Mali saveti za bezbednu vožnju: Ovako se pravilno i sigurno sedi u automobilu

Ključ udobne i sigurne vožnje leži u pravilnom položaju sedenja za upravljačem.
Mali saveti za bezbednu vožnju: Ovako se pravilno i sigurno sedi u automobilu
Foto: Pixabay
Znate li šta znači ispružena ruka iznad obruča volana i kako sedeti pravilno da izbegnete povrede od vazdušnog jastuka?
 
Većina vozača misli da pravilno sedi u automobilu, međutim, to obično nije tačno.
Ispravan položaj tela ključan je za udobnu i ujedno sigurnu vožnju. Morate biti u mogućnosti da dodirnete sve kontrole, posebno volan i nožne pedale, ali bez potrebe da se istežete ili pravite neprirodne pokrete kako biste to obavili.
 
Važno je sedeti što uspravnije. Postoje razlozi zašto vozači ne bi trebalo da "leže", a često to praktikuju. Osim što imate dobar pregled i već spomenutu kontrolu nad automobilom, nepravilan položaj sedenja onemogućava sigurnosnom pojasu da sačuva telo u slučaju saobraćajne nezgode da ne klizne ispod njega. Drugi problem može nastati kada telo stremi napred ispod sigurnosnog pojasa, koji se zatim može zakačiti oko vrata vozača. To može uzrokovati davljenje, pogotovo pri intenzivnom kočenju. Zato, ključ sigurnosti je u pravilnom položaju sedenja uz neizostavno korišćenje pojasa.
Takođe, postoji i opšte pravilo kod uzdužnog podešavanja sedišta. Noge nikada ne smeju biti potpuno ispružene, čak ni kad je bilo koja papučica pritisnuta do poda. Noge uvek moraju ostati barem malo savijene u kolenima, inače u slučaju nesreće kosti u zglobovima mogu "probiti" kroz telo kao teleskopska drška na kišobranu.
 
U obzir treba uzeti položaj ruku na volanu. Ispravan način držanja volana je s rukama u položaju "15 do tri". Ovaj položaj omogućuje puno širi raspon manevrisanja volanom. Današnji manji upravljači to olakšavaju svojom veličinom i oblikom. Oni su "odsečeni" na donjoj ili i na gornjoj strani, tako da olakšavaju da ruke držimo pravilno. Takav položaj ruku ima uporište u faktoru sigurnosti, jer ako je vazdušni jastuk aktiviran, on gura ruke u slobodan prostor sa strane.
 
Ipak, vrlo je važno ipak ne sedeti preblizu volana, a time i preblizu vazdušnog jastuka. Idealan položaj tela povezan je s vremenom aktiviranja jastuka, odnosno jastuk ne sme doći u kontakt s telom u trenutku kada se naduvava ili na najtvrđem stepenu naduvanosti, već tačno u trenutku kada počne da se izduvava. U suprotnom, ako nepravilno sedimo, vazdušni jastuk nas može povrediti.
 
Ono što stručnjaci ističu jeste recept za idealnu udaljenost sedišta od upravljača. Leđa i obe lopatice bi trebalo da budu udobno naslonjene na naslon. Kada ispružite ruku preko volana, zglobovi bi trebalo da vam budu na vrhu obruča volana. Zatim, kada obuhvatite volan u navedenom položaju "15 do tri" ruke bi trebalo da budu savijene u laktovima. U isto vreme, morate imati na umu da noge držite dovoljno savijene - to je uvek kompromis, jer telo i proporcije udova nisu kod svih isti. Srećom, u današnjim vozilima i sedište i upravljač se mogu podesiti u više različitih smerova što olakšava pronalazak idealne pozicije tela.
Takođe, vrlo je važno podesiti visinu naslona za glavu. Idealno je da vrh naslona sedišta bude izvučen tako da bude u visini vrha glave vozača i ostalih putnika. Nije važno ako je naslon za glavu malo niži kada je putnik vrlo visok, ali vrh naslona za glavu nikada ne sme biti niži od vrha ušne resice, savetuju stručnjaci za sigurnost.
 
Poslednji aspekt podešavanja sedišta je visina. Ovde se radi o tome da stisnuta šaka treba da stane između temena naše glave i plafona automobila. Ova metoda "merenja" prostora smanjuje mogućnost oštećenja glave, posebno gornjeg dela kičme ako se automobil prevrne.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Slovački alpinista poginuo na Himalajima

Jedan od najboljih slovačkih alpinista Ondrej Huserka (34) poginuo je tokom spuštanja sa 7.234 metra visokog Langtang Lirunga, najvišeg vrha Langtang Himala, podlanca nepalskih Himalaja.