Nova električna fiat panda - igračka bogatih ili dostupna i "običnom" građaninu?

Svečano najavljena proizvodnja od jeseni električnog modela fiat grande panda u Kragujevcu će nesumnjivo uticati na statistiku domaće industrijske proizvodnje.
Nova električna fiat panda - igračka bogatih ili dostupna i "običnom" građaninu?
Foto: Beta/AP (Darko Vojinović)
Kako piše Nova ekonomija, to je dobra vest za jednu od najstarijih kompanija u Srbiji, s obzirom na to da je Fiat u istoj fabrici ugasio proizvodnju 2022. godine, posle više godina postepenog smanjenja obima posla. I ovaj model, isto kao i ostala električna vozila, relativno je skup za džep prosečnog građanina Srbije, pa će se ovi automobili uglavnom izvoziti, verovatno u Evropsku uniju.
 
Iste godine, 2022. krenulo se sa novom idejom i pomenutom električnom "pandom" i novim ugovorom koji je bio je vredan ukupno 190 miliona evra, od čega je Srbija iz budžeta trebalo da izdvoji 48 miliona evra, a ostatak investitor.
Iako su subvencije odobrene odavno, Fijat Krajsler Automobils (FCA) Srbija je tek u novembru prošle godine dobila prvu tranšu subvencije vrednu 15,5 miliona evra za unapređenje lokalnog pogona u Kragujevcu.
 
Iako je Ministarstvo privrede u ugovoru potpisanom u aprilu prošle godine najavilo podsticaj od 48,04 miliona evra kragujevačkoj fabrici, postupak je u međuvremenu bio zamrznut. Komisija za kontrolu državne pomoći je tada izrekla upravnu meru zabrane dodele sredstava do donošenja odluke, odnosno naložila ministarstvu obustavljanje dodele državne pomoći dok se ne oceni usklađenost državne pomoći sa važećim propisima.
Resorno ministarstvo nije isplatilo sredstva privrednom društvu "FCA Srbija d.o.o. Kragujevac" do donošenja novog rešenja, navela je Komisija za kontrolu državne pomoći u odgovoru Novoj ekonomiji tada.
 
Prema najavama, prodaja ovog modela bi trebalo da bude subvencionisana u Srbiji i tada bi cena bila 18.000 evra, a bez subvencija 25.000 evra.
 
Ekonomski analitičar Bogdan Petrović za Novu ekonomiju kaže da su dve stavke nejasne - da li možemo da damo prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju subvencije samo za domaću proizvodnju i zašto subvencionišemo nešto što može da bude dostupno samo najbogatijima?
 
"Raniji Fijatovi modeli koji su se prodavali u Srbiji su takođe bili subvencionisani, pa je zato i prodaja išla dobro. Za ove subvencije sada najavljene prvo moramo da vidimo da li mogu uopšte, prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju, da se daju samo za ovaj model", kaže Petrović.
 
Na pitanje da li očekuje da će zaista kupci u Srbiji iskazati interesovanje, s obzirom na cenu i visinu prosečne plate, Petrović ukazuje na dva nedostatka.
 
"Električni automobili su pre svega igračka za bogate ljude kojima treba drugi automobil. Imaju problem sa dometom, a i nemate nikakvu infrastrukturu za punjenje tih automobila - znači da njih mogu da priušte samo ljudi koji imaju garažu i žive u zasebnoj kući", kaže Petrović.
 
Prema njegovom mišljenju, ovaj model može eventualno da se nada boljoj prođi u Evropskoj uniji, ali samo zbog novih carina koje će EU da uvede na kineska električna vozila, a "koja su daleko ispred u odnosu na evropska".
Industrijska proizvodnja i BDP
 
Prema najavama političara, cela privreda će osetiti koristi od "pande".
 
"Samo zahvaljujući kragujevačkoj fabrici imaćemo rast bruto domaćeg proizvoda sledeće godine od 0,5 odsto, što će doprineti povećanju plata svakom građaninu otprilike za dva odsto", rekao je predsednik Aleksandar Vučić.
 
Srpska privreda je u periodu od januara do maja 2024. godine zabeležila skroman rast u celini, kaže ekonomista Saša Đogović, koji smatra da će se ovo popraviti upravo zbog Stelantisa.
 
"Industrijska proizvodnja u Srbiji zabeležila je rast od dva odsto u odnosu na isti period prošle godine. Uprkos padu od 1,1 odsto u maju 2024. u odnosu na maj 2023. godine, ovo smanjenje se u velikoj meri pripisuje sezonskim faktorima, uključujući uskršnje i prvomajske praznike, što je dovelo do više neradnih dana. Očekuje se da će pad biti privremen, a industrijska proizvodnja će verovatno oživeti, posebno sa početkom proizvodnje električnih automobila u Kragujevcu", kaže Đogović.
  • Fotinija

    25.07.2024 17:31
    Neki
    Dan opet pogledah stari dobri film"Soylent Green"!
    Ko je gledao shvatice poruku. P
  • Trt

    25.07.2024 16:41
    U Nemackoj je 75 % posto gradjana sljakeri koji rade za 1600-1800€ platu i kupuju Daciju. Ta panda ce da ima tiraz kao i 500l.
  • Nemanja

    25.07.2024 15:03
    Big 4
    Skoro svi komentatori zaboravljaju da će u većini država zapadne Evrope prodaja automobila sa SUS motorima uskoro biti zabranjena i nemoguća. Za sve sklepano što se kotrlja na struju, tržište itekako postoji i još će da se širi. Ovog Fiću vidim kao neko flotno vozilo, ne verujem da će ga iko kupovati iz želje ili isplativosti, ali flotna prodaja će da radi.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija