Školovanje dece sa invaliditetom: Između specijalnih školi i inkluzivnog obrazovanja
Poslednjih 15 godina sve više dece sa invaliditetom školuje se u redovnim školama po inkluzivnom programu, uvedenom novim zakonom iz 2009. godina.
Foto: 021.rs
Od tada do danas, uprkos uočenom napretku, i dalje postoje brojni problemi i nedostaci u funkcionisanju sistema obrazovanja.
Deca sa invaliditetom se u Srbiji, osim u redovnim, obrazuju i u specijalnim školama, kada se proceni da je to u njihovom najboljem interesu, što je u Novom Sadu Škola za osnovno i srednje obrazovanje "Milan Petrović".
Učenici se školuju po Individualnim obrazovnim planovima (IOP) u okviru samih škola, a u odnosu na stepen podrške koji im je potrebama. Tako IOP 1 podrazumeva prilagođavanje uslovim u kojima se rad ostvaruje, IOP 2 dodatno se prilagođavaju ishodi obrazovnog rada, postignuća, sadržaji nastave, dok IOP 3 podrazumeva da se nastava odvija po obogaćenom i proširenom programu namenjenom darovitim đacima.
Prema podacima poslednjeg Nacionalnog izveštaja o inkluzivnom obrazovanju u Republici Srbiji za period od 2019. do 2021. godine, od ukupnog broja koji se obrazuju po IOP 1 i IOP 2 programu, najveći broj se sprovodi u školama u Vojvodini.
Kakvo je iskustvo školovanja dece sa invaliditetom u Srbiji?
Otac devojčice sa autizmom Viktor Kodnik kaže da njegova ćerka ide u sedmi razred osnovne škole u Novom Sadu, po programu inkluzivnog obrazovanja. Kodnik je i član Društva za podršku osobama sa autizmom Grada Novog Sada, koje postoji više od 20 godina, a organizuje aktivnosti u vidu radionica, seminara, predavanja i sličnog.
Kodnik ističe za 021.rs da je njihovo sveobuhvatno iskustvo u školovanju pozitivno i ističe da se nastavnici maksimalno trude da devojčici prilagode program učenja.
"Našem detetu je bila potrebna socijalizacija i komunikacija sa ostalom decom, zato smo se ipak odlučili da ide u redovnu školu. Mislim da smo uradili pravu stvar jer naše dete komunicira sa drugom decom i voli da ide u školu", kaže on.
Ističe da, iako postoje obrazovne ustanove koje teže prihvataju inkluziju, škola u kojoj se on nalazi sa svojom ćerkom u više razreda ima decu sa nekom vrstom invaliditeta i sa ličnim pratiocima.
"Oni su njih lepo uveli u školski sistem, organizuju poseban program i nastavnici su već prihvatili tu obavezu, koju vrlo dobro rade. Tako da smo mi kao roditelja veoma zadovoljni onim što naše dete dobija u školi i sa njenim znanjem koje ona donosi iz škole", kaže Kodnik.
Međutim, ističe da u našem sistemu najveći problem nastaje kada deca sa invaliditetom napune 18 godina i napuste školu. Kako je i 021.rs ranije pisao, deci sa invaliditetom koji nije fizički onemogućava se usluga personalne asistencije nakon što postanu punoletni, odnosno završe srednju školu.
"Jednostavno, dolazimo do velikog problema jer naša deca iziskuju 24-časovnu pažnju roditelja, odnosno pratioca. Prosto, to dete mora da ima nekoga pored sebe", kaže on.
Novosađanin čija ćerka ide u srednju školu u ŠOSO "Milan Petrović", a koji je hteo da bude anoniman, kaže za 021.rs da je relativno zadovoljan školom, ali da uvek može bolje.
"Moja ćerka je u osnovnu školu išla po programu inkluzivnog obrazovanja u redovnoj školi, ali smo za srednju po preporuci odlučili da ipak ide u 'Milan Petrović'. Sada nije loše, ali je neka jaka trojka. Međutim, ne radi se jedan na jedan sa decom ili bar u meri u kojoj ja očekujem. Da sam zadovoljan, nisam, uvek može bolje. Nema plan i program rada sa decom, pogotovo sa onima čiji invaliditet nije fizički", kaže on.
Inkluzija u sistemu školovanja
Vanredna profesorka Filozofskog fakulteta u Novom Sadu Zorica Šaljić, inače i autorka publikacije "Inkluzivno obrazovanje - ideal ili realnost?", kaže za 021.rs da se pojam inkluzivnog obrazovanja široko interpretira.
"Možemo reći da je to prilično jedan rastegljiv termin. Određenja se kreću negde od toga da je ono namenjeno učenicima sa različitom vrstom invaliditeta, onima koji potiču iz socijalno i materijalno deprivirane sredine, učenicima koji pripadaju nacionalnim manjinama i tako dalje, do negde najšireg određenja pod kojim se ono smatra uvažavanje različitosti u smislu da sva deca u jednom trenutku mogu imati potrebu i za različitom podrškom, dodatnim pristupom i da se prosto uvažava svaka vrsta različitosti", objašnjava ona.
Razlika između inkluzivnog obrazovanja i onog u specijalnim školama jeste upravo to da se deca sa invaliditetom uključuju u redovne škole.
"To znači da se ta deca ne obrazuju u zasebnim školama već zajedno sa svojim vršnjacima. Mi u našem sistemu i dalje imamo specijalne škole, ali je to značajno drugačija situacija nego pre uvođenja inkluzije 2009. i sada njih pohađaju deca za koje se procenjuje da je to u njihovom najboljem interesu", kaže ona.
Šaljić objašnjava da je program inkluzivnog obrazovanja u školama u Srbiji regulisan kako zakonom, tako i podzakonskim aktima, kojima se propisuju obaveze nastavnika i obrazovnih ustanova u programu.
"Nastavnici jesu u obavezi da učestvuju u procesu identifikacije učenika kojima je potrebna dodatna podrška i u procesu osmišljavanja mera dodatne podrške, praćenju realizacije tih mera, da sarađuju sa značajnim osobama iz detetovog okruženja i slično. Tako da negde postoji ta obaveznost škole da primenjuje inkluzivno obrazovanje", kaže sagovornica 021.rs.
Međutim, ističe da ima puno problema u ostvarivanju inkluzije u školama. Ističe da to nije specifičnost našeg obrazovnog sistema zbog toga što nije u nešto zavidnoj materijalnoj i organizacionoj situaciji, već i da se sa problemima suočavaju i druge evropske države.
"Na prvom mestu se može izdvojiti neusklađenost politike i zakonodavstva sa potrebama i mogućnostima prakse, a na to se nadovezuje problem uvođenja inkluzivnog obrazovanja odozgo ka dole. Znači, donose se neki zakoni, propisi, mere, a sistem nije pripremljen za to - nisu pripremljeni ni zaposleni, nastavnici i drugo školsko osoblje nisu ni pitani da li je sve to u tom trenutku realno sprovesti i tako dalje", objašnjava Šaljić.
Dodaje i da se kao još jedan od ključnih problema i u literaturi i u rezultatima istraživanja pominju negativni stavovi, predrasude, stereotipi i prema inkluzivnom obrazovanju.
"Samim tim ova shvatanja dovode i do negativnih stavova prema osobama koje se školuju po inkluzivnom programu, što jeste jedan od najznačajnijih problema koji otežava njegovo sprovođenje", kaže ona.
Kao dodatne probleme, između ostalog, profesorka Filozofskog fakulteta u Beogradu izdvaja i nedostatak materijalnih i kadrovskih resursa škola, kao i kompetencije zaposlenih.
"Čak i zaposleni u školama prepoznaju da nisu dovoljno osposobljeni za pružanje podrške učenicima i da im tu treba podrška i da pritom i seminari koji im se obezbeđuju u tu svrhu ne zadovoljavaju te neke profesionalne potrebe. Dešava se i da zaposleni u školi plaše rada sa decom sa kojom ne znaju kako u određenom trenutku treba da postupe. U tom smislu bi, čini mi se, bilo najkorisnije razvijati njihove kompetencije, ali opet mislim da je veoma značajno da njih pitamo šta im je potrebno i na koji način", kaže sagovornica 021.rs.
Dodaje i da se, prema njenom istraživanju, kao lider u inkluzivnom obrazovanju pojavila Italija, koja je ovakav program uvela još 1977. godine.
"Dakle, ono što su oni uradili sedamdesetih, mi smo uveli tek 2009. godine. Oni su tada uveli inkluzivno obrazovanje kao obavezu, u zakone i podzakonska akta, čime su specijalne škole sveli na minimum. I stvarno, danas se samo jedan odsto dece školuje u specijalnim ustanovama, a svi ostali u redovnim školama po inkluziji", objašnjava Šaljić.
Inkluzivno obrazovanje u Srbiji, iako uvedeno pre 15 godina, i dalje tek hvata zamaha pored svih problema sa kojima se prosvetni radnici suočavaju.
Zorica Šaljić ističe da je inkluzija razvojni proces i da je negde između ideala i realnog stanja.
"Inkluzija nije dostignuto stanje i to je put jednog dugog, neprekidnog razvoja. Mi smo možda negde na početku tog razvoja jer smo uveli inkluziju i za sada je ona orijentisana na podrške deci kojoj je ista potrebna. Upravo zbog toga možemo reći da još uvek nije postignut ideal u onom smislu da je inkluzija uvažavanje svih različitosti, ali se ona za sada ostvaruje manje ili više uspešno i to su negde prvi koraci u njenom razvoju", objašnjava ona.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
"Tajni pregovori": Kako su odokativno dogovarane cene za brzu prugu Novi Sad - Subotica
13.11.2024.•
3
Cene za izgradnju brze pruge Novi Sad - Subotica, uključujući renoviranje staničnih zgrada, ugovarale su se bez preciznih kriterijuma.
VIDEO Danica Maksimović rekla na RTS-u da se u Novom Sadu dogodio zločin, voditelj promenio temu
13.11.2024.•
17
Glumica Danica Maksimović izrazila je na Radio televiziji Srbije saučešće porodicama nastradalih u urušavanju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu kada je poginulo 14 osoba.
Četvrtak u Novom Sadu: Niska temperatura, predstave i karaoke
13.11.2024.•
1
Još jedan hladan dan je pred Novosađanima, ali ovog četvrtka očekuje se nekoliko predstava i drugih dešavanja.
Operski umetnici iz Italije u "Toski" na Dan opere Srpskog narodnog pozorišta 16. novembra
13.11.2024.•
0
Dva izvođenja opere "Toska" uz gostovanje operskih umetnika iz Italije zakazana su za 16. i 19. novembar na sceni Jovan Đorđević SNP-a.
Đurić: Vesićeva ostavka nije mali korak i ostali da preispitaju svoju političku odgovornost
13.11.2024.•
23
Ministar spoljnih poslova i funkcioner SNS Marko Đurić kaže da bi svi koji su bili resorno zaduženi za rekonstrukciju Železničke stanice u Novom Sadu trebalo da preispitaju svoju političku odgovornost
Kreni-promeni: Nemamo odgovorne za tragediju, a vlast uz represiju hapsi mlade i aktiviste
13.11.2024.•
1
Pokret Kreni-promeni zatražio je danas da svi neosnovano uhapšeni učesnici protesta prošlog utorka u Novom Sadu, koji su mahom mladi i aktvisti, budu oslobođeni.
Tužilaštvo: Zbog tragedije u Novom Sadu saslušano 66 osoba, u planu još pet, slučaj ima prioritet
13.11.2024.•
31
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu je do sada saslušalo ukupno 66 osoba nakon tragedije na Železničkoj stanici kada je stradalo 14, a teško povređeno troje građana.
Gde je i šta radi Više javno tužilaštvo u Novom Sadu u slučaju nesreće na Železničkoj stanici?
13.11.2024.•
28
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu se osam dana nije se oglasilo povodom istrage nesreće na Železničkoj stanici.
Performans za pritvorenog studenta Relju sutra na Akademiji umetnosti u Novom Sadu
13.11.2024.•
4
Studenti Akademije umetnosti u Novom Sadu, sa pozorištem "Promena" sutra, 14. novembra organizuju prvu u nizu kulturnu manifestaciju, kako bi pružili podršku studentu Relji Stanojeviću.
VIDEO: Počelo postavljanje novogodišnje rasvete u Novom Sadu
13.11.2024.•
56
Radnici JKP "Stan" počeli su sa kačenjem novogodišnje rasvete u Novom Sadu, koji dan kasnije u odnosu na prošlu godinu.
Vučević: Do kraja nedelje vesti o novim ostavkama, tužilaštvo da se oglasi o nesreći u Novom Sadu
13.11.2024.•
15
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević izjavio je da se do kraja nedelje očekuju vesti o novim ostavkama zbog nesreće u Novom Sadu i pozvao nadležno tužilaštvo da saopšti dokle se stiglo u istrazi.
Protest u Novom Sadu u nedelju: Blokada raskrsnice kod Železničke stanice
13.11.2024.•
44
Novi protest u Novom Sadu na kom se traži odgovornost za pad nadstrešnice Železničke stanice u kom je poginulo 14 ljudi, a teško je povređeno troje, održaće se u nedelju, 17. novembra.
Momirović "propao u zemlju": Gde je bivši ministar infrastrukture u jeku poziva na odgovornost?
13.11.2024.•
40
U jeku zahteva za smene odgovornih za tragediju na Železničkoj stanici u Novom Sadu, nekadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao da je propao u zemlju.
Za vikend vedrije u Novom Sadu, u ponedeljak 14 stepeni
13.11.2024.•
0
Još dva dana tmurno i hladno u Novom Sadu, pa sve toplije i uz više sunca.
Luksemburški list o nesreći u Novom Sadu: Svemoćni otac nacije Vučić u neprilici i pod pritiskom
13.11.2024.•
13
Posle smrti 14 ljudi u tragediji u tek obnovljenoj Železničkoj stanici u Novom Sadu, srpske vlasti su se našle pod sve većim pritiskom da se pravdaju.
VIDEO Studenti i profesori Akademije protestovali ispred novosadskog suda: "Oslobodite Relju"
13.11.2024.•
24
Profesori i studenti Akademije umetnosti u Novom Sadu okupili su se jutros ispred zgrade u kojoj se nalaze sud i tužilaštvo, a zbog hapšenja studenta te Akademije Relje Stanojevića.
Novosađani pozvani da na 14. dan od smrti 14 ljudi na Železničkoj stanici svi zastanu na 14 minuta
13.11.2024.•
37
Novosadska opozicija pozvala je građane da iskažu protest zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu, tako što će u petak, 14 minuta, od 11.52 do 12.06 prestati da rade to što su započeli.
Povodom obeležavanja Dana borbe protiv dijabetesa: Zdravstveni pregledi u Higijenskom
13.11.2024.•
0
Besplatni zdravstveni pregledi biće organizovani u četvrtak, 14. novembra u holu Instituta za javno zdravlje Vojvodine (Higijenski).
Pokrajina daje 120 miliona dinara za sanaciju Gradske kuće u Novom Sadu oštećene tokom protesta
13.11.2024.•
80
Pokrajinska vlada izdvaja 120 miliona dinara za projektno-tehničku dokumentaciju, kao i konzervatorsko-restauratorske i druge radove na obnovi fasade i enterijera Gradske kuće u Novom Sadu.
FOTO: Prvi polovni autobus krenuo da vozi Novim Sadom, još uvek se ne zna kako je nabavljen
13.11.2024.•
21
Prvi polovni autobus koji je doniran novosadskom Gradskom saobraćajnom preduzeću iz Švajcarske krenuo je da saobraća na liniji 7b.
Počela dodatna provera bezbednosti javnih objekata u Novom Sadu nakon nesreće na Železničkoj stanici
13.11.2024.•
37
Gradska uprava Novog Sada izdala je nalog za dodatnu kontrolu svih javnih objekata u vlasništvu Grada, a nakon nesreće na Železničkoj stanici.
Komentari 1
Jelena
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar