Zašto vam automobil troši više goriva nego inače?

Cene goriva su svakog meseca sve više i više, zbog čega vozači gledaju da smanje potrošnju.
Zašto vam automobil troši više goriva nego inače?
Foto: Pexels
Jedan od načina jeste da otkriju da li do prevelike potrošnje goriva dolazi zbog karakteristika samog vozila, piše revija Hak.
 
Prema Marinu Moravi, tehničkom savetniku u Hrvatskom autoklubu, faktori koji utiču na preveliku potrošnju goriva mogu biti različiti od slučaja do slučaja.
Da li je to stil vožnje, neispravnost vozila koja je usko povezana s potrošnjom goriva, neadekvatno održavanje vozila ili otežani uslovi u kojima se vozilo nalazi?
 
Zbog neispravnih kočionih klešta (čeljusti) ili ručne kočnice, koja u potpunosti neće otpustiti kočionu silu, kočiona sila može ostati prisutna na nekom točku u trenutku pokretanja vozila, a da vozač nije aktivirao kočnicu. Posledice su povećana potrošnja goriva i kočionih obloga.
Neispravna geometrija točkova može da poveća potrošnju goriva i prouzrokuje nepravilno trošenje guma kao i smanjeni pritisak u gumama.
 
Usisni sistemi sa turbo punjačima ili atmosferskim motorima mogu da imaju brojne kvarove. Neki od najčešćih su oštećeni vazdušni vodovi na strani visokog pritiska turbopunjača, što dovodi do curenja komprimovanog vazduha ili uvlačenja sekundarnog vazduha kada su vazdušni vodovi na strani usisnika niskog pritiska oštećeni. Takođe postoji prljavština ili neispravni senzori na usisniku ili nepravilan rad pojedinih aktuatora u usisniku i niz drugih mogućih problema.
 
Neispravan izduvni sistem može da poveća potrošnju goriva zbog loše propustljivosti izduvnih gasova ili propustljivosti izduvnih gasova za okolinu na određenom delu izduvnog sistema gde to nije poželjno. Na primer, to može da se desi na izduvnoj grani motora, pa se sekundarni vazduh uvlači iz okoline, što može loše da utiče na smešu goriva i vazduha jer senzori u izduvnoj cevi utiču na smešu. Takođe, ugradnja neadekvatnih delova u auspuh može uticati na povećanu potrošnju goriva.
 
Sistem za ubrizgavanje goriva takođe može da bude uzrok brojnih problema, od neispravnog snabdevanja gorivom do problema sa pripremom goriva za ubrizgavanje. Istrošene i začepljene brizgaljke mogu loše da utiču na potrošnju goriva, kao i niz drugih delova sistema za ubrizgavanje.
 
Sistem za hlađenje motora može da ima problem sa podizanjem radne temperature motora, a uzrok može da bude neispravan termostat. Nedovoljno hlađeni motor ima veću potrošnju goriva. Neispravan senzor temperature motora takođe može da utiče na povećanu potrošnju goriva zbog netačnih vrednosti za sistem paljenja i ubrizgavanja.
 
Istrošena mehanika motora, nizak stepen kompresije motora, istrošeni vrhovi bregaste osovine, neispravan zazor ventila, razne naslage prljavštine u usisnim kanalima i ventilima i sedištima ventila mogu uticati na potrošnju goriva.
 
Postoji niz faktora koji i dalje mogu da izazovu povećanu potrošnju goriva vozila, a bilo bi dobro da se konsultujete sa servisom o drugim problemima koji mogu da nastanu na vozilu. Pre ozbiljnije analize nastalih problema, trebalo bi da se proveri da li su svi servisni radovi redovno obavljeni, jer i neredovno održavanje može da utiče na potrošnju goriva, pa je preporučljivo promeniti:
 
  •  motorno ulje i filter ulja
  •  filter vazduha motora
  •  filter goriva
  • svećice ili neispravni grejači motora kod dizel motora
  • ulje za automatski menjač
  • postoje i druge neophodne radnje koje proizvođač planira za tu marku i model vozila.
 
Do povećane potrošnje goriva može doći i zbog uslova vožnje.
 
  • stani-kreni vožnja, poput gradske vožnje
  • kratke vožnje do pet kilometara sa vremenskim kašnjenjem do sledećeg startovanja od 3 do 8 sati (uvek hladan motor) mogu povećati potrošnju do 50 odsto od navedenih podataka
  • teški putevi, makadam i brda, loša infrastruktura
  • hladnije okruženje u kome se vozilo nalazi
  • dodatna masa, puno vozilo putnika i prtljaga, plus prikolica
  • povećanje otpora vazduha tokom kretanja vozila zbog krovnih nosača sa kutijama ili biciklima – svi ovi dodaci će povećati potrošnju goriva.
 
Neadekvatan stil vožnje može najviše da utiče na povećanu potrošnju goriva, a kod novijih vozila od pomoći su razne asistencije koje signalizuju kada je idealno promeniti stepen prenosa u odnosu na brzinu vozila i broj obrtaja motora.
 
Generalno, ikone za prelazak na višu ili nižu brzinu pojavljuju se na instrument tabli. Takođe, kod novijih generacija vozila moguće je koristiti Eko dugme, nakon čega se oseća da motor sporije ubrzava i, u zavisnosti od opreme, kada se vozilo zaustavi, može samostalno da ugasi motor startovanjem. Naravno, tu je i ekološka vožnja, kojom možete sami, svojim stilom vožnje, da utičete na potrošnju.
Proizvođačke specifikacije potrošnje goriva za vozilo često je teško postići u praksi prema NEDC ili malo realnijem VLTP ciklusu merenja i obično je dobar rezultat ako odstupimo od njih od 15 do 30 odsto navedene potrošnje.
 
Otvorena vožnja i odlazak na dugo putovanje i potrošnja koju ćete ostvariti najbolji su pokazatelji da li je sa vozilom sve u redu. Ako je potrošnja u proseku koji ste ranije merili, sa vozilom je sve u redu. Ako ne, povećava se verovatnoća problema koji morate da istražite.
  • 8888

    02.08.2024 21:00
    sipamo voda-petrolej, srpski mix....
  • Musa kesedžija

    02.08.2024 14:04
    Sladoled
    Kad su krševi.
  • Jaa

    02.08.2024 11:39
    sipanjem goriva povecavas potrosnju, sto rece onaj: ja uvek za crvenu sipam

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Slovački alpinista poginuo na Himalajima

Jedan od najboljih slovačkih alpinista Ondrej Huserka (34) poginuo je tokom spuštanja sa 7.234 metra visokog Langtang Lirunga, najvišeg vrha Langtang Himala, podlanca nepalskih Himalaja.