
Zašto vozači uglavnom drže jednu ruku na volanu?
Nekada se vozačima prigovaralo što jednom rukom drže volan, a drugu drže na ručnom menjaču.

Foto: Pixabay
Dolaskom automatskih menjača, multimedije u vozilima i sve veće zavisnosti od pametnih telefona, automobili i navike u vožnji su se promenile. Mnogi će reći nagore...
Vožnja vozila zahteva preciznost, kontrolu i sigurnost. Jedan od ključnih aspekata efikasne i sigurne vožnje je način na koji držimo upravljač.
Preporuka za položaj ruku na volanu oduvek je bila držanje po položaju kazaljki na satu, odnosno simulacija kazaljki na vreme 10.10 ili 9.15. Međutim, tehnološki napredak je to promenio pa su navike kod vozača evoluirale na novi nivo, piše Klix.ba.
Klizav kolovoz, loše prijanjanje, brža vožnja, sve to može ugroziti upravljanje i povećati rizik od nesreća. Tehnika držanja volana bi uvek trebalo da bude ista i počinjemo da je učimo još u auto-školi. Međutim, mnogi vozači vremenom razviju loše navike koje mogu ugroziti njihovu i sigurnost drugih u saobraćaju.
Ispravno držanje volana omogućuje bolju upravljivost, brži odgovor u hitnim slučajevima i manje umora na dugim putovanjima. Tu je i veća kontrola nad vozilom, manji umor u rukama i ramenima i smanjeni rizik od povreda u slučaju aktiviranja vazdušnog jastuka.
Dodatno, postoji još jedan prihvaćeni položaj, s kazaljkama na položaju 8.20 sati, posebno povezan sa vožnjim na velikim razdaljinama. To je zato što smanjuje umor, iako smanjuje kontrolu u hitnim manevrima.
Međutim, praksa govori da često držimo samo jednu ruku na upravljaču, a to bi trebalo da izbegavamo, posebno na otvorenim, krivudavim i generalno bržim deonicama. To smanjuje kontrolu nad vozilom i povećava rizik od naglih manevara.
Vožnja s jednom rukom na volanu nije novost, ali je sve učestalija iz nekoliko razloga. Automatski menjač je sve zastupljeniji, a vozači opušteniji. Prema poslednjim podacima, oko 70 odsto novoprodatih vozila u Evropi poseduje automatski menjač. To je delom razumljivo, jer su se preferencije kupaca promenile, a drugačiji su i automobili, jer je sve više hibirda, električnih vozila i generalno svih ostalih koji imaju neki od tipova automatskih menjača.
Uz lošu staru naviku držanja desne ruke na ručnom menjaču, koju bi uz samokritiku bar povremeno vratili na upravljač, došli smo do faze da više nema ni palice (automatskog) menjača. Zato su vozači pronašli novu zanimaciju u vidu držanja telefona.
Vožnja s telefonom u ruci je takođe loša navika. Mimo toga što nemamo drugu ruku na volanu, najčešće nemamo ni oči na kolovozu. Vožnja uz periferni vid sve više donosi nesreća u saobraćaju.
Takođe, novi automobili su delom krivci zašto nemamo punu pažnju na putu i obe ruke na volanu. Multimedijalni sistemi s manjim ili veći ekranima često su jedina adresa za podešavanje klima uređaja, audio sistema, start-stop sistema ili neke druge sekundarne komande. Zato vozač često odluta podešavajući neku od navedenih funkcija, a da pri tome gubi vizuelni kontakt s okolinom i tek jednom rukom drži "kormilo".
Na kraju, nije važno samo kako držite upravljač, već je bitan i celokupni položaj tela u sedištu. To znači da leđa treba da imaju ravan položaj s celom površinom prislonjenom na naslon. Tada će i ruke imati ispravan položaj na upravljaču i vožnja će biti sigurnija, naravno, sve pod uslovom da ne "čačkamo" po nekom od ekrana.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Na današnji dan: Umro Dučić, osnovana SZO, vozovi ponovo krenuli preko mosta u Novom Sadu
07.04.2025.•
0
Pregled važnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 7. april.
Evo šta se dešava sa našim mozgom kada odemo u penziju
06.04.2025.•
1
Izazov je ostati mentalno svež i zdrav tokom velike tranzicije koju donosi odlazak u penziju. Pažljivo planiranje i to pre odlaska je ključno, naglašavaju stručnjaci.
U Japanu će od 2028. u automobilima biti obavezan uređaj za kontrolu pedale gasa
06.04.2025.•
0
U Japanu će od 2028. godine u automobilima biti obavezan sigurnosni uređaj za kontrolu pedale gasa.
Talibani proveravaju tvrdnju Avganistanca da ima 140 godina
06.04.2025.•
0
Talibanske vlasti pokrenule su istragu nakon što je jedan Avganistanac tvrdio da ima 140 godina.
Na današnji dan: Nemačka napala Kraljevinu Jugoslaviju, umrli Davidović, Korvin i Direr
06.04.2025.•
4
Pregled važnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 6. april.
Kimatske promene i poljoprivreda: Evo koje namirnice u budućnosti možda neće biti dostupne
05.04.2025.•
1
Kako suše i ekstremni vremenski uslovi uništavaju useve, tako bi se i posledice globalnog zagrevanja u budućnosti mogle videti čim se otvori frižider.
Poljska želi da se ponovo razmotri ukidanje pomeranja sata, razgovori pred kraj aprila
05.04.2025.•
2
Plan da se ukine pomeranje sata dva puta godišnje u Evropskoj uniji "na ledu" je već godinama.
Na današnji dan: Umrli Kurt Kobejn, Isidora Sekulić i Ginzberg, počele prve moderne Olimpijske igre
05.04.2025.•
0
Pregled važnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 5. april.
Na današnji dan: Rođen Đura Daničić, ubijen Martin Luter King, prvi put ugrađeno veštačko srce
04.04.2025.•
1
Ovo su značajni događaji u svetu i kod nas na današnji dan, 4. april.
Protest pisaca ispred Mete u Londonu protiv upotrebe njihovih dela za razvoj AI
03.04.2025.•
1
Oko 100 britanskih pisaca protestovalo je ispred londonskog sedišta američkog tehnološkog giganta Meta, optužujući ga da krade njihova dela za obuku i razvoj veštačke inteligencije (AI).
VIDEO Švedski grad Vekše bez fosilnih goriva: Kućni organski otpad "sipaju" u gradske autobuse
03.04.2025.•
1
Gradski autobusi i vozila opštinske uprave u švedskom gradu Vekšeu koriste biogorivo proizvedeno od kućnog organskog otpada.
Na današnji dan: Umrla Nadežda Petrović, ubio se Teleki, srušen Most slobode
03.04.2025.•
2
Ovo su značajni događaji u svetu i kod nas na današnji dan, 3. april.
U svetu trenutno rekordnih 3.028 milijardera, Ilon Mask najbogatiji
02.04.2025.•
2
U svetu trenutno postoji više milijardera nego ikada ranije, odnosno njih 3.028, što je 247 milijardera više nego prošle godine.
Na današnji dan: Rođeni Kazanova i Andersen, dolar ozakonjen kao novčana jedinica SAD
02.04.2025.•
0
Pregled važnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 2. april.
VIDEO Zabačeni gradić u Australiji traži doktora: Nudi ogromnu platu i brojne pogodnosti, ali...
01.04.2025.•
2
Gradić Džulija Krik u zabačenom, jedva naseljenom delu Australije, raspisao je konkurs za lekara i nudi mu godišnju platu od gotovo 400.000 evra.
Na današnji dan: Srušen Varadinski most, uhapšen Slobodan Milošević, nesreća u rudniku "Soko"
01.04.2025.•
1
Pregled važnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 1. april.
Na današnji dan: Rođeni Dekart i Bora Stanković, otvorena Ajfelova kula, umro Džesi Ovens
31.03.2025.•
0
Ovo su značajni događaji u svetu i kod nas na današnji dan, 31. mart.
Ovo su zemlje koje imaju najviše nesreća i neodgovornih vozača
30.03.2025.•
2
Nedavna studija otkriva zabrinjavajuće podatke o saobraćaju u Evropskoj uniji, ukazujući na zemlje sa najvišim stopama neodgovornog ponašanja vozača.
Hjundai ide na sud: Nije upozorio kupce da se njegov automobil lako krade
30.03.2025.•
0
Hjundai se suočava sa sudskim procesom zbog optužbi da nije upozorio svoje kupce da bi jedan od njegovih najpopularnijih električnih modela mogao biti ukraden "bez napora za nekoliko sekundi".
Da li je vreme da se prestane sa pomeranjem kazaljki: Članice EU kažu - ne još
30.03.2025.•
6
Izreka kaže da je vreme novac. U Evropskoj uniji vreme je i političko pitanje. Ovo pomeranje kazaljki nije poslednji put iako milioni građana žele da se takva praksa napusti.
Komentari 2
Zare
Zoki
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar