Pametna brojila i muke Novosađana: "Te je neočitano, te duplo veći računi, ko je ovde lud?"

Elektrodistribucija Srbije u junu prošle godine je potpisala ugovor sa Nitesom za implementaciju sistema za nadzor potrošnje za distributivno područje Novog Sada.
Pametna brojila i muke Novosađana: "Te je neočitano, te duplo veći računi, ko je ovde lud?"
Foto: 021.rs
Posao vredan skoro milijardu dinara podrazumevao je implementaciju sistema za centralizovani nadzor potrošnje, nabavku merne opreme za nadzor i primenu softverskog modula za nadzor potrošnje. 
 
Iako su ciljevi racionalizacija potrošnje i smanjenje gubitaka električne energije, mnogi Novosađani u čijim je stambenim objektima počela primena ovog sistema žalili su se na njegovo funkcionisanje, pre svega zbog velikih računa i pogrešnih očitavanja.
 
Žena koja živi sama u garsonjeri, kaže za 021.rs da joj je ranija potrošnja bila 100 do 180 kilovata, a da joj je poslednji račun iznosio oko 20.000 dinara, sa navodnom potrošnjom od 1.450 kilovata električne energije.
Novosađanin u čijoj su zgradi uveli nova brojila u decembru, kaže za 021.rs da naredna četiri meseca nije bilo očitavanja.
 
"Kad smo pitali što nema očitavanja, odgovor je bio ili da brojila još nisu ubačena u sistem ili da nemaju uređaje kojima se očitavaju nova brojila. Sada su počeli da očitavaju, a računi su u proseku dva do tri puta veći. Onda se žališ, pa isprave račun, pa ti sledeći mesec stigne račun sa dugom od prethodnog iako si platio, naravno, opet uvećan. Dok nisu promenili brojila 10 godina nisam imao nijedan problem", kaže ovaj sugrađanin. 
 
Drugi čitalac 021.rs kod kog su zamenili brojila u martu, navodi da ih prvo nisu očitavali, te da je on svaki mesec slao prigovor sa uslikanim brojilom, da bi radili korekciju računa.
"Junski račun je stigao uredan, ali uplata nije proknjižena, jer su napravili novi propust, verovatno zbog novog brojila, pa se promenio poziv na broj. I zbog toga sam slao prigovor sa potvrdom o uplati, pa su i to ispravili. Uglavnom, svaki mesec nešto novo sa računom za struju", kaže naš čitalac i dodaje da je dobro što se bar elektronski prigovori brzo rešavaju. 
 
Kako kaže jedan Novosađanin, poslednji račun za struju mu je iznosio 128.000 dinara.
 
"Sve što nisu očitali u prethodnih 12 meseci stavili su u maj 2024. godine, 5.000 kilovata potrošnja u maju. Mi smo normalno domaćinstvo, trošimo između 300 i 400 kilovata mesečno, znam pošto zapisujem s vremena na vreme, baš zato što uvek imamo isti problem", ističe on i dodaje da ne može uvek da se seti i struju da popisuje, te da za to postoje ljudi koji su zaduženi i plaćeni. 
 
 
Jedan naš čitalac kaže da je prošlog meseca dobio dva računa za struju, jedan redovan i jedan kao ispravku prethodnog.
 
Kako naglašava jedna Novosađanka, ovo je "raspad sistema", jer "ne možeš ući u trag koliki je stvarno račun". 
 
"Te nije očitan, te sledeći duplo veći zbog prethodnog. Kako može da nije očitan, kad ima daljinsko očitavanje? Juče ulazi čovek u zgradu i kaže da on očitava... Ko je tu lud", pita naša čitateljka. 
 
Više sugrađana sa kojima smo razgovarali ulagalo je prigovore Elektroprivredi Srbije na tako obračunate račune, a svima su im stizali slični odgovori.
 
U odgovorima u koje je 021.rs imao uvid, piše da se fakturisanje vrši na osnovu podataka koje Elektroprivredi dostavlja Elektrodistribucija koja je operator distributivnog sistema. EPS je na osnovu prigovora slao Elektrodistribuciji ili zahtev za ponovno očitavanje ili zahtev za razdelu potrošnje na period neočitavanja. Međutim, u većini odgovora su isticali da ne raspolažu podacima o očitavanju. 
 
Jednog korisnika je EPS obavestio da je na području Vojvodine u toku proces "unapređenja sistema rada kroz implementaciju potpuno novog softverskog rešenja", te da će o zahtevu biti obavešten nakon "sticanja tehničkih uslova".
 
Prema tehničkoj specifikaciji posla koji za EDS obavlja "Nites" za milijardu dinara, softver i ceo sistem treba da omoguće automatsko očitavanje mernih uređaja, identifikaciju nepravilnosti na mernim mestima, kontrolu mernih mesta, zamenu mernih uređaja, kontrolu merenja u trafostanicama, kao i tehničke analize podataka. 
 
U dokumentaciji se navodi da Elektrodistribucija ne raspolaže dovoljnim brojem podataka za analizu i precizno lociranje gubitaka, pa je zato potrebno uraditi zamenu brojila i ugradnju kontrolnih merenja, kako bi se omogućilo daljinsko očitavanje. 
 
Sistem treba da se sastoji od modula za centralizovani nadzor na srednjem i niskom naponu koji treba da omogući dvosmernu komunikaciju sa namenskim pametnim brojilima. Pored postojećih brojila, sistem treba da podržava i naknadno uvođenje novih tipova brojila. 
 
Osim standardnog očitavanja, novi sistem treba da obezbedi podešavanje sata i datuma u realnom vremenu, podešavanje tarifnog programa i podešavanje načina tarifiranja. 
 
Za implementaciju ovih rešenja, odabrana firma morala je da dizajnira softversku arhitekturu koja treba da bude integrisana sa "Smart grid" sistemom kojim EDS već raspolaže, kao i da obezbedi hardversku infrastrukturu koja će uspostaviti operativni sistem distribucije za upravljanje izmerenim podacima. 
 
Realizacija projekta predviđena je u pet faza. Prva faza je isporuka softverskog rešenja, koja je trebalo da bude završena krajem leta prošle godine. Druga faza je izrada biznis analize koja je trebalo da bude realizovana na jesen 2023. godine. Sledi testiranje, pa uvođenje sistema u rad, što je trebalo da se desi ovog juna ili jula. Peta i poslednja faza je isporuka merno-komunikacione opreme i brojila za kontrolna mesta sa uslugom ugradnje. 
Portal 021.rs obratio se Elektrodistribuciji povodom implementacije ovog sistema, sa pitanjima o njegovom funkcionisanju. 
 
Iz Elektrodistribucije nam je stiglo saopštenje u kojem nema odgovora na pitanja zašto dolazi do ovih grešaka na koje se žale Novosađani. 
 
"Ugradnjom pametnih brojila Elektrodistribucija Srbije modernizuje elektroenergetski distributivni sistem i omogućava da Srbija ide u korak sa državama EU. Uz pametna brojila korisnici će imati brojne prednosti, kao što su detaljno praćenje potrošnje i lakša štednja energije, čime se doprinosi povećanju energetske efikasnosti i zaštiti životne sredine. 
 
Eliminišu se i eventualne greške u očitavanju jer se podaci automatski memorišu i čuvaju u sistemu, a pametna brojila signaliziraju i ako postoji neki kvar tako da ekipe mogu brzo da reaguju i normalizuju snabdevanje električnom energijom. Do sada je ugrađeno više od 310.000 novih pametnih brojila na teritoriji Beograda i Novog Sada. U toku je implementacija sistema za daljinsko očitavanje potrošnje električne energije, a više od 200.000 brojila se već očitava daljinski.
 
Za reklamacije na račune za električnu energiju korisnici mogu da se obrate snabdevaču. Ukoliko korisnici primete eventualnu grešku u očitavanju, ekipe Elektrodistribucije Srbije proveravaju reklamacije i ako se utvrdi da je reklamacija opravdana snabdevač dostavlja korigovan račun. Ne postoji mogućnost da korisnici budu finansijski oštećeni na primer ulaskom u crvenu zonu, jer se potrošnja srazmerno raspoređuje po mesecima", navode iz Elektrodistribucije.
  • NOVOSADJANIN

    14.08.2024 00:32
    Pitanje ???
    EPS više nije JP već AD. Računi su uvećani ali niko ne može da mi objasni zašto ne gori lampica za jeftinu struju ? Zvao sam Bgd , kažu zovi NS , zvao njih oni kažu obrati se onom ko je postavljao nova brojila. Nije samo kod mene tako na Podbari , tako je i Stari grad , Liman , Detelinara... Provereno . Da li ima jeftinije struje od 23h - 07h ili samo ovi nisu dobro ugradili ??? Šta treba da zovem gazdu koji je ugradjivso brojila a on je na Maldivima ???
  • cile

    15.07.2024 12:51
    bez
    Dok je billa elektrovojvodina nikad problema a sada lopovluk nevidjeni
  • Jovo

    14.07.2024 07:19
    Jednostavno ovo je pljačka za koju niko ne odgovara. Plaćamo kamate i visoke tarife iako nismo stvarno potrošili.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti