Ko će kupovati kragujevačku "pandu": Da li je cena električne "pande" pogodak ili promašaj?

Kragujevački "fiat grande panda" u električnoj i u hibrid verziji biće među jeftinijima u Evropi, a koštaće najviše 25.000 evra.
Ko će kupovati kragujevačku "pandu": Da li je cena električne "pande" pogodak ili promašaj?
Foto: Pixabay (ilustracija)
Stelantis je objavio da će "fiat grande panda" iz Kragujevca koštati najviše 25.000 evra u električnoj, odnosno manje od 19.000 evra u hibridnoj varijanti.
 
Na proslavi 125. rođendana Fiata u Torinu, generalni direktor Olivije Fransoa poručio je da se u njihovoj kompaniji "povoljna cena automobila nikada ne dovodi u pitanje".
Biznis.rs je dvojici domaćih ekonomista – Ivanu Nikoliću i Dušanu Markoviću – postavio pitanje da li će "naša panda" biti cenovno konkurentna, a njihov zajednički odgovor je da Fiat sigurno ima tržišnu nišu, odnosno kupce na koje će moći da se osloni.
 
Profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Dušan Marković je, uoči zvaničnog lansiranja novog modela, upozorio da to vozilo pripada klasi "povoljnih" automobila, koji su izloženi najjačoj konkurenciji kineskih proizvođača.
Sada, kada je objavljeno da će potpuno električni model koštati manje od 25.000, a hibridni manje od 19.000 evra, kao da je i sam odahnuo kada je čuo cene po kojima bi trebalo da se prodaju u Evropi.
 
"Ono što mi još ne znamo je sa kakvim paketom opreme će se automobili nuditi po toj ceni, ali treba imati na umu da, iako ima sličnih kineskih modela koji su jeftiniji, oni nisu imali dobru prođu na evropskom tržištu, što zbog lojalnosti brendu, što zbog razvijenosti servisne mreže i podrške. Kada se donosi odluka o kupovini automobila cena jeste izuzetno važan, ali ne i jedini faktor, jer bi u suprotnom svi kupovali najjeftinije automobile u određenom segmentu", objašnjava Marković.
 
Iako cene kragujevačkog EV i hibrida možda deluju malo skuplje za srpske uslove, on ističe da je to dobra ponuda za razvijenu Evropu, gde Fiat računa na određenu grupu kupaca – mlade, samce ili parove kojima treba mali auto – mada očekuje oštru tržišnu utakmicu.
 
"Kineski proizvođači nisu još u potpunosti osvojili taj segment i treba videti kako će se odvijati situacija sa dodatnim carinama na vozila kineskih proizvođača, pa je utoliko Stelantis, odnosno Fiat, reagovao u pravom trenutku i sada ima dobru polaznu poziciju i dobru perspektivu", ocenjuje Marković.
 
Ivan Nikolić, urednik Makroekonomskih analiza i trendova (MAT), ranije je izračunao da bi pokretanje proizvodnje "pande" u Kragujevcu moglo da doprinese privrednom rastu Srbije sa jednim procentnim poenom.
 
Reagujući na cene EV i hibridnog modela, Nikolić za Biznis.rs naglašava da korporacija poput Stelantisa svakako ne izlazi "napamet" na tržište i da iza njihove odluke stoje ozbiljne kalkulacije i istraživanja.
 
"Ono što treba imati na umu je da je cena električnih i hibridnih vozila sama po sebi viša od automobila sa tradicionalnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i gotovo da nema modela evropskog proizvođača čija je cena niža od 22 ili 23 hiljade evra", podseća on i napominje da aktuelni model najveći potencijal za plasman ima upravo u Evropi i to u zemljama Mediterana, gde su inače popularni i traženi automobili tog segmenta.
 
"Ne može se reći ni da Fiat i Stelantis kasne sa ponudom EV i hibrida – ponuda malih automobila i dalje je ograničena, veći akcenat kod drugih evropskih proizvođača stavljen je na SUV vozila, a sa druge strane, niko za sada nije povoljniji od nove 'pande'", kaže Nikolić.
Njegov zaključak je i da fokus Stelantisa na evropsko tržište ide u korist kragujevačkom modelu jer, kako kaže, mali automobili evropskih proizvođača, ruku na srce, nemaju šta da traže na američkom ili azijskom tržištu u cenovnoj sferi.
 
U isto vreme, proizvođači na globalnom nivou su se pozatvarali 'u svoja dvorišta' i odrekli su se ekspanzije.
 
"Za naš model to nije problem, jer se od njega i očekuje da se dobro prodaje u svojoj niši i da nađe put do oko 60.000 kupaca godišnje u Evropi, a ostatak do 100.000 komada na ostalim tržištima, poput 'zaštitnog znaka' te kompanije, modela fiat 500", procenjuje Ivan Nikolić.
  • Pera

    23.08.2024 07:23
    DACIA SPRING
    Jadna je nasa drzava kad ne moze svojim gradjanima da obezbedi auto koji se kao domaci proizvod prodaje koji bi sa subvencijom kostao najvise 15000.
    Rumunska elektricna Dacia je pre 3 godine Rumuna kostala 7700 eura.
    Verovatno je sada najvise 10000 jer su cene otisle gore.
    Ali to je Dacia koje je vecinski vlasnik drzava.
    Zadrzali su svije ime i svoj brend a mi smo sve prodali i za jednog Fiata mora da das 25000.
    Isto ko sto su davali za za Skode policijske unesto za 500L…
  • Gagi

    17.07.2024 10:19
    Fića
    Zanima me koliko košta jedan minus. Pitam za prijatelja, kupio od kineza folije sa fotoćelijama za proizvodnju struje, pa bi punio i noću, kad je pun mesec, jer je jeftinija struja. Rado bi ''antilajkovao'', fali mu još 24.000 za Pandu.
  • Pitanje

    16.07.2024 12:33
    Koliko koštaju akumulatori?
    Ako je električni auto sa elektro motorom značajno skuplji od auta sa motorom na unutrašnje sagorevanje (znatno složeniji agregat sa mnogo više raznih delova), proizilazi da je glavni nosilac razlike u ceni litijumski akumulator.
    E sada, koliko staje izrada litijumskog akumulatora, ako je kila litijuma jeftinija od kile čvaraka?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija