Tržište se "ohladilo" od e-vozila, a proizvodnja električne pande u Kragujevcu još nije ni počela

Proizvodnja serijskog modela električnog automobila Fijata "grande panda" trebalo je da počne u oktobru. Međutim, deluje da to ipak neće biti slučaj.
Kako piše Danas, iz kompanije "Stelantis" se još uvek nisu oglasili da li će u ovom mesecu doći do početka proizvodnje ili se ona odlaže za neki novi datum.
 
Ćutanje kompanije, uz prethodna loša iskustva sa Fijatom u Kragujevcu, pokrenula su brojna pitanja u javnosti.
Predsednik Samostalnog sindikata u ovoj kompaniji Saša Đorđević za Danas navodi da oni nemaju nikakve informacije od čelnika kompanije, ali ističe da proizvodnja u fabrici ide po planu.
 
"Projekat vezan za automobila 'grande panda' ide normalno, radnici nam rade. Nemamo pauze kao što smo imali pre početka ovog projekta. Sve ide normalno, ali nemamo nikakvu informaciju potvrđenu ni sa jedne strane da li će ili neće krenuti sada u oktobru", kaže Đorđević.
Đorđević pojašnjava da oni u fabrici imaju određenu proizvodnju svakog dana, ali da ne znaju u kom trenutku će krenuti serijska proizvodnja.
 
"Da li će to biti oktobar ili novembar ili neki treći mesec, to ostaje na kompaniji da proceni", smatra naš sagovornik.
 
Đorđević dodaje da na to utiču brojni aspekti, kao što su tehničke mogućnosti, oprema, kao i sam momenat kada će da se plasira.
 
On navodi da nema ništa neobično u tome što još uvek nije krenula proizvodnja, jer je, kako ukazuje, takva automobilska industrija.
 
"Pre mesec dana niko na svetu nije sanjao da ćemo imati najavu krize automobilske industrije u Evropi i da će pojedine kompanije da zatvaraju fabrike. I najmanja kriza ili bar nagoveštaj krize, odmah se implementira u automobilskoj industriji, jer je ona od svih industrija najranjivija", napominje Đorđević.
 
Kada je kriza, dodaje, pada potražnja za automobilima.
 
"Ljudi kad normalno žive imaju potrebu i za novim automobilom, ali kada se najavi neka kriza, automobil pada na listi prioriteta kod potrošača", pojašnjava Đorđević.
 
Njegova pretpostavka je da to sve utiče i na odluku Fijata, ali dodaje da za sada nema ništa neobično u ovoj situaciji.
 
"Očekujem da se ovaj projekat završi u nekim okvirima kao što je to kompanija planirala, da se do kraja zaposle svi radnici, da oni mogu da primaju plate za svoj rad i da od toga žive. Mi ćemo to kao sindikat propratiti. Verujem i da će kompanija u narednom periodu izaći sa datumom kada će otpočeti redovna proizvodnja", smatra naš sagovornik.
 
U ovom trenutku, kako kaže, nema nikakvih najava da bi nešto moglo da dovede ovaj projekat u pitanje.
 
"Kompanija je i dalje posvećena tom projektu i to napreduje, ali niko ne može da kaže šta će biti za mesec ili za šest meseci", naglašava Đorđević.
 
S druge strane, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić kaže da za njega ovo nije iznenađenje.
 
"Fijat kao kompanija nije baš u nekoj sjajnoj situaciji, nevezano za sve ovo što se sad dešava. On je bio u problemu i pre početka korona virusa, a ta pandemija i rat u Ukrajini su većinu kompanija doveli u, najblaže rečeno, problematičnu situaciju", ukazuje on.
 
Savić dodaje da Fijat vuče probleme još i od ranije, ali da je problem i u samoj industriji trenutno.
 
"Sudbina evropske automobilske industrije je sumorna. Nama su Italijani u fokusu samo zato što je Fijat kod nas, ali pogledajte Evropu. Nemački proizvođači, koji su uvek bili etalon za automobilsku industriju i to svetsku, sada su u neverovatnom problemu", kaže sagovornik Danasa.
 
Pre svega, to je zato što su ranije koristili jeftine ruske sirovine, gas, naftu… i plasirali automobile na rusko tržište.
 
Dakle, kako sumira, razlozi su očigledno to što ne postoji ni pouzdana tehnologija, ni iskustvo, a ni razvijeno tržište.
Kakva je trenutna situacija na tržištu električnih automobila?
 
Autorka i urednica emisije "Vrele gume" Lidija Piroški navodi za Danas da se tržište početkom ove godine "ohladilo" od električnih automobila, jer njihov razvoj ne ide onom brzinom koja je kupcima potrebna da bi se osećali komforno.
 
"Mi svi koji smo odrasli na tradicionalnim automobilima, kada vozimo električne, doživljavamo stres. Moramo da proveravamo gde ćemo moći da ga napunimo, koliko još kilometara možemo da dobacimo, da li ćemo uključiti grejanje ili hlađenje, gde postoje brzi punjači i slično", objašnjava ona.
 
Piroški smatra da je automobilska industrija napravila veliku grešku, jer je u elektrifikaciji "pojurila" za Ilonom Maskom, koji je nametnuo velike luksuzne automobile.
 
Ceo tekst Danasa čitajte OVDE.
  • Dejan

    08.10.2024 11:53
    ccccc
    Evo dogovora i Petru PP, 1h punjenja u kucnim uslovima odaje 13km predjenog puta bilo kog el vozila ! 32 A punjac odaje 36km predjenog puta, brzi punjac za Tesle od 100A puni bateriju za 1h i 15 min snage 600kWh ! Manite se punjenja el auta u kucnim uslovima, napravicete sebi ludacke racune i mozda omanji pozar, te preporuke sto daju rmfg i Petak bolje ne probati ! Da upalite el spored rernu i dve ringle da rade 12h dnevno, eto zamislite sta bi to bilo u kuci pa tako puno puta mesecno, sve bi pucalo od crvene tarife,al uvek se nadje neka pametnica koja kontrira i pise naopako !!!!
  • Dejan

    08.10.2024 10:20
    Dil
    Evo nam ga dragog bezimenog rmfg koji objasnjava da je sve ovo odlicno i isplativo ! Zelena zona potrosnje struje je oko 300 kWh, 5 punjenja i skoro ste usli u plavu a da nista ne trose kucni aparati ! Pa da,kupite panele pa tu ,,dzabe,, punite, 1 W panela kosta 0,4 eura ! Punim auto samo kad ima Sunca a bas mi tad treba auto. Auto,plus paneli treba preko 35000eura,eto ciste matematike. Predlazem da rmfg kupi sve ovo i da novinari javno prikazu dobrobit svega sto radi ! Izgleda da ce moja ,,sacometrija,, biti u pravu !!!
  • Vlada

    08.10.2024 08:08
    Samo gledajte - HEV, PHEV i EREV vozila će biti ono što će ljudi kupovati narednih 10 godina minimum. Svako ko je prešao na čist EV a ne živi u Kaliforniji zažalio je. Umesto čistih EV vozila videćemo već u sledećoj generaciji Mercedesa EREV - model sa malim benzincem koji proizvodi struju za centralni EV sistem. Takozvani EV produženog dometa. Prosek oko 1200-1500km u zavisnosti od efikasnosti samih ev motora i vrv rezervoara za gorivo. To će zameniti regularni EV automobil. Biće i jeftiniji tako jer ne mora imati niti prejak benzinski motor niti orgomnu bateriju. 30kwh je dovoljna sa 1.0 3cly motorom. A Kinezi ovo već uveliko ubacuju u sve klase.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija