Auto-gas čistiji od ostalih goriva, ali mu država ne ograničava cenu: Akcize uvećane čak 169 odsto

Na spisku cena derivata koje se svakih sedam dana menjaju, već godinu dana izostaje cena auto-gasa ili tečnog naftnog gasa - TNG.
Auto-gas čistiji od ostalih goriva, ali mu država ne ograničava cenu: Akcize uvećane čak 169 odsto
Foto: Pixabay
Iako ona nije ograničena uredbom (kakav je slučaj sa benzinom i dizelom), na ovo ekološko pogonsko gorivo nije smanjivana ni akciza iako je to učinjeno i za benzin i za dizel pre oko godinu dana kada je počeo rat u Ukrajini, piše Politika. Tada su državna zahvatanja na ove derivate umanjena od 10 do 20 odsto, kako bi cene bile niže i u maloprodaji. Ni tada ni sada nikome nije palo na pamet da isto uradi za auto-gas, iako je reč o ekološki čistijem gorivu od ostalih. Zašto?
Ovo pitanje je utoliko logičnije ako se zna da je ekologija, odnosno zaštita životne sredine i smanjenje emisije štetnih gasova, prioritet u energetskom sektoru o čemu svaki dan slušamo sa raznih strana. Ako ništa drugo, treba imati obzira prema vozačima koji su pre 15 ili 20 godina skupo platili ugradnju aparata u svoj automobil da bi vozili na augo-gas. On se tada propagirao i bio upola jeftiniji od benzina i dizela pa su iz okolnih država dolazili i točili ga u Srbiji.
Akcize na auto-gas su danas 24,39 dinara po kilogramu. Kada se tome doda i PDV ukupna zahvatanja države na ovo gorivo iznose 42,5 odsto. Preračunato, državi od 100,48 dinara, koliko sada košta TNG, pripada 42,66 dinara. Istovremeno su akcize na benzin 54,95, na dizel 56,51 dinar (što primera radi znači da od 173,77 dinara koliko je benzin koštao prvog marta državi ide 86,6, a za evrodizel od 193 dinara - 91,54).
 
Podaci Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS) pokazuju da je sve to dovelo do toga da se potrošnja ovog pogonskog goriva s 371.000 tona 2010. godine sroza na 144.000 u prošloj godini
 
Prema statističkim podacima UNKS-a akcize na TNG su od 2011. do 2016. povećane za neverovatnih 169 odsto, na benzin za 17, a na evrodizel 77 procenata.
 
Upitan šta je razlog da su svi zaboravili na prednosti korišćenja TNG-a iako je i jeftiniji i čistiji od ostalih derivata, generalni sekretar UNKS-a Tomislav Milović kaže za Politiku da je reč o lošoj akciznoj politici zemlje čijom promenom jedino može da se popravi situacija i vrati na period od pre dve decenije. 
 
Tada je u Srbiji bilo oko pola miliona registrovanih automobila koji su točili TNG. Naša zemlja je tada bila lider u regionu po potrošnji.  Od kada je promenjena akcizna politika beleži se drastičan pad potrošnje jer su dažbine umnogome opteretile cenu.
 
Prednosti TNG-a nisu samo u ekologiji već i u činjenici da on zamenjuje prirodni gas.
 
"U industriji kada god ima problema s prirodnim gasom uskače TNG i to bez bilo kakvih prethodnih priprema za korišćenje. Dobro je što se na TNG ne odnosi uredba o ograničenju cena, ali nije u redu što se u akciznoj politici ništa ne menja čime bi se stimulisala vožnja na auto-gas. Bugarska je, primera radi, prošle godine svela akcizu na nulu na auto-gas kako bi se povećao broj vozila koja će umesto dizela i benzina da troše TNG", navodi Mićović. 
Dodaje da su ispred UNKS više puta pokušali da reše problem, ali Ministarstvo finansija nema sluha.
 
Smanjenjem akciza na auto-gas snizila bi se i cena u maloprodaji (koja je od uvođenja ovog pogonskog goriva trebalo da bude upola niža od dizela i benzina), što odavno nije slučaj. Osim toga, većom potrošnjom ovog goriva priliv u budžet bio bi viši, pa ostaje logično pitanje kome to ne odgovara.
  • Dejan

    27.03.2023 14:54
    Srb
    A sve pod okriljem ,,akciznih dobara,, ! Ova ekipa upravlja sa narodm sa raznim uredbama,mini zakonima a sa Ustavom se igraju i mlataraju tom svescicom kad treba zabavljati narod u skupstini !
  • Realista

    27.03.2023 14:47
    @gradjaninX:
    Meni je drago ako bar ti znaš šta si hteo da kažeš.
  • kuzman iz karlovaca

    27.03.2023 13:49
    autogasservis
    pre 20 god sam mlad naivan mislio da je to posao buducnosti...
    sada trazim novi posao ,zahvaljujuci "brizi" o ekologiji

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija