Tržište se "ohladilo" od e-vozila, a proizvodnja električne pande u Kragujevcu još nije ni počela
Proizvodnja serijskog modela električnog automobila Fijata "grande panda" trebalo je da počne u oktobru. Međutim, deluje da to ipak neće biti slučaj.
Foto: Beta (Darko Vojinović)
Kako piše Danas, iz kompanije "Stelantis" se još uvek nisu oglasili da li će u ovom mesecu doći do početka proizvodnje ili se ona odlaže za neki novi datum.
Ćutanje kompanije, uz prethodna loša iskustva sa Fijatom u Kragujevcu, pokrenula su brojna pitanja u javnosti.
Predsednik Samostalnog sindikata u ovoj kompaniji Saša Đorđević za Danas navodi da oni nemaju nikakve informacije od čelnika kompanije, ali ističe da proizvodnja u fabrici ide po planu.
"Projekat vezan za automobila 'grande panda' ide normalno, radnici nam rade. Nemamo pauze kao što smo imali pre početka ovog projekta. Sve ide normalno, ali nemamo nikakvu informaciju potvrđenu ni sa jedne strane da li će ili neće krenuti sada u oktobru", kaže Đorđević.
Đorđević pojašnjava da oni u fabrici imaju određenu proizvodnju svakog dana, ali da ne znaju u kom trenutku će krenuti serijska proizvodnja.
"Da li će to biti oktobar ili novembar ili neki treći mesec, to ostaje na kompaniji da proceni", smatra naš sagovornik.
Đorđević dodaje da na to utiču brojni aspekti, kao što su tehničke mogućnosti, oprema, kao i sam momenat kada će da se plasira.
On navodi da nema ništa neobično u tome što još uvek nije krenula proizvodnja, jer je, kako ukazuje, takva automobilska industrija.
"Pre mesec dana niko na svetu nije sanjao da ćemo imati najavu krize automobilske industrije u Evropi i da će pojedine kompanije da zatvaraju fabrike. I najmanja kriza ili bar nagoveštaj krize, odmah se implementira u automobilskoj industriji, jer je ona od svih industrija najranjivija", napominje Đorđević.
Kada je kriza, dodaje, pada potražnja za automobilima.
"Ljudi kad normalno žive imaju potrebu i za novim automobilom, ali kada se najavi neka kriza, automobil pada na listi prioriteta kod potrošača", pojašnjava Đorđević.
Njegova pretpostavka je da to sve utiče i na odluku Fijata, ali dodaje da za sada nema ništa neobično u ovoj situaciji.
"Očekujem da se ovaj projekat završi u nekim okvirima kao što je to kompanija planirala, da se do kraja zaposle svi radnici, da oni mogu da primaju plate za svoj rad i da od toga žive. Mi ćemo to kao sindikat propratiti. Verujem i da će kompanija u narednom periodu izaći sa datumom kada će otpočeti redovna proizvodnja", smatra naš sagovornik.
U ovom trenutku, kako kaže, nema nikakvih najava da bi nešto moglo da dovede ovaj projekat u pitanje.
"Kompanija je i dalje posvećena tom projektu i to napreduje, ali niko ne može da kaže šta će biti za mesec ili za šest meseci", naglašava Đorđević.
S druge strane, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić kaže da za njega ovo nije iznenađenje.
"Fijat kao kompanija nije baš u nekoj sjajnoj situaciji, nevezano za sve ovo što se sad dešava. On je bio u problemu i pre početka korona virusa, a ta pandemija i rat u Ukrajini su većinu kompanija doveli u, najblaže rečeno, problematičnu situaciju", ukazuje on.
Savić dodaje da Fijat vuče probleme još i od ranije, ali da je problem i u samoj industriji trenutno.
"Sudbina evropske automobilske industrije je sumorna. Nama su Italijani u fokusu samo zato što je Fijat kod nas, ali pogledajte Evropu. Nemački proizvođači, koji su uvek bili etalon za automobilsku industriju i to svetsku, sada su u neverovatnom problemu", kaže sagovornik Danasa.
Pre svega, to je zato što su ranije koristili jeftine ruske sirovine, gas, naftu… i plasirali automobile na rusko tržište.
Dakle, kako sumira, razlozi su očigledno to što ne postoji ni pouzdana tehnologija, ni iskustvo, a ni razvijeno tržište.
Kakva je trenutna situacija na tržištu električnih automobila?
Autorka i urednica emisije "Vrele gume" Lidija Piroški navodi za Danas da se tržište početkom ove godine "ohladilo" od električnih automobila, jer njihov razvoj ne ide onom brzinom koja je kupcima potrebna da bi se osećali komforno.
"Mi svi koji smo odrasli na tradicionalnim automobilima, kada vozimo električne, doživljavamo stres. Moramo da proveravamo gde ćemo moći da ga napunimo, koliko još kilometara možemo da dobacimo, da li ćemo uključiti grejanje ili hlađenje, gde postoje brzi punjači i slično", objašnjava ona.
Piroški smatra da je automobilska industrija napravila veliku grešku, jer je u elektrifikaciji "pojurila" za Ilonom Maskom, koji je nametnuo velike luksuzne automobile.
Ceo tekst Danasa čitajte OVDE.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Srbija i Severna Makedonija potpisale memorandum o izgradnji gasovoda
07.10.2024.•
0
Srbija i Severna Makedonija potpisale su Memorandum koji predviđa zajedničku izgradnju gasovoda dužine oko 70 kilometara, koji bi imao godišnji kapacitet od oko 14 milijardi kubnih metara gasa.
Na prelazu Merdare umesto zabrane detaljna kontrola uvoza proizvoda iz Srbije
07.10.2024.•
0
Ministarstvo unutrašnjih poslova Kosova uvelo je detaljnu kontrolu proizvoda iz Srbije ali samo na prelazu Merdare.
Milenijum tim prinudno otkupljuje preostale akcije Instituta "Jaroslav Černi"
07.10.2024.•
1
Kompanija "Millennium Team", većinski vlasnik Instituta "Jaroslav Černi", obavestila je preostale akcionare da će iskoristiti svoje pravo iz Zakona o privrednim društvima i da će otkupiti sve akcije.
Tojota ulaže još 500 miliona dolara u električne leteće taksije
06.10.2024.•
3
Japanska kompanija Tojota motor objavila je da će uložiti još 500 miliona dolara u američku firmu "Joby Aviation" i njenu proizvodnju i sertifikaciju električnih letećih taksija.
Vučić: Investicioni kreditni rejting Srbije je izuzetno dobar signal za ceo svet
06.10.2024.•
5
Predsednik Aleksandar Vučić izjavio je večeras da je investicioni kreditni rejting Srbije izuzetno dobar signal o našoj zemlji za ceo svet i za investitore.
Politika "biča i medenjaka": Može li Moskva da uceni Beograd gasom?
06.10.2024.•
19
Politika štapa i šargarepe često se dovodi u vezu sa stavom Zapadnih zemalja i EU prema Srbiji, dok se, u vladajućem političkom narativu odnosi sa Rusijom i Kinom definišu kao "bratski i prijateljski"
Jedinstvenu dozvolu Srbije do sada dobilo 27.000 stranih radnika
06.10.2024.•
2
Od uspostavljanja portala za strance 1. februara, kojim je omogućeno podnošenje zahteva za Jedinstvenu dozvolu za boravak i rad stranih državljana u Srbiji, odobreno je ukupno 26.792 zahteva.
Mask i dalje najbogatiji među milijarderima, Zakerberg potisnuo Bezosa na treću poziciju
06.10.2024.•
2
Vlasnik tehnološke korporacije Meta Mark Zakerberg napredovao je na najnovijoj Blumbergovoj listi milijardera i zauzeo drugo mesto, zamenivši na ovoj poziciji osnivača firme Amazon Džefa Bezosa.
Ekonomski stručnjaci analizirali: Srbija ulaže milijardu evra u rudnik litijuma - a ostaje na nuli
06.10.2024.•
17
Ekonomski efekti rudnika litijuma u dolini Jadra za Srbiju krajnje su neizvesni, a u najpovoljnijem scenariju, ravni nuli.
Koliko je svet trenutno zadužen?
06.10.2024.•
1
Globalni dug dostigao je rekordnih 312 biliona dolara na kraju drugog kvartala 2024, pre svega zbog rasta zaduživanja u SAD i Kini, pokazuju podaci Instituta za međunarodne finansije (IIF).
Čadež: Investicioni kreditni rejting omogućava privredi lakši dolazak do kapitala
06.10.2024.•
3
Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež ocenio je dobijanje investicionog kreditnog rejtinga od agencije "S&P" kao jednu od najznačajnijih vesti u poslednje dve decenije.
Medić (CEVES): Pomalo je čudno da je Srbija sada dobila investicioni kreditni rejting
06.10.2024.•
7
Troškovi zaduživanja Srbije, posle dobijanja investicionog kreditnog rejtinga, biće manji zbog toga što će državne hartije od vrednosti imati više potencijalnih kupaca, pa će kamate biti niže.
EU: Otvorena vrata za carine na kineske električne automobile
06.10.2024.•
8
Zemlje članice Evropske unije (EU) glasale su za uvođenje carina na električne automobile uvezene iz Kine, uprkos protivljenju Nemaca koji strahuju od trgovinskog rata sa Pekingom.
Drakulić: Ako država ponovo dozvoli uvoz peleta, srpski proizvođači mogu da zatvore pogone
06.10.2024.•
3
Jedan od najvećih proizvođača peleta u Srbiji Zoran Drakulić kaže da država planira da ponovo dozvoli uvoz tog ogrevnog materijala što bi, navodi, uništilo domaće proizvođače i 20.000 radnih mesta.
U Srbiji najskuplji kvadratni metar stana je u Beogradu na vodi
05.10.2024.•
0
U Srbiji su u drugom kvartalu ove godine najveće cene stanova postignute u Beogradu, gde je najskuplji prodat po ceni od 9.125 evra za metar kvadratni, na lokaciji Beograd na vodi.
Prva subvencija za gradnju hotela za EXPO: Airport city dobio 5,9 miliona evra
05.10.2024.•
9
Ministarstvo privrede dodelilo je prvu subvenciju po uredbi na osnovu koje država dodeljuje novac za izgradnju novih ili obnovu starih hotela na teritoriji Beograda uoči izložbe EXPO 2027.
Na račun minimalac, keš na ruke: Najviše sive ekonomije u građevinarstvu, trgovini i ugostiteljstvu
05.10.2024.•
28
Privrednici veruju da se u preduzećima u njihovoj delatnosti u potpunosti uplaćuju porezi i doprinosi za 81 odsto radnika, što je manje nego ranije.
Koliko zarađuju prosvetari: U S. Makedoniji i Srbiji najmanje, u Hrvatskoj i Mađarskoj i duplo više
05.10.2024.•
8
Zarade zaposlenih u obrazovanju su, u odnosu na prosečna primanja, najbolje u Hrvatskoj, Mađarskoj i Rumuniji, a najlošije u Severnoj Makedoniji i Srbiji, saopštio je Demostat.
Mali: Srbija nije više rizična zemlja koju investitori zaobilaze
05.10.2024.•
31
Ministar finansija Siniša Mali izjavio je danas da je Srbija dobila investicioni kreditni rejting, jedina od svih zemalja u ovom regionu, izuzev članica Evropske unije.
Sekretarijatu Vlade i Novaku Nediću rebalansom budžeta više para nego prosveti
04.10.2024.•
17
Generalni sekretarijat Vlade koji vodi Novak Nedić dobio je rebalansom budžeta čak 15 milijardi dinara, što je više nego što je dobila, recimo, prosveta.
Komentari 7
Vrata
w/e
Dejan
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar