziteta u Novom Sadu danas su organizovali nekoliko dešavanja.
Pročitajte Đurićevu ostavku: Odluka je izraz dubokog poštovanja prema Novosađanima
21.02.2025.•
50
Odbornici u Skupštini Novog Sada trebalo bi u ponedeljak, 24. februara, da potvrde ostavku gradonačelnika Milana Đurića.
FOTO: Obustavlja se nastava i u Srednjoj školi "Svetozar Miletić"
21.02.2025.•
14
U Srednjoj ekonomskoj školi danas je izglasana obustava nastave.
Komentari 34
yokozuna
Inače, kad god sam otišao da se "žalim", dobio sam novi račun umanjen za hiljadarku, bez ikakvog objašnjenja i razuma. Tako da je jasno da se tu ništa ne očitava već se račun bazira na proceni EPS-a (čitaj: sepse) prethodne potrošnje i da li je u prethodnom mesecu bilo toplo ili ne.
Računi više nikad neće biti manji, ovaj udar će "sepsa" izdržati i ljudi će se za par meseci pomiriti s tim da im je struja postala još jedna kirija za sopstveni stan, i tu će sve stati.
Opšti bojkot u vidu neplaćanja se naravno ne može sprovesti, tako da možemo samo da se nadamo da će se sami od sebe urušiti ovakvi porodični/partijski konglomerati i da će mooooožda jednog dana našim unucima u ovoj zemlji biti bolje.
pravnik
Kotlokrpa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar