Školovanje dece sa invaliditetom: Između specijalnih školi i inkluzivnog obrazovanja
Poslednjih 15 godina sve više dece sa invaliditetom školuje se u redovnim školama po inkluzivnom programu, uvedenom novim zakonom iz 2009. godina.
Foto: 021.rs
Od tada do danas, uprkos uočenom napretku, i dalje postoje brojni problemi i nedostaci u funkcionisanju sistema obrazovanja.
Deca sa invaliditetom se u Srbiji, osim u redovnim, obrazuju i u specijalnim školama, kada se proceni da je to u njihovom najboljem interesu, što je u Novom Sadu Škola za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović".
Učenici se školuju po Individualnim obrazovnim planovima (IOP) u okviru samih škola, a u odnosu na stepen podrške koji im je potrebama. Tako IOP 1 podrazumeva prilagođavanje uslovim u kojima se rad ostvaruje, IOP 2 dodatno se prilagođavaju ishodi obrazovnog rada, postignuća, sadržaji nastave, dok IOP 3 podrazumeva da se nastava odvija po obogaćenom i proširenom programu namenjenom darovitim đacima.
Prema podacima poslednjeg Nacionalnog izveštaja o inkluzivnom obrazovanju u Republici Srbiji za period od 2019. do 2021. godine, od ukupnog broja koji se obrazuju po IOP 1 i IOP 2 programu, najveći broj se sprovodi u školama u Vojvodini.
Kakvo je iskustvo školovanja dece sa invaliditetom u Srbiji?
Otac devojčice sa autizmom Viktor Kodnik kaže da njegova ćerka ide u sedmi razred osnovne škole u Novom Sadu, po programu inkluzivnog obrazovanja. Kodnik je i član Društva za podršku osobama sa autizmom Grada Novog Sada, koje postoji više od 20 godina, a organizuje aktivnosti u vidu radionica, seminara, predavanja i sličnog.
Kodnik ističe za 021.rs da je njihovo sveobuhvatno iskustvo u školovanju pozitivno i ističe da se nastavnici maksimalno trude da devojčici prilagode program učenja.
"Našem detetu je bila potrebna socijalizacija i komunikacija sa ostalom decom, zato smo se ipak odlučili da ide u redovnu školu. Mislim da smo uradili pravu stvar jer naše dete komunicira sa drugom decom i voli da ide u školu", kaže on.
Ističe da, iako postoje obrazovne ustanove koje teže prihvataju inkluziju, škola u kojoj se on nalazi sa svojom ćerkom u više razreda ima decu sa nekom vrstom invaliditeta i sa ličnim pratiocima.
"Oni su njih lepo uveli u školski sistem, organizuju poseban program i nastavnici su već prihvatili tu obavezu, koju vrlo dobro rade. Tako da smo mi kao roditelja veoma zadovoljni onim što naše dete dobija u školi i sa njenim znanjem koje ona donosi iz škole", kaže Kodnik.
Međutim, ističe da u našem sistemu najveći problem nastaje kada deca sa invaliditetom napune 18 godina i napuste školu. Kako je i 021.rs ranije pisao, deci sa invaliditetom koji nije fizički onemogućava se usluga personalne asistencije nakon što postanu punoletni, odnosno završe srednju školu.
"Jednostavno, dolazimo do velikog problema jer naša deca iziskuju 24-časovnu pažnju roditelja, odnosno pratioca. Prosto, to dete mora da ima nekoga pored sebe", kaže on.
Novosađanin čija ćerka ide u srednju školu u ŠOSO "Milan Petrović", a koji je hteo da bude anoniman, kaže za 021.rs da je relativno zadovoljan školom, ali da uvek može bolje.
"Moja ćerka je u osnovnu školu išla po programu inkluzivnog obrazovanja u redovnoj školi, ali smo za srednju po preporuci odlučili da ipak ide u 'Milan Petrović'. Sada nije loše, ali je neka jaka trojka. Međutim, ne radi se jedan na jedan sa decom ili bar u meri u kojoj ja očekujem. Da sam zadovoljan, nisam, uvek može bolje. Nema plan i program rada sa decom, pogotovo sa onima čiji invaliditet nije fizički", kaže on.
Inkluzija u sistemu školovanja
Vanredna profesorka Filozofskog fakulteta u Novom Sadu Zorica Šaljić, inače i autorka publikacije "Inkluzivno obrazovanje - ideal ili realnost?", kaže za 021.rs da se pojam inkluzivnog obrazovanja široko interpretira.
"Možemo reći da je to prilično jedan rastegljiv termin. Određenja se kreću negde od toga da je ono namenjeno učenicima sa različitom vrstom invaliditeta, onima koji potiču iz socijalno i materijalno deprivirane sredine, učenicima koji pripadaju nacionalnim manjinama i tako dalje, do negde najšireg određenja pod kojim se ono smatra uvažavanje različitosti u smislu da sva deca u jednom trenutku mogu imati potrebu i za različitom podrškom, dodatnim pristupom i da se prosto uvažava svaka vrsta različitosti", objašnjava ona.
Razlika između inkluzivnog obrazovanja i onog u specijalnim školama jeste upravo to da se deca sa invaliditetom uključuju u redovne škole.
"To znači da se ta deca ne obrazuju u zasebnim školama već zajedno sa svojim vršnjacima. Mi u našem sistemu i dalje imamo specijalne škole, ali je to značajno drugačija situacija nego pre uvođenja inkluzije 2009. i sada njih pohađaju deca za koje se procenjuje da je to u njihovom najboljem interesu", kaže ona.
Šaljić objašnjava da je program inkluzivnog obrazovanja u školama u Srbiji regulisan kako zakonom, tako i podzakonskim aktima, kojima se propisuju obaveze nastavnika i obrazovnih ustanova u programu.
"Nastavnici jesu u obavezi da učestvuju u procesu identifikacije učenika kojima je potrebna dodatna podrška i u procesu osmišljavanja mera dodatne podrške, praćenju realizacije tih mera, da sarađuju sa značajnim osobama iz detetovog okruženja i slično. Tako da negde postoji ta obaveznost škole da primenjuje inkluzivno obrazovanje", kaže sagovornica 021.rs.
Međutim, ističe da ima puno problema u ostvarivanju inkluzije u školama. Ističe da to nije specifičnost našeg obrazovnog sistema zbog toga što nije u nešto zavidnoj materijalnoj i organizacionoj situaciji, već i da se sa problemima suočavaju i druge evropske države.
"Na prvom mestu se može izdvojiti neusklađenost politike i zakonodavstva sa potrebama i mogućnostima prakse, a na to se nadovezuje problem uvođenja inkluzivnog obrazovanja odozgo ka dole. Znači, donose se neki zakoni, propisi, mere, a sistem nije pripremljen za to - nisu pripremljeni ni zaposleni, nastavnici i drugo školsko osoblje nisu ni pitani da li je sve to u tom trenutku realno sprovesti i tako dalje", objašnjava Šaljić.
Dodaje i da se kao još jedan od ključnih problema i u literaturi i u rezultatima istraživanja pominju negativni stavovi, predrasude, stereotipi i prema inkluzivnom obrazovanju.
"Samim tim ova shvatanja dovode i do negativnih stavova prema osobama koje se školuju po inkluzivnom programu, što jeste jedan od najznačajnijih problema koji otežava njegovo sprovođenje", kaže ona.
Kao dodatne probleme, između ostalog, profesorka Filozofskog fakulteta u Beogradu izdvaja i nedostatak materijalnih i kadrovskih resursa škola, kao i kompetencije zaposlenih.
"Čak i zaposleni u školama prepoznaju da nisu dovoljno osposobljeni za pružanje podrške učenicima i da im tu treba podrška i da pritom i seminari koji im se obezbeđuju u tu svrhu ne zadovoljavaju te neke profesionalne potrebe. Dešava se i da zaposleni u školi plaše rada sa decom sa kojom ne znaju kako u određenom trenutku treba da postupe. U tom smislu bi, čini mi se, bilo najkorisnije razvijati njihove kompetencije, ali opet mislim da je veoma značajno da njih pitamo šta im je potrebno i na koji način", kaže sagovornica 021.rs.
Dodaje i da se, prema njenom istraživanju, kao lider u inkluzivnom obrazovanju pojavila Italija, koja je ovakav program uvela još 1977. godine.
"Dakle, ono što su oni uradili sedamdesetih, mi smo uveli tek 2009. godine. Oni su tada uveli inkluzivno obrazovanje kao obavezu, u zakone i podzakonska akta, čime su specijalne škole sveli na minimum. I stvarno, danas se samo jedan odsto dece školuje u specijalnim ustanovama, a svi ostali u redovnim školama po inkluziji", objašnjava Šaljić.
Inkluzivno obrazovanje u Srbiji, iako uvedeno pre 15 godina, i dalje tek hvata zamaha pored svih problema sa kojima se prosvetni radnici suočavaju.
Zorica Šaljić ističe da je inkluzija razvojni proces i da je negde između ideala i realnog stanja.
"Inkluzija nije dostignuto stanje i to je put jednog dugog, neprekidnog razvoja. Mi smo možda negde na početku tog razvoja jer smo uveli inkluziju i za sada je ona orijentisana na podrške deci kojoj je ista potrebna. Upravo zbog toga možemo reći da još uvek nije postignut ideal u onom smislu da je inkluzija uvažavanje svih različitosti, ali se ona za sada ostvaruje manje ili više uspešno i to su negde prvi koraci u njenom razvoju", objašnjava ona.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Maturanti Jovine gimnazije: Ostajemo u školi tokom raspusta
22.12.2024.•
11
Maturanti Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" kažu da će ostati u školi i tokom raspusta.
Studenti PMF-a imaju pitanja za Vučića o kreditima za stanove: Briga za mlade ili politički manevar?
22.12.2024.•
8
Studenti primenjene matematike na novosadskom PMF-u uputili su predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću nekoliko pitanja u vezi sa kreditima za mlade koje je predstavio u subotu.
VIDEO Voz iz Novog Sada za Beograd stao u Pazovi zbog "tehničkih problema"
22.12.2024.•
31
Voz iz Novog Sada koji je za Beograd krenuo u 13.55h stao je u Staroj Pazovi.
Novosađani, naredna tri dana je moguć sneg
22.12.2024.•
1
Pred Novosađanima je nekoliko snežnih dana.
VIDEO Studenti Akademije umetnosti na Trgu slobode izveli performans za stradale: Nećemo zaboraviti
22.12.2024.•
6
Studenti u blokadi Akademije umetnosti u Novom Sadu su juče, 21. decembra u 11.52 čas, održali performans u spomen žrtvama stradalim na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
LSV pita Dolovac: Da li je protiv Zobenice pokrenut postupak, da li će biti izručen iz Trsta?
22.12.2024.•
13
Liga socijaldemokrata Vojvodine - Vojvođani uputila je pitanje republičkoj javnoj tužiteljki Zagorki Dolovac da li je protiv Damira Zobenice pokrenut postupak zbog nasilničkog ponašanja.
Novosadska opozicija: Vlast nelegalno odložila sednicu Skupštine grada zbog straha od studenata
22.12.2024.•
9
Opozicione odborničke grupe u Skupštini Novog Sada obaveštavaju tvrde da je predsednica Skupštine Grada Novog Sada Dina Vučinić bez ikakvog pravnog osnova odložila šestu sednicu gradskog parlamenta.
Poklon paketići za decu Novosađana koji sutra doniraju krv u Zavodu
22.12.2024.•
0
Zavod za transfuziju krvi Vojvodine u ponedeljak, 23. decembra organizuje novogodišnju žurku i podelu paketića deci dobrovoljnih davalaca krvi.
Goran Ješić formirao političku inicijativu Solidarnost: Da stanemo u prve redove borbe za normalnost
21.12.2024.•
29
Nekadašnji potpredsednik Vlade Vojvodine Goran Ješić predstavio je novoformiranu Političku inicijativu "Solidarnost".
Inicijative za Februarsku nagradu mogu se podneti do kraja godine
21.12.2024.•
1
Komisija za obeležavanje praznika i dodelu priznanja pozvala je građane da podnesu inicijative za dodelu Februarske nagrade Novog Sada za ovu godinu.
Tepić: Vučić pustio Zobenicu da pobegne u Trst
21.12.2024.•
28
Marinika Tepić je poručila predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću da se "baš pogubio, ako misli da je Damira Zobenicu spasio tako što ga je pustio da pobegne u Trst u svoju hacijendu".
FOTO, VIDEO: Poljoprivrednici delili gulaš studentima, odneli i srednjoškolcima
21.12.2024.•
23
Ispred Rektorata Univerziteta u Novom Sadu deljene su porcije gulaša studentima koji blokiraju fakultete.
NDNV i Nezavisnost: Solidarno sa studentima, obustavljamo sve kontakte sa režimom
21.12.2024.•
5
Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) i Nezavisnost saopštili su da obustavljaju sve kontakte s vlašću i zahtevaju ostavku ministra informisanja Dejana Ristića.
FOTO, VIDEO: Poljoprivrednici kuvaju gulaš za više od 1.000 novosadskih studenata
21.12.2024.•
41
Na novosadskom kampusu trenutno se kuva oko 1.200 porcija gulaša.
"Mala dela - velika magija": Potrošači i Lidl donirali 6.300.000 dinara Crvenom krstu Srbije
21.12.2024.•
0
Kompanija Lidl Srbija je uz pomoć svojih potrošača a u okviru tradicionalne praznične kampanje "Mala dela - velika magija" donirala 6.300.000 dinara za korisnike narodnih kuhinja Crvenog krsta Srbije.
Studenti Filozofskog u blokadi o predstavnicima studenata na sastanku sa premijerom: "Nelegitimni"
21.12.2024.•
20
Studenti u blokadi na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu jednoglasno su izglasali nepoverenje predstavnicima studentskih organizacija koji su bili na sastanku sa premijerom Milošem Vučevićem.
Policija zaustavila poljoprivrednike koji su krenuli da kuvaju gulaš za studente
21.12.2024.•
29
Poljoprivrednici koji su traktorom dovozili luk za gulaš koji se kuva studentima u Rektoratu u Novom Sadu zaustavljeni su kod Veternika.
Zdravstvo u Novom Sadu: Manjak lekara, neophodna zamena dotrajale opreme
21.12.2024.•
34
Novi Sad ima nedovoljno lekara, dotrajalu medicinsku opremu, a po građane su najopasnije kardiovaskularne bolesti, pokazuje godišnja analiza Instituta za javno zdravlje Vojvodine.
Plus tri za dečake: U Novom Sadu rođeno 15 beba
21.12.2024.•
0
U protekla 24 sata u novosadskom poodilištu "Betanija" rođeno je 15 beba.
Karlovačka učenica o neuspeloj blokadi: Nije stvar u tome ko je isterao svoje, već po koju cenu
21.12.2024.•
28
Učenici Karlovačke gimnazije koji su u četvrtak, 19. decembra počeli blokadu škole, koja je zbog "upada" direktora trajala tek desetak minuta, obratili su se nastavničkom veću.
Odložena sednica Skupštine grada
20.12.2024.•
2
Sednica Skupštine grada, koja je bila najavljena za ponedeljak, 23. decembar, odložena je.
Komentari 1
Jelena
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar