
Tržište se "ohladilo" od e-vozila, a proizvodnja električne pande u Kragujevcu još nije ni počela
Proizvodnja serijskog modela električnog automobila Fijata "grande panda" trebalo je da počne u oktobru. Međutim, deluje da to ipak neće biti slučaj.
Kako piše Danas, iz kompanije "Stelantis" se još uvek nisu oglasili da li će u ovom mesecu doći do početka proizvodnje ili se ona odlaže za neki novi datum.
Ćutanje kompanije, uz prethodna loša iskustva sa Fijatom u Kragujevcu, pokrenula su brojna pitanja u javnosti.
Predsednik Samostalnog sindikata u ovoj kompaniji Saša Đorđević za Danas navodi da oni nemaju nikakve informacije od čelnika kompanije, ali ističe da proizvodnja u fabrici ide po planu.
"Projekat vezan za automobila 'grande panda' ide normalno, radnici nam rade. Nemamo pauze kao što smo imali pre početka ovog projekta. Sve ide normalno, ali nemamo nikakvu informaciju potvrđenu ni sa jedne strane da li će ili neće krenuti sada u oktobru", kaže Đorđević.
Đorđević pojašnjava da oni u fabrici imaju određenu proizvodnju svakog dana, ali da ne znaju u kom trenutku će krenuti serijska proizvodnja.
"Da li će to biti oktobar ili novembar ili neki treći mesec, to ostaje na kompaniji da proceni", smatra naš sagovornik.
Đorđević dodaje da na to utiču brojni aspekti, kao što su tehničke mogućnosti, oprema, kao i sam momenat kada će da se plasira.
On navodi da nema ništa neobično u tome što još uvek nije krenula proizvodnja, jer je, kako ukazuje, takva automobilska industrija.
"Pre mesec dana niko na svetu nije sanjao da ćemo imati najavu krize automobilske industrije u Evropi i da će pojedine kompanije da zatvaraju fabrike. I najmanja kriza ili bar nagoveštaj krize, odmah se implementira u automobilskoj industriji, jer je ona od svih industrija najranjivija", napominje Đorđević.
Kada je kriza, dodaje, pada potražnja za automobilima.
"Ljudi kad normalno žive imaju potrebu i za novim automobilom, ali kada se najavi neka kriza, automobil pada na listi prioriteta kod potrošača", pojašnjava Đorđević.
Njegova pretpostavka je da to sve utiče i na odluku Fijata, ali dodaje da za sada nema ništa neobično u ovoj situaciji.
"Očekujem da se ovaj projekat završi u nekim okvirima kao što je to kompanija planirala, da se do kraja zaposle svi radnici, da oni mogu da primaju plate za svoj rad i da od toga žive. Mi ćemo to kao sindikat propratiti. Verujem i da će kompanija u narednom periodu izaći sa datumom kada će otpočeti redovna proizvodnja", smatra naš sagovornik.
U ovom trenutku, kako kaže, nema nikakvih najava da bi nešto moglo da dovede ovaj projekat u pitanje.
"Kompanija je i dalje posvećena tom projektu i to napreduje, ali niko ne može da kaže šta će biti za mesec ili za šest meseci", naglašava Đorđević.
S druge strane, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić kaže da za njega ovo nije iznenađenje.
"Fijat kao kompanija nije baš u nekoj sjajnoj situaciji, nevezano za sve ovo što se sad dešava. On je bio u problemu i pre početka korona virusa, a ta pandemija i rat u Ukrajini su većinu kompanija doveli u, najblaže rečeno, problematičnu situaciju", ukazuje on.
Savić dodaje da Fijat vuče probleme još i od ranije, ali da je problem i u samoj industriji trenutno.
"Sudbina evropske automobilske industrije je sumorna. Nama su Italijani u fokusu samo zato što je Fijat kod nas, ali pogledajte Evropu. Nemački proizvođači, koji su uvek bili etalon za automobilsku industriju i to svetsku, sada su u neverovatnom problemu", kaže sagovornik Danasa.
Pre svega, to je zato što su ranije koristili jeftine ruske sirovine, gas, naftu… i plasirali automobile na rusko tržište.
Dakle, kako sumira, razlozi su očigledno to što ne postoji ni pouzdana tehnologija, ni iskustvo, a ni razvijeno tržište.
Kakva je trenutna situacija na tržištu električnih automobila?
Autorka i urednica emisije "Vrele gume" Lidija Piroški navodi za Danas da se tržište početkom ove godine "ohladilo" od električnih automobila, jer njihov razvoj ne ide onom brzinom koja je kupcima potrebna da bi se osećali komforno.
"Mi svi koji smo odrasli na tradicionalnim automobilima, kada vozimo električne, doživljavamo stres. Moramo da proveravamo gde ćemo moći da ga napunimo, koliko još kilometara možemo da dobacimo, da li ćemo uključiti grejanje ili hlađenje, gde postoje brzi punjači i slično", objašnjava ona.
Piroški smatra da je automobilska industrija napravila veliku grešku, jer je u elektrifikaciji "pojurila" za Ilonom Maskom, koji je nametnuo velike luksuzne automobile.
Ceo tekst Danasa čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
NIN: NIS je Rusima samo deo paketa u pregovorima sa SAD, stav Moskve je da to nije "posao" Srbije
22.02.2025.•
34
Stav Moskve je da rešavanje problema poslovanja Naftne industrije Srbije (NIS) nije "posao" Srbije, već prvenstveno stvar pregovora koji treba da se vode na relaciji Rusije i SAD, piše NIN.
Stočarstvo u Srbiji "zlatnog doba": Više od 50.000 goveda izgubljeno u 2022. godini
21.02.2025.•
4
Broj goveda u Srbiji smanjen je skoro za četiri odsto, dok je broj svinja, ovaca i živine u porastu, pokazuju najnoviji podaci Republičkog zavoda za statistiku.
Objavljene nove cene goriva
21.02.2025.•
6
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Banke u subotu gase račune NIS-a: Da li će biti zatvorene pumpe?
21.02.2025.•
33
Banke u Srbiji odredile su subotu, 22. februar, kao dan kada će zatvoriti račune NIS-a i prestati da obavljaju transakcije s tom firmom, piše Nova ekonomija.
Danas bojkot benzinskih pumpi: "Akcize ne bi smele da budu toliko velike"
21.02.2025.•
16
Inicijativa Politički sindikat pozvala je građane da danas ne sipaju gorivo i bojkotuju benzinske pumpe.
Evropski komesar: Reciprocitet carina sa SAD treba da bude od koristi za sve
20.02.2025.•
0
Ako EU ne odbaci princip recipročnih carina koje američki predsednik želi da uvede, onda taj reciprocitet treba da bude od koristi za sve, izjavio je evropski komesar za trgovinu Maroš Šefčovič.
Vučić: Počeo izvoz "fijat pande" iz Kragujevca
20.02.2025.•
15
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je danas počeo izvoz električnih automobila "fijat panda".
Sve veći broj starijih radi i posle penzionisanja: Penzija nedovoljna za život
20.02.2025.•
6
U Srbiji je prosečna penzija znatno ispod polovine prosečne potrošačke korpe, niža je i od minimalne potrošnje.
Gugl će platiti Italiji 326 miliona evra nakon optužbi za utaju poreza
19.02.2025.•
1
Italijanski tužioci danas su saopštili da će obustaviti istragu o utaji poreza protiv kompanije Gugl nakon što je pristala da plati 326 miliona evra u okviru nagodbe.
Veliki pad profita EPS-a
19.02.2025.•
20
Rezultati poslovanja EPS-a u 2024. godini pokazali su nagli pad profitabilnosti - sa 958 miliona evra u 2023. godini profit je pao na svega 200 miliona evra.
NBS: Međugodišnja inflacija u januaru iznosila 4,6 odsto
19.02.2025.•
1
Međugodišnja inflacija je u januaru iznosila 4,6 odsto dok su na mesečnom nivou, cene robe i usluga u okviru indeksa potrošačkih cena u proseku povećane za 0,6 odsto, navodi Narodna banka Srbije.
Efektiva: Sledi bojkot pojedinačnih trgovinskih lanaca na sedam do 10 dana
18.02.2025.•
57
U Srbiji je, nakon jednodnevnog, prošle nedelje održan petodnevni bojkot pet najvećih trgovinskih lanaca.
NIS sutra unapred isplaćuje plate, banke im obustavljaju međunarodna plaćanja 28. februara
18.02.2025.•
16
Poslovodstvo Naftne industrije Srbije (NIS) najavilo je zaposlenima da će u sredu unapred dobiti februarsku platu, piše danas Kompas-info.
Borba za telekomunikacije i uticaj u Srbiji: Kupuj, ne pitaj
18.02.2025.•
6
Mnogo toga je unazad tri decenije pretrpeo ovaj narod, pa se mislilo da ga ništa ne može posebno uzbuditi.
Džonson elektrik vratio skoro milion evra subvencija državi: Bez posla ostaje 300 ljudi
17.02.2025.•
10
Ugovorom iz 2016. godine, Džonson elektrik trebalo ie da ima najmanje 2.400 novih radnika, ali pre nekoliko dana, oko 300 radnika ove fabrike dobilo predlog za sporazumni raskid ugovora o radu.
Odlaganje roka ili uvođenje sankcija NIS-u: Evo šta je realnije
17.02.2025.•
6
Američke sankcije Naftnoj industriji Srbije (NIS) za sada zvanično stupaju na snagu 25. februara, odnosno za nedelju dana.
Od Mobtela, preko NIS-a i rudnika bakra u Boru, do SBB-a: Najvrednije kompanije prodate u Srbiji
16.02.2025.•
14
Junajted grupa postigla je dogovor o prodaji SBB-a firmi e& PPF, dok će kompanija Eon TV i prava prenosa sportskih događaja na zapadnom Balkanu u vlasništvu Sport kluba biti prodati Telekomu Srbija.
Država povećala akcize na gorivo, alkohol, kafu i drugo - to znači poskupljenja
16.02.2025.•
63
Vlada Srbije je od 1. februara povećala akcize na, između ostalog, gorivo, alkohol, kafu, tečnosti za punjenje e-cigareta, nikotinske vrećice, duvanske prerađevine, prirodni gas za krajnju potrošnju.
NBS: I dalje se najviše isplati dinarska štednja
16.02.2025.•
5
Narodna banka Srbije (NBS) je saopštila da je u Srbiji i dalje isplativije štedeti u dinarima i da su štedni ulozi u domaćoj valuti krajem 2024. dostigli rekordni iznos od 191,2 milijarde dinara.
Svemirska kompanija Džefa Bezosa deli oko 1.400 otkaza
16.02.2025.•
0
Generalni direktor svemirske kompanije "Blue origin" Dejv Limp najavio je otpuštanje oko 10 odsto osoblja u celoj kompaniji, što je oko 1.400 zaposlenih od skoro 14.000.
Zbog tabloidnih napada: Đenerali se povlači iz rada Privredne komore Srbije i Udruženja osiguravača
14.02.2025.•
9
Đenerali osiguranje se povlači iz rada PKS i Udruženja osiguravača Srbije jer nijedna od tih organizacija nije reagovala na tabloidne napade na predsednika Izvršnog odbora te kuće, Dragana Filipovića.
Komentari 20
Dejan
Dejan
Vlada
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar