Šta sve Kinezi grade u Novom Sadu: Planiraju da buše ispod Petrovaradinske tvrđave i novi most
Kineske kompanije u Srbiji, a samim tim i u Novom Sadu i okolini, ostvaruju svojevrsnu "dominaciju" u infrastrukturnim projektima.
Foto: 021.rs
Prema nedavnim podacima Agencije za privredne registre (APR), kineske firme u državi rade uglavnom u sferama rudarstva i građevine.
U Novom Sadu i okolini, kineske firme rade ili će raditi niz projekata. Tu su izgradnja pešačko-biciklističkog mosta do Petrovaradinske tvrđave i prema Sremskoj Kamenici, Fruškogorski koridor, radili su i izgradnju nadvožnjaka u Temerinskoj, ali i rekonstrukciju Železničke stanice i izgradnju brze pruge Beograd - Novi Sad - Subotica.
Svaki od nabrojanih projekata ima svoju posebnu priču i kontoverze koje nosi sa sobom, a poslednja i najtragičnija jeste pogibija 14 osoba kada je konstrukcija nadstrešnice sa terasom Železničke stanice pala na građane.
Projekat "Brza pruga i Železnička stanica"
Rekonstrukcija Železničke stanice u Novom Sadu i izgradnja brze pruge na relaciji Beograd - Novi Sad - Subotica počela je krajem 2021. godine. Sama stanica je od 2022. više puta svečano otvarana.
Izvođač ovih radova bio je kineski konzorcijum CRIC&CCCC ("China Railway International Co.Ltd" i "China Communications Construction Company Ltd").
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić rekao je početkom jula ove godine, kada je zgrada drugi put svečano otvorena, da je u renoviranje Železničke stanice u Novom Sadu uloženo 65 miliona evra.
Više o tome koliko je i u šta uloženo se ne zna, jer je, kako je pisao 021.rs, ovaj projekat tajna, budući da "kineski partneri" odbijaju da otkriju ugovore "trećim stranama".
Ovo je bila prva rekonstrukcija stanice od 1964. godine, kada je izgrađena. Međutim, vlasti sada tvrde da nadstrešnica koja se obrušila nije bila deo projekta rekonstrukcije.
Tehničku dokumentaciju i projekat rekonstrukcije stanične zgrade radio je Saobraćajni institut CIP.
Projekat "Nadvožnjak"
Isti kineski konzorcijum "China Railway International" i "China Communications Construction Company" radio je i na rekonstrukciji nadvožnjaka u Partizanskoj ulici, u sklopu izgradnje brze pruge, što košta 1,1 milijardu dolara.
Zapravo, ovi radovi bili su deo projekta izgradnje brze pruge Novi Sad - Subotica, koja bi trebalo da bude otvorena do kraja godine.
Prilikom otvaranja Partizanske, sredinom februara 2023. godine, gradonačelnik Milan Đurić rekao je da dugogodišnji problem odvođenja atmosferskih voda rešen i da je sve "dovedeno do perfekcije".
Ulica je tokom izvođenja radova devet meseci bila sve vreme zatvorena za saobraćaj. Rok za izvođenje radova probijen je bez ikakvih obaveštenja nadležnih organa, odnosno "Infrastrukture železnice Srbije" i resornog ministarstva, a izvođači radova nisu snosili nikakve posledice.
Ispostavilo se da, uprkos očekivanjima gradonačelnika Novog Sada Milana Đurića, posao ipak nije urađen kako treba. Ovaj deo grada, ipak, svakom jačom kišom ponovo bila potopljen, a vozila koja se tu nađu zaglavljena.
Projekat "Fruškogorski koridor"
Naziv kompanije "China Road and Bridge Corporation (CRBC)" Novosađanima izuzetno je poznato.
Upravo je ova firma i izvođač radova jednog od najvećih projekata u Vojvodini - "Fruškogorskog koridora", za koji je procenjeno da će koštati oko 600 miliona evra.
Država Srbija se zbog ove investicije početkom 2022. godine zadužila u iznosu većem od 608 miliona američkih dolara kod kineske Eksport-Import banke.
Fruškogorski koridor predstavljen je kao brza saobraćajnica između Novog Sada i Rume, a deo puta prolaziće i ispod same Fruške gore.
Na sve četiri deonice tog koridora planirano je ukupno 14 denivelisanih raskrsnica, dvocevni tunel "Iriški venac" dužine 3,48 kilometra, koji će ujedno biti i najduži tunel u Srbiji.
Takođe, na trasi koridora nalaziće se 46 mostova i 10 nadvožnjaka, a najveći most biće na Dunavu kod Crkve Marija Snežna u Petrovaradinu koji će biti dug oko 1,7 kilometara.
Goran Vesić je izjavio da bi ceo "Fruškogorski koridor" trebalo da bude završen do septembra 2026. godine, osim radova na Bulevaru Evrope.
Projekat "Kineski most"
Iako će most kroz Petrovaradin, u okviru projekta "Fruškogorski koridor" biti jedan od većih na Dunavu, on nije privukao toliku pažnju Novosađana kao što je slučaj sa takozvanim "Kineskim mostom", koji takođe gradi CRBC, a zbog koga je posečena stabla na Ribarcu i Šodrošu i zbog kojeg su građani protestovali.
Ovaj most nalaziće se u nastavku Bulevara Evrope, preko Šodroša, i spojiće Novi Sad sa Sremskom Kamenicom. Prilikom potpisivanja ugovora o gradnji rečeno je da će ovaj posao koštati oko 175,5 miliona evra.
Gradnja je zvanično počela nakon što su izdate građevinske dozvole i radovi prijavljeni, te je i zvaničan rok za završetak radova 20. maj 2027. godine.
Kako se 021.rs uverio uvidom u građevinsku dozvolu, gradnja samog mosta dugog oko 880 metara procenjena je na više od 12,3 milijardi dinara bez PDV-a, što znači više 105 miliona evra. Ukoliko se uračuna i PDV, cena je skoro 15 milijardi dinara, odnosno oko 125 miliona evra.
Pošto se zna da su svi radovi na gradnji takozvanog Kineskog mosta procenjeni na 175,5 miliona evra, kada od te sume oduzmemo cenu samog mosta i troškove pripremnih radova od 2,4 milijarde (20,3 miliona evra) iz ugovora koji je potpisan u januaru vidi se da za troškove gradnje vijadukta ostaje oko 30 miliona evra.
Dodajmo i da se Srbija u oktobru 2023. godine zadužila kod kineske "Export-Import" banke u vrednosti od 149 miliona evra za pokrivanje troškova gradnje mosta, pri čemu će se ostatak do pune cene pokriti sredstvima iz budžeta.
Ipak, iako su radovi zvanično počeli sredinom ove godine, radnici su mesecima pre toga obavljali pripremne radove.
Za to su "Koridori Srbije" još ranije dobili dozvole, mada su prvobitno sve počeli bez dokumenata u junu 2022. godine, a radove su pratili i protesti građana koji su kulminirali sukobima s policijom koja je štitila seču oko 70 stabala.
Ekološki aktivisti i građani su pokušali da spreče da se poseče šuma jer sumnjaju da se to radi kako bi se pripremio teren za "Novi Sad na vodi", jer paralelno pored se u sklopu Brodogradilišta planira gradnja stambenih solitera visine i do 20 spratova. Oni su posebno sporili kako je izrađena studija o proceni uticaja na životnu sredinu mosta jer smatraju da će ugroziti Šodroš i okolinu kao jednu od poslednjih većih zelenih oaza u Novom Sadu.
Projekat "Pešačko-biciklistički most" kod Petrovaradinske tvrđave
Početkom oktobra ove godine su predstavnici srpske vlasti i kineske kompanije "Šandong Haj-spid" potpisali su ugovor o projektovanju i izgradnji pešačko-biciklističkog mosta koji će spojiti kej sa Petrovaradinskom tvrđavom.
Vrednost ovog projekta je 38 miliona evra, odnosno više od 4,4 milijarde dinara, a konstrukciju će projektovati i graditi kineska kompanija.
Prethodno je bilo planirano da Novi Sad u 2024. potroši 40 miliona dinara na posao izgradnje pešačko-biciklističkog mosta i obnovu objekata Petrovaradinske tvrđave sa podgrađem.
Za narednu godinu se planira investicija od skoro 1,2 milijarde dinara, a za 2026. planira se izdvajanje od 980 miliona iz budžeta.
Ovaj most na stubovima "Franca Jozefa" biće dužine 437,6 i širine 12 metara, a projekat uključuje i rekonstrukciju tunela i izgradnju lifta do platoa Petrovaradinske tvrđave.
Foto: UGZI
Izgradnja bi trebalo da počne na proleće 2025. godine, a radovi bi trebalo da budu gotovi 2027. Do tada bi Novosađani već trebalo da koriste dva nova mosta, koja su trenutno u izgradnji - "Fruškogorski" i "Kineski".
Saobraćaj na mostu biće pešački i biciklistički, a fizički odvojen trakom sa posebnim sadržajima.
Dok su pešačka i biciklistička traka predviđene za kretanje, staza između njih će služiti za okupljanje, odmor, sport na otvorenom, izlaganje radova iz ateljea i slično, a planiran je i zeleni pojas. Rasveta na mostu je uglavnom predviđena u parteru, kao led osvetljenje, a pratiće je i dekorativno osvetljenje.
Most će sa petrovaradinske strane imati nastavak u starom železničkom tunelu od 355 metara koji će se rekonstruisati i dobiće staklena vrata. Unutar tunela će biti i pristup ka dva lifta i stepeništa za gornji plato Petrovaradinske tvrđave, kao i dva evakuaciona izlaza.
Projekat "Čista Srbija"
Država je pre nekoliko godina pokrenula projekat "Čista Srbija" koji podrazumeva izgradnju komunalne infrastrukture i postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u lokalnim samoupravama, među kojima je i Novi Sad.
Prva faza počela je 2021. godine potpisivanjem komercijalnog ugovora sa firmom China Road and Bridge Corporation. Za prvu fazu je takođe bio potpisan ugovor o kreditnom aranžmanu u iznosu od 203,4 miliona evra, takođe sa "Bank of China".
Sredinom godine se država kod iste banke zadužila još 183,9 miliona evra za drugu fazi ovog projekta - koji obuhvata izgradnju kanalizacije i postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda. Ukupni troškovi druge faze procenjuju se na 216,4 miliona evra. Novi Sad, inače, i dalje nema prečistač otpadnih voda, ali se ovim projektom planira njegova izgradnja.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Inženjerska komora Srbije: Sastavićemo tim eksperata kako bi se utvrdili uzroci nesreće u Novom Sadu
02.11.2024.•
0
Inženjerska komora Srbije saopštila je da će sastaviti tim eksperata koji će biti na raspolaganju Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i svim nadležnim organima.
UŽIVO BLOG Novosadska tragedija: 14 poginulo, ima životno ugroženih, u 17h okupljanje kod Železničke
02.11.2024.•
121
Sve žrtve tragedije na Železničkoj stanici u Novom Sadu su identifikovane. Naređeno je saslušanje ministra Gorana Vesića. Od danas su u Novom Sadu Dani žalosti.
Predsednica DaNS-a: Mora se proveriti stabilnost cele zgrade Železničke stanice
02.11.2024.•
2
Predsednica Društva arhitekata Novog Sada Ana Ferik Ivanovič kaže da se posle obrušavanja nadstrešnice mora proveriti stabilnost cele zgrade Železničke stanice.
Skup ispred Železničke stanice danas u 17h: "Da podelimo tugu i ujedinimo se u bolu i solidarnosti"
02.11.2024.•
19
Novosadska opozicija pozvala je građane da danas, 2. novembra dođu na skup ispred Železničke stanice.
Centar Srce: Naši volonteri su tu svaki dan
02.11.2024.•
0
Centar Srce saopštio je da su njihovi volonteri dostupni građanima svakog dana od 14 do 23 sata.
Putin izrazio saučešće zbog nastradalih u Novom Sadu
02.11.2024.•
4
Predsednik Ruske Federacije Vladimir Putin izrazio je saučešće zbog tragedije u Novom Sadu.
Na Železničkoj stanici poginuo i naučnik iz Severne Makedonije, radio na BioSens institutu
02.11.2024.•
5
Naučnik sa BioSens instituta Vasko Sazdovski, iz Severne Makedonije, nastradao je u obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice.
Zavod za zaštitu spomenika: Laž da nismo dozvolili sanaciju nadstrešnice, to nije naša nadležnost
02.11.2024.•
14
Nakon što su mediji jutros objavili da nadstrešnica koja se srušila na Železničkoj stanici nije obnovljena, jer nije Zavoda za zaštitu spomenika kulture nije odobrio, ova institucija demantuje navode.
FOTO: Dan nakon tragedije došli da obrću prase u Futogu na otkazanoj Kupusijadi
02.11.2024.•
52
U Danu žalosti, pojedine osobe su odlučile da je važnije da obrnu prase. Portal 021.rs je dobio fotografije na kojima se vide ljudi koji su se okupili na otkazanoj "Kupusijadi".
VIDEO Novosadsko pozitivna: Veliki broj građana daje krv - "podstakla me želja da pomognem"
02.11.2024.•
1
Veliki broj građana okupio se danas ispred Zavoda za transfuziju krvi Vojvodine da bi donirali krv.
Kreni-promeni Novi Sad: Javnost mora hitno da dobije ove odgovore
02.11.2024.•
7
Novosadski ogranak pokreta Kreni-promeni objavio je niz pitanja na koje nadležni moraju pod hitno da daju odgovore.
Učenica Poljoprivredne škole u Futogu jedna od stradalih u nesreći u Novom Sadu
02.11.2024.•
5
Poljoprivredna škola sa domom učenika u Futogu oprostila se na mrežama od svoje učenice Milice Adamović koja je stradala u nesreći kod Železničke stanice u Novom Sadu.
Turkulov: Troje povređenih u nesreći u Novom Sadu životno ugroženi, nema novih preminulih
02.11.2024.•
1
Direktorka Kliničkog centra Vojvodine Vesna Turkulov rekla je da je troje povređenih u jučerašnjoj nesreći u veoma teškom stanju i da su životno ugroženi.
FOTO Železnička stanica iz drugog ugla: Radnici proveravaju trenutno stanje konstrukcije
02.11.2024.•
3
Kamion s korpom s kog radnici proveravaju trenutno stanje Železničke stanice nalazi se na mestu nesreće.
Identifikovane sve žrtve tragedije na Železničkoj stanici
02.11.2024.•
0
Identifikovano je svih 14 žrtava obrušavanja nadstrešnice na Železničkoj stanici, saopštilo je Više javno tužilaštvo u Novom Sadu.
Dačić: I Vesić na spisku od 20 osoba koje će policiji dati izjavu o tragediji u Novom Sadu
02.11.2024.•
14
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić izjavio je danas da će ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić dati izjavu policiji povodom tragedije u Novom Sadu.
Tužilaštvo: Naređeno saslušanje Vesića
02.11.2024.•
52
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu saopštilo je da je naređeno saslušanje najmanje 20 osoba. Među njima je i ministar Goran Vesić.
Grad će obezbediti svu neophodnu pomoć i podršku porodicama nastradalih na Železničkoj stanici
02.11.2024.•
8
Gradsko veće Novog Sada održalo je sednicu na kojoj je doneta odluka da se obezbedi sva neophodna pomoć i podrška porodicama nastradalih padu nadstrešnice na Železničkoj stanici.
Vatrogasac o spasavanju kod Železničke stanice: Pomeranje betonske konstrukcije bilo rizično
02.11.2024.•
2
Nakon urušavanja nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu u kom je poginulo 14 ljudi, a troje povređeno, u akciji spasavanja učestvovalo je 86 vatrogasaca iz cele Srbije.
Šta se sve do sada zna o tragediji na Železničkoj: Neodgovornost plaćena ljudskim životima
02.11.2024.•
3
Četrnaest osoba je poginulo i troje teže povređeno nakon što je nadstrešnica sa staklenom terasom pala sa zgrade Železničke stanice u Novom Sadu.
Komentari 19
Radovi
jaoj
Vox populi
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar