
Fenomen nazvan "drumska hipnoza": Ovo su načini da ga izbegnete
Fenomen je prvi put opisan u članku iz 1921. godine u kojem se spominje fenomen "drumske hipnoze" kao vožnje u stanju transa dok gledate u fiksnu tačku.

Foto: Pixabay
Da li ste se ikad našli u situaciji da ste vozili skoro automatski pri čemu bi vam misli odlutale, a što biste shvatili tek kasnije, pa prema pejzažu pokušavali da zaključite gde ste tačno i na kom kilometru puta, iako put poznajete odlično?
Da li ste ikad stigli na odredište, a da se ne sećate kako ste, zapravo, tamo stigli? Ako niste, imate sreće, a ako jeste, onda ste patili od takozvane groznice pune linije ili "drumske hipnoze".
Fenomen drumske hipnoze karakteriše gubitak osećaja tokom vožnje. Pojedinosti o tome koliko ste brzo vozili, koliko dobro ste vozili, stvarima koje ste usput videli i lokacijama pored kojih ste prošli mogu biti nejasne ili vam može predstavljati problem da ih se prisetite. Takođe vam se može učiniti da je vožnja bila mnogo kraća nego što je zaista bila.
Reč je o mentalnom stanju u kom vozač automobila može bezbedno da vozi do destinacije bez sećanja da je to svesno učinio.
U tom stanju svesni um vozača potpuno je usredsređen na nešto drugo, dok naizgled još obrađuje informacije potrebne za bezbednu vožnju. Drumska hipnoza je zapravo manifestacija zajedničkog procesa automatizma, ili sposobnost izvođenja radnji bez svesnog razmišljanja o njima.
Ljudi stalno automatski obavljaju svakodnevne aktivnosti, poput hodanja, vožnje bicikla ili izvođenja naučenih i uvežbanih radnji.
Nakon što se neka veština savlada, moguće ju je izvršiti dok se fokusiramo na druge zadatke. Na primer, osoba vešta u vožnji automobila može dok vozi da planira šta će da radi sledećeg vikenda, a budući da je fokus svesti usmeren na drugi zadatak, može doći do delimičnog ili potpunog zaboravljanja vremena provedenog u vožnji. Dakle, automatska vožnja nije isto što i umorna vožnja, jer se osoba može uključiti u automatsku vožnju, dok na bezbednost i brzinu reagovanja umor znatno negativnije utiče.
Fenomen je prvi put opisan u članku iz 1921. godine u kojem se spominje fenomen "drumske hipnoze" kao vožnja u stanju transa dok gledate u fiksnu tačku.
Studija Voltera Majlsa iz 1929. godine, pod nazivom "Spavanje s otvorenim očima", takođe se bavila tom temom, i pokazala je da bi vozači mogli da zadremaju otvorenih očiju i da nastave da upravljaju vozilom.
Ideja da bi ovaj fenomen mogao objasniti neke automobilske nesreće postala je popularna 1950-ih, a sam izraz "Hipnoza druma" skovao je G. V. Vilijams 1963. godine. Nadovezujući se na teorije Ernesta Hilgarda da je hipnoza promenjeno stanje svesti, neki teoretičari smatraju da svest može razviti hipnotičku disocijaciju. U hipnozi druma jedan tok svesti vozi automobil, dok se drugi bavi drugim stvarima. Tada se javlja pomenuta delimična ili potpuna amnezija povezana s vremenom provedenim u vožnji pod "drumskom hipnozom".
Kada se javlja?
Nekoliko studija pokazuje da se drumska hipnoza može pojaviti 2,5 sata nakon početka puta i uglavnom se javlja zbog monotonije putovanja na dugim ravnim rutama i slabijeg vida noću kada je oko druma sve u mraku, pa nije iznenađujuće da je to stanje i jedan od glavnih rizika noćne vožnje. Posebno zato što vozač tada fiksira pogled na belu isprekidanu liniju na putu.
Vožnja bez svesti?
Drumska hipnoza nastupa kad su vozačeve oči otvorene, a mozak ipak ne registruje, ili analizira ono što osoba vidi, piše "El Pais".
To je zato što se moždana aktivnost usporava, jer je obrazac pokreta i stimulansa predvidiv. Posledica toga je da osoba za volanom izvodi pokrete inercijom i nije u potpunosti svesna toga.
Ova automatska vožnja znači da se ne sećate šta ste učinili i šta se dogodilo kilometrima iza vas.
Stručnjaci objašnjavaju da je to stanje slično meditaciji u kojem će podsvest odmah krenuti u akciju kada se primi spoljašnji podsticaj. Međutim, ova reakcija može biti sporija nego inače.
Zašto se javlja drumska hipnoza?
Medicinske studije zaključuju da postoje četiri ponavljajuća uzroka zbog kojih se vozaču javlja drumska hipnoza:
Umor: stvara promeene u informacijama koje vozač prima i načinu na koji reaguje na njih.
Put: ravan put ili put s monotonim okruženjem dovode do automatskih kretnji u vožnji.
Putovanje: Osoba za volanom može biti manje oprezna i njena pažnja može biti smanjena ako ima saputnike.
Noć: Noću oko pati od značajnog nedostatka informacija, a vizuelni kapacitet se smanjuje na 20 odsto.
Kako izbeći drumsku hipnozu?
Za borbu protiv ovog stanja morate pokušati da ne ostavite oči fiksirane na jednoj tački i redovno pravite pauze tokom dugotrajne vožnje.
Takođe pomaže održavanje ugodne temperature u kabini i redovna hidratacija.
U svakom slučaju, kad se pojavi ovo stanje kod vozača, to može biti opasno i sigurno ponekad ima veliku ulogu u neobjašnjivim automobilskim nesrećama kad zapravo nije potpuno jasno kako i zašto neki automobil nije zakočio, ili skrenuo, već nastavio da ide pravo.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Na današnji dan: Rođeni Dekart i Bora Stanković, otvorena Ajfelova kula, umro Džesi Ovens
31.03.2025.•
0
Ovo su značajni događaji u svetu i kod nas na današnji dan, 31. mart.
Ovo su zemlje koje imaju najviše nesreća i neodgovornih vozača
30.03.2025.•
0
Nedavna studija otkriva zabrinjavajuće podatke o saobraćaju u Evropskoj uniji, ukazujući na zemlje sa najvišim stopama neodgovornog ponašanja vozača.
Hjundai ide na sud: Nije upozorio kupce da se njegov automobil lako krade
30.03.2025.•
0
Hjundai se suočava sa sudskim procesom zbog optužbi da nije upozorio svoje kupce da bi jedan od njegovih najpopularnijih električnih modela mogao biti ukraden "bez napora za nekoliko sekundi".
Da li je vreme da se prestane sa pomeranjem kazaljki: Članice EU kažu - ne još
30.03.2025.•
6
Izreka kaže da je vreme novac. U Evropskoj uniji vreme je i političko pitanje. Ovo pomeranje kazaljki nije poslednji put iako milioni građana žele da se takva praksa napusti.
Deca se požalila na "čudovište" ispod kreveta, dadilja proverila i našla provalnika
30.03.2025.•
0
Dadilja u Kanzasu, koja je, na zahtev uplašene dece o kojoj se starala odlučila da proveri da li ispod kreveta ima "čudovišta, tu pronašla muškarca koji se krio.
Na današnji dan: Rođen Van Gog, SAD kupile Aljasku od Rusije, kraj rata u Vijetnamu, umro Čolaković
30.03.2025.•
0
Pregled važnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 30. mart.
Na današnji dan: SSSR priznao Titovu Jugoslaviju, osnovano Sterijino pozorje
29.03.2025.•
0
Ovo su značajni događaji u svetu i kod nas na današnji dan, 29. mart.
Na današnji dan: Konstantinopolj dobio ime Istanbul, Brando odbio da primi Oskara
28.03.2025.•
1
Ovo su značajni događaji u svetu i kod nas na današnji dan, 28. mart.
Šta će formirati trajni geološki otisak čovečanstva: Paleontolozi kažu - otpad
27.03.2025.•
0
Ako zamislimo našu planetu za nekoliko desetina miliona godina od sada, homo sapiens kao vrsta je verovatno odavno nestao, zbrisan masovnim izumiranjem koje je i sam potpomogao.
Indijci prošle godine na telefonima proveli trilion sati
27.03.2025.•
0
Indijci su proveli više od trilion sati gledajući u svoje pametne telefone tokom prošle godine, zahvaljujući jeftinom internetu i dostupnosti platformi Netflix i Instagram, pokazuju najnovije analize.
FOTO: Vatrogasci požar na električnom automobilu ugasili specijalnim ćebetom
27.03.2025.•
0
Požar na električnom automobilu je jedan od najvećih izazova u vatrogastvu.
Na današnji dan: Rođen Rentgen, poginuo Gagarin, umro Lem, u Vojvodini oboren "nevidljivi" F-117
27.03.2025.•
0
Ovo su značajni događaji u svetu i kod nas na današnji dan, 27. mart.
Država Džordžija na korak od zabrane mobilnih telefona u školama
26.03.2025.•
1
Senatori u saveznoj državi Džordžiji usvojili su predlog zakona koji učenicima osnovnih škola zabranjuje upotrebu mobilnih telefona tokom školskog dana, preneo je AP.
Na današnji dan: Pronađena vakcina protiv dečije paralize, ubio se Ćopić, umro Taško Načić
26.03.2025.•
0
Donosimo vam pregled najvažnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 26. mart.
Nemačka železnica prodaje hiljade zaboravljenih bicikala, cena do 300 evra
25.03.2025.•
3
Nemački železnički operator Dojče ban narednih nedelja će prodati stotine bicikala ostavljenih na stanicama širom Nemačke.
Na današnji dan: Umro Debisi, Grčka proglašena republikom, tajni sastanak Miloševića i Tuđmana
25.03.2025.•
0
Pregled važnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 25. mart.
Potrošnja goriva: Kako da se precizno izračuna?
24.03.2025.•
5
Znati precizno izračunati potrošnju može da uštedi značajne sume novca, doprinese očuvanju životne sredine i produži radni vek vašeg automobila.
Na današnji dan: Počelo NATO bombardovanje SRJ, umro Boris Dvornik, ubijen Pera Segedinac
24.03.2025.•
0
Pregled važnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 24. mart.
Lopov pre dve nedelje progutao minđuše vredne 770.000 dolara - sad ih je "izbacio"
23.03.2025.•
0
Policija Orlanda je saopštila da je pronašla dva kompleta minđuša ukupne vrednosti 769.500 dolara, nakon što ih je osumnjičeni lopov progutao pre više od dve nedelje.
Američka savezna država će dozvoliti 15-godišnjacima da voze
23.03.2025.•
0
U američkoj saveznoj državi Kentaki zakonodavci razmatraju predlog zakona koji bi omogućio 15-godišnjacima da dobiju vozačke dozvole.
Na današnji dan: Umrli Elizabet Tejlor i Stendal, Musolini osnovao stranku, rođen Kurosava
23.03.2025.•
0
Donosimo vam pregled najvažnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 23. mart.
Komentari 2
L
Talac
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar