Ko će kupovati kragujevačku "pandu": Da li je cena električne "pande" pogodak ili promašaj?
Kragujevački "fiat grande panda" u električnoj i u hibrid verziji biće među jeftinijima u Evropi, a koštaće najviše 25.000 evra.
Foto: Pixabay (ilustracija)
Stelantis je objavio da će "fiat grande panda" iz Kragujevca koštati najviše 25.000 evra u električnoj, odnosno manje od 19.000 evra u hibridnoj varijanti.
Na proslavi 125. rođendana Fiata u Torinu, generalni direktor Olivije Fransoa poručio je da se u njihovoj kompaniji "povoljna cena automobila nikada ne dovodi u pitanje".
Biznis.rs je dvojici domaćih ekonomista – Ivanu Nikoliću i Dušanu Markoviću – postavio pitanje da li će "naša panda" biti cenovno konkurentna, a njihov zajednički odgovor je da Fiat sigurno ima tržišnu nišu, odnosno kupce na koje će moći da se osloni.
Profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Dušan Marković je, uoči zvaničnog lansiranja novog modela, upozorio da to vozilo pripada klasi "povoljnih" automobila, koji su izloženi najjačoj konkurenciji kineskih proizvođača.
Sada, kada je objavljeno da će potpuno električni model koštati manje od 25.000, a hibridni manje od 19.000 evra, kao da je i sam odahnuo kada je čuo cene po kojima bi trebalo da se prodaju u Evropi.
"Ono što mi još ne znamo je sa kakvim paketom opreme će se automobili nuditi po toj ceni, ali treba imati na umu da, iako ima sličnih kineskih modela koji su jeftiniji, oni nisu imali dobru prođu na evropskom tržištu, što zbog lojalnosti brendu, što zbog razvijenosti servisne mreže i podrške. Kada se donosi odluka o kupovini automobila cena jeste izuzetno važan, ali ne i jedini faktor, jer bi u suprotnom svi kupovali najjeftinije automobile u određenom segmentu", objašnjava Marković.
Iako cene kragujevačkog EV i hibrida možda deluju malo skuplje za srpske uslove, on ističe da je to dobra ponuda za razvijenu Evropu, gde Fiat računa na određenu grupu kupaca – mlade, samce ili parove kojima treba mali auto – mada očekuje oštru tržišnu utakmicu.
"Kineski proizvođači nisu još u potpunosti osvojili taj segment i treba videti kako će se odvijati situacija sa dodatnim carinama na vozila kineskih proizvođača, pa je utoliko Stelantis, odnosno Fiat, reagovao u pravom trenutku i sada ima dobru polaznu poziciju i dobru perspektivu", ocenjuje Marković.
Ivan Nikolić, urednik Makroekonomskih analiza i trendova (MAT), ranije je izračunao da bi pokretanje proizvodnje "pande" u Kragujevcu moglo da doprinese privrednom rastu Srbije sa jednim procentnim poenom.
Reagujući na cene EV i hibridnog modela, Nikolić za Biznis.rs naglašava da korporacija poput Stelantisa svakako ne izlazi "napamet" na tržište i da iza njihove odluke stoje ozbiljne kalkulacije i istraživanja.
"Ono što treba imati na umu je da je cena električnih i hibridnih vozila sama po sebi viša od automobila sa tradicionalnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i gotovo da nema modela evropskog proizvođača čija je cena niža od 22 ili 23 hiljade evra", podseća on i napominje da aktuelni model najveći potencijal za plasman ima upravo u Evropi i to u zemljama Mediterana, gde su inače popularni i traženi automobili tog segmenta.
"Ne može se reći ni da Fiat i Stelantis kasne sa ponudom EV i hibrida – ponuda malih automobila i dalje je ograničena, veći akcenat kod drugih evropskih proizvođača stavljen je na SUV vozila, a sa druge strane, niko za sada nije povoljniji od nove 'pande'", kaže Nikolić.
Njegov zaključak je i da fokus Stelantisa na evropsko tržište ide u korist kragujevačkom modelu jer, kako kaže, mali automobili evropskih proizvođača, ruku na srce, nemaju šta da traže na američkom ili azijskom tržištu u cenovnoj sferi.
U isto vreme, proizvođači na globalnom nivou su se pozatvarali 'u svoja dvorišta' i odrekli su se ekspanzije.
"Za naš model to nije problem, jer se od njega i očekuje da se dobro prodaje u svojoj niši i da nađe put do oko 60.000 kupaca godišnje u Evropi, a ostatak do 100.000 komada na ostalim tržištima, poput 'zaštitnog znaka' te kompanije, modela fiat 500", procenjuje Ivan Nikolić.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Lufthanza otpušta oko 400 zaposlenih
17.11.2024.•
0
Grupacija Lufthanza će ukinuti petinu radnih mesta u upravi, a radi se o oko 400 zaposlenih, objavio je frankfurstki poslovni magazin Menadžer.
Nakon masovnog trovanja mušterija: Mekdonalds ulaže 100 miliona dolara da povrati ugled
17.11.2024.•
0
Mekonalds je objavio da će utrošiti 100 miliona dolara kako bi pojačao prodaju nakon što je epidemija izazvana bakterijom ešerihija koli uplašila kupce i uticala na pad poslovanja firme u SAD.
"Pošte Srbije": Znatno povećan broj pošiljaka zbog Temu-a, robot za sortiranje uskoro u Novom Sadu
17.11.2024.•
12
Broj pošiljki Pošte i Post ekspresa povećan je oko 60 odsto od kada je krenula aplikacija Temu, izjavio je FoNetu vršilac dužnosti direktora "Pošta Srbije" Zoran Anđelković.
Kad ti Ilon Mask ponudi posao: Nećete primati platu, a radićete više od 80 sati nedeljno
17.11.2024.•
9
Jedan od lidera novoformiranog Sekretarijata za efikasnost vlade u administraciji Donalda Trampa, Ilon Mask, objavio je oglas za posao.
Evropska komisija za Srbiju predviđa solidan privredni rast
16.11.2024.•
1
U Evropskoj uniji privreda posle dužeg perioda stagnacije beleži blagi rast i inflacija nastavlja da pada.
Gasprom prestaje da isporučuje gas OMV-u
15.11.2024.•
6
Ruska državna naftna kompanija Gasprom, prestaće da snabdeva austrijski OMV počevši od subote, izjavio je austrijski kancelar Karl Nehamer.
NIS izdaje prve korporativne obveznice: Zaduživanje od 5,8 milijardi dinara
15.11.2024.•
0
Skupština akcionara Naftne industrije Srbije (NIS) usvojila je danas, na vanrednoj sednici, Odluku o izdavanju prve emisije obveznica Društva, ukupne nominalne vrednosti 5,855 milijardi dinara.
Ovo su nove - stare cene goriva
15.11.2024.•
6
Objavljene su nove cene goriva, koje će od danas u 15 časova važiti narednih sedam dana.
EU kaznila Fejsbuk sa 800 miliona evra zbog kršenja antimonopolskih pravila
14.11.2024.•
0
Evropska unija je danas kaznila kompaniju Meta u čijoj se vlasništvu nalazi Fejsbuk sa 800 miliona evra zbog onoga što su nazvali "zloupotrebljivim praksama".
Poreska uprava: Novi iznosi poreza na oružje za 2024. godinu
14.11.2024.•
2
Poreska uprava Srbije odredila je nove iznose poreza na oružje za 2024. godinu, nakon obrade podataka iz Ministrastva unutrašnjih poslova kojom su usklađeni dinarski iznosi za registrovano oružje.
Obrušavanje kosina u Grdeličkoj klisuri: Azvi tužen za milione evra jer nije platio radove
14.11.2024.•
12
Španska kompanija Azvi, koja je gradila deo auto-puta E75 u Caričinoj dolini, tužena je zbog neisplaćivanja novca za sanaciju kosina koje su se urušavale od Grdeličke klisure do tunela Predejane.
Bivši predsednik Fiskalnog saveta: Iz Srbije godišnje ode 40.000 ljudi, ovo su razlozi
14.11.2024.•
11
Oko 40.000 ljudi godišnje emigrira iz Srbije, zbog kvaliteta usluga i institucija, obrazovanja i zdravstva, kao i visine plata, ocenio je donedavni predsednik Fiskalnog saveta, akademik Pavle Petrović
Srbija će "rafale" plaćati sve do 2028: Ove i naredne dve godine daje 2,46 milijardi evra
13.11.2024.•
37
Za nabavku višenamenskih aviona rafal iz Francuske u ovoj i u naredne dve godine iz budžeta Srbije će, kako je predviđeno, biti isplaćeno oko 2,46 milijardi evra, prenosi Balkanska bezbednosna mreža.
Izazovno okruženje ili kriza u IT sektoru: Kakvo je stanje na tržištu u Srbiji?
13.11.2024.•
5
Loša kretanja na berzi dve svetske IT kompanije, Better Collective i Play Studios Europe navodno su dovela do otpuštanja velikog broja zaposlenih, kako u drugim zemljama, tako i u Srbiji.
Tabaković: Ispitati cene lekova, onaj koji koristim u jeftinoj apoteci u Novom Sadu skuplji 50 odsto
13.11.2024.•
18
Guvernerka Narodne banke Srbije Jorgovanka Tabaković izjavila je da ne očekuje veći rast cena, nego snižavanje onih koje su neopravdano povećane.
U SAD istraga o 1,4 miliona Hondinih vozila zbog problema sa motorom
12.11.2024.•
4
Američka Nacionalna služba za bezbednost saobraćaja (NHTSA) saopštila je da otvara istragu u vezi sa 1,4 miliona vozila kompanije Honda nakon izveštaja o ozbiljnim problemima sa motorima.
Nedostatak porudžbina u Nemačkoj sve veći problem za ekonomiju
11.11.2024.•
4
Nedostatak narudžbina u Nemačkoj ponovo se pogoršao i postaje sve veći problem za tamošnju privredu, zaključak je izveštaja Instituta za ekonomska istraživanja IFO iz Minhena.
Orban: Na Savetu za saradnju Srbije i Mađarske biće donete važne odluke
11.11.2024.•
18
Premijer Mađarske Viktor Orban kaže da će ove nedelje biti održan sastanak Saveta za saradnju Srbije i Mađarske u Budimpešti na kome će fokus biti na ekonomskim pitanjima i biti donete važne odluke.
Belorusija postala zemlja partner BRIKS-a
11.11.2024.•
3
Belorusija je postala zemlja partner BRIKS-a, saopšteno je iz beloruskog Ministarstva spoljnih poslova.
Procenitelj Seneši: Lobi održava privid da nema krize na tržištu nekretnina da ne bi spuštali cene
11.11.2024.•
12
Iako je više od 10.000 stanova u Beogradu prazno i u njima niko ne živi, investitori ne popuštaju sa cenama, a glavni grad još liči na veliko gradilište.
Nezaposlenost u EU: Najmanja u Češkoj i Poljskoj, najveća u Španiji i Grčkoj
11.11.2024.•
0
Stopa nezaposlenosti u Evropskoj uniji u septembru iznosila je 5,9 procenata, manje za 0,2 procentna poena u odnosu na isti mesec prethodne godine, saopštila je služba za statistiku EU Evrostat.
Komentari 26
Pera
Rumunska elektricna Dacia je pre 3 godine Rumuna kostala 7700 eura.
Verovatno je sada najvise 10000 jer su cene otisle gore.
Ali to je Dacia koje je vecinski vlasnik drzava.
Zadrzali su svije ime i svoj brend a mi smo sve prodali i za jednog Fiata mora da das 25000.
Isto ko sto su davali za za Skode policijske unesto za 500L…
Gagi
Pitanje
E sada, koliko staje izrada litijumskog akumulatora, ako je kila litijuma jeftinija od kile čvaraka?
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar