
Ko će kupovati kragujevačku "pandu": Da li je cena električne "pande" pogodak ili promašaj?
Kragujevački "fiat grande panda" u električnoj i u hibrid verziji biće među jeftinijima u Evropi, a koštaće najviše 25.000 evra.

Foto: Pixabay (ilustracija)
Stelantis je objavio da će "fiat grande panda" iz Kragujevca koštati najviše 25.000 evra u električnoj, odnosno manje od 19.000 evra u hibridnoj varijanti.
Na proslavi 125. rođendana Fiata u Torinu, generalni direktor Olivije Fransoa poručio je da se u njihovoj kompaniji "povoljna cena automobila nikada ne dovodi u pitanje".
Biznis.rs je dvojici domaćih ekonomista – Ivanu Nikoliću i Dušanu Markoviću – postavio pitanje da li će "naša panda" biti cenovno konkurentna, a njihov zajednički odgovor je da Fiat sigurno ima tržišnu nišu, odnosno kupce na koje će moći da se osloni.
Profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Dušan Marković je, uoči zvaničnog lansiranja novog modela, upozorio da to vozilo pripada klasi "povoljnih" automobila, koji su izloženi najjačoj konkurenciji kineskih proizvođača.
Sada, kada je objavljeno da će potpuno električni model koštati manje od 25.000, a hibridni manje od 19.000 evra, kao da je i sam odahnuo kada je čuo cene po kojima bi trebalo da se prodaju u Evropi.
"Ono što mi još ne znamo je sa kakvim paketom opreme će se automobili nuditi po toj ceni, ali treba imati na umu da, iako ima sličnih kineskih modela koji su jeftiniji, oni nisu imali dobru prođu na evropskom tržištu, što zbog lojalnosti brendu, što zbog razvijenosti servisne mreže i podrške. Kada se donosi odluka o kupovini automobila cena jeste izuzetno važan, ali ne i jedini faktor, jer bi u suprotnom svi kupovali najjeftinije automobile u određenom segmentu", objašnjava Marković.
Iako cene kragujevačkog EV i hibrida možda deluju malo skuplje za srpske uslove, on ističe da je to dobra ponuda za razvijenu Evropu, gde Fiat računa na određenu grupu kupaca – mlade, samce ili parove kojima treba mali auto – mada očekuje oštru tržišnu utakmicu.
"Kineski proizvođači nisu još u potpunosti osvojili taj segment i treba videti kako će se odvijati situacija sa dodatnim carinama na vozila kineskih proizvođača, pa je utoliko Stelantis, odnosno Fiat, reagovao u pravom trenutku i sada ima dobru polaznu poziciju i dobru perspektivu", ocenjuje Marković.
Ivan Nikolić, urednik Makroekonomskih analiza i trendova (MAT), ranije je izračunao da bi pokretanje proizvodnje "pande" u Kragujevcu moglo da doprinese privrednom rastu Srbije sa jednim procentnim poenom.
Reagujući na cene EV i hibridnog modela, Nikolić za Biznis.rs naglašava da korporacija poput Stelantisa svakako ne izlazi "napamet" na tržište i da iza njihove odluke stoje ozbiljne kalkulacije i istraživanja.
"Ono što treba imati na umu je da je cena električnih i hibridnih vozila sama po sebi viša od automobila sa tradicionalnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i gotovo da nema modela evropskog proizvođača čija je cena niža od 22 ili 23 hiljade evra", podseća on i napominje da aktuelni model najveći potencijal za plasman ima upravo u Evropi i to u zemljama Mediterana, gde su inače popularni i traženi automobili tog segmenta.
"Ne može se reći ni da Fiat i Stelantis kasne sa ponudom EV i hibrida – ponuda malih automobila i dalje je ograničena, veći akcenat kod drugih evropskih proizvođača stavljen je na SUV vozila, a sa druge strane, niko za sada nije povoljniji od nove 'pande'", kaže Nikolić.
Njegov zaključak je i da fokus Stelantisa na evropsko tržište ide u korist kragujevačkom modelu jer, kako kaže, mali automobili evropskih proizvođača, ruku na srce, nemaju šta da traže na američkom ili azijskom tržištu u cenovnoj sferi.
U isto vreme, proizvođači na globalnom nivou su se pozatvarali 'u svoja dvorišta' i odrekli su se ekspanzije.
"Za naš model to nije problem, jer se od njega i očekuje da se dobro prodaje u svojoj niši i da nađe put do oko 60.000 kupaca godišnje u Evropi, a ostatak do 100.000 komada na ostalim tržištima, poput 'zaštitnog znaka' te kompanije, modela fiat 500", procenjuje Ivan Nikolić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
NIN: NIS je Rusima samo deo paketa u pregovorima sa SAD, stav Moskve je da to nije "posao" Srbije
22.02.2025.•
34
Stav Moskve je da rešavanje problema poslovanja Naftne industrije Srbije (NIS) nije "posao" Srbije, već prvenstveno stvar pregovora koji treba da se vode na relaciji Rusije i SAD, piše NIN.
Stočarstvo u Srbiji "zlatnog doba": Više od 50.000 goveda izgubljeno u 2022. godini
21.02.2025.•
4
Broj goveda u Srbiji smanjen je skoro za četiri odsto, dok je broj svinja, ovaca i živine u porastu, pokazuju najnoviji podaci Republičkog zavoda za statistiku.
Objavljene nove cene goriva
21.02.2025.•
6
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Banke u subotu gase račune NIS-a: Da li će biti zatvorene pumpe?
21.02.2025.•
33
Banke u Srbiji odredile su subotu, 22. februar, kao dan kada će zatvoriti račune NIS-a i prestati da obavljaju transakcije s tom firmom, piše Nova ekonomija.
Danas bojkot benzinskih pumpi: "Akcize ne bi smele da budu toliko velike"
21.02.2025.•
16
Inicijativa Politički sindikat pozvala je građane da danas ne sipaju gorivo i bojkotuju benzinske pumpe.
Evropski komesar: Reciprocitet carina sa SAD treba da bude od koristi za sve
20.02.2025.•
0
Ako EU ne odbaci princip recipročnih carina koje američki predsednik želi da uvede, onda taj reciprocitet treba da bude od koristi za sve, izjavio je evropski komesar za trgovinu Maroš Šefčovič.
Vučić: Počeo izvoz "fijat pande" iz Kragujevca
20.02.2025.•
15
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je danas počeo izvoz električnih automobila "fijat panda".
Sve veći broj starijih radi i posle penzionisanja: Penzija nedovoljna za život
20.02.2025.•
6
U Srbiji je prosečna penzija znatno ispod polovine prosečne potrošačke korpe, niža je i od minimalne potrošnje.
Gugl će platiti Italiji 326 miliona evra nakon optužbi za utaju poreza
19.02.2025.•
1
Italijanski tužioci danas su saopštili da će obustaviti istragu o utaji poreza protiv kompanije Gugl nakon što je pristala da plati 326 miliona evra u okviru nagodbe.
Veliki pad profita EPS-a
19.02.2025.•
20
Rezultati poslovanja EPS-a u 2024. godini pokazali su nagli pad profitabilnosti - sa 958 miliona evra u 2023. godini profit je pao na svega 200 miliona evra.
NBS: Međugodišnja inflacija u januaru iznosila 4,6 odsto
19.02.2025.•
1
Međugodišnja inflacija je u januaru iznosila 4,6 odsto dok su na mesečnom nivou, cene robe i usluga u okviru indeksa potrošačkih cena u proseku povećane za 0,6 odsto, navodi Narodna banka Srbije.
Efektiva: Sledi bojkot pojedinačnih trgovinskih lanaca na sedam do 10 dana
18.02.2025.•
57
U Srbiji je, nakon jednodnevnog, prošle nedelje održan petodnevni bojkot pet najvećih trgovinskih lanaca.
NIS sutra unapred isplaćuje plate, banke im obustavljaju međunarodna plaćanja 28. februara
18.02.2025.•
16
Poslovodstvo Naftne industrije Srbije (NIS) najavilo je zaposlenima da će u sredu unapred dobiti februarsku platu, piše danas Kompas-info.
Borba za telekomunikacije i uticaj u Srbiji: Kupuj, ne pitaj
18.02.2025.•
6
Mnogo toga je unazad tri decenije pretrpeo ovaj narod, pa se mislilo da ga ništa ne može posebno uzbuditi.
Džonson elektrik vratio skoro milion evra subvencija državi: Bez posla ostaje 300 ljudi
17.02.2025.•
10
Ugovorom iz 2016. godine, Džonson elektrik trebalo ie da ima najmanje 2.400 novih radnika, ali pre nekoliko dana, oko 300 radnika ove fabrike dobilo predlog za sporazumni raskid ugovora o radu.
Odlaganje roka ili uvođenje sankcija NIS-u: Evo šta je realnije
17.02.2025.•
6
Američke sankcije Naftnoj industriji Srbije (NIS) za sada zvanično stupaju na snagu 25. februara, odnosno za nedelju dana.
Od Mobtela, preko NIS-a i rudnika bakra u Boru, do SBB-a: Najvrednije kompanije prodate u Srbiji
16.02.2025.•
14
Junajted grupa postigla je dogovor o prodaji SBB-a firmi e& PPF, dok će kompanija Eon TV i prava prenosa sportskih događaja na zapadnom Balkanu u vlasništvu Sport kluba biti prodati Telekomu Srbija.
Država povećala akcize na gorivo, alkohol, kafu i drugo - to znači poskupljenja
16.02.2025.•
63
Vlada Srbije je od 1. februara povećala akcize na, između ostalog, gorivo, alkohol, kafu, tečnosti za punjenje e-cigareta, nikotinske vrećice, duvanske prerađevine, prirodni gas za krajnju potrošnju.
NBS: I dalje se najviše isplati dinarska štednja
16.02.2025.•
5
Narodna banka Srbije (NBS) je saopštila da je u Srbiji i dalje isplativije štedeti u dinarima i da su štedni ulozi u domaćoj valuti krajem 2024. dostigli rekordni iznos od 191,2 milijarde dinara.
Svemirska kompanija Džefa Bezosa deli oko 1.400 otkaza
16.02.2025.•
0
Generalni direktor svemirske kompanije "Blue origin" Dejv Limp najavio je otpuštanje oko 10 odsto osoblja u celoj kompaniji, što je oko 1.400 zaposlenih od skoro 14.000.
Zbog tabloidnih napada: Đenerali se povlači iz rada Privredne komore Srbije i Udruženja osiguravača
14.02.2025.•
9
Đenerali osiguranje se povlači iz rada PKS i Udruženja osiguravača Srbije jer nijedna od tih organizacija nije reagovala na tabloidne napade na predsednika Izvršnog odbora te kuće, Dragana Filipovića.
Komentari 26
Pera
Rumunska elektricna Dacia je pre 3 godine Rumuna kostala 7700 eura.
Verovatno je sada najvise 10000 jer su cene otisle gore.
Ali to je Dacia koje je vecinski vlasnik drzava.
Zadrzali su svije ime i svoj brend a mi smo sve prodali i za jednog Fiata mora da das 25000.
Isto ko sto su davali za za Skode policijske unesto za 500L…
Gagi
Pitanje
E sada, koliko staje izrada litijumskog akumulatora, ako je kila litijuma jeftinija od kile čvaraka?
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar