
Šta ostaje od oca: Pripadnost i lutalaštvo, sukob i nasilje
U biblioteci Akademske knjige iz Novog Sada možete pronaći i knjigu Masima Rekalkatija "Šta ostaje od oca".

Foto: Pexels (Michael Morse)
Rekalkatijeva polazna tačka je konstatacija da je figura oca, čije nam je zastrašujuće portrete ponudio 20. vek u dobu totalitarizama, definitivno zašla, izgubila se, nestala. Balkon sa trga Sv. Petra – kako je to dobro pokazao poslednji film Nanija Moretija Habemus Papam – prazan je.
I ne treba gajiti nikakvu nostalgiju za takvim ocem, jer nije reč o vaspostavljanju njegove autoritarne snage – čemu, pak, teže svi fundamentalizmi našeg vremena. Nalazimo se u novom dobu. Nalazimo se – da iskoristimo formulaciju Žaka Lakana – u dobu „isparavanja oca“. I tu treba videti pravi ulog koji ova knjiga stavlja u igru: šta ostaje od oca u dobu njegovog isparavanja?
Uz dozvolu Akademske knjige donosimo vam odlomak iz ovog dela.
Pripadnost i lutalaštvo
Porodična veza je kuća, savez, koren. Ona odgovara potrebi za pripadanjem koja odlikuje ljudsko biće. Ali ova potreba uvek je praćena i drugom, isto tako snažnom potrebom za lutanjem, porivom ka onome još neviđenom, nesaznatom i neisprobanom. Pripadnost i lutalaštvo definišu dva pola ljudske subjektivnosti: težnja ka identifikaciji, ka pripadanju zajednici, ka onome biti-zajedno, ka ukorenjavanju u kulturi grupe – i težnja ka putovanju, ka novim iskustvima, ka ostvarenju sopstvene razlike, ka odvajanju, ka željenju želje koja bi bila vlastita.
Sa ove tačke gledišta, porodična veza bi trebalo da bude ona veza koja omogućava udaljavanje, jer treba da zna kako da prihvati otkrivanje singularne razlike bez zahtevanja homogenosti, a da ne želi ponavljanje jednakog, da ne izravna razliku sa već postojećom kulturom grupe. Porodična veza nije samo ono što omogućava iskustvo pripadnosti, nego i ono što, upravo zato što zna da omogući to iskustvo, zna takođe da podnese odvajanje i gubitak, diferencijaciju i udaljavanje.
Ako je dimenzija pripadnosti ono što životu pruža identitet udružujući ga sa smislom, podstrek ka diferencijaciji, nužnost da se želi želja koja bi bila zaista vlastita želja jeste snaga koja udaljava od porodičnog jezgra, to je antifamilijarizam, lutalaštvo i obeskorenjavanje.
Pripadanje i lutalaštvo su dve duše koje oživljuju porodičnu vezu. Bijonovskim terminima, reč je o dijalektici između "socijalizma" (pripadanje kulturi sopstvene grupe) i "narcisizma" (razlikovanje od pripadničke grupe). Bolest svake veze, uključujući i porodičnu, izvire iz prekida ove dijalektike.
Imali bismo onda ili konformizam kao posledicu prevlasti socijalizma nad narcisizmom, ili osamljenost kao posledicu jednostrane prevlasti narcisizma nad socijalizmom. Konformizam označava teškoću da se usled prevlasti otuđujućeg režima identifikacije sa idealima Drugog rodi singularna želja, dok narcisizam sprovodi rasplinjavanje iskustva slobode koja kao da želi da negira svaku obavezu prema Drugome, svako poreklo, svaki simbolički dug.
Nasuprot tome, veza koja se temelji na pozitivnoj tenziji između narcisizma i socijalizma jeste veza sposobna da integriše lutalaštvo na zajedničkom temelju pripadnosti; tamo gde lutalaštvo nije odbijanje frustracije nužno nametnute življenjem na nekom zajedničkom mestu, nego legitimna potreba za diferencijacijom, isto tako značajna kao i poriv za pripadanjem.
Sukob i nasilje
Nije moguće obrazovanje koje ne prolazi kroz tesnac sukoba. Frojd je dobro znao da ljubav i idealizacija edipalnog Oca ne isključuju uopšte komponentu nesvesne agresivnosti upućene prema sopstvenom roditelju. Ako nema prepreke, zapreke, drugosti, ne postoji obrazovanje, prenos, želja.
Kakva je razlika između nasilja i sukoba? Sukob podrazumeva da instancija diferencijacije bude prepoznata, a ne da bude potkresana izvršenjem proste autoritarne nega- cije. Izvesni kolektivni fenomeni, čak i najskoriji, efikasno pokazuju kako negacija sukoba, nepriznavanje razloga koji podstiču sukob između jedne i druge generacije, između pokreta i institucija, teži da proizvede slepo nasilje, razaranje, slom i degeneraciju veza.
Naprotiv, kada je sukob priznat i kritički primljen, može postati motor promene i rasta. Sukob je zapravo način da se simbolizuje nasilje, da se nasilje upiše u govor, dok je nasilje slom svake diskurzivne barijere, i uvek je, doslovce, "van govora". Drugim rečima, sukob je simboličko uređenje realnog nasilja, i kao takav predstavlja sprovođenje sile da bi se postigla nova i naprednija forma veze.
Dok nasilje zahteva direktan pristup Stvari, dok zahteva kastracijom nepovređeno uživanje, sukob uvek uključuje priznanje Drugog u njegovoj drugosti. Priznati razloge sukoba (kako se može dogoditi između roditelja i sinova ili između institucija i kolektivnih pokreta) ne znači u stvari nužno popustiti u čvrstini sopstvenih pozicija, nego priznati da se ovo događa na zajedničkom mestu (na mestu porodice, kao i na mestu polisa).
Nasilje koje se razdružuje od sukoba, – kako bi se izrazio Bijon – postaje čisti napad na vezu, prosta negacija drugosti, dakle čista delatnost uništenja, haos i nered. Sukob je, međutim, dijalektičko ispoljavanje sile koja direktno uvodi u problem filijacije: društvena veza koja nije patološka ume da prihvati sukob, kao što generacija kadra da dopusti simbolički događaj filijacije ume da ispoštuje potrebu za potvrđivanjem generacije koja sledi. Ako se pak ne prihvati sukob, ako prethodna generacija ne ume da napravi mesta sukobu, ne zna da sluša razloge generacije koja sledi, zahtev za diferencijacijom može lako krenuti smrtonosnim putem nasilja.
***
Masimo Rekalkati jedan je od najpoznatijih lakanovskih psihoanalitičara u Italiji. Psihonalizu je studirao i usavršavao u Milanu i Parizu kod Žaka Alana Milera. Član je Italijanskog lakanovskog udruženja psihoanalitičara, naučni direktor Instituta za istraživanje primenjene psihoanalize (IRPA) i osnivač Centra kliničke psihonalize za nove simptome „Jonas Onlus“. Njegova brojna izdanja prevedena su na različite jezike.
Knjigu "Šta ostaje od oca" možete kupiti po akcijskoj ceni na sajtu Akademske knjige.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Mišljenja i intervjui
Ima li razloga za uživanje u "mitingašima"?
21.02.2025.•
5
Prvih tri do pet sekundi videa presudni su za zadržavanje pažnje.
Žižek o protestima u Srbiji: EU pušta Vučića da radi šta hoće
18.02.2025.•
10
Nešto važno se dešava u Kini i to bi trebalo da zabrine političko rukovodstvo.
Sudije, i vi ste vlast
11.02.2025.•
18
Kao odgovor na poziv Advokatske komore Srbije upućen u nedelju 02.02.2024. godine da se podrže zahtevi studenata, Društvo sudija Srbije je istog dana na svom sajtu objavilo saopštenje.
Auto-put Teofila Pančića
10.02.2025.•
4
"Za aktivno delovanje u kulturi, osim znanja, potrebna je i hrabrost da se iskaže stav u sferi društvenog života", piše o Teofilu Pančiću novosadski pisac Siniša Tucić.
Šta sam videla u studentima?
07.02.2025.•
8
Protesti studenata, blokade, inicijative i akcije ne jenjavaju. Štaviše - sve ih je više.
Država protiv društva
05.02.2025.•
8
Kriza u Srbiji traje već puna tri meseca. Ona ne dolazi iz sukoba između političkih stranaka, koalicija, ili struja. Ona dolazi iz sukoba između države i društva.
Piše Boris Dežulović: Večni sjaj bezbednosnog uma
04.02.2025.•
9
"Čekaj bre, stani malo, šta se dešava, skočio je Vulin sa sofe, kakva sad ostavka?"
Ima li razrešenja političkoj krizi u Srbiji?
03.02.2025.•
26
Život se u Srbiji žestoko uzburkao, blokada sva tri mosta preko Dunava u Novom Sadu pokazalo je da je neraspoloženje ne malog sloja građana spram aktuelne vlasti dostiglo ogromne razmere.
Piše Siniša Tucić: Matica srpska nije "nečija" kuća
01.02.2025.•
27
Pre nego što su studenti izbačeni iz Matice srpske, predsednik ove ustanove ih je u upitao "je l' red da vi uđete u nečiju kuću i da zavodite pravila ponašanja?"
"Nadstrešnica" je naš patohistološki test - nije benigna cista već kancer
27.01.2025.•
21
Viši sudijski saradnik u Višem sudu u Novom Sadu Nadežda Joveš Grbić uputila je otvoreno pismo Društvu sudija Srbije, koje portal 021.rs objavljuje u nastavku, u celosti.
Problemi sa personalnom asistencijom u Novom Sadu: Iskustvo iz prve ruke
27.01.2025.•
1
Radnica u sferi socijalne zaštite iz Novog Sada Ana Nikolić u autorskom tesku iznosi brojne probleme sa kojima se suočavaju. Portal 021.rs prenosi tekst u celosti.
Pritisak, pritisak, pritisak...
24.01.2025.•
4
Pritisak se u opštem smislu definiše kao sila koja deluje na određenu površinu. Meri se u Paskalima, a razlikujemo atmosferski, hidrostatički, dinamički i mehanički.
Generalni štrajk
21.01.2025.•
22
Iako je pravo na štrajk jasno definisano međunarodno pravo, i sastavni deo ljudskog prava na rad, u Srbiji se ono kontinuirano gazi decenijama unazad.
Trampovo proširenje SAD - realnost ili snoviđenje
21.01.2025.•
5
Navikli smo da Sjedinjene Američke Države globalno vode istu politiku, bez obzira iz koje stranke dolazi predsednik najmoćnje države na svetu.
Zdravlja, ljubavi i blokada
10.01.2025.•
3
Zdravlja, ljubavi i blokada – najiskrenija je čestitka s kojom sam, svečano, uz čašu vina ušla u novu godinu.
Novosađani, želite besplatan javni prevoz? Može, idite u Beograd
08.01.2025.•
34
Vožnja gradskim saobraćajem je od 1. januara besplatna... u Beogradu.
Ko je pobednik u gasnom ratu?
06.01.2025.•
11
Posle nekoliko decenija izuzetno obimne isporuke došlo je do promene...
Pismo mladom novosadskom pesniku
02.01.2025.•
2
Portal 021.rs objavljuje odlomak iz romana "Pet debelih pesnika" Predraga Đurića koji je nedavno osvojio nagradu "Stevan Pešić" i koji se našao u širem izboru za NIN-ovu nagradu.
Kad su u Vojvodini počela da se prave lepa zdanja
01.01.2025.•
5
Dugo se u Vojvodini gradilo ponajviše od ćerpića, blata osušenog na suncu, koga u ovoj ravnici ima i previše.
INTERVJU Darko Bajić o očevim crtežima, Crnom bombarderu, studentima: Sivi dom se buni danas
31.12.2024.•
2
Režiser, scenarista, producent, profesor na Fakultetu dramskih umetnosti, Darko Bajić za 021.rs priča o novom filmu, izložbi radova njegovog oca Miloša, o svojim ostvarenjima i mnogim drugim temama.
Kada puknu naprednjačke laži
27.12.2024.•
38
Kakva je to država u kojoj i deca protestuju? To je država sa lošom vlašću.
Komentari 1
Sofija
Ista tema moze i na odnos s majkom da se primeni.Izlazak iz iluzije postavljenih obrazaca ponasanja.
Svaka porodica,bez izuzetka:)
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar