
Poslastice zbog kojih uništavamo planetu: "Svet pistaća je trenutno potpuno presušio"
Pomama za Dubai čokoladom izaziva nestašicu pistaća, dok je opsesija Zapada mačom dovela do pritiska na proizvodnju japanskog čaja u prahu.

Foto: Pixabay (ilustracija)
Pitanja koja se prirodno nameću su zašto nismo u stanju da uživamo u stvarima na održiv način i da li su za to krivi društveni mediji.
Čini se da je rastojanje između faza "novi proizvod postaje viralna senzacija" i "potražnja za proizvodom za tu senzaciju postaje problematična" sve kraće i kraće. Najnoviji krivac, čokolada iz Dubaija, proizvodnu krizu uspeo je da izazove za samo nekoliko nedelja.
U jednom trenutku ljudi su čitali tekstove o tome kako su sastojci za poslasticu koja postaje svetski trend, pistaći, hrskavi kadaif, tahini i mlečna čokolada. Ubrzo potom planetu je obišla informacija da je čokolada iz Dubaija koja je postala popularna zahvaljujući Tik-tok trendu izazvala međunarodnu nestašicu pistaća.
U stvarnosti, putanja od pomame na društvenim medijima do posledica u stvarnom svetu počela je ipak nešto dalje u prošlosti, piše rts.rs.
Originalna Dubai čokolada, koju je napravio "FIX Dessert Chocolatier" i nazvao "Can’t Get Knafeh Of It" (igra reči na engleskom jeziku sa rečju kadaif u okviru fraze "ne možete se zasititi") u znak pažnje na bliskoistočni desert koji je bio inspiracija, lansirana je 2021. godine.
Prva objava u kojoj se hvali ovaj slatkiš od 18 evra po komadu pojavio se na kraju 2023. godine.
Tada je poput lavine, popularnost poslastice počela vrtoglavo da raste, da bi ubrzo izmakla kontroli.
Broj snimaka na Tik-toku rastao je eksponencionalno, prodaja je porasla, a verzije čokolade sa kadaifom i pistaćima počele su da iskaču svuda kao pečurke posle kiše.
Čuveni brend "Lindt" morao je da ograniči prodaju na dve čokoladice po osobi u britanskim supermarketima "Vejtrouz" nakon što je njegova verzija poslastice iz Dubaija razgrabljena nekoliko puta.
Preko noći je čokolada postala od nečega za šta većina ljudi nikada nije čula, do predmeta na listama najboljih proizvoda inspirisanih čokoladom iz Dubaija na tržištu uoči Uskrsa 2025. godine.
Sada smo suočeni sa neizbežnom mračnom stranom ove histerije. Uspeh jedne čokoladice doveo je do globalne nestašice pistaća i odgovarajućeg povećanja njegove cene.
Pistać se uzgaja uglavnom u SAD i Iranu, a zalihe ovih orašastih plodova već su bile manje od uobičajenih zahvaljujući prošlogodišnjoj lošoj žetvi u Americi. Stratosferski uspon Dubai čokolade samo je pogoršao problem.
"Svet pistaća je trenutno potpuno presušio", rekao je za Fajnenšel tajms Džajls Haking, iz kompanije za promet orašastim plodovima CG Hacking, dodajući da su cene porasle sa 7,95 dolara na 10,30 dolara po funti (453,5 grama) za samo godinu dana.
"Nije bilo mnogo zaliha, pa još kada je došla čokolada iz Dubaija, a proizvođači čokolade krenuli da otkupljuju svako jezgro koje im padne u ruke… to znači da će ostatak sveta ostati bez pistaća", objasnio je Haking.
Zeleni prah razdora
To nije jedini primer koji kristalno jasno prikazuje zašto ne možemo svi imati lepe stvari. Još jedan proizvod koji su društveni mediji toliko popularizovali da su izazvali ozbiljnu turbulenciju ponude i potražnje je mača.
Do pre nekoliko godina, za zeleni čaj u prahu nije bilo mnogo upita izvan tradicionalne japanske ceremonije čaja.
Sada, podstaknuta objavama na Instagramu i Tik-toku u kojima se mača koristi za sve - od mlečnog napitka, preko šejkova pa sve do sladoleda u prepoznatljivoj nijansi zelene boje, proizvodnja se skoro utrostručila kako bi zadovoljila potražnju, to jest sa 1.471 tone u 2010. godini porasla je na 4.176 tona u 2023. Ipak, ni to nije dovoljno da zadovolji potrebe.
Novi status mače, delimično izazvan uticajem članova velnes zajednice koji izgleda da svoju konzumaciju hrane i pića određuju podjednako u odnosu na estetiku i na zdravstvene koristi, rezultirao je nestašicom zelenog čaja.
Cene su porasle, oskudica je frustrirala kupce, a mali japanski grad Uji koji je specijalizovan za proizvodnju mače, loše pripremljen na ovu iznenadnu zapadnjačku jagmu, bio je pod velikim pritiskom.
Više od polovine ukupne proizvodnje mače se izvozi, od čega veliki deo na Bliski istok. Prema nedavnom izveštaju Tajmsa, ukoliko se stvari ne budu promenile, čini se da je neizbežno da će praznine popuniti jeftiniji, nekvalitetni kineski proizvodi, stavljajući u rizik japansku maču koja se pravi po recepturi razvijanoj 800 godina.
Pomama za avokadom - masovne krađe i skok cene
Onlajn trendovi imali su direktan uticaj na oflajn svet čak i pre deset godina. Tokom 2015. godine, avokado je postao omiljena stavka za snimanje i deljenje na Instagramu iste godine, a krunisan je kao hrana koja je najviše puta objavljena i na Pinterestu.
Na globalnu nestašicu avokada ukazale su činjenice da su Australijanci plaćali sedam dolara po komadu i da je bio predmet talasa masovnih krađa na Novom Zelandu.
Suočeni sa takvim dokazima, teško nam je da se branimo od optužbi da naša zaluđenost pojedinim ukusima uništava planetu.
Ali ako se fokusiramo na zajednički faktor u svemu ovome, kao što je to slučaj sa mnogim nevoljama savremenog društva, čini se da su i ovde društveni mediji u samom centru Venovog dijagrama.
Niko nije kriv - ni proizvođač "nove viralne stvari", niti osoba koja se u objavama na društvenim medijima bavi njom, niti potrošač koji vidi snimak i želi da isproba predmet najnovijeg trenda.
Tako funkcioniše kapitalizam: potražnja diktira ponudu, ponuda diktira cenu.
Ali lanci snabdevanja jednostavno nisu podešeni za moderan fenomen Tik-tok video-snimaka, niti za slavu preko noći koja dolazi zahvaljujući algoritamskom hiru koji izlaže milione gledalaca određenom proizvodu.
Prava lekciju koja stoji iza čitave ove priče je da koliko god najnovija pomama za hranom i pićem izgledala dobro na vašem fidu, ona prikriva ružnu istinu koja se krije iza: viralnost i održivost jednostavno ne idu ruku pod ruku.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Hrana i piće
FOTO, VIDEO: Francuski poslastičari napravili kolač od jagode dug skoro 122 metra
24.04.2025.•
0
"Naoružani" sa 4.000 jaja i kamionom šećera i slatke pavlake, francuski poslastičari završili su u sredu kolač sa jagodama dug čak 121,8 metara, za koji tvrde da je najduži na svetu.
Dobro je znati: Kako da čuvate uskršnja jaja posle praznika
21.04.2025.•
3
Nakon Uskrsa, ostaci praznične hrane često se vade iz frižidera. Umesto da ih bacate, bilo bi pametno da ih iskoristite narednih dana – uključujući i kuvana jaja.
Globalna potrošnja vina pala na najniži nivo u poslednjih 60 godina
20.04.2025.•
3
Svetska potrošnja vina u 2024. godini pala je na najniži nivo za više od šest decenija, saopštila je Međunarodna organizacija za vinovu lozu i vino (OIV).
Bobičasto voće ne bi trebalo da jedete svaki dan: Ovo su razlozi
20.04.2025.•
1
Bobičasto voće, poput jagoda, borovnica, malina i kupina, zasluženo je jedno od najzdravijih voća koje možemo uključiti u ishranu.
Zbog pomame za Dubai čokoladom - nestašica pistaća u svetu
20.04.2025.•
1
Promocija proizvoda na društvenoj mreži Tiktok je sada dovoljno moćna da utiče na poljoprivrede velikih država, kao što su Sjedinjene Američke Države i Iran.
Mača sve popularnije piće: Da li je zdravija od kafe?
20.04.2025.•
6
Iako je kafa vekovima nezaobilazan jutarnji ritual u gotovo svakom delu sveta, u poslednjih nekoliko godina mača preuzima pažnju ljubitelja zdravog života.
Prestaje proizvodnja Toblerone čokolade koja se pravila 56 godina
20.04.2025.•
6
Švajcarska čokolada Toblerone s tamnom čokoladom u pakovanju od 360 grama se ukida, što je rastužilo one koji vole ovu vrstu slatkiša.
Šta uraditi sa čuvarkućom od prošle godine?
19.04.2025.•
6
Na Veliki petak, tradicionalno se farbaju jaja za Vaskrs, a posebno mesto zauzima prvo ofarbano jaje - uvek crvene boje - koje se naziva čuvarkuća.
Još korisnih saveta: Kako skuvati jaja da ne ispucaju?
18.04.2025.•
1
Ako vam jaja tokom kuvanja redovno pucaju, ne brinite jer uz nekoliko jednostavnih trikova možete ih savršeno skuvati.
Najčešće greške prilikom pravljenja pice kod kuće
13.04.2025.•
3
Pica koju pravite kod kuće možda neće biti identična onoj iz restorana, ali to ne znači da je ne možete učiniti boljom i ukusnijom.
FOTO: Jedna kugla ovog sladoleda košta 7.000 dolara
13.04.2025.•
0
Japanska kompanija za proizvodnju sladoleda prikupila je neke od najređih sastojaka na svetu kako bi napravila sladoled koji košta skoro 7.000 dolara po kugli, dok cela porcija košta 15.000 dolara.
Limun je nastao ukrštanjem dve voćke
13.04.2025.•
1
Limun je namirnica koju gotovo svi koristimo, a najpoznatiji je kao izvor vitamina C.
Mali saveti: Kako da jaja ne puknu dok ih kuvate
13.04.2025.•
0
Verovatno ste se barem jednom susreli s problemom pucanja ljuske jaja tokom kuvanja.
Širataki testenina - rezanci koji skoro da ne sadrže kalorije
06.04.2025.•
0
Ljubitelji testenine znaju da ne smeju da preteruju s unosom testenine ukoliko ne žele da se ugoje previše.
Krompir se može pripremati na razne načine, ali jedan je najzdraviji
06.04.2025.•
2
Krompir je jedno od najpopularnijih povrća na svetu, bogat je vitaminima, vlaknima i mineralima koji su važni za održavanje zdravlja.
VIDEO Veliko uskršnje jaje od čokolade postavljeno u Napulju: Biće prodato za 12.000 evra
06.04.2025.•
0
U čast Napulju, poznata gradska fabrika čokolade "Gay-Odin" predstavila je uskršnje jaje od čokolade u sklopu kulturnog projekta Napoli Millenaria kojim se obeležava 2.500 godina postojanja tog grada.
Rupa na američkoj krofni nije slučajna
30.03.2025.•
2
Američke krofne su jedno od najprepoznatljivijih peciva na svetu. Za razliku od krofni na našim područjima, imaju nešto drugačiji izgled.
Ne preporučuje se pranje sirovih jaja vodom: Ovo je razlog
30.03.2025.•
0
Jaja se smatraju delikatnom namirnicom koja se brzo kvari pa s njima treba rukovati izuzetno pažljivo.
EU će dati nova imena bezalkoholnim vinima da ih učini privlačnijim
30.03.2025.•
2
Evropska komisija želi da bezalkoholnim vinima ili vinima sa niskim procentom alkohola nadene nova imena kako bi ih učinila privlačnijim i poznatijim.
Komentari 1
dule
Ozbiljna cena za cokoladu, a golo g.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar