Školovanje dece sa invaliditetom: Između specijalnih školi i inkluzivnog obrazovanja
Poslednjih 15 godina sve više dece sa invaliditetom školuje se u redovnim školama po inkluzivnom programu, uvedenom novim zakonom iz 2009. godina.
Foto: 021.rs
Od tada do danas, uprkos uočenom napretku, i dalje postoje brojni problemi i nedostaci u funkcionisanju sistema obrazovanja.
Deca sa invaliditetom se u Srbiji, osim u redovnim, obrazuju i u specijalnim školama, kada se proceni da je to u njihovom najboljem interesu, što je u Novom Sadu Škola za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović".
Učenici se školuju po Individualnim obrazovnim planovima (IOP) u okviru samih škola, a u odnosu na stepen podrške koji im je potrebama. Tako IOP 1 podrazumeva prilagođavanje uslovim u kojima se rad ostvaruje, IOP 2 dodatno se prilagođavaju ishodi obrazovnog rada, postignuća, sadržaji nastave, dok IOP 3 podrazumeva da se nastava odvija po obogaćenom i proširenom programu namenjenom darovitim đacima.
Prema podacima poslednjeg Nacionalnog izveštaja o inkluzivnom obrazovanju u Republici Srbiji za period od 2019. do 2021. godine, od ukupnog broja koji se obrazuju po IOP 1 i IOP 2 programu, najveći broj se sprovodi u školama u Vojvodini.
Kakvo je iskustvo školovanja dece sa invaliditetom u Srbiji?
Otac devojčice sa autizmom Viktor Kodnik kaže da njegova ćerka ide u sedmi razred osnovne škole u Novom Sadu, po programu inkluzivnog obrazovanja. Kodnik je i član Društva za podršku osobama sa autizmom Grada Novog Sada, koje postoji više od 20 godina, a organizuje aktivnosti u vidu radionica, seminara, predavanja i sličnog.
Kodnik ističe za 021.rs da je njihovo sveobuhvatno iskustvo u školovanju pozitivno i ističe da se nastavnici maksimalno trude da devojčici prilagode program učenja.
"Našem detetu je bila potrebna socijalizacija i komunikacija sa ostalom decom, zato smo se ipak odlučili da ide u redovnu školu. Mislim da smo uradili pravu stvar jer naše dete komunicira sa drugom decom i voli da ide u školu", kaže on.
Ističe da, iako postoje obrazovne ustanove koje teže prihvataju inkluziju, škola u kojoj se on nalazi sa svojom ćerkom u više razreda ima decu sa nekom vrstom invaliditeta i sa ličnim pratiocima.
"Oni su njih lepo uveli u školski sistem, organizuju poseban program i nastavnici su već prihvatili tu obavezu, koju vrlo dobro rade. Tako da smo mi kao roditelja veoma zadovoljni onim što naše dete dobija u školi i sa njenim znanjem koje ona donosi iz škole", kaže Kodnik.
Međutim, ističe da u našem sistemu najveći problem nastaje kada deca sa invaliditetom napune 18 godina i napuste školu. Kako je i 021.rs ranije pisao, deci sa invaliditetom koji nije fizički onemogućava se usluga personalne asistencije nakon što postanu punoletni, odnosno završe srednju školu.
"Jednostavno, dolazimo do velikog problema jer naša deca iziskuju 24-časovnu pažnju roditelja, odnosno pratioca. Prosto, to dete mora da ima nekoga pored sebe", kaže on.
Novosađanin čija ćerka ide u srednju školu u ŠOSO "Milan Petrović", a koji je hteo da bude anoniman, kaže za 021.rs da je relativno zadovoljan školom, ali da uvek može bolje.
"Moja ćerka je u osnovnu školu išla po programu inkluzivnog obrazovanja u redovnoj školi, ali smo za srednju po preporuci odlučili da ipak ide u 'Milan Petrović'. Sada nije loše, ali je neka jaka trojka. Međutim, ne radi se jedan na jedan sa decom ili bar u meri u kojoj ja očekujem. Da sam zadovoljan, nisam, uvek može bolje. Nema plan i program rada sa decom, pogotovo sa onima čiji invaliditet nije fizički", kaže on.
Inkluzija u sistemu školovanja
Vanredna profesorka Filozofskog fakulteta u Novom Sadu Zorica Šaljić, inače i autorka publikacije "Inkluzivno obrazovanje - ideal ili realnost?", kaže za 021.rs da se pojam inkluzivnog obrazovanja široko interpretira.
"Možemo reći da je to prilično jedan rastegljiv termin. Određenja se kreću negde od toga da je ono namenjeno učenicima sa različitom vrstom invaliditeta, onima koji potiču iz socijalno i materijalno deprivirane sredine, učenicima koji pripadaju nacionalnim manjinama i tako dalje, do negde najšireg određenja pod kojim se ono smatra uvažavanje različitosti u smislu da sva deca u jednom trenutku mogu imati potrebu i za različitom podrškom, dodatnim pristupom i da se prosto uvažava svaka vrsta različitosti", objašnjava ona.
Razlika između inkluzivnog obrazovanja i onog u specijalnim školama jeste upravo to da se deca sa invaliditetom uključuju u redovne škole.
"To znači da se ta deca ne obrazuju u zasebnim školama već zajedno sa svojim vršnjacima. Mi u našem sistemu i dalje imamo specijalne škole, ali je to značajno drugačija situacija nego pre uvođenja inkluzije 2009. i sada njih pohađaju deca za koje se procenjuje da je to u njihovom najboljem interesu", kaže ona.
Šaljić objašnjava da je program inkluzivnog obrazovanja u školama u Srbiji regulisan kako zakonom, tako i podzakonskim aktima, kojima se propisuju obaveze nastavnika i obrazovnih ustanova u programu.
"Nastavnici jesu u obavezi da učestvuju u procesu identifikacije učenika kojima je potrebna dodatna podrška i u procesu osmišljavanja mera dodatne podrške, praćenju realizacije tih mera, da sarađuju sa značajnim osobama iz detetovog okruženja i slično. Tako da negde postoji ta obaveznost škole da primenjuje inkluzivno obrazovanje", kaže sagovornica 021.rs.
Međutim, ističe da ima puno problema u ostvarivanju inkluzije u školama. Ističe da to nije specifičnost našeg obrazovnog sistema zbog toga što nije u nešto zavidnoj materijalnoj i organizacionoj situaciji, već i da se sa problemima suočavaju i druge evropske države.
"Na prvom mestu se može izdvojiti neusklađenost politike i zakonodavstva sa potrebama i mogućnostima prakse, a na to se nadovezuje problem uvođenja inkluzivnog obrazovanja odozgo ka dole. Znači, donose se neki zakoni, propisi, mere, a sistem nije pripremljen za to - nisu pripremljeni ni zaposleni, nastavnici i drugo školsko osoblje nisu ni pitani da li je sve to u tom trenutku realno sprovesti i tako dalje", objašnjava Šaljić.
Dodaje i da se kao još jedan od ključnih problema i u literaturi i u rezultatima istraživanja pominju negativni stavovi, predrasude, stereotipi i prema inkluzivnom obrazovanju.
"Samim tim ova shvatanja dovode i do negativnih stavova prema osobama koje se školuju po inkluzivnom programu, što jeste jedan od najznačajnijih problema koji otežava njegovo sprovođenje", kaže ona.
Kao dodatne probleme, između ostalog, profesorka Filozofskog fakulteta u Beogradu izdvaja i nedostatak materijalnih i kadrovskih resursa škola, kao i kompetencije zaposlenih.
"Čak i zaposleni u školama prepoznaju da nisu dovoljno osposobljeni za pružanje podrške učenicima i da im tu treba podrška i da pritom i seminari koji im se obezbeđuju u tu svrhu ne zadovoljavaju te neke profesionalne potrebe. Dešava se i da zaposleni u školi plaše rada sa decom sa kojom ne znaju kako u određenom trenutku treba da postupe. U tom smislu bi, čini mi se, bilo najkorisnije razvijati njihove kompetencije, ali opet mislim da je veoma značajno da njih pitamo šta im je potrebno i na koji način", kaže sagovornica 021.rs.
Dodaje i da se, prema njenom istraživanju, kao lider u inkluzivnom obrazovanju pojavila Italija, koja je ovakav program uvela još 1977. godine.
"Dakle, ono što su oni uradili sedamdesetih, mi smo uveli tek 2009. godine. Oni su tada uveli inkluzivno obrazovanje kao obavezu, u zakone i podzakonska akta, čime su specijalne škole sveli na minimum. I stvarno, danas se samo jedan odsto dece školuje u specijalnim ustanovama, a svi ostali u redovnim školama po inkluziji", objašnjava Šaljić.
Inkluzivno obrazovanje u Srbiji, iako uvedeno pre 15 godina, i dalje tek hvata zamaha pored svih problema sa kojima se prosvetni radnici suočavaju.
Zorica Šaljić ističe da je inkluzija razvojni proces i da je negde između ideala i realnog stanja.
"Inkluzija nije dostignuto stanje i to je put jednog dugog, neprekidnog razvoja. Mi smo možda negde na početku tog razvoja jer smo uveli inkluziju i za sada je ona orijentisana na podrške deci kojoj je ista potrebna. Upravo zbog toga možemo reći da još uvek nije postignut ideal u onom smislu da je inkluzija uvažavanje svih različitosti, ali se ona za sada ostvaruje manje ili više uspešno i to su negde prvi koraci u njenom razvoju", objašnjava ona.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
FOTO: Novi Sad stao na 15 minuta
22.11.2024.•
0
Novi Sad je u 11.52 ponovo stao i odao poštu stradalima u obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice.
FOTO, VIDEO: Za beg iz grada - pogledajte kuću koja se prodaje u Zmajevu
22.11.2024.•
0
Ukoliko grad već počinje da vas zamara, pa tražtie mesto za odmor ili život van prenaseljenog mesta, onda možete da se okrenete nekom od mesta u blizini velikih gradova.
Kreni-Promeni predao peticiju za puštanje mladih iz zatvora u Novom Sadu: "Rok od nedelju dana"
22.11.2024.•
0
Mladi iz pokreta Kreni-Promeni predali su peticiju za oslobođenje pritvorenih nakon protesta 5. novembra Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu.
Advokat o presudi za nesreću: Najmanje pet godina je neće biti, dok ne uzmu ostali korupcioni novac
22.11.2024.•
1
Advokat Borivoje Borović smatra da presuda u slučaju obrušavanja nadstrešnice u Novom Sadu neće biti doneta u narednih pet godina.
Počela saslušanja uhapšenih zbog tragedije na Železničkoj stanici
22.11.2024.•
0
U Tužilaštvu u Novom Sadu počela su saslušanja uhapšenih zbog tragedije na Železničkoj stanici.
Tri nedelje od nesreće na Železničkoj stanici: Kordoni, blokade, hapšenja i pitanja o pravdi
22.11.2024.•
1
U trećoj nedelji nakon obrušavanja nadstrešnice Železničke stanice 15. žrtva podlegla je teškim povredama, dok se dvoje mladih još uvek bori za život. Na red su došla i prva hapšenja zbog nesreće.
Nije vreme za muziku: Joker Out odložio koncert u Novom Sadu, prihod doniraju porodicama nastradalih
22.11.2024.•
2
Slovenački bend "Joker Out" odlučio je da, zbog tragedije koja se dogodila u Novom Sadu, ne održi koncert u "Fabrici", koji je bio planiran za 26. novembar.
I prosvetari da zastanu na 15 minuta: Nema značajnijeg zadatka od podsticanja kritičkog mišljenja
22.11.2024.•
3
Nezavisni sindikat prosvetnih radnika Srbije (NSPRS) poziva zaposlene u sistemu obrazovanja da danas obustave sve aktivnosti na petnaest minuta, s početkom u 11.52.
Srbija staje na 15 minuta u znak sećanja na 15 poginulih u padu nadstrešnice u Novom Sadu
22.11.2024.•
5
Građani su pozvani da danas, u akciji "Zastani Srbijo", u 11.52h stanu na 15 minuta i time odaju poštu poginulima u pada nadstrešnice na novosadskoj Železničkoj stanici.
Prethodnog dana u Betaniji rođeno 19 beba
22.11.2024.•
0
Prethodnog dana u Betaniji je bilo 18 porođaja, a rođeno je 19 beba.
Opozicija: Novosađani će danas poručiti gradonačelniku da ne može izbeći odgovornost
22.11.2024.•
22
Novosadska opozicija koja učestvuje u radu Skupštine grada pozvala je građane da se danas, 22. novembra, u 11.52 časova, pridruže akciji i zastanu na 15 minuta.
Odavanje počasti poginulima u padu nadstrešnice u petak u kampusu Univerziteta
21.11.2024.•
3
Grupa nastavnika i saradnika Filozofskog fakulteta pozvala je zaposlene i studente Novosadskog univerziteta da se pridruže akciji "Zastani, Srbijo!".
Majka nastradale u Novom Sadu: Hapšenja ne bi bilo da nije bilo protesta
21.11.2024.•
44
Zorica Ruman, majka Anđele Ruman iz Stare Pazove, devojke koja je poginula u nesreći u Novom Sadu, kaže da možda niko od odgovornih ne bi bio uhapšen da nije bilo pritiska javnosti.
Tužilaštvo za organizovani kriminal: Dela osumnjičenih za pad nadstrešnice nisu u našoj nadležnosti
21.11.2024.•
7
Tužilaštvo za organizovani kriminal (TOK) za sada neće postupati u predmetu u slučaju nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Tmuran petak sa susnežicom u Novom Sadu: Radionice za decu, predavanja, koncerti...
21.11.2024.•
0
Petak će biti tmuran i očekuje se susnežica, ali tu su i koncerti, predstave i razne aktivnosti u Novom Sadu da poprave raspoloženje.
Vučić: Nema više ostavki, do hapšenja nije došlo pod pritiskom demonstranata
21.11.2024.•
56
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da više neće biti ostavki i da će nadležni organi "nastaviti da rade svoj posao".
Novaković: Stvari će početi da se rešavaju kada osoba A.V. završi u tužilaštvu zbog korupcije
21.11.2024.•
2
"Suštinski, pala nam je korupcija na glavu", rekao je narodni poslanik i bivši gradonačelnik Novog Sada Borislav Novaković.
Inženjerska komora: Sud časti prikuplja dokumentaciju za utvrđivanje uzroka nesreće u Novom Sadu
21.11.2024.•
3
Inženjerska komora Srbije saopštila je da je njen Sud časti preduzeo radnje u vezi sa prikupljanjem dokumentacije neophodne za utvrđivanje uzroka nesreće u Novom Sadu.
Uhapšena još jedna osoba zbog nesreće na Železničkoj stanici, dok se za jednom traga
21.11.2024.•
10
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu saopštilo je da je još jedna osoba uhapšena danas zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Pogačar: Ukoliko Relja ne bude pušten, tek će onda uslediti blokade svih institucija
21.11.2024.•
6
Opozicija će nakon saslušanja studenta Akademije umetnosti u Novom Sadu Relje Stanojevića odlučiti kako će dalje postupati, rekao je gradski odbornik pokreta Bravo Miran Pogačar.
Brnabić o hapšenju za nesreću: Tužilaštvo podleglo pritiscima ulice i uplašilo se najgorih
21.11.2024.•
44
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić navela je da je Tužilaštvo "podleglo pritiscima ulice".
Komentari 1
Jelena
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar